Lutsenko, Van der Hoorn en Felline doen mee aan Serenissima Gravel

vrijdag 15 oktober 2021 om 11:39
Lutsenko, Van der Hoorn en Felline doen mee aan Serenissima Gravel

Van der Hoorn (midden) staat op de startlijst - foto: Cor Vos

Vandaag staat in de Italiaanse regio Veneto de eerste editie van de Serenissima Gravel op het programma, aangekondigd als de ‘allereerste echte gravelkoers voor wielerprofs’. De 126,8 kilometer lange wedstrijd is officieel geen UCI-koers, maar kan wel rekenen op de aanwezigheid van enkele profploegen.

De Serenissima Gravel komt uit de koker van oud-prof Filippo Pozzato, die zich inmiddels heeft gestort op het organiseren van wielerwedstrijden. Het zijn drukke weken voor Pozzato, aangezien hij ook verantwoordelijk is voor de organisatie van de Giro del Veneto (afgelopen woensdag) en de Veneto Classic van aankomende zondag. Maar vandaag is het eerst tijd voor de allereerste uitgave van de Serenissima Gravel.

Het gaat om de eerste echte gravelkoers voor wielerprofs over een afstand van 126,8 km, waarvan bijna negentig kilometer over onverharde wegen. Pozzato was lange tijd in gesprek met Peter Sagan om deel te nemen aan de wedstrijd, maar de Slowaak kreeg uiteindelijk geen toestemming van zijn ploeg BORA-hansgrohe.

De volgende renners staan wel aan de start van de gravelkoers: Alexey Lutsenko, Taco van der Hoorn, Fabio Felline, Samuele Battistella, Nathan Haas, Fernando Barceló, Riccardo Minali, Boy van Poppel, Kévin Van Melsen, Filippo Fiorelli en Marco Frapporti. Het peloton bestaat uit 37 renners, verdeeld over elf ploegen. Astana-Premier Tech, Qhubeka NextHash, Intermarché-Wanty-Gobert, Cofidis en Vini Zabù zijn de bekendste formaties.

De renners beginnen om 12.40 uur in Lido di Jesolo en finishen tussen 15.58 en 16.33 uur in Piazzola sul Brenta. De koers is, ondanks inspanningen van Pozzato, niet live te zien.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Lalsacien 15 oktober 2021 om 11:51

Leuk initiatief!

Romāns Vainšteins 15 oktober 2021 om 11:56

Eigenlijk wilde ik in winterslaap gaan maar is deze dan wellicht op TV te volgen? Lijkt me esthetisch een pareltje. Ik denk dat deze niche bijzonder levensvatbaar en erg aantrekkelijk voor buitenstaanders en nieuwe aanwas is, oneindig veel malen meer alle ‘rundum urbaan gebied Groundhog Day – classics’

Wat leuk dat glamourboy Pozzato met zoiets aan komt zetten trouwens, die had ik eerder op Monza zien rondtuffen of zoiets.

Merlinappa 15 oktober 2021 om 12:01

Tof! Zou leuk zijn als dit idd ergens live is, maar dat verwacht ik niet eigenlijk

Maillot à Pois 15 oktober 2021 om 13:12

Rai Sport vanaf 15u beweert de organisatie, maar ik vind er verder niets van terug

Romāns Vainšteins 15 oktober 2021 om 13:25

Misschien moeten wij er eens één ontwerpen met de Elspeet-Vaassen strook als scherprechter? De go-Loo classic

Merlinappa 15 oktober 2021 om 15:42

@RV
Dan wil ik wel dat Willie ergens met z'n jachtgeweer in de bosjes ligt als de Wolfpack langs komt.

Wheely 15 oktober 2021 om 12:31

Mooi man! Maar 37 renners, dat zou ik graag zien. Hup Taco!

Flauw van Bora dat Sagan niet mee mag doen trouwens.

Magician 15 oktober 2021 om 13:06

Kan daar ook geen goed argument voor verzinnen nu die is uitgekoerst voor de ploeg.

Quincy Adams 15 oktober 2021 om 12:42

126k? kort… en moeten ze ook zelf hun fiets repareren en bidonnen vullen ed…?

Chasse_patate 15 oktober 2021 om 12:42

Roy van Poppel die ken ik niet

Wheely 15 oktober 2021 om 12:55

Grote broer van Fanny.

Wheely 15 oktober 2021 om 12:56

Zoon van Sean-Paul.

mocca 15 oktober 2021 om 13:24

dat is de duitse neef van Boy van Poppel

(schijnbaar komen R(b)oy en Taco uit duitsland)

Maillot à Pois 15 oktober 2021 om 14:35

Lutsenko momenteel alleen op kop.
Er staan wat foowtoow’s en filmpjes op Twitter:
https://twitter.com/hashtag/serenissimagravel?src=hashtag_click&f=live

Wheely 15 oktober 2021 om 15:00

Ze hebben mooi weer, smal paadje hoor.
https://mobile.twitter.com/DoCiclismo/status/1448978511146987524

Maillot à Pois 15 oktober 2021 om 15:16

Ja, ziet er leuk uit.
Maar wellicht ook een reden waarom het moeilijker live uit te zenden valt.

Lutsenko intussen 1’45 voor op een groep met 12 achtervolgers met alle 4 de Intermarché renners.

DeGroteMolen 15 oktober 2021 om 14:37

Laat vd Poel het maar niet horen, heeft hij een vierde discipline om aan deel te nemen. Mooi initiatief, dat wel.

Maillot à Pois 15 oktober 2021 om 14:41

De UCI ging toch in de nabije toekomst een WK gravel organiseren?
Vroeg of laat duikt Matje daar wel op.

Landeirovic 15 oktober 2021 om 16:13

Lutsenko wint
Minali 2e