Madiot wil de spontaniteit terug in de koers: “Onze renners worden robots”

zaterdag 20 februari 2021 om 11:51
Madiot wil de spontaniteit terug in de koers: “Onze renners worden robots”

foto: Cor Vos

Marc Madiot, de 61-jarige ploegmanager van Groupama-FDJ, is bezorgd over de invloed van data en communicatiemiddelen in de wielersport. Volgens hem zorgt het voor extreme druk bij renners. “Sorry dat ik het zeg, maar ze zijn de renners in robots aan het veranderen.”

Madiot noemt in L’Équipe oortjes, fietscomputers en – los van de koers – social media als factoren die zorgen voor een groeiende mentale belasting van renners. “Er is een permanent toezicht in het peloton, ook tijdens de training. Oortjes… Sorry hoor, maar we hebben een briefing voor de koers, we hoeven toch niet iedere drie seconden in te grijpen. Het zorgt alleen maar voor extra belasting op de renner. In de volgauto kun je tegenwoordig niet meer het risico lopen te verliezen, wat voor extra druk zorgt. Uiteindelijk ga je de renners vertellen of ze rotondes linksom of rechtsom moeten nemen om zo vier plaatsen op te schuiven. Je begrijpt hoe dat binnenkomt bij een renner.”

Naast de oortjes worden renners ook via hun fietscomputer van de nodige informatie voorzien, als live datagegevens over hun vermogen en hartslag. “Ze zitten met hun neus haast in het scherm. We hebben al renners zien vallen omdat ze niet zagen wat er voor ze gebeurde. Er is helemaal geen spontaniteit meer. Dat heb je bijvoorbeeld nog wel in de voetballerij, maar wij ons heb je dat niet meer. Sorry dat ik het zeg, maar we zijn de renners in robots aan het veranderen. Ze voeren de lessen uit die ze hebben geleerd en wij corrigeren ze de hele tijd.”

Verrassen
Ook buiten de koers is Madiot bezorgd over de impact van communicatiemiddelen op renners. “Als je ze vertelt dat ze offline moeten gaan, willen ze dat niet omdat ze bang zijn voor de leegte. Als de renners thuis zijn, doen ze niets anders dan hun gegevens op Strava zetten. Of ze delen hun leven op Twitter en Instagram. Misschien ben ik een oude gek, maar in mijn tijd vertelde ik niemand wat ik op training had gedaan. Zo kon ik mijn tegenstanders nog eens verrassen in de wedstrijden”, vertelt de oud-winnaar van Parijs-Roubaix.

Ondanks zijn standpunten, gaf de ploegmanager toe dat hij geen poging heeft gedaan om de technologische middelen in zijn team tegen te gaan. “Natuurlijk, ik ben net als iedereen. Als ik dat niet was, was ik een idioot en zou ik achterblijven. Maar ik wil zeggen dat hierover moet worden nagedacht – wat nooit gaat gebeuren, omdat de UCI hier niet het voortouw in neemt. Er is druk van verschillende kanten, en van ploegen die de koers onder controle willen houden. We hebben weer wat meer spontaniteit nodig.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Spake Breekerd 20 februari 2021 om 12:17

Ik denk dat de geest uit de fles is voor wat betreft de communicatie en data. Geen oortjes meer? Dan sturen we wel een “sms” via de computer. De technologie is nu eenmaal sneller dan de UCI.
Voor wat betreft de activiteiten op social media buiten de koers, geldt net als andere werknemer binnen een organisatie van enige omvang een gedragscode lijkt mij. Renners hebben toch ook een eigen persoonlijkheid en de vrijheid om die binnen de grenzen van het aanvaardbare uit te dragen. Verbieden maakt ze juist robots, precies wat hij niet wil.

HoofdIsVrij 20 februari 2021 om 13:44

En veel renners zitten op Social media vanwege sponsor verplichtingen… Dat vergeet Madiot eventjes.

assen 20 februari 2021 om 12:39

MvdP een robot? Moet ik nog zien gebeuren…

Polleke 20 februari 2021 om 13:36

Madiot heeft een punt, maar tegen de stroom opzwemmen redt niemand…
Overigens via social media vernomen dat ze ook een ‘performance manager’ aangenomen hebben… die zou ik als eerste de straat opschoppen als Madiot zijnde….

SnellePelle 20 februari 2021 om 15:03

Madiot gebruikt ook nog rooksignalen om zijn dagelijkse boodschappen te bestellen.

Zo gaat dat in Frankrijk.

Koers 20 februari 2021 om 15:32

Weg met de oortjes en vermogensmeters!

tvm 20 februari 2021 om 15:56

Terechte opmerkingen van Madiot. Die oortjes onder hem mom van veiligheid: wat een onzin. Doe dan oortjes in waarin alle de organisatie kan communiceren over mogelijke gevaren. En niet informeren over tijdsverschillen etc. En zeker de ploegleiders niet laten communiceren.

Stephen 20 februari 2021 om 17:50

Nog beter: geen (fiets)computers en geen oortjes, alleen de renner en zijn fiets. En nog leuker: geen volgauto’s van ploegen meer. Wel een paar materiaal-wagens, een paar camera-motoren en één jury-auto. Eten en drinken zelf meenemen. Bidons voorop. Boterhammetjes, bananen, regenjack in de achterzak.

VespavanBern 20 februari 2021 om 21:51

Over het middenstuk ben ik het echt volledig eens, ongelofelijk hoeveel verkeer er langskomt als je langs de kant staat bij een tour rit. Honderden skoda’s met hoge piefen en belanghebbenden komen langszij, om nog maar niet te spreken over alle motoren. Na 2 uur komt er dan een peloton aan, gevolgd door nog een hele stoet aan stinkauto’s.

VespavanBern 20 februari 2021 om 21:54

Ondanks dat hij een beetje overkomt als de ‘vroeger was alles beter’ opa heeft hij zeker een punt. Met name powermeters maken de koers gewoon voorspelbaarder. Iedere inspanning kan berekend worden, dus op die manier word wielrennen steeds meer gewoon een sport met een soort van ‘robots’, de ene (Roglic) heeft een net iets groter kunnen dan de ander (pak hem beet een ben Hermans), maar tussen je niveau gelijken loont aanvallen niet. In bergritten zie je al dat de ‘robotisering’ plaats gevonden heeft. In de toekomst verwacht ik dan ook dat de kei klassiekers in aantrekkelijkheid zullen stijgen. Kasseien: de enige manier om het belang van luchtweerstand minder groot te maken, Zonder dat alles om w/kg draait.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair