Lorena Wiebes flink kritisch: “UCI wil van alles met de sturen, maar denkt niet aan onze veiligheid”
foto: Cor Vos
zaterdag 21 juni 2025 om 17:54

Lorena Wiebes flink kritisch: “UCI wil van alles met de sturen, maar denkt niet aan onze veiligheid”

Lorena Wiebes heeft na haar overwinning in de Copenhagen Sprint uitgehaald naar de UCI. In een week waarin meerdere plannen van de internationale wielerunie naar buiten kwamen, reden de vrouwen over een ‘gevaarlijk’ parcours in Denemarken. “Ik ben een beetje geïrriteerd dat de UCI van alles wil doen met de sturen enzo, maar niet denkt aan onze veiligheid in de koers”, vertelde Wiebes.

De Copenhagen Sprint staat dit jaar voor het eerst op het programma, met een vrouwenwedstrijd op zaterdag en de mannen op zondag. De koers kreeg van de UCI meteen een plek in de Women’s WorldTour, het hoogste niveau. “Deze zege voelt geweldig. Het was een mooie wedstrijd, maar soms was het ook gevaarlijk. Daarom ben ik ook een beetje geïrriteerd. Soms was het echt gevaarlijk, omdat er niemand was die aangaf waar er verkeerseilanden waren”, zei Wiebes in haar eerste reactie na afloop.

Op de route van startplaats Roskilde naar het finalerondje in Kopenhagen werden meerdere valpartijen gemeld. “Daarbij verloren wij Blanka Vas. Zij was deel van de lead-out en dus moesten we daar iets aan aanpassen, maar het pakte goed uit. Alleen hoop ik dat de UCI de volgende keer meer aandacht heeft voor onze veiligheid”, wilde Wiebes nóg een keer herhalen.

Wat wil de UCI?
Vorige week kwam de UCI geheel onverwacht met nieuwe regelgeving over stuurbreedte in het wielerpeloton. Sturen moeten vanaf 1 januari 2026 een minimale breedte hebben, een keuze die op de nodige weerstand kon rekenen. Vanaf 1 januari 2026 moeten een stuur namelijk minimaal 400 millimeter breed zijn (gemeten vanaf de twee buitenste punten), terwijl de minimale interne breedte (gemeten van remgreep naar remgreep) voortaan 320 millimeter is. Die keuze zou zijn ingegeven door advies van SafeR, een organisatie die wielerwedstrijden veiliger wil maken.

In de slotronde werd ook nog gevallen, waardoor het peloton in twee stukken brak. “Ik reed gelukkig voor die val, maar ik hoorde het achter mij gebeuren. Dat soort valpartijen gebeuren vaker als je rijdt in stadscentra, dat kan gebeuren”, is ze van mening.

Invloed op de sprint van Wiebes had het niet. Ze won met overmacht. “De lead-out moest iets anders, daarom liet ik iemand tussen Barbara Guarischi en mij. Zij deed sterke lead-out en bracht me perfect in positie. Ik begon een beetje vroeg, maar dat is altijd nog beter dan te laat beginnen. […] Voor de rest was het publiek geweldig, overal stonden zoveel mensen, in elk dorp. Dat was zo mooi. Er waren in de stad ook zoveel mensen om te kijken, dat is heel speciaal.”

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
3 Reacties
21-06-2025 18:01
Tsja, helaas is de UCI toch doof voor dit soort kritiek. Iedere strontkoers wordt WT als het de belangen van de UCI dient.... dat deze koers WT is slaat natuurlijk helemaal nergens op: laat ze eerst maar eens een paar jaar bewijzen dat ze het organisatorisch aankunnen EN dat de koers daadwerkelijk een meerwaarde voor de WT is.
21-06-2025 21:37
Op zich wel mee eens maar zolang er teams zijn die renners (m/v) het veld in sturen op basis wattages maar met nauwelijks ervaring in een groot peloton en links en rechts de bocht uitvliegen en anderen meenemen in de ellende is er nog wel meer werk te doen.
21-06-2025 18:01
Maar het eigen stuk verantwoordelijk in alle valpartijen willen de vensters en renners blijkbaar liever negeren. Dit jaar vallen ze weer letterlijk overal, ze weten welke sport ze doen dus je gaat altijd met de bestaande infrastructuur moeten werken. Als ze aan parcoursverkenning zouden doen dan zouden ze het ook weten, je kan geen honderden vrijwilligers op een parcours dumpen, OF de WT-profs moeten een stukje van hun vaak meer dan mooie loon afstaan zodat ze vrijwilliger iets deftige kunnen betalen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine