Maarten Wynants als debuterend ploegleider Jumbo-Visma naar Giro

donderdag 6 mei 2021 om 08:47
Maarten Wynants als debuterend ploegleider Jumbo-Visma naar Giro

foto: Cor Vos

Maarten Wynants debuteert zaterdag officieel als ploegleider in de Giro d’Italia. De 38-jarige Limburger is sinds de Ronde van Vlaanderen gestopt, maar kon sindsdien zijn ploegleiderstaak nog niet uitvoeren. “De Giro wordt mijn debuut. Alles is nieuw. Ook de volgwagen. Ik heb er pas dinsdag een eerste keer mee gereden. Tegen zaterdag komt dat wel in orde”, zegt Wynants.

Wynants bestuurt de tweede volgwagen, met naast zich Jan Boven. Dat vertelt hij aan Het Nieuwsblad. “Arthur van Dongen en Addy Engels zitten in de eerste volgwagen. Zij houden zich ook bezig met de powerpointpresentaties van de etappes tijdens de tactische bespreking”, aldus Wynants.

“Naast de rol van ploegleider in de volgwagen heb ik de taak om de dagplanning te maken voor de logistiek en punten op het parcours aan te duiden waar de renners bidons moeten krijgen. Als voorbereiding heb ik al enkele keren de Garibaldi gelezen, maar toch kan ik niet ontkennen dat er sprake is van nervositeit”, vertelt hij.

‘Groenewegen is onze sprinter, hopen mee te doen voor etappezeges’
Een van de renners die Wynants begeleidt, is de terugkerende Dylan Groenewegen. “In de eerste plaats moet Dylan zijn routine terugvinden van hoe in een peloton te rijden. Het is moeilijk om te voorspellen hoe hij het gaat oppakken in de slotkilometer. Hij wordt in ieder geval onze sprinter en we hopen met hem mee te kunnen doen voor etappezeges”, kijkt de ploegleider vooruit.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Marik 6 mei 2021 om 08:54

Dat lijkt me een magere begeleiding voor deze Giro ploeg, of onderschat ik deze 4 mannen nu?

lo squalo dello Stretto 6 mei 2021 om 08:56

Zolang ze maar niet gaan pissen op het verkeerde moment komt dat wel goed.

Yeez 6 mei 2021 om 09:39

Kun je ook uitleggen waarom? Dat van boven en engels weten we nu wel dat ze een keer zijn gaan pissen. En ook dat niermann meer op dat voorgrond treed en krachtiger overkomt (wat vaak meer aan het karakter ligt maar goed) in interviews dan die 2 weten we ook.

Dus ik ben benieuwd waarom je dit mager vindt?

Viktrodriguez 6 mei 2021 om 09:53

Goh, is dat gezeik over dat incident nog steeds aan de gang?

Yeez 6 mei 2021 om 10:30

@viktrodriguez helaas wel. Omdat engels en boven 1 keer zijn gaan pissen zijn het matige en knullige ploegleiders. Datzelfde geldt voor maassen en was ook altijd zo met verhoeven, omdat ze nogal duf overkwamen in interviews (vond men).

Moet zeggen dat het ook veel over zo’n forum zegt als je ploegleiders daarop gaat beoordelen

Viktrodriguez 6 mei 2021 om 11:00

Tja, die mediaoptredens, vind het allemaal maar irrelevant geleuter. Ook omdat men nooit het achterste van hun tong laten zien en het echte verhaal uit tactische oogpunt nooit compleet vertellen. Uiteindelijk gaat het erom wat ze bereiken bij teammeeting en dergelijke.

En laten we wel wezen, niemand hier heeft daar echt enige inzicht in, omdat het geen gemakkelijke sport is om competitief en in teamverband mee te doen. Het is geen voetbal waar je zo onderdeel kan worden van een club, team en dus een idee meekrijgt wat de coach wil. Laat staan dat er veel meer variabelen bij kijken dan bij zeg maar datzelfde voetbal met een veel hogere geluksfactor als resultaat.

Romāns Vainšteins 6 mei 2021 om 12:21

Ik mis Verhoeven wel een beetje als de mesnselijke maat bij Jumbo. Het zijn nu allemaal van die weeïg uit de ogen loerende Tussaudpoppen eigenlijk.

josemanuelfuente 6 mei 2021 om 09:04

Heeft hij ervaring genoeg om tussen al dat hectisch gedoe te rijden?

Wheely 6 mei 2021 om 09:52

Met de fiets wel, zou dat helpen?

harryjohan71 6 mei 2021 om 09:59

Waarom is de begeleiding mager als je er een renner met circa 20 jaar ervaring als wielrenner op het hoogste niveau aan toevoegt. Hij heeft 20 jaar kunnen zien wat wel en niet werkt en dit zelf kunnen ervaren als renner. Of hij als ploegleider goed is moet nog blijken, maar om te zeggen dat de begeleiding matig is, omdat Wijnants met zijn ervaring als wielrenner in de begeleiding zit slaat natuurlijk nergens op. De overige begeleiders zaten vorig jaar ook bij de nr 1 van de wereld. Maar ja de ploegleiders bij de nr 1 van de wereld moeten wel matig zijn.

Jungle Man 6 mei 2021 om 10:30

Ik blijf het jammer vinden dat tjv niet met wat meer klassements ambities naar de giro gaat.
Tour is dan wel de grootste ronde qua commercie , maar qua wielrennen vind ik de giro zo veel interessanter.

horsm 6 mei 2021 om 16:39

Bennett, toch?

Verder is er niet veel keuze: Roglic doet de tour (logisch), Dumoulin is gestopt en Kruijswijk is niet meer de oude sinds hij corona heeft gehad.

kelderfan 6 mei 2021 om 12:00

Ja, dat is zeker jammer; wat een verschil met de TdF-ploeg van vorig seizoen.
Vooraf heeft TJV gesteld, dat zij in alle GT’s wilde meespelen om ’t klassement.

Jean Dumas 6 mei 2021 om 16:27

Sympathieke gast, maar een tweede Grischa is ook nodig.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair