Lotte Kopecky: “Complete vrouwenpeloton kijkt uit naar Tour de France”

Lotte Kopecky: “Complete vrouwenpeloton kijkt uit naar Tour de France”

© Cor Vos

woensdag 4 mei 2022 om 10:37
Interview

Ter gelegenheid van de bekendmaking van de contractverlenging van SD Worx, blikte Lotte Kopecky nog een keer terug op haar voorjaar, haar nieuwe status en de keerzijde ervan. Intussen is haar voorbereiding op de zomer begonnen. Een zomer waarin ze Giro en Tour gaat combineren. “Spannend, wordt dat. Iedereen kijkt uit naar die Tour.”

Mooi nieuws, dat SD Worx langer sponsor van jullie ploeg blijft. Ga jij ook verlengen?
“Daar is nog niet over gepraat. Sowieso lig ik nog tot eind 2024 onder contract. Dat is nog twee en een half jaar.”

De pauze na jouw voorjaar was kort…
“Na Parijs-Roubaix reed ik nog een baanwedstrijd (omnium, red) in Glasgow, daarna volgde een week rust. Begin deze week heb ik de trainingen hervat. Normaal zou ik op hoogtestage gaan naar Livigno, maar de weersomstandigheden vallen daar wat tegen, dus kies ik voor het warmere Spanje. Ik zal in Denia wel in het hotel met hoogtekamers (Syncrosfera, red) verblijven. Thuis slaap ik ook al een paar dagen in een hoogtetent. Kwestie van aangepast te zijn, zodat ik meteen voluit kan trainen.”

Hoe ziet jouw zomer er uit?
“Ik blijf tot 17 mei in Spanje. Dan rijd ik de Ronde van Burgos (19-22 mei) en de Ride London Classic (27-29 mei). Wat later trekken we met de ploeg naar Tignes voor een nieuwe hoogtestage in functie van de Giro d’Italia en de Tour de France, mijn twee hoofddoelen tijdens de zomermaanden.”

Die Giro stond oorspronkelijk niet op jouw programma?
“Dat klopt. Het is altijd lang wachten op dat rittenschema. Ook nu weer. En normaal is de Giro best een lastig rondje. Maar nu blijkt er toch een aantal vlakke aankomsten te zijn, weliswaar na een geaccidenteerd parcours onderweg. Met andere woorden, het wordt een Giro waarin ik kan opbouwen naar de Tour en waar je niet gebroken en leeg uitkomt. Vandaar dat ik die heb toegevoegd.”

Met welke ambitie ga je in deze rittenkoersen van start?
“Met ritwinst in het achterhoofd. In de Giro ga ik die niet laten liggen, maar de ambitie om een rit te winnen in de Tour is groter. Klassementsambities heb ik niet. Ook niet in de Tour. Met Demi Vollering en Ashleigh Moolman hebben we daar andere rensters voor.”

Ligt eindwinst in de Tour dan niet binnen jouw mogelijkheden?
“Ik weet eigenlijk niet of dat binnen mijn mogelijkheden ligt. Maar het is duidelijk dat het sowieso wél binnen de mogelijkheden van mijn ploeggenotes ligt. Dus spelen we op safe. Ik kan me vinden in het feit dat ik voor ritzege(s) mag gaan. Soms moet je keuzes maken.”

Wat dat ploegenspel betreft… Heb je nog teruggedacht aan Parijs-Roubaix? 
“Ja. En ik heb geen spijt van mijn keuze om daar de kaart van de ploeg te trekken. Dat had ik de avond ervoor zo aangegeven. Geen haar op mijn kop die er ’s morgens aan dacht dat ik op het podium zou staan. Dus ik moet daar blij mee zijn. Maar als je de wedstrijd herbekijkt, dan stel je vast dat we de zege wel uit handen geven. Met de sterkte van onze ploeg hadden we kunnen winnen. Nee, niet per sé ik. Er zijn meerdere scenario’s om Parijs-Roubaix te winnen.”

Kopecky op de kasseien van Roubaix – foto: Cor Vos © 2022

Analisten vinden je te lief. Waarom jezelf wegcijferen als je kan winnen?
“Omdat Chantal (Van den Broek-Blaak, red) ook al had bewezen in goede vorm te zijn. En ik lig nog minstens tot eind 2024 onder contract. Ploegsfeer vind ik heel belangrijk. Dankzij mijn ploegmaats heb ik Strade én Ronde van Vlaanderen kunnen winnen. Nu was het aan mij om hen bij te staan.”

Staan vrouwen daar anders in dan mannen? 
“Misschien wel. Elke kans die zich voordoet, moet je grijpen, hoorde ik vaak. Ik heb een ander keuze gemaakt en heb daar geen spijt van.”

Je status is intussen veranderd. In het peloton, maar ook in de maatschappij…
“Haha, inderdaad. En daar sta ik niet voor te springen, maar het is de nieuwe realiteit. Het vrouwenwielrennen betekent stilaan wel iets, besef ik nu. Het was schrikken om in het sportnieuws op tv eerst het verslag van de vrouwen-Ronde te zien, vóór die van de mannen. Ook mezelf op de covers van de maandagkranten zien, voelde vreemd aan.”

Er zijn ook meer ogen op jou gericht.
“Daar leer ik mee omgaan. Al ebt het nu wel weer een beetje weg hoor. Maar ik word inderdaad sneller herkend en dat is niet altijd een voordeel. Zoals vorige week op de luchthaven van Edinburgh. Bij de check-in raapte ik een bananenschil op die iemand op de grond had gegooid. Het aanschuiven duurde lang en er was geen vuilbak in zicht, dus liet ik de schil achter op een paaltje. ’s Avonds kreeg ik op Instagram een bericht dat een bananenschil in de vuilnisbak thuis hoort. Ik was er niet goed van.”

Ook jouw manier van koersen wordt geanalyseerd. In de Ronde zou je te passief gekoerst hebben. Doet jou dat iets?
“Ik heb het gelezen. Natuurlijk doet mij dat iets. Ik heb er ook over nagedacht, om te kunnen inschatten of het klopte. In de Strade heb ik zelf aangevallen. In de Ronde nam ik niet over toen ik in het wiel van Annemiek van Vleuten zat, maar dat was omdat ofwel Christine Majérus ofwel Marlen Reusser voor mij uit reden. Twee ploegmaats. En waarom zou ik op de Paterberg overnemen van Annemiek als ik weet dat ik de snellere ben aan de finish? Stel dat ik dat wél doe, of aanval, en ik word daarna gelost, heb ik een domme koers gereden. De mensen moeten een beetje de context zien. Er zijn twee kanten aan een verhaal.”

Intussen blijft de belangstelling voor het vrouwenwielrennen groeien. Hoe kijk jij daar naar?
“Zeer positief! Het heeft er onder meer toe geleid dat SD Worx zijn partnerschip met de ploeg verlengt tot eind 2026. Het vrouwenwielrennen wordt niet alleen populairder, maar ook professioneler. Daar heeft de belangstelling van de media uiteraard mee te maken.”

Winst in de Ronde van Vlaanderen – foto: Cor Vos © 2022

Al is er nog wat werk. Zo zal de Giro wellicht ondersneeuwen tijdens de Tour voor mannen.
“Dat is waar, maar niet alles moet altijd live op tv komen. Als we ’s avonds een vermelding krijgen in Vive le Vélo (praatprogramma op Sporza tijdens de Tour, red), zijn we ook al tevreden. Tijdens onze eigen Tour de France zal de aandacht wél weer een stuk groter zijn.”

Hoe kijk jij naar die Tour?
“Ik vind het bijzonder spannend en heb hoge verwachtingen. Hopelijk word ik niet teleurgesteld. Bij de mannen is de Tour de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Renners vechten als het ware om in de selectie te geraken. Het zal bij ons wellicht niet anders zijn. Ik merk nu al dat de Tour ook in het vrouwenpeloton heel hoog staat aangeschreven, dat de belangstelling groot is en dat het sterkst mogelijke deelnemersveld er aan de start zal staan. De gele -, groene – en bollentrui, dat spreekt toch een beetje tot ieders verbeelding.”

Er komt wellicht ook een Milaan-San Remo voor vrouwen. Alweer een stapje vooruit.
“Mooi. Ik hoop dat het ook iets speciaal wordt. Geen 300 kilometer zoals bij de mannen, maar waarom geen 200? Om dan in de finale de Poggio op te knallen.”

Blijf jij in de toekomst de weg en de piste combineren?
“Ja. Ik blijf dromen van een medaille op de Olympische Spelen. Het omnium en de ploegkoers zijn mijn twee nummers. Als ik met reële medaillekansen naar Parijs wil, moet ik mij daar honderd procent voor inzetten, dus is het belangrijk om die baanwedstrijden mee in te plannen.”

Volgen er nog uitstapjes naar het veldrijden?
“Volgende winter niet, vrees ik. Het WK baan duurt tot half oktober en het EK valt al half februari. Dan past zo’n uitstapje daar niet goed in. Dat zal iets voor later zijn…”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Michelangelo 4 mei 2022 om 11:31

Realistisch verhaal van Lotte. Al deel ik haar analyse over de RVV slechts ten dele. Daar werd gewoon opzichtig gekoerst op het wiel van Annemiek. En ik vond haar manier van demarreren in PR niet slim als je koerst om te winnen met Chantal Blaak.

Hopelijk trekt ze zich inderdaad wat aan van de kritiek. Ik zie Lotte liever met open vizier koersen en af en toe verliezen, dan het nare spel van SDWorx spelen. Want ik vond het een vervelende ploegtactiek om te zien. Overigens niet enkel bij Lotte, maar ook bij Demi.

Maar soit. Jammer dat we haar komende winter (waarschijnlijk) niet in het veld gaan zien, maar ergens wel logisch. Ze kan heel veel op heel veel terreinen, en dan is het goed dat ze keuzes maakt. Dan zie ik haar liever proberen haar Olympische droom waar te maken dan te ploeteren in de modder.

NiM 4 mei 2022 om 11:58

Van Vleuten reed enkel op kop op de hellingen in een poging van de rest weg te rijden (slimme zet en haar goed recht natuurlijk). Als concurrent zijnde (kopecky in dit geval) ga je toch nooit zeggen “ hey ik kan nog een halve per uur sneller, ik kom er even naast rijden bergop (wetende dat van Vleuten gewoon maximaal naar boven rijdt). Op het einde wou van Vleuten niet doorrijden omdat ze met 2 rensters van dezelfde ploeg op pad was (haar goed recht), maar vervolgens zat zij ook gewoon in het wiel en reed niet meer dan Kopecky. Overigens ben ik ervan overtuigd als enkel kopecky en van Vleuten voorop raakten dat beiden gewoon ronddraaiden tot aan de streep. En als je dat niet snapt ken je niks van koerstactiek

evelineroos 4 mei 2022 om 12:06

Ik snap de tactiek wel, maar het was natuurlijk niet om aan te zien als koersliefhebber. Van dat laatste ben ik overigens niet overtuigd, Vollering nam ook niet over van van Vleuten in de Omloop.

Franco Ballerini 4 mei 2022 om 14:07

Volledig eens. Als Ineos dat zou doen breekt de pleuris uit, zowel binnen de ploeg als bij de fans.

NiM 4 mei 2022 om 14:25

Vollering zat gewoon volledig op de limiet. Vandaar dat ze ook de sprint verloor

josemanuelfuente 4 mei 2022 om 11:43

‘Geen 300 kilometer’, maar straks wel gelijke beloning eisen

evelineroos 4 mei 2022 om 11:50

Waar iemand zich al niet druk om kan maken.

NiM 4 mei 2022 om 11:54

Haha waar kom jij weer uitgekropen ? Waar heb jij al ooit een renster gelijk prijzengeld zien eisen? Dat prijzengeld gaat voor het merendeel naar de staff en ploegmaats trouwens. Hun loon van de ploeg is (zoals het woord het zelf zegt) hun maandloon. Kruip nu maar terug onder je steen

thorsen 4 mei 2022 om 12:02

Logisch toch? Marathonlopers worden ook 400x meer betaald dan 100m lopers

Oh wacht…

Murcia 4 mei 2022 om 11:55

Een nuchter interview waarin ze zoals gebruikelijk kort maar wel eerlijk haar antwoord geeft. De overstap naar de beste ploeg heeft voor haar geweldig uitgepakt. SD-Worx ligt mijlenver vooruit in de begeleiding, materiaal en trainingsfaciliteiten ten opzichte van de andere ploegen. Het feit dat de sponsor daar ook zo blijft investeren geeft aan dat ze daar de meerwaarde van dameswielrennen inzien.

Dat ze te lief is klopt volledig, als je de beste dame namens je ploeg in koers bent moet je eerdere orders kunnen negeren. Met name in Roubaix was die ondergeschiktheid aan Blaak redelijk bizar te noemen. Dit ‘manco’ gaat echter in de toekomst wel opgelost worden want succes zorgt voor meer zelfbewustzijn en dus keuzes voor jezelf.

Michelangelo 4 mei 2022 om 12:44

@Murcia,
Dat ze mijlenver voorliggen in materiaal etc. ben ik niet met je eens. Ga eens naar de dameskoersen kijken, en dan zie je dat bij TJV, DSM, Trek ze echt niet onderdoen qua ondersteuning.

Maar grootste verschil zit denk ik in het budget waarmee ze aan de slag kunnen om renners binnen te halen. En SDWorx koopt gewoon de grootste rensters overal weg, waardoor je kwaliteitsverschil krijgt. Kopecky of Reuser zouden overal kopvrouwen zijn, maar bij SD moeten ze zich wegcijferen.

Murcia 4 mei 2022 om 13:31

Dat ze voor liggen komt omdat ze als eerste echt vol voor het dameswielrennen zijn gegaan. Het verschil is er daardoor nog steeds, Movistar bv heeft een zeer goed budget maar zijn qua begeleiding niet zo best zoals Annemiek zelf al aangaf. Verder is Specialized niet zomaar een materiaalsponsor, het is tiptop terwijl bij DSM men op het NK gravelrace vorig jaar jaar de dames nog op oude Cervelo modellen ipv Scott liet rondrijden De sponsor heeft zeer vroeg de nek uitgestoken en vervolgens telkens de groei versneld, ze halen ook niet lukraak rensters want ze hoefden van Vleuten bv niet maar kijken vooral naar specifieke kwaliteiten zoals bij Reusser. Anna en Demi kwamen ook niet als toppers naar de ploeg maar werden beter door met de toenmalige kopvrouwen te koersen. Niet iedereen hoeft fan te zijn van de ploeg maar de credits voor het professionaliseren van de sport verdienen ze volgens mij wel. Niet als een bijwagen of navolger van mannenploegen maar vanaf dag 1 staat de damesploeg daar op 1.

Michelangelo 4 mei 2022 om 16:01

@Murcia,
Klopt dat SDWorx als eerste volledig ingezet heeft op de damesploeg. Inclusief bijpassende budgetten.
Ik heb in het rijtje bewust Movistar niet genoemd als topploeg, omdat ik dat niet goed genoeg kan beoordeln. En ook het vorige team van Van Vleuten was lang niet zo professioneel als de andere ploegen die ik noemde. Maar DSM (of voorheen Sunweb), maar ook Trek, komen al enige tijd met een bus naar de start (ipv een campertje zoals bij Scott), en in ieder geval bij Sunweb waren ook de mechaniekers voor de mannen en vrouwen dezelfde (soms bij de mannen mee, soms bij de vrouwen).

En Van Vleuten zit volgens mij ook niet op een contract van SDWorx te wachten. Ze koos destijds bewust voor Scott, en ook voor Movistar, omdat ze juist niet in de SDWorx omgeving terecht wilde komen. Maar in een omgeving waar ze zelf wat meer vrijheid had om haar keuzes te maken qua koers en voorbereiding.

Cootje Stompe 4 mei 2022 om 16:46

Nu alleen nog eventjes het prijzengeld rechttrekken met de mannen, deze vrouwen doen ook hun best!

Franco Ballerini 4 mei 2022 om 18:59

Een vrouw kan met gemak €100 voor een halfuurtje vragen. Geen man die dat voor elkaar krijgt ;-)

Headlines

Materiaalzone

Populair