LottoNL-Jumbo meldt zich af voor Ronde van Drenthe

dinsdag 9 januari 2018 om 08:36
LottoNL-Jumbo meldt zich af voor Ronde van Drenthe

Bert-Jan Lindeman - Foto: Marcel Koch

LottoNL-Jumbo zal dit jaar niet de Ronde van Drenthe rijden. Dat meldt Cyclingonline. De koers is dit jaar opgewaardeerd tot 1.HC, maar de Nederlandse WorldTour-formatie laat weten dat het in deze periode te weinig renners heeft.

“We hebben onze nek uitgestoken door ons op te laten waarderen naar de UCI 1HC-status en dan geeft de belangrijkste Nederlandse ploeg niet thuis. Ik probeer al weken ze op andere gedachten te brengen, maar tot nog toe zonder succes”, vertelt Femmy van Issum namens de organisatie.

De wedstrijd hoopt dat streekrenner Bert-Jan Lindeman met een nationale selectie alsnog aan de start kan verschijnen. De Ronde van Drenthe staat gepland op zondag 11 maart. In hetzelfde weekend staan Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico op de kalender. Vorig jaar ging de overwinning in Drenthe naar Jan Willem van Schip.

Dit artikel delen:

46 Reacties

Duvel 9 januari 2018 om 08:45

Ook niet echt een lekker weekend op de agenda voor een debuterende 1.HC koers. Parijs-Nice en de Tirreno hebben toch net effe wat meer aanzien dan een koers door het land van Bartje.

Pol 9 januari 2018 om 08:47

Moeten zeker op trainingskamp of hoogte stage, net altijd als er in Nederland een mooie wedstrijd gereden wordt .Belachelijk

SolerEritrean 9 januari 2018 om 08:53

Je zou van een Nederlands World Tour team zeker mogen verwachten dat ze de HC wedstrijden in eigen land rijden. Kan niet direct op een andere HC koers in Nederland komen… Geen vervanger voor Lobato dringt misschien al beetje door. Nu rijden ze met 3 renners minder.

jvh93 9 januari 2018 om 08:57

enorm ongelukkige plek op de kalender in combinatie met 3 man minder dan vorig jaar zorgt voor dit rennerstekort. Zonde….. maar begrijpelijk

Imbatido 9 januari 2018 om 08:59

Parijs-Nice en de Tirreno zijn 14 renners. Dan heb je er nog altijd 12 over. Dan moet je toch wel 6 renners aan de start kunnen krijgen. De laatste jaren werden ze aardig naar huis gereden in Drenthe en de Volta Limburg met hun bij elkaar gesprokkelde B-team. Ook de Slag om Norg deden ze afgelopen jaar niet mee. Zo blijven er op termijn geen Nederlandse wedstrijden meer over.

Die schorsing van Tolhoek en Eenkhoorn is op 11 maart toch allang voorbij. Prima koers om te starten.

gardeyn 9 januari 2018 om 09:11

Tsja, het was altijd al een wedstrijd waarbij de mindere renners die niet in aanmerking kwamen voor P-N of T-A opgesteld werden en het vervolgens niet konden afmaken, waardoor hoon en spot over deze knechten werd heengestort. Maar het is uiteraard erg jammer voor de organisatie.

Voor 2019: verschuiven naar de zondag na Milaan-San Remo? Dan krijg je een mooi blokje van kleinere eendagswedstrijden met Nokerse Koerse (wo), evt Hanzame (vrij), Ronde van Drenthe (zon) en de 3daagse (1daagse) De Panne (wo), voordat de weken van de waarheid beginnen. Dan rijden de voorjaarsenners die geen P-N of T-A rijden toch een aardig programma.

vlek 9 januari 2018 om 09:14

Dit was al sinds de ploegenpresentatie bekend.

Quote:
Geen Ronde van Drenthe voor LottoNL Jumbo
Ook is er dit seizoen geen ruimte voor de Ronde van Drenthe in het programma van LottoNL Jumbo. Juist nu de koers is opgewaardeerd tot de Hors Categorie ontbreekt de grootste profploeg van Nederland. “De ploeg heeft lastige keuzes moeten maken. We hebben een overvol programma. Ik vind het wel jammer, maar als we in Drenthe starten, dan moet je het ook met een goede en volledige ploeg voor de dag komen en dat gaat in het drukke programma niet lukken”, zegt Engels.
Quote:
Parijs-Nice en de Tirreno zijn 14 renners. Dan heb je er nog altijd 12 over. Dan moet je toch wel 6 renners aan de start kunnen krijgen.

Het programma in de weken ervoor en erna speelt geen enkele rol?

Sephiroth 9 januari 2018 om 09:18

neuh vlek, die van TLJ kunnen toch eigenlijk wel elke dag koersen? Ik bedoel gesink liep voor op valverde in koers dagen tot de tour en toch meende Pol elke keer dat gesink alleen maar op hoogtestage zat en valverde altijd reed.

ronddraaien 9 januari 2018 om 09:40

Logisch toch, als je een fantastische reeks aan het neerzetten bent, wil je niet dat daar plots een einde aan komt.
Zeges van LottoNL in wedstrijden van het niveau 1.HC of 1.WT
2014: 0
2015: 0
2016: 0
2017: 0
LottoNL-Jumbo is een team met respect voor hun normen en geschiedenis. Als ze de Ronde van Drenthe zouden winnen, wie kan dan nog zeggen wat de echte identiteit is van deze ploeg? Voor mij zou het een cultuurshock zijn.

Mwielerfan 9 januari 2018 om 09:48

@Ronddraaien lol

Verder heeft valverde veel meer koersdagen want die koerst ook daadwerkelijk. Misschien doet gesink aan meer etappes mee maar heb hem stukken minder echt zien koersen.

On:
Zonde maar nu ik er drie minuten over nadenk begrijpelijk. Waarom een hogere status als het moment zo kut is? De koersen van het Vlaamse voorjaar hebben ook eerst de data goed gefixt zodat het een eenheid werd en daarna kwam dat niveau wel.

Pol 9 januari 2018 om 09:54

@Sephiroth
Valverde won zijn koersen en Gesink reed gewoon mee. Dat is het verschil.

snoep de hond 9 januari 2018 om 09:57

@ronddraaien,
Tsja, in die jaren hadden ze op Vanmarcke na dan ook geen eendaagse renner in de gelederen die zich met de toppers kon meten. En Vanmarcke heeft in die periode wel een hoop ereplaatsen bijeen gesprokkeld maar is geen veelwinnaar.

Dat lijstje maakt de gemaakte keuze eigenlijk alleen maar begrijpelijker. In P-N en T-A hebben ze mannen die een klassement kunnen rijden en sprinters en tijdrijders die etappes kunnen winnen. Als je daarop inzet dan blijven er inderdaad misschien net genoeg renners over om een B-ploegje naar Drenthe te sturen. Dan moet je je als ploeg afvragen of dat zin heeft.

Patat Lefevre 9 januari 2018 om 10:00

Wat een raar verhaal. Als je harder rijdt dan heb je meer koersdagen? Volgens mij rij je dan precies evenver.

Imbatido 9 januari 2018 om 10:04
Quote:
Het programma in de weken ervoor en erna speelt geen enkele rol?

Zoveel wedstrijden zijn er dan ook niet. Je hebt alleen Parijs-Nice en de Tirreno, en daaromheen wat eendaagskoersen. Het lijkt er vooral op dat ze niet opnieuw met een team als De Tier, Lindeman, Van Hoecke, Wynants, Eenkhoorn en Tolhoek willen aankomen.

snoep de hond 9 januari 2018 om 10:05

@Pol,
Valverde is dan ook 1 van de allerbeste renners die er in het peloton rondrijdt, terwijl Gesink op goede dagen met veel moeite de toppers kan volgen. Dat lijkt mij op dit moment het voornaamste verschil tussen beide coureurs.

vlek 9 januari 2018 om 10:19
Quote:
Het lijkt er vooral op dat ze niet opnieuw met een team als De Tier, Lindeman, Van Hoecke, Wynants, Eenkhoorn en Tolhoek willen aankomen.

Precies, renners dus die in de weken ervoor en de weken erna een programma hebben dat belangrijker wordt gevonden. Renners die bijvoorbeeld via Australië en/of het Midden-Oosten hun seizoen starten in dienst van hun kopman en vanaf midden maart top moeten zijn in de Vlaamse koersen. Of jonge klimmers die hun seizoen starten in een klein rondje in Zuid-Europa en daarna vanaf Catalonië t/m Luik hun eerste piek willen hebben. Het is met andere woorden totaal onzinnig om enkel te kijken naar de koersen van de week zelf.

Spinergy 9 januari 2018 om 10:21

Wat een ploeg is het toch…

Sebas 9 januari 2018 om 11:07

Denk dat iedereen het wel ‘snapt’ als we de oogkleppen eens af doen, maar toch blijft het jammer. Een Nederlandse .HC koers en de enige NLse WT-ploeg haakt af. Kun je me nog een heel pak vertellen over belangrijke wedstrijden en niet passende schema’s … Ik zie ze daar liever wel starten, ook met een b-team.

Alexander 9 januari 2018 om 11:35

Ik sluit mij volledig aan bij Sebas. Ik wil de NL’se ploegen zo vaak mogelijk live kunnen bekijken.

Sephiroth 9 januari 2018 om 11:45

Helemaal met je eens Sebas, jammer is het , maar wel begrijpelijk.

@pol, MWielerfan snappen jullie het verschil tussen koersdagen en koerswinsten wel? Ja valverde wint veel meer, maar als hij 3 eenweekse rondjes rijdt en nog eens wat klassiekers daarmee op zeg 20 koersdagen komt vs gesink die 5 eenweekse rondjes en daarmee op 25 koersdagen komt. Dan heeft gesink meer koersdagen, punt. Dat Valverde 10 overwinningen heeft in die tijd en Gesink 0 verandert natuurlijk niks aan het aantal koersdagen. Maar enfin haters gonna hate :)

rahimns 9 januari 2018 om 12:08

Deze koers heeft de afgelopen jaren ook altijd al moeite gehad om WT ploegen naar deze wedstrijd te trekken. In 2013 stonden hier nog 5 WT ploegen aan de start en in 2014 liet zelfs de 2e Nederlandse wielerploeg deze koers al links liggen en is hier (ook als Duitse ploeg) nooit meer aan de start verschenen. Het ligt gewoon heel lastig in de kalender en dat TLJ nu een keer de keuze maakt om hier niet aan de start te staan is natuurlijk voor de organisatie heel vervelend. Ten eerste heeft de ploeg nu met 2 sprinters die een programma rijden in deze periode al een groot deel van de ploeg die hier zou kunnen meedoen om een overwinning al niet beschikbaar. Dan is Lobato ook weg en dan blijft er dus echt niet heel veel meer over wat hier potten kan breken. Jammer zeker, maar logisch ook.

WernerFranke 9 januari 2018 om 12:12

Ik kan me geen HC koers voorstellen zonder WT-ploegen, maar tegelijk weet ik ook niet welke WT-ploeg er de Ronde van Drenthe zou rijden als zelfs LottoNL niet afkomt? Quickstep of LottoS misschien met een jonge ploeg? Zou anders wel zielig zijn voor de organisatie.

Quote:
Van Issum vraag zich hardop af of het afhaken van LottoNL-Jumbo niet te maken heeft met het feit dat de ploeg nu twee jaar achter elkaar werd afgetroefd. In 2016 won Jesper Asselman en stond Dylan Groenewegen als derde op het podium, afgelopen jaar versloeg Jan Willem van Schip Twan Castelijns.

Niet toevallig heeft Wielerflits deze passage met kritieke op onze geel-zwarte wielergoden weggelaten.

kaalpani 9 januari 2018 om 12:28

Iedereen die denkt iets te weten, niets weet, graag het beter weet heeft zijn reactie gegeven. Dus slotje op deze discussie.

P.s. Ik weet het niet en heb daarom geen mening over datgeen ik niet weet. Ik neem genoegen met het antwoord van de ploeg.

roelieman2 9 januari 2018 om 13:08

@WernerFranke
Juist om deze reden start tlj niet. Of ze gaan voor de winst met goede renners, of ze doen niet mee. Aangezien er grotere en belangrijkere wedstrijden die periode zijn, worden er bewust keuzes gemaakt!

Shinzawai 9 januari 2018 om 13:08

“Door de nieuwe regels hebben we helaas minder renners nodig”
“We hebben niet genoeg renners in om koers … te starten”

Lekker consequent allemaal.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair