Mads Pedersen opent Baloise Belgium Tour met zege in lastige rit

woensdag 15 juni 2022 om 17:21
Mads Pedersen opent Baloise Belgium Tour met zege in lastige rit

foto: Cor Vos

Mads Pedersen heeft de eerste etappe van de Baloise Belgium Tour gewonnen. De kopman van Trek-Segafredo was na een lastige rit van 165 kilometer de beste in Maarkedal. Pedersen won de sprint van een favorietengroep van ongeveer twintig renners en is de eerste leider in de Belgische ronde. Tim Wellens en Jasper Philipsen eindigden als tweede en derde.

De eerste rit van deze Ronde van België was meteen voor de klassementsrenners. De Leberg, de Berendries en Tenbosse lagen al vroeg in de rit en ook de lokale ronde rond Maarkedal ging erg op en af. In dat rondje van 20 kilometer, dat vier keer gereden moest worden, lagen namelijk de Ellestraat (1 km aan 5,7%), de Fortstraat (900 m aan 3,5%) en de bekendere Berg Ten Houte (1,1 km aan 5,8%).

Kopgroep van de dag
Uiteraard probeerde Taco van der Hoorn mee te glippen in de vlucht van de dag, maar zijn poging met Aaron Gate had weinig succes. Jorre Debaele (Minerva), Gianni Marchand, Kobe Vanoverschelde (Tarteletto-Isorex), Nick van der Meer (VolkerWessels) en Luke Mudgway (Bolton Equities Black Spoke) mochten daarna wel wegrijden. Zij kregen ruim twee minuten voorsprong van Quick-Step-Alpha Vinyl en Trek-Segafredo.

Mathijs Paasschens ging nog in de tegenaanval, maar hij belandde in een chasse patate. Doordat het tempo in het peloton omhoog ging op het lokale circuit, werd de Nederlander snel weer gegrepen. Het was smal en nerveus, wat zorgde voor valpartijen en verbrokkeling. Op 70 kilometer van de finish plaatsten schaduwfavorieten Mauro Schmid, Mads Pedersen en Quinten Hermans een demarrage en zij reden meteen 45 seconden weg.

Peloton dunt flink uit op finalecircuit
Het peloton kwam dichterbij en spatte uiteen op de eerste keer Berg ten Houte. Onder meer Fabio Jakobsen kon daardoor al afgeschreven worden voor de ritzege. Schmid, Pedersen en Hermans werden niet veel later ook gegrepen door het uitgedunde peloton. Daaruit ontsnapte Mark Donovan. Hij begon met een flinke voorsprong aan de tweede keer Berg ten Houte en breidde die na de klim uit naar een minuut.

In het pak werd gewacht tot de laatste rondes. Diverse groepjes probeerden weg te rijden, met onder meer Victor Campenaerts, Dries De Bondt, Oscar Riesebeek, Lorenzo Rota en Florian Sénéchal op de voorposten. Toch reed er bij het ingaan van de laatste ronde een grote favorietengroep samen. Kenneth Van Rooy deed nog een verwoede poging om uit handen te blijven van die groep, maar hij werd tien kilometer voor de meet ingerekend.

Er staat geen maat op Mads Pedersen – foto: Cor Vos

Mads Pedersen klasse apart in de sprint
Ook de Gouden Kilometer (met drie bonificatiesprints om 3, 2 en 1 seconde) was terug. Mads Pedersen veroverde in totaal zes seconden, net als Mauro Schmid. Yves Lampaert raapte op zijn beurt drie boni’s op. Niet lang daarna was het tijd voor de laatste keer Berg ten Houte. Sénéchal en Pedersen gooiden het tempo de hoogte in en dunden de groep uit.

Een twintigtal renners bleef over en stevende af op de oplopende finishstraat in Maarkedal. Jasper Philipsen probeerde de concurrentie te verrassen, maar hij was niet opgewassen tegen een ijzersterke Mads Pedersen. De Deen won met fietslengtes voorsprong op Tim Wellens (tweede) en Philipsen (derde).

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

53 Reacties

Murcia 15 juni 2022 om 17:25

Een lesje sprinten als het aan het slot oploopt gegeven door Pedersen, dit was redelijk afgetekend.

Jean Dumas 15 juni 2022 om 17:26

Mooi, is toch iemand die altijd levert. Rit naar Durbuy is wellicht te zwaar, maar wie weet.

Kannibaal 15 juni 2022 om 17:55

Ik ken Pedersen dan weer als een renner die de voorbije jaren vooral heel wisselvallig was.

Gibo 15 juni 2022 om 20:02

Het is juist vaak wat alles of niets met pedersen inderdaad

Jean Dumas 16 juni 2022 om 08:29

Dat zie je met elke jonge renner. Hij is wereldkampioen geworden op een superdag. Een Tourrit licht in het verschiet.

Wheely 15 juni 2022 om 17:26

Sterk hoor, wordt nog even lichtjes beledigd in de flash maar kon er mee lachen gelukkig.

Krist The Vanma 16 juni 2022 om 09:27

Ja, ongelofelijk, wat een blunder.

Cochise 15 juni 2022 om 17:27

Wat zou je moeten doen om de post-race interviews te mogen doen bij deze wedstrijd. De tombola winnen bij de plaatselijke slager? Even feliciteren met z’n eerste overwinning dit seizoen

Verweggistan 15 juni 2022 om 17:37

Volgens Renaat was het Astrid Joosten die het interview deed.

xistnc 15 juni 2022 om 17:40

Vijf voor twaalf is het voor die dame zeker.

Is dit dezelfde als onlangs bij Volta Limburg? Dat was ook al zo tenenkrommend.

Jean Dumas 15 juni 2022 om 18:03

Het is volgens mij de dame die nabeschouwde met José op Sporza’s Facebook vorig jaar.

LSEQS 15 juni 2022 om 19:54

Jean Dumas => nee, dat was iemand anders, Tess Elst. Ik weet niet wie het interview vandaag deed, maar het was zeker niet Tess Elst (klinkt anders).

Kopinkas 15 juni 2022 om 17:34

Top twee vandaag: twee man die het best uit de verf komen in de kou en de regen. Benieuwd of Pedersen en Wellens eind deze week als het echt tropisch warm wordt niet volledig uitgeteld zullen worden…
Als de kaarten herschud worden, zouden QS (met Sénéchal, Lampaert en Schmidt vooraan) en Intermarché met een sterke Quinten Hermans, wel eens de bovenhand kunnen halen.
Lotto vandaag uiteindelijk tegenvallend in de breedte.

Nelson 15 juni 2022 om 18:27

Lotto tegenvallend in de breedte? Van Rensburg ziek en niet gestart, Frison en Vermeersch materiaalpech, De Buyst net terug in competitie. Dan blijft er niet veel meer over.

Kopinkas 15 juni 2022 om 19:41

Frison had ik in beeld gezien, Vermeersch niet. Wel dat hij sowieso in het tweede peloton beland was, maar dan toch nog kunnen terugkeren. Weet niet of de materiaalpech waarover jij het hebt daarvoor of nadien was.
De Lie viel me wat tegen: als je al vòòr Jacobsen eraf moet, is dat een veeg teken.
Hoop dat hij niet ziek aan het worden is. Als je leadout ziek wordt, ben jij misschien de volgende…

Samamba 15 juni 2022 om 21:51

Vermeersch was gewoon niet goed vandaag. Hij had pech inderdaad, maar kwam nadien terug. Hij moest daarna gewoon passen. HIj kan normaal veel beter. Een offday lijkt me (ik hoop voor hem dat het geen ziekte is).

JdeWal 15 juni 2022 om 17:39

Die is in super vorm. Wordt denk ik de grootste concurrent van van Aert om de groene trui.

Thoin 15 juni 2022 om 17:53

Goh ik zie Pedersen geen 3 ritten winnen. Van Aert gaat zoveel punten pakken in tussenspurts in lastigere etappes en mss nog aan de streep is heuvelritten dat het voor Pedersen moeilijk zal zijn. De grootste bedreiging voor WVA is een spurter die 3/4 ritten gaat winnen.

Jean Dumas 15 juni 2022 om 18:06

Er zijn maar 3 ritten in de Tour die op zeker een massasprint worden. De Deense ritten en de Champs.

Thoin 15 juni 2022 om 18:09

ok de spurter die 3 ritten wint dan haha

xistnc 15 juni 2022 om 17:43

Wat was er zo zwaar dat ‘fenomenen’ als De Lie en Jakobsen hier moeten laten lopen?

Met name die laatste moet dit soort parkoersen toch aan kunnen, om in de Tour geen kansen op spurtzeges te missen.

Thoin 15 juni 2022 om 17:50

Als je ziet welke namen hier nog in die groep zaten, dat zegt toch genoeg? Dit was een typisch Flandrien parcours. De Lie hoeft dit nog niet te kunnen. Jakobsen heeft dit nooit gekund en laat ons eerlijk zijn, zo een etappe is in de tour ook geen massaspurt.
Laat ons zeggen dat dit een typsche WVA of VDP rit was ;)

xistnc 15 juni 2022 om 18:03
Quote:
1 km aan 5,7%, 900 m aan 3,5% en 1,1 km aan 5,8%

En dat vier keer, okee. Maar ik vind het niet onmiddellijk klinken als een Flandrien parkoers.

S'mon 15 juni 2022 om 18:04

Ik zou nu ook niet zeggen dat ze er nog bij moesten zitten, zeker niet als je naar het koersverloop hebt gekeken. Het waren echt wel gewoon de betere in koers die nog vooraan zaten.

Jean Dumas 15 juni 2022 om 18:08

De intensiteit van de koers en opeenvolging van de hellingen.

Wheely 15 juni 2022 om 18:09

Het was ook gewoon koers.

Al Phila 15 juni 2022 om 18:54

Het parkoers was ook vaak erg smal, waardoor alles op een lint werd gezet. Gevaarlijk smal zelfs, waarbij Jochem Kerckhaert zo te zien zeer zwaar ten val kwam.

Beer 15 juni 2022 om 19:59

Als Jakobsen groen wil winnen, zal hij toch over korte hellingen moeten geraken in de Tour.

Deel Koeper 15 juni 2022 om 20:50

Jakobsen gaat geen groen halen. De Tour is de Vuelta niet. In de Vuelta kan je de regelmatigste zijn terwijl je in 15 van de 20 ritten niet eens de top 100 haalt.

Jans Koerts 15 juni 2022 om 18:32

Mooie renner, die een onvergetelijk WK naar zijn hand zette!

Geit in mijn Kelderman 15 juni 2022 om 18:55

Ben ik de enige die vind dat Lotto De Lie wel in erg veel wedstrijden laat rijden? Kerel is 20 en rijdt absurd veel. Snap dat de punten momenteel tellen bij Lotto, maar je moet toch erg voorzichtig zijn met zo’n jonge renner.

Wieler Fanaat 15 juni 2022 om 19:28

De Lie rijdt inderdaad veel koersen, maar is tevens ook hun sterkste man. Gelukkig zijn het vooral koersen op wat lager niveau, maar ja … Als ploeg die momenteel in de degradatiezone staat zijnde, is het ook logisch je beste man zoveel mogelijk in te zetten.

Kopinkas 15 juni 2022 om 19:43

Ben ik het mee eens. Moest er vandaag ook al vòòr Jacobsen af, veeg teken.

Limal 15 juni 2022 om 19:50

Even een quizvraag: wie heeft al meer koersdagen op de teller dit jaar, De Lie of Kooij?

Antwoord t.e.m. vandaag: allebei 28! :-) Kooij reed overwegend rittenkoersen, De Lie vaker ééndagswedstrijden. Allebei ook 6x ritwinst en 16x top-10.

Buiten het feit dat Kooij ook vorig jaar al op het hoogste niveau meereed is er tussen die twee dus amper verschil te vinden. Vermits TJV in het algemeen eerder spaarzaam omgaat met zijn talenten zal het programma van De Lie dus ook wel beredeneerd ok zijn?

Silent Hill 15 juni 2022 om 19:55

Het lijkt alsof hij veel rijdt, maar De Lie zit 'nog maar' aan 28 koersdagen en staat daarmee op plaats 677 (Procyclingstats). Het gros van het peloton zit tussen de 40 à 50.

Hij rijdt haast enkel eendagswedstrijden. Zolang hij geen grote ronde rijdt dit seizoen, zie ik er geen graten in.

@Kopinkas: zo zag ik het niet. In de voorlaatste ronde zakten ze er zowat samen door (samen met Meeus). Jakobsen zelfs 20m eerder dan De Lie. Bennett een stuk eerder.

Edit: wat Limal dus al postte terwijl ik de mijne schreef. Great minds … en nog iets – hehe.

Kopinkas 15 juni 2022 om 20:01

@Silent Hill
Dan kwamen ze toch nog eens terug, want ik zag ze er in de laatste ronde doorzakken nog na de gouden kilometer, eerst De Lie en dan Jacobsen…

Wat De Lie en de eendagswedstrijden betreft, daar is het puntengewin nu eenmaal ook het grootst. Eigenlijk is 30 punten voor een ritzege in dit rondje bijna verwaarloosbaar.
MIsschien is het zelfs geen slecht idee om hem morgen na de rit te laten afstappen als zijn vormpeil blijft zakken. On verra…

Silent Hill 15 juni 2022 om 20:11

Ow, dat had ik niet meer gezien, of niet op gelet.

Intussen eens gekeken naar Philipsen in zijn 1ste jaar bij UAE: 70 koersdagen ! Dát is pas uitmelken.

harryjohan71 15 juni 2022 om 20:18

@limal De vergelijking van het aantal wedstrijden tussen Kooij en De Lie raakt kant nog wal. De Lie rijdt 1 daagse wedstrijden en Kooij rondes. Iedereen die de Giro heeft uitgereden heeft meer wedstrijden als De Lie gereden. Het beeld is veel meer dat De Lie in bijna alle 1 daagse wedstrijden onder WT niveau met sprintkansen gestart is. Kooij heeft WT rondes gereden en de Lie niet. Bovendien mooie uitslagen muv een overwinning

Limal 15 juni 2022 om 20:37

@harry, ik weet niet goed wat het punt is van je betoog. Als twee renners die even oud zijn evenveel koersdagen hebben en even vaak in de top-10 eindigden, dan kan je volgens mij toch best van een vrij gelijkaardig seizoen spreken op vlak van lichamelijke belasting. (Kooij zal dieper in de uitputting gegaan zijn naar het einde van de rittenwedstrijden toe maar had tussendoor meer recuperatietijd, bij De Lie waren inspanningen en recuperatie meer verspreid.) De graad van lichamelijke belasting in 2022 was het enige waar dit draadje over ging…

harryjohan71 15 juni 2022 om 21:01

@Limal in een ronde zijn er genoeg etappes waar een renner zich kan sparen en mee laten drijven met het peloton. Elke dagwedstrijd voor de winst moeten gaan en elk weekend koersen is toch heel anders dan 1 keer in de zoveel weken een ronde të rijden. Het tellen van aantal koersdagen en deze met elkaar te vergelijken en zeggen gelijke lichamelijke belasting kan ik gewoon niet volgen.

Deel Koeper 15 juni 2022 om 21:10

Verschil tussen De Lie en Kooij is de druk. De Lie is de grootste puntenpakker van zijn team en daar moet het. Kooij kan rustig in de schaduw zijn ding doen.

xistnc 15 juni 2022 om 21:22

@limal
Dit draadje ging helemaal niet over Kooij, dat heb jij ervan gemaakt.

Waarom moet De Lie per se afgezet worden tegen Kooij als het gaat om wel of niet veel ingezet worden? Volgens mij kun je prima een mening hebben over de een maar niet over de ander, ook al hebben ze hetzelfde aantal koersdagen. Of dezelfde mening over beide. Of een verschillende mening over beide.

Ik deel overigens de mening van HJ en DK. Ondanks evenveel koersdagen wordt De Lie veel intensiever ingezet dan Kooij. Maar dat hoeft niet per se 'absurd' te zijn. Want daar ging dit draadje over. Het zijn veel eendagskoersen in eigen land en die zijn volgens mij prima op de dag zelf af te handelen. Als De Lie na de Tour of Belgium weer een fatsoenlijke rustperiode gegund wordt, valt het met de overbelasting goed mee.

Samamba 15 juni 2022 om 21:48

Misschien eens allemaal eerst horen Wat De Lie daar zelf over denkt?
Namelijk dat hij er zelf (en zijn trainer) naar vraagt om 2 dagen per week te koersen en hier en daar een klein rondje (Zoals Belgie en Wallonie in juli).

Vandaag zei hij zelf nog letterlijk in de krant dat de Ronde van België oorspronkelijk niet op het programma stond maar hij zelf aan de ploeg heeft gevraagd om wedstrijd aan zijn programma toe te voegen tussen Hageland en het BK. Hij onderhoudt zijn conditie liever door wedstrijden te rijden dan door te trainen (zijn woorden). Ewan stond eerst gepland, maar die had liever een extra hoogtestage als voorbereiding op de Tour. Er kwam dus een plaats vrij en De Lie heeft die met plezier genomen. Na het Belgisch kampioenschap krijgt hij een hele maand rust.

Over vandaag. Ook ik verwachtte iets meer, maar De Lie is al een heel seizoen wisselvallig op zwaardere parcoursen. In Kuurne was hij niet bij de beste 100, ook in DDV en G-W kwam hij er niet aan te pas. In Morbihan gaf hij nog op en in Wallonie had hij het knap lastig. Mensen verwachten gewoon te veel op dit moment, zijn overwinningen komen buiten de Volta Limburg Classic uit massasprinten tot nog toe.

Limal 15 juni 2022 om 21:54

@harry, Deel en xistnc: ook ik had het idee dat De Lie al erg veel had gereden, maar toen ik op PCS keek bleek dat eigenlijk best mee te vallen *omdat* hij nog maar één driedaagse rittenwedstrijd had (uit)gereden. Naar mijn indruk had Kooij, een vergelijkbare jonge sprinter, veel minder gereden bij die ploeg die erom bekend staat hun jonge talenten met mondjesmaat te brengen, vandaar dat ik hem ook even opzocht. Toen beiden een gelijk aantal koersdagen bleken te hebben dacht ik bij mezelf "huh, dat had ik niet verwacht". (Het gelijke aantal top-10 plaatsen vermelde ik als een maat voor de dagen waarop ze mee koersten tot op het eind.) Maar die parallel met Kooij had ik hier, op dit Lagelandse wielerforum, dus niet mogen leggen, @xistnc?

"Wat een bijzonder forum is dit toch af en toe." – Wheely, 15 juni 2022

Over de analyse-zonder-data wie er nu fysiek (en mentaal, als jullie dat graag erbij halen) het meest belastende programma heeft gereden kunnen we het natúúrlijk oneens zijn. Ik kan enkel afgaan op de indruk die De Lie gemaakt heeft in interviews over het hele seizoen, en daar zag ik altijd een jonge snaak die barstte van de energie en het ongedwongen enthousiasme. Dat voor een sprinter de niet-vlakke etappes in WT-rittenkoersen weinig energie kosten en dat Kooij geen druk zou voelen in sprintersetappes (+ bij het verdedigen van leiderstruien in de vlakke rondjes die hij reed) vind ik trouwens ook vreemde aannames, maar daar zijn we het dus blijkbaar over oneens?

Edit: interessante toevoeging, @Samamba – dat interview had ik niet gelezen, maar bevestigt mijn indruk van De Lie

Maillot à Pois 15 juni 2022 om 22:06

Jeetje xistnc, natuurlijk moet De Lie niet 'per se' afgezet worden tegen Kooij, maar als je even wil kijken hoe andere ploegen omgaan met een renner met vergelijkbare leeftijd en profiel kom je algauw bij Kooij uit.
Zo gek is dat toch niet, en meer dan dat wil Limal er ook niet mee zeggen.

Overigens wel eens dat De Lie zijn koersdagen een andere belasting met zich meebrengen dan die van Kooij, vooral mentaal. Maar ik heb de indruk dat De Lie er voorlopig geen last van heeft en hij zich dit jaar in een grote speeltuin bevindt.

EDIT: oh, wat Limal zelf al zegt dus. Never mind :-)

xistnc 15 juni 2022 om 22:08
Quote van limal:
De graad van lichamelijke belasting in 2022 was het enige waar dit draadje over ging

Dus je probeert iemand anders (overigens onjuist, want waarom alleen lichamelijk?) te beperken, maar je vindt het ook vreemd dat je zelf wordt aangesproken op het oprekken van het onderwerp? Bijzonder, inderdaad.

Tuurlijk prima om een parallel met Kooij te trekken. Maar mijn punt is: waarom zou je mening over de belasting van De Lie daar vanaf moeten hangen? En waarom zou die mening dan bovendien hetzelfde moeten zijn vanwege het gelijke aantal koersdagen?

@Samamba
Goed om te weten, die eigen mening van De Lie en zijn entourage. Maar ook daar mogen we het mee oneens zijn toch?

Deel Koeper 15 juni 2022 om 22:15
Quote:
dat Kooij geen druk zou voelen in sprintersetappes (+ bij het verdedigen van leiderstruien in de vlakke rondjes die hij reed) vind ik trouwens ook vreemde aannames, maar daar zijn we het dus blijkbaar over oneens?

Dat wordt dan ook niet aangenomen. Minder druk is niet hetzelfde als geen druk.

Limal 15 juni 2022 om 22:51

@xistnc, mijn hele redenering staat hierboven nu volledig beschreven – je kan het daar mee eens zijn of niet, maar je kan niet zeggen dat het onduidelijk is waarom ik een parallel trok naar het aantal koersdagen van Kooij.

"Dus je probeert iemand anders (…) te beperken,"

Ik begreep niet goed waarom harryjohan plots zei "Kooij heeft WT rondes gereden en de Lie niet. Bovendien mooie uitslagen muv een overwinning". Ik kon dat enkel zinnig interpreteren als een waardeoordeel tussen de categorieën van wedstrijden die beide renners reden, want om zijn algemene betoog te ondersteunen zouden WT-wedstrijden minder intens moeten zijn dan 'lagere' wedstrijden, wat natuurlijk meestal niet het geval is. Vandaar de laatste zin in mijn antwoord van 20:37.

@Deel Koeper, hoe meet je de druk die een renner ervaart in een bepaalde koers of etappe? Voor zowel De Lie als Kooij geldt dat wij ons enkel een voorstelling kunnen proberen te maken op basis van aannames en interviews. Uit de interviews die ik zag met De Lie, en hetgene dat Samamba aanhaalt, lijkt De Lie tot nog toe weinig druk te ervaren. Kooij heb ik nog niet horen spreken, dus al helemaal geen idee in welke mate hij druk ervaart in "zijn" etappes en rondjes als de ZLM Tour.

Cochise 16 juni 2022 om 09:26

Van een resem eendagswedstrijden in eigen land (of vlakbij) te rijden ga je echt niet zo snel opgebrand raken, integendeel. Hij kan bij wijze van spreken ’s morgens naar de koers vertrekken, is ’s avonds weer thuis en kan dan twee dagen losrijden richting volgende koers. Als je dat vergelijkt met een Van Aert die af en toe een weekje in het land is en daartussen telkens een week koerst en drie weken op een berg zit dan is er bij De Lie nog heel veel marge.
Toen hij in Duinkerke gevallen was en moest opgeven stond hij dat weekend ook gewoon op eigen initiatief aan de start van een Gran Fondo in de streek waar hij 170km mee koers maakte.

Kopinkas 15 juni 2022 om 19:44

Uren na de finish, en PCS is er nog niet in geslaagd om met een algemeen klassement te komen. Hun server is waarschijnlijk ontploft door de gouden kilometer. This must be Belgium…

Limal 15 juni 2022 om 19:53

De daguitslag heeft ook lang geduurd. Enkel die ene jobstudent aan het werk vandaag en de rest bij de BBQ?

Verweggistan 15 juni 2022 om 19:56

De Baloise Tour organisatie was erg traag met het opmaken van de uitslag.

Kopinkas 15 juni 2022 om 20:08

@Verweggistan
Stel je voor dat het de Ronde van Verweggistan was geweest, waar ze de uitslag eerst nog met een ruiter naar het plaatselijke telegraafkantoor moeten sturen ;-)
(geweldige nickname, sowieso)

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone