Louis Vervaeke: “Ik reed hard op kop, maar Remco vroeg telkens of ik niet sneller kon”

donderdag 25 augustus 2022 om 18:07
Video

Louis Vervaeke was een van de renners die Remco Evenepoel hielp in de zesde etappe van de Vuelta a España. De Belg van Quick-Step-Alpha Vinyl verzorgde het tempo op de voorlaatste klim van de dag. “Zowel Remco als het team heeft sterk gereden. Hij werd goed in stelling gebracht”, aldus coach Koen Pelgrim.

Castelli

Als 76ste en op meer dan 20 minuten van ritwinnaar bolde Vervaeke over de streep op de top van de Pico Jano. De 28-jarige coureur had zich helemaal leeggereden in dienst van kopman Evenepoel. “Ik moest tempo rijden tot aan de top van de voorlaatste klim. Ik ging echt snel, maar Remco zei telkens: tandje bij, tandje bij”, vertelde Vervaeke na afloop aan onder meer WielerFlits.

“Dat hij rood pakt, is mooi. We hadden dat op voorhand niet verwacht. Het was ook niet echt het doel vandaag, we gingen eerder voor de rit. Maar goed, als je de kans krijgt, dan pak je die. Je weet nooit wat er in de derde week zal gebeuren, dus het is goed om het nu al te proberen.”

Koen Pelgrim: “Ploegleiders zullen beslissen over rode trui”
Ook coach Koen Pelgrim was zeer tevreden met de prestatie van Evenepoel, die dankzij zijn tweede plaats in de zesde etappe de nieuwe leider is in het algemeen klassement. “Zowel Remco als het team heeft sterk gereden vandaag. Hij werd goed in stelling gebracht en hij heeft daarna getoond dat hij sterk was”, vertelde Pelgrim aan Eurosport.

“Het was een zware dag, zeker met die regen. Het maakte de afdaling van de voorlaatste klim ook zeer gevaarlijk. Gelukkig was Julian Alaphilippe er ook nog bij in de groep om Remco te ondersteunen. Julian was veel beter dan de afgelopen dagen.”

In het algemeen klassement van de Ronde van Spanje heeft Evenepoel 21 seconden voorsprong op Rudy Molard, Enric Mas volgt op 28 seconden. “Of we de rode trui willen houden? Goh, dat hangt van de ploegleider af. Zij zullen dat beslissen”, besloot de coach van Evenepoel.


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

32 Reacties

Landeirovic 25 augustus 2022 om 18:21

Wat Evenepoel deed was enorm knap! Maar het team heeft geen ervaring in het verdedigen van een leiderstrui. Buiten Alaphilipe die subliem was vind ik hun team echt niet goed bergop. Ze zitten nu in een situatie dat het alles en iedereen tegen Evenepoel gaat zijn. Moeilijk te controleren…

3
Romāns Vainšteins 25 augustus 2022 om 19:08

Mwaoh, ik denk juist dat hij met zo’n Vervaeke en van Wilder blij mag zijn, jonge gemotiveerde honden met iets belangrijks om voor te rijden. Hij moet er ook wel blij mee zijn want moet het er mee doen natuurlijk

0
Dark Noise 25 augustus 2022 om 19:32

Vervaeke is er wel 28 hoor

0
Romāns Vainšteins 25 augustus 2022 om 20:02

MvdP ook, en dat is ook een dartelende puppy.

-1
de dorpspastoor 25 augustus 2022 om 21:03

Vervaeke is geen dartele puppy meer. Was vroeger een hele grote belofte, maar heeft de keerzijde van de medaille gezien.

Ik denk dat hij enorm belangrijk is voor Evenepoel. Een rustige gast, die kan helpen de boel te relativeren als dat nodig is. En hij kan ook een redelijk stukje (bergop) fietsen, al is hij natuurlijk niet van het niveau Kuss. Maar hij heeft zijn eigen ambities volledig opzij geschoven om te gaan knechten voor Evenepoel. En dat is denk ik heel wat waard vergeleken met een renner als Van Wilder, die ook (terecht) nog zijn eigen dromen heeft.

1
meqadon 25 augustus 2022 om 22:14

Quickstep heeft jumbo vandaag murw gereden. Dus zo slecht zijn ze dan toch niet

1
Vicenza 25 augustus 2022 om 18:42

“Ik ging echt snel”, op het moment dat hij op kop reed liep Padun alleen maar uit.

2
NiM 25 augustus 2022 om 18:54

Edit redactie: Graag on topic reageren.

1
plattenband 25 augustus 2022 om 19:04

oh, ze kunnen er gewoon nie mee om dat hunne gele Hollander Roglic er eens afgereden wordt… door nen Belg…

0
NiM 25 augustus 2022 om 19:30

Bagger over Evenepoel in een topic over Vervaeke is oké. Ik die daar iets over zeg mag op de brandstapel. Mooi zo

0
Boasson en Hagen 25 augustus 2022 om 19:20

Lees ik nou goed dat Remco een eigen coach heeft buiten de ploegleiding? Is dit gebruikelijk?

0
Cochise 25 augustus 2022 om 19:41

Omdat ik aanneem dat het een serieuze opmerking is en je het dus écht niet weet zal ik serieus reageren.

Ja, dat is normaal. In een wielerploeg heb je “ploegleiders” of sportdirecteurs die zich voornamelijk bezighouden met de tactiek en bevoorrading. Zij zijn geen trainers of coaches want gaan niet over het fysieke (trainingsschema’s, analyseren van de sportieve parameters na een rit). Daarnaast heeft een renner een coach voor dat fysieke aspect, die is soms zelfs niet eens aan de ploeg verbonden, maar in het geval van Evenepoel dus wel.

6
TIO 26 augustus 2022 om 05:26

Je volgt wielrennen nog maar pas?

-2
Etika 25 augustus 2022 om 20:01

@BH : alsook een masseur, fysiotherapeut, dokter, mental coach, voedingsdeskundige, mecanicien, persverantwoordelijke en kinderbadje-verantwoordelijke, allen verbonden aan de ploeg.

0
Zeeuw 25 augustus 2022 om 18:57

Die zien we nooit meer teruggģgg

-1
Marcus Aurelius 25 augustus 2022 om 22:17

Als je ziet dat Roglic meer dan een halve minuut pakt eergisteren door gewoon effe door te trekken op een klimmetjes, dan is dat toch ook zeer economisch. Ik sluit ook zeker niet uit dat hij dat nog een drietal keer kan herhalen deze vuelta, dat is dan een dikke minuut boni. De vuelta is nog maar net begonnen, en ver van gedaan. De ploeg lijkt me ook niet zo sterk in de breedte, maar misschien komt er op termijn wel wat hulp uit onverwachte hoek zoals …. Lotto. Deze ploeg kan elders ook nog wel wat hand en span diensten gebruiken eer het seizoen ten einde is …

-1
sus 26 augustus 2022 om 10:00

Door de ploeg tactiek van Quickstep die de kaart van Alaphilippe trok die die rit zat Remco helemaal achteraan in de groep. Toen hij zag dat alaphilippe erdoor zakte is hij nog helemaal en op sneller tempo dan roglic naar voor gereden zodat hij geen seconde verloor.Dat was ook al een straffe prestatie

0
sus 26 augustus 2022 om 10:00

Door de ploeg tactiek van Quickstep die de kaart van Alaphilippe trok die die rit zat Remco helemaal achteraan in de groep. Toen hij zag dat alaphilippe erdoor zakte is hij nog helemaal en op sneller tempo dan roglic naar voor gereden zodat hij geen seconde verloor.Dat was ook al een straffe prestatie

0
tramontana 26 augustus 2022 om 10:32

Roglic nam geen halve minuut daar. 14 sec van ploegentijdrit+ 13 bonusseconden.. Evenepoel en co zaten in zelfde tijd op dat klimmetje. Gisteren kwam Remco wel meer dan een minuut voor Roglic boven

0
uit de waaier 25 augustus 2022 om 20:21

Je moet ook niet naar dat gebakkie luisteren Vervaeke

-3
Albeijing Feeniks 25 augustus 2022 om 18:38

Dus Evenepoel wilde vandaag de rit winnen en heeft zich helemaal leeg gereden? Dit terwijl de klassementsrenners op spaarmodus naar boven reden. Dat verklaart alles…zou me niet verbazen als Evenepoel er binnen een paar dagen doorzakt.

-5
Gunther Leonhardt 25 augustus 2022 om 20:35

Ik had nochtans de indruk dat Roglic, Yates en Sivakov echt probeerden te volgen. Bedankt om uit te leggen dat het een bewuste strategie is om 1m20s te verliezen op twee favorieten.

3
tramontana 25 augustus 2022 om 22:58

Spaarmodus is dus het nieuwe a-bloc zitten of eraf gereden worden? Tactisch erg sterke redenering, benieuwd hoeveel ze bijeengespaard zullen hebben tegen dat we in Madrid zijn. Hopelijk genoeg om nieuwe schijfremmen aan te schaffen, het zal nodig zijn nu ze zoveel met de handrem op fietsen.

3
sus 26 augustus 2022 om 09:54

Als Remco aanvalt gaat de concurrentie dus altijd in spaarmodus, wel wel dat is 1 van de beste die ik al gehoord of gelezen heb

0
Motta 25 augustus 2022 om 18:45

Remco wordt straks op minuten gereden.

-6
sus 25 augustus 2022 om 19:02

Ja door arensman. Lol

1
meqadon 25 augustus 2022 om 22:16

Aren.. wie? Nog nooit van gehoord

-1
Jean Dumas 25 augustus 2022 om 18:19

Zucht, kreun, steun.

-9
Geel Zwarte Bril 25 augustus 2022 om 22:48

Dus vandaag alle Quickies leeg gereden. Gaan we zien of ze de komende dagen nog wat kunnen doen. Ik hoop niks meer en dat ze de deksel op de neus krijgen. In ieder geval geen quickies meer in de kopgroep. Dus een ritoverwinning zal niet zo snel komen zolang Evenepoel in het rood rijdt.

Edit redactie: Geen namen verbasteren

-9
Gibo 25 augustus 2022 om 23:06

Komende dagen is het onderweg niet zo heel lastig en mogen ze eigenlijk de vlucht laten rijden. Ook zaterdag en zondag telt enkel de slotklim waar het toch vooral van evenepoels benen zal afhangen. De niet zo sterke klimploeg zal pas een probleem blijken als evenepoel in week twee nog in het rood zit en er meerdere zware beklimmingen in 1 rit zitten. Tegen dan zal de inspanning van vandaag niet meer in hun benen zitten.

0
Anton van Valouwe 25 augustus 2022 om 23:10

“Zeverepoel”? Ik begrijp dat je teleurgesteld bent maar laat je niet zo kennen!

3
Cochise 25 augustus 2022 om 23:25

Dan mag je van mama eens tot 23u opblijven omdat het vakantie is, dan verpruts je die kostbare tijd aan berichten posten op wielerflits.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone