Louis Meintjes richt zijn vizier weer op de Tour

dinsdag 26 februari 2019 om 15:06

foto: Dimension Data

Louis Meintjes kende een bijzonder moeilijk 2018, maar de Zuid-Afrikaan hoopt dit seizoen weer te schitteren. De 27-jarige klimmer richt zich opnieuw op de Tour de France. “Dat is wel het plan”, zo vertelt hij aan Cyclingnews. “Ik hoop het in de Tour echt goed te doen.” Meintjes werd eerder al twee keer achtste in de Franse ronde.


De klimmer richtte zich vorig jaar nog op de Giro d’Italia en de Vuelta a España. In beide grote rondes kon de kopman van Dimension Data geen potten breken. Sterker nog: hij stelde in beide rittenkoersen zwaar teleur. De hoogste eindklassering van Meintjes in 2018 was een negende plaats in de Ronde van Burgos.

Volgens zijn werkgever lag het vooral aan een té ambitieuze voorbereiding. “Het werd allemaal té extreem. Hij had het seizoen rustiger moeten beginnen. We gaven Louis geen tijd om te herstellen”, zo stak directeur Rolf Aldag eerder de hand in eigen boezem.

Te ambitieus 
Volgens Meintjes zit er een kern van waarheid in het verhaal van Aldag. “Wellicht ben ik iets te ambitieus aan het seizoen begonnen. Ik was nerveus, aangezien ik nog nooit de Giro had gereden. Ik wilde wellicht al te vroeg in vorm zijn. Het was een zeer frustrerende periode.”

De frêle klimmer – die op dit moment actief is in de UAE Tour – voelt zich nu weer goed. “Ik ben blij dat ik weer kan beginnen, al weet ik nog niet waar ik sta ten opzichte van de concurrentie.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

koos verrek 26 februari 2019 om 15:20

Nu is ie dus nog totaal niet (te vroeg) in vorm. Dat belooft Louis…

hartstikkebedankt 26 februari 2019 om 15:20

Vandaag was het nog niet veel bijzonders maar de Tour is nog ver weg. Aanklampen kan hem toch maximaal naar een 9e of 10e plek in de Tour brengen zou ik zeggen.

AWestie 26 februari 2019 om 15:22

Hij was nu ook al weer snel foetsie. Lijkt mij in een nieuwe omgeving best een prima fietser, maar ik verwacht nu weinig goeie prestaties van hem. Is een Hollands/Duits team misschien niet een idee? Heel wat anders dan de teams waar hij voor heeft gereden.

west 26 februari 2019 om 15:39

Lekker met Meintjes en Cavendish drie weken achter de feiten aan fietsen.
Kan Nizzolo mooi weer de puntentrui in de Giro winnen zonder één overwinning te pakken en kan Kreuziger halverwege spoorloos uit de top 10 verdwijnen.
Ik hoop dat Gibbons en O'Connor weer een echte kans krijgen en Valgren voor eigen rekening mag rijden in de Tour.

hartstikkebedankt 26 februari 2019 om 15:46

Gelukkig hebben ze Boasson Hagen, Valgren en Kreuziger nog die iets leuks kunnen doen

Gebruikersnaam 26 februari 2019 om 15:45

Het is een saaie volger die daarmee niet verder zal komen dan relatief verre ereplaatsen, dus je zou zeggen dat hij eens iets anders moeten proberen, maar wat dan? De man heeft niet de wapens om even voor ritzeges te gaan, hij is niet explosief, hij is geen finisher, het is geen tempobeul die voor de lange solo kan gaan. Zelfs als hij zich eens op een half uur laat rijden en dan meegaat in de lange vlucht in een bergrit om als laatste over te blijven, zit er altijd wel een Majka tussen die zoiets beter kan.

Blijf dus maar aanklampen, Louis!

Johnny7 26 februari 2019 om 16:36

De neerbuigende taal over klassementsrenners die een top 10 in grote rondes rijden op deze site is walgelijk! Altijd maar dat negatieve gelul over deze geweldig renners. En altijd maar weer opperen voor die dagsuccessen. Gelukkig is er in grote wielerlanden zoals Italië en Spanje meer respect voor klassementsrenners dan op deze site.

Romāns Vainšteins 26 februari 2019 om 19:50

Wanneer je 2 x, ook al is het met klampen, top 10 in de tour rijdt ben je gewoon een keiharde, keisterke wielrenner. Wanneer een team belang heeft bij een top 10 plek en een renner nodig die daar zijn seizoen op afstelt is dit je man.

Ik zie hem ook niet zo snel iets anders kunnen en/of doen, geboren aanklampers hebben we ook nodig.

Retro Lex 26 februari 2019 om 16:43

Dit jaar wordt ie 8e in de tour !. ( Inclusief meegaan in ontsnapping )

Brabander 26 februari 2019 om 18:33

Nu toch al meerdere malen flink door het ijs gezakt. Benieuwd of die nog op zijn oude niveau komt, maar ik heb er een hard hoofd in. Gewoon gevoel. Datzelfde gevoel heb ik bijvoorbeeld bij Aru

IlPirata 26 februari 2019 om 19:17

Voor een sponsor is een top 10 klassering in een grote ronde (zeker de tour) publicitair gezien belangrijk. Meintjes zal het dit jaar weer eens moeten laten zien, zelfde verhaal als aru eigenlijk.