Luca Colnaghi (21) voorlopig geschorst na positieve test op verboden stoffen

maandag 12 oktober 2020 om 16:23
Luca Colnaghi (21) voorlopig geschorst na positieve test op verboden stoffen

Colnaghi wint een rit in de Giro U23 - foto: Giro d'Italia U23

Belofterenner Luca Colnaghi is door zijn ploeg Zalf-Euromobil-Désirée Fior voorlopig geschorst. Bij 21-jarige Italiaan zijn vorige maand door anti-dopingorganisatie NADO Italia sporen van andarin, ostarine en metabolieten aangetroffen.

Volgens de U23-ploeg waarvoor Colnaghi uitkomt, zitten de verboden stoffen in voedingssupplementen die op ketonen gebaseerd zijn. Deze supplementen zijn op de markt verkrijgbaar en het gebruik is niet verboden. Zalf meldt dat Colnaghi de supplementen onafhankelijk van het team heeft genomen en er geen kwade bedoelingen mee heeft gehad.

Sterke Giro U23
De positieve test dateert van 13 september, toen Colnaghi het Italiaans beloftenkampioenschap reed. Hij werd toen derde. Twee weken daarvoor maakte Colnaghi nog indruk in de Giro d’Italia voor beloften, door twee etappes te winnen en een dag de leiderstrui te dragen.

De Zalf-ploeg zegt zelf volledig buiten deze dopingzaak te staan. Wel is in samenspraak met TNA, het Italiaanse anti-dopingtribunaal, besloten om Colnaghi voorlopig te schorsen. De ploeg heeft vertrouwen in de transparantie van de renner, die nu aan moet tonen dat hij geen misbruik heeft willen maken van het gebruik van de aangetroffen stoffen.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Wheely 12 oktober 2020 om 16:27

Een verdacht zalfje?

xistnc 12 oktober 2020 om 18:11

Te makkelijk. Die had je aan Verweggistan moeten laten, die zit er op tegenwoordig ;)

Verweggistan 12 oktober 2020 om 18:16

Tegenwoordig?

xistnc 12 oktober 2020 om 18:47

Ja, die overdaad aan flauwe grappen is toch echt pas sinds corona. Inclusief eerste en tweede golf, meen ik.

reusjen 12 oktober 2020 om 16:46

Wat is er mis mee dan? Ze bedoelen gewoon dat er een "product" is gevonden wat overblijft na de verwerking van een middel neem ik aan.

Edit: de reactie waar ik op reageerde is verwijderd.

Verweggistan 12 oktober 2020 om 16:58

Zalf is toch die beloftenploeg die op dit gebied wel een reputatie heeft of vergis ik mij?

Polleke 12 oktober 2020 om 17:09

Yep… maar ze vallen uit de lucht…

Cochise 12 oktober 2020 om 20:08

Klopt. Verbazend ook dat die sponsor er al zo lang mee doorgaat. Los van de reputatie zelfs.
Zoccorinese was nog zo’n team indertijd.

doorak 12 oktober 2020 om 17:15

Dus afwachten wat ondezoek brengt m.b.t. dit supplement. Hoewel dat kennelijk behoorlijk “vervuild” is.

xistnc 12 oktober 2020 om 18:12

Zouden er al andere ketonenploegen nerveus worden?

Giekes 13 oktober 2020 om 08:55

“sporen van andarin, ostarine en metabolieten aangetroffen”

Metabolieten: ‘Metabolieten zijn de organische tussen- of eindproducten die ontstaan na verwerking van een gegeven stof in een biologisch systeem of levend wezen als bacteriën, andere eencelligen, planten en dieren. Metabolieten zijn onder andere: aminozuren, adenosinetrifosfaat (ATP), koolhydraten, hormonen, alkaloïden, glycosiden.’
WIKIPEDIA

Ik heb me laten informeren over ketonen: ketonen zijn metabolieten… eigenlijk halfverteerde suikers. Met als eindproducten: alcohol, acetol en formol. Klinkt niet zo gezond om dit bij te nemen? Klopt: belastend vooral voor de bijnieren.

Ik denk dus dat het ketonenbeleid van Sunweb o.a. het juiste is.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair