Lotto Dstny investeert vrijgekomen budget Caleb Ewan in ‘performance’: “We liepen achter”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
dinsdag 9 januari 2024 om 07:18

Lotto Dstny investeert vrijgekomen budget Caleb Ewan in ‘performance’: “We liepen achter”

Interview Sportief manager Kurt Van de Wouwer kreeg in 2023 de ondankbare taak om Lotto Dstny te leiden in het eerste jaar na de degradatie uit de WorldTour, maar wonderwel reed de Belgische ploeg haar beste seizoen in jaren. De doorbraak van goudhaantje Arnaud De Lie zat er natuurlijk voor iets tussen, en daar wil de ploeg nu op voortbouwen. Dat vertelt Van de Wouwer in gesprek met onder andere WielerFlits.

Echt grote veranderingen onderging de Lotto-ploeg afgelopen winter niet. Natuurlijk was er het veelbesproken vertrek van Caleb Ewan, die ook bijna zijn voltallige trein met Michael Schwarzmann, Rüdiger Selig en Harry Sweeny de ploeg zag verlaten. Klassiekerspecialist Frederik Frison was allicht nog het grootste verlies. Daartegenover staat nu de komst van Lionel Taminiaux, Jenno Berckmoes, Logan Currie en klimmers Jonas Gregaard en Henri Vandenabeele.

“Bij ons was duidelijk dat er nog heel veel renners onder contract lagen”, verdedigt sportief manager Kurt Van de Wouwer zijn transferbeleid. “Dat er weinig zaken mogelijk waren om te veranderen, maakte het eigenlijk een vrij rustige winter.”

Vertrek Ewan
Op papier zou je zeggen dat de ploeg verzwakt is. “Maar mocht Ewan vorig jaar tien koersen gewonnen hebben, dan was hij nu niet weg geweest, want hij had nog een contract. We zijn in de situatie beland dat er sleet op de relatie kwam, omdat hij niet bracht wat we ervan verwachtten. Als Ewan écht goed is, dan is hij een topsprinter, dat weten we allemaal. Dat valt weg, maar in de breedte gezien zijn de andere jongens een jaar rijper. Ik zou niet zeggen dat we verzwakt zijn.”

Van de Wouwer (rechts) met naast zich general manager Heulot – foto: Cor Vos

Dan zullen er wel andere jongens moeten opstaan, maar wie? “Wat Caleb vorig jaar gebracht heeft, is gemakkelijk op te vullen. Taminiaux kan dat doen. Je hebt Victor Campenaerts, Andreas Kron, Lennert Van Eetvelt en Maxim Van Gils, die naast De Lie allemaal hun plek hebben. Ook Florian Vermeersch zou zomaar kunnen beginnen winnen. Dat zijn geen sprinters, waardoor het qua aantal zeges kan schelen. Maar is een extra sprinter voor ons noodzakelijk? Hoeveel sprinters zijn er die echt veel koersen winnen per seizoen? Ook maar drie of vier, hé.”

Met het miljoenencontract van Ewan verdween er wel een serieuze hap uit de loonlast van Lotto Dstny. Hoe heeft de ploeg dat geïnvesteerd? “Voor een groot deel in ‘performance’. Er is een trainer bijgekomen, een diëtist. Hoogtestages worden volledig door de ploeg betaald en uitgebreid, dat kost ook allemaal geld. Maar ik denk dat het voor ons een must was om die stap te zetten. Ik denk dat we daar twee jaar geleden wat in achterophinkten, maar sinds vorig jaar wel serieuze stappen hebben gezet. Je hebt nog altijd drie, vier topploegen met grotere budgetten, maar wij zitten daar (qua ‘performance’, red.) net onder.”

Kalenderkeuzes
Afgelopen jaar werd voor Lotto Dstny haar eerste van drie seizoenen als ProTeam, maar het was wel verzekerd van wildcards voor alle WorldTour-koersen. “Dat is boven verwachting gegaan. Als je ons voor het seizoen had gezegd dat we negende op de UCI-ranking zouden staan, dan hadden we daar meteen voor getekend. Als je kijkt wie er allemaal achter ons staan, en hoeveel voorsprong we al hebben, dan zit het redelijk goed voor een promotieplaats. Als we die lijn dit jaar kunnen doortrekken, dan kunnen we na het seizoen vrij safe zitten om weer te promoveren.”

De Lotto Dstny-renners in Mechelen – foto: Cor Vos

Dus dacht de ploeg: tene quod bene. De strategische kalenderkeuzes van vorig seizoen werden voor het grootste deel behouden. Dat wil dan zeggen: geen Tour Down Under, geen Giro, Ronde van het Baskenland, Tirreno-Adriatico én – nieuw – geen Ronde van Polen. “We hebben nu minder stress om voor punten te rijden, maar we denken wel dat die koersen skippen in ons voordeel kan zijn. Op die momenten kunnen we dan hoogtestages inplannen. Na de drukke klassiekerperiode zullen veel renners ook nood hebben aan rust, waarna ze zich voorbereiden op deel twee van het seizoen. De Giro kwam op dat vlak ongelegen, en ook Polen lag dit jaar slecht op de kalender.”

De Ronde van het Baskenland is de meest opvallende afwezige, omdat de gloednieuwe fietsensponsor van de ploeg – Orbéa – haar thuisbasis heeft in die regio. “De vraag is niet van hen gekomen. Mochten ze dat gevraagd hebben, dan hadden we uiteraard aan de start gestaan. Maar eerlijk? Dat we er niet moeten rijden, daar ben ik niet kwaad voor. Ze zullen hun publiciteit er wel op een of andere manier uithalen. Maar over het commerciële weet ik niets.”

UCI-ranking
Wat wél zeker is: de ploeg wil voortbouwen op de successen van 2023. “Als we puur cijfermatig kijken, wordt het lastig om opnieuw negende te worden in de UCI-ranking. BORA-hansgrohe zat achter ons, en als je ziet wat voor transfers zij hebben gedaan… Als we opnieuw de top-10 halen, dan kunnen we van een heel sterk jaar spreken. Maar als we tussen tien en veertien eindigen, zijn we ook tevreden”, besluit Van de Wouwer.

RIDE Magazine
18 Reacties
08-01-2024 13:05
"Je hebt nog altijd drie, vier topploegen met grotere budgetten, maar wij zitten daar net onder.”

Ze hebben naar eigen zeggen niet meer dan 20 miljoen, en zitten daarmee niet eens in de bovenste helft van de WT ploegen (nog veraf zelfs), over wat gaat dit dan? Het budget dat puur naar de performance gaat?

Opnieuw top 10 eindigen lijkt me heel moeilijk te worden, gezien inderdaad Bora, maar ook bv een Jayco dat zelfs nog voor het seizoen daadwerkelijk is begonnen aan bijna 700 punten zit, en ook die ploeg is serieus versterkt. Het doel van Lotto moet zijn om rond de 12e plaats te eindigen, met wat meer grotere overwinningen. Dat lijkt me realistisch.
    08-01-2024 13:10
    Het gaat over drie, vier ploegen die - door hun groter budget - nog iets verder staan qua performance. Heb het iets duidelijker verwoord, nu.
    08-01-2024 14:28
    Goede verduidelijking, klinkt logisch dan. Er is veel geïnvesteerd op dat vlak, gaat dan wel een relatief groot deel van hun budget naar performance, en weinig naar lonen. Zal moeilijk zijn om hun talent in de toekomst op die manier aan boord te houden.
    08-01-2024 20:29
    Dat loon gaat misschien niet naar de renners, maar dat ging anders ook niet naar hen gaan maar naar Ewan. De kans bestaat dat ze volgend jaar niet hetzelfde budget zullen moeten steken in performance, gezien ze kunnen verder bouwen op investeringen van dit jaar. Dus mogelijk kan er volgend jaar wel wat extra budget naar lonen gaan.
    Indien de resultaten effectief beter zijn legt dat de renners sowieso geen windeieren. Zij kunnen mogelijk in de toekomst sneller elders een lucratief contract tekenen indien hun prestaties nu beter worden. Er komt dankzij de prestaties ook meer budget via winstpremies edm. Sponsors zullen sneller tevreden zijn en sneller geneigd meer budget vrij te maken.
08-01-2024 13:32
Er zit duidelijk weer spirit in dit team. Je zag het vorig jaar al en dit bericht geeft ook een verdere professionalisering aan. Je kunt dat aan de komst van Heulot toeschrijven, maar ja ik ben geen insider
    08-01-2024 14:32
    Het enkel aan Heulot toeschrijven is misschien wat te simplistisch. Hij kwam pas aan in januari vorig jaar en het mag toch gezegd worden dat Lotto in 2022 eigenlijk ook al een stuk beter was, alleen was het te laat wat betreft de strijd voor de WT plaatsjes. De betere vibe begon toen al te komen, De Lie heeft daar zeker veel mee te maken.

    Maar Heulot lijkt wel veel duidelijkheid gebracht te hebben, in tegenstelling tot zijn voorganger is hij veel meer rechtuit (misschien in de pers niet altijd ideaal maar ok), zegt hij wat hij denkt en is hij toch wat stricter qua performance, training, etc. Ik denk dat ze dat daar wel nodig hadden.
08-01-2024 13:33
Heel benieuwd naar deze aanpak. Dit moet de renners ook veel vertrouwen geven: er wordt in hun geinvesteerd, en niet in een nieuwe vedette.
08-01-2024 14:24
Wat mij betreft logische keuzes.

Met Vermeersch, de Lie, van Gils, Kron en van Eetvelt hebben ze renners in huis waar nog zeer veel potentie in zit. Benieuwd wat deze investeringen opleveren.

Taminiaux vind ik ook een logische aankoop om in het Belgische eendagswerk de punten bij elkaar te sprokkelen. Gregaard past ook wel in het plaatje en Vandenabeele is een beetje stilgevallen de afgelopen anderhalf jaar, maar heeft in het verleden wel laten zien potentieel te hebben. Ik denk dat dit volgend jaar wederom een erg leuke ploeg wordt om te volgen.
    08-01-2024 14:33
    Over Vandenabeele, die had/heeft dus te kampen met post viraal syndroom. Hetzelfde waar De Plus heel lange tijd problemen mee heeft ondervonden. Naar eigen zeggen heeft hij nog tijd nodig om er echt te staan, hij hoopt in het tweede deel van het seizoen terug de oude te zijn.

    Voor Lotto is dat natuurlijk een 0 risico operatie, door zijn gebrek aan prestaties, zal hij gewoon aan zowat het minimumloon rijden. Veel kun je dan als team niet misdoen. En ze kennen hem daar natuurlijk, dus het is goede keuze voor beiden.
08-01-2024 14:45
"Underperformance" zou voor Kron een legitieme reden zijn om te vertrekken als je beter wilt worden. Nooit blijven hangen op hetzelfde niveau.
09-01-2024 09:24
Wat is het stil rond Pascal Eenkhoorn in de berichten over Lotto Dstiny. Ik zie hem ook niet op de teamfoto die ze op facebook hebben geplaatst. Ziek?
    09-01-2024 09:33
    Pascal moest zijn verstandskiezen laten trekken, net op de dag van de ploegenpresentatie.
    09-01-2024 09:35
    Au. Thx, helder!
08-01-2024 17:25
Wellicht valt bepaalde wedstrijden skippen niet bij iedereen goed maar ik denk dat tour down under overslaan voor veel ploegen gunstig zou zijn. Alhoewel Australië meer dan bestaansrecht heeft qua wielrennen valt er relatief weinig te halen en kost het je veel moeite, geld en tijd om daar te starten lijkt me of zie ik dat verkeerd?
    08-01-2024 19:55
    Tour Down Under betaalt geen (of toch niet de volledige) verblijfskosten en vluchten van ProConti ploegen, en het verblijven ervoor (voor jetlag) en erna (als je nog Cadel Evans wilt rijden) wordt sowieso niet vergoed (waarom sommige ploegen meteen na Down Under terug naar huis gaan). Het is dus inderdaad een heel dure trip, Canada is dat ook, maar dat is korter. Exact de reden waarom Pro Teams met Wildcard toch niet overvliegen (Lotto, maar in het verleden ook al Alpecin en Total). Israel doet dat wel, maar die hebben het geld natuurlijk.

    Het is natuurlijk wel een lucratieve trip voor de UCI punten, de Tour Down Under is de zwakst bezette 500 punten koers van het jaar, en dan heb je nog Cadel Evans en nu ook de Surf Coast Classic.
08-01-2024 20:44
Als ik zie wie ze allemaal in hun devo-team binnengehengeld hebben zal daar ook wel wat (toekomstig) budget voor zijn vrijgemaakt.
09-01-2024 11:33
"Wat Caleb vorig jaar gebracht heeft, is gemakkelijk op te vullen. Taminiaux kan dat doen."

Hoe moet ik dit nu lezen, als een uithaal naar Ewan? Als bijzonder veel vertrouwen in Taminiaux?
Ik geloof wel dat het klopt hoor, maar klinkt toch een beetje denigrerend niet?
"Zelfs Taminiaux kan hem vervangen, zo slecht was Ewan dit jaar."
    09-01-2024 13:47
    Taminaux is zeker een aanwinst, rijdt dichte prijzen, wint al eens een koers én een ploegspeler, daar gaan ze plezier aan beleven…

Reacties zijn gesloten.