López wint in Volta ao Algarve, Evenepoel behoudt de leiding

zaterdag 22 februari 2020 om 18:02
López wint in Volta ao Algarve, Evenepoel behoudt de leiding

foto: Cor Vos

De vierde etappe in de Ronde van de Algarve is een prooi geworden voor Miguel Ángel López. Niemand was in staat om de Colombiaan in de steile slotmeters van de Alto Malhao te volgen. Dan Martin eindigde op de tweede plaats, Remco Evenepoel werd derde. De coureur van Deceunink-Quick Step verdedigde daarmee nipt zijn leiderstrui.

Zaterdag was de dag waarop Mathieu van der Poel een gooi wilde doen naar de ritzege in de Volta ao Algarve. Maar de Nederlander was niet de enige. Op de Alto Malhão zouden coureurs als Remco Evenepoel en Maximilian Schachmann ongetwijfeld dezelfde ambities hebben.

Alto Malhão scherprechter in vierde etappe
Om te kunnen winnen moest het wedstrijdverloop wel meezitten voor Van der Poel: Als de echte klimmers vroeg begonnen aan de Alto Malhão (2,5 kilometer aan 9,5 procent), die twee keer beklommen moest worden, dan zou het een lastig verhaal worden voor de coureur van Alpecin-Fenix.

Nibali valt vroeg aan, laatste vluchter Rodrigues blijft nog even vooruit
Vincenzo Nibali begon er op de eerste beklimming van de Alto Malhão al aan. Na een lead-out van ploeggenoot Jasper Stuyven plaatste de Italiaan zijn demarrage om Joao Rodrigues als laatste vluchter van een negen koppen tellende kopgroep terug te pakken.

Rodrigues en Nibali teruggepakt
Rodrigues terugpakken, dat lukte de Italiaan niet. Wel lukte het om solo de top van de beklimming te ronden én om het peloton stevig uit te dunnen in aanloop naar de laatste beklimming.

De poging van Nibali werd in de afdaling geneutraliseerd en niet veel later werd ook Rodrigues tot de orde geroepen. Dat allemaal door Deceuninck-Quick Step. Zij wilden Evenepoel in pole-position aan de voet van de Alto Malhão afzetten.

Peloton begint aan Alto Malhão
Evenepoel begon van voren aan de slotklim, ondanks dat BORA-hansgrohe de regie had overgenomen – en zelfs even een speldenprikje had uitgedeeld, maar zonder succes.

López scheidt kaf van het koren
Op de slotklim maakte Harold Tejada tempo voor Miguel Ángel López, die op anderhalf kilometer van de meet versnelde. De klassementsrenners zaten mee, maar Van der Poel was nergens te bekennen. Voor hem was zaterdag dus toch te zwaar.

López wint, Evenepoel blijft leider
Evenepoel schoof goed mee, maar had in de laatste kilometer geen reactie op eerst een aanval van Dan Martin en daarna van weer López. Zij zouden het uitmaken voor de ritzege. Van de twee aanvallers bleek López over de snelste pijl te beschikken: hij kwam solo over de finish. Evenepoel kwam vier seconden later binnen als derde. Precies genoeg om de leiderstrui te behouden.

Evenepoel heeft afgezien – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

43 Reacties

Ruben_ 22 februari 2020 om 18:05

Evenepoel hield goed stand.

Sterk van Greg van Avermaet en in mindere mate Gilbert dat ze zo lang meezaten.

Voor van der Poel is dit werk toch echt duidelijk te zwaar

tendam 22 februari 2020 om 18:09

Dat VDP in dit geweld niet meekan viel te verwachten. In zwakker bezette koersen in Noorwegen behoorde hij al niet tot de 20-25 beste klimmers. Ik weet niet precies waarom mensen dat van hem verwachten, hij heeft veel kwaliteiten maar het is gewoon geen klimmer.

djerkson 22 februari 2020 om 18:17

Ik vind Van Avermaet eerder dom rijden, waarom zo gaan en zich nu al opbranden voor een anonieme vijftiende plaats? Het enige voorjaar waar hij echt oogste, was het jaar waarin hij afgeremd was door een blessure en pas later kon pieken. Je verwacht van een renner van zijn kaliber dat hij toch lessen trekt daaruit he? Het zal weer net niet zijn…

Samlambeej 22 februari 2020 om 18:42

Hier recupereert hij echt wel van hoor..

Pietspeed 23 februari 2020 om 11:53

@djerkson
Dom? Mss, zoals op dag 2, heeft hij z'n benen getest. Of nog een schepje er bovenop. Iig, grote klasse en respect dat hij met de klimmers meekan. Vergeet niet, hij rijdt niet voor een appel en een ei. Wil zich bijna in elke wedstrijd laten zien. Geen gast die bijna meer voor z'n vak leeft dan hij. Bovendien mi altijd op jacht naar world ranking punten.

freire93 22 februari 2020 om 18:10

Evenepoel heel sterk, had Lopez kunnen volgen als hij in zijn wiel zat maar dat is als als als. en VDP had zeker wel langer meegekund maar zijn conditie is nog niet wat het moet zijn.

GVA, klimt met de jaren steeds beter.

van Wilder, zeer knap.

tendam 22 februari 2020 om 18:11

Mooie aanval van Lopez, de enige die echt wegkwam. Evenepoel hield zich goed staande, die rijdt ze morgen allemaal op een minuut.

007 22 februari 2020 om 18:13

Mooie overwinning van Lopez. Beetje jammer dat hij zn interview met helm en bril op doet. Ziet er toch niet echt charmant uit.

Sterk ook weer van Evenepoel, maar ook zeker van Avermaet, Gilbert en Wellens.

Voor van der Poel nog wel werk aan de winkel.

ChefSpijker 22 februari 2020 om 18:16

Of er werk aan de winkel is merken we volgende week zaterdag. Hij is net terug van hoogte en gaf zelf aan dat dat normaal gesproken pas volgende week gaat werken. De meeste mannen in de Algarve zijn al een tijdje bezig.

Jokke 22 februari 2020 om 18:19

VDP zal volgende week wel beter zijn. Ik denk dat hij hier gewoon niet willen forceren heeft.

djerkson 22 februari 2020 om 18:25

VDP is de topfavoriet volgende week, een paar weken geleden nog in supervorm. Die is zeker niet weg na een korte stage hoor.

007 22 februari 2020 om 19:30

Ik hoop dat jullie gelijk hebben, maar ik denk niet dat hij de topfavoriet is

Jacco van Stierop 22 februari 2020 om 18:15

Eindelijk eens raak voor Lopez, da’s mooi. Een man die altijd de indruk wekt het leven te zien als een onontkoombare worsteling mag wel eens beloond worden.
Berewerk weer van die Almeida.

Limal 22 februari 2020 om 18:19

Mooi ritje!

Het was interessant om zien dat Evenepoel de tempoversnellingen van de klimmers mee volgde zonder grote problemen. Tot de eindjump van MA Lopez dan, maar dat is geen schande.

Het klassement is echt zot, vijf renners in 3 seconden. Na morgen zal dat natuurlijk anders zijn, met een ruim gat achter Evenepoel. Ik vraag mij trouwens af of Tim Wellens nog niet hoopt op het podium…

djerkson 22 februari 2020 om 18:26

Wellens heeft nog niet op zijn tijdritfiets gezeten deze winter naar eigen zeggen. Het zal eerder een ereplaats worden.

Michelangelo 22 februari 2020 om 18:21

Ik zat te kijken naar de tactieken van de diverse ploegen. BORA die tempo gaat rijden op 20 km van het einde, UAE die achter NIbali aan rijdt.
Als je het rondje wilt winnen, dan moet je met de tijdrit in het achterhoofd toch echt een andere tactiek bedenken. Tempowisselingen, net als Nibali van verder aanvallen, de ploeg van DQS op kop dwingen. Evenepoel isoleren, Almeida eerder oproken.

Iemand die mij dit uit kan leggen?

Want de enige die in mijn ogen kans heeft om bij Evenepoel in de buurt te blijven in de tijdrit is in mijn ogen Schachmann, is ook geen slechte tijdrijder in korte tijdritten. Maar Evenepoel oogt ijzersterk….

Samlambeej 22 februari 2020 om 18:41

QS dwong Bora van in begin op kop met "Wij hoeven geen ritwinst meer."

Dus Bora rekende de kopgroep in, daarna ging QS controleren en hoog tempo rijden met Sénéchal en Declercq, in 2de instantie Lampaert. Dat gaat zo hard (en al zo dicht op de finish) dat niemand daar overheen gaat. Zo simpel is het

De tegenstand heeft het geprobeerd. Met het tempo van Tejada(AST) raakte Evenepoel Almeida even kwijt. Laatste km controleerde hij dan ook zelf, verloor paar secondjes op Lopez.

Meer is er echt niet te doen hoor. Of aludeer je weer dat het Evenepoel 'gegeven' is? Ga eens meerijden zou ik zeggen ;) .

Michelangelo 22 februari 2020 om 19:55

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar wie verplichtte BORA om op kop te fietsen? DQS? Het zag er mij anders echt zo uit alsof ze zelf op kop gingen rijden toen de kopgroep al lang en breed was teruggepakt. Dus richting de laatste klim.

Ja, als je voor de ritzege gaat zul je de kopgroep terug moeten halen. Maar als je dit rondje wilt winnen moet je toch een andere tactiek hanteren. Tempo rijden, daar krijg je Evenepoel op dit soort klimmen en in deze vorm niet aan het wankelen. Dat hebben ze eergisteren kunnen zien. Toch?

Hoe zou jij dit dan aangepakt hebben (want jij hebt blijkbaar een keer meegefietst ;-))

meestre 22 februari 2020 om 18:22

Evenepoel zoals verwacht .
Gelukkig zijn er nog renners zoals lopez WS mooie race , mooie overwinning.

Vdp is geen klimmer . Op het wk veldrijden was hij top. Enkele weken erna kun je je conditie nooit kwijt zijn . Dus juiste conclusie.

Maar ja , in zoveel andere Parkours is hij absolute wereldtop.

Kannibaal van Schepdaal 22 februari 2020 om 18:45

“Op het wk veldrijden was hij top. Enkele weken erna kun je je conditie nooit kwijt zijn.”

Ofwel: Op het wk veldrijden was hij top. Zolang kan je je conditie nooit aanhouden.

Aangezien je beide algemene analyses kan maken, zijn beide vrij waardeloos. Wat telt is zijn conditie. En die kennen we volgende week zaterdag.

meestre 22 februari 2020 om 18:24

Ik had ook gehoopt op meerdere aanvallen om het REV moeilijk te maken maar de contadors waren er niet

Samlambeej 22 februari 2020 om 18:46

Om nog boven dat tempo te gaan heb je idd Contadors of Froomes nodig.

Limal 22 februari 2020 om 19:08

MA Lopez komt anders wel in de buurt van de aanvalsdrift van Contador. Dat die wacht tot het einde om met 1 aanval de rit te winnen lijkt me vooral een gevolg van enkele dagen geleden waar hij werd teruggefloten toen hij van verder aanging…

Borsje 22 februari 2020 om 18:52

Had Lopez wel dagje gele trui gegund. Kwam 1 seconde tekort…..

Gilberto 22 februari 2020 om 19:24

Ik vind het een beetje vervelend en overdreven worden al die sporters die op de grond gaan leggen na een race. Gebeurde natuurlijk altijd al na grote inspnningen, maar het word nu sinds een tijdje gewoon een overdreven dingetje…

Limal 22 februari 2020 om 19:39

Het enige verschil met vroeger lijkt me dat ze nu de camera er schaamteloos tussen duwen…

Gilberto 22 februari 2020 om 19:44

Nee, gebeurt nu gewoon om de haverklap, overdreven maniertjes zijn het

boenk 22 februari 2020 om 19:54

Sja, van der Poel in Amstel, van Aert in Roubaix (al zat die volgens mij echt kapot)…

Panache 22 februari 2020 om 20:18

De Amstel winnen was heroïsch, dus dan valt het te billijken. Gewoon na een rit in lijn waarbij Geschke 10 seconden na je finisht, lijkt inderdaad meer voor de show en social media.

Chippen 22 februari 2020 om 20:32

dit zou inderdaad gereglementeerd moeten worden, dit soort aanstellerij mag alleen worden toegelaten na goedkeuring door een raad van verlichte wielerwijzen -indien mogelijk van wielerflits- die bepalen wanneer het gerechtvaardigd is en wanneer de inspanning episch genoeg was

Romāns Vainšteins 22 februari 2020 om 21:43

Heel eerlijk, ik zag die foto en dacht meteen : ‘ja tuurlijk joh’. Mede ook omdat hij er in de finale totaal niet afgeragd uitzag.

xistnc 22 februari 2020 om 22:47

Gekkigheid. Zelf nooit die Malhao opgereden zeker, laat staan twee keer? Je zou voor minder.

Samlambeej 22 februari 2020 om 23:17

Ik zag 'm in de flash zoals ik 'm nog niet vaak gezien heb na een race…

: hijgend

met wallen => heeft afgezien, zei ik al.

Jokke 23 februari 2020 om 06:44

Op de grond gaan liggen om te herstellen van een zware inspanning is zeker niet de beste keuze. Aanstellerij/show of ontgoocheling na een verloren wedstrijd? Ja, ik denk het. Beter achterwege laten.

Covadonga 22 februari 2020 om 21:01

Je kunt blijkbaar over alles vallen. Lekker gaan liggen mannen! Dat zou ik ook doen als ik moe was.

Limal 22 februari 2020 om 21:12

Lol, de dingen waar internethelden tegenwoordig aanstoot aan nemen…

Koersmaniak 22 februari 2020 om 22:20

Jammer dat Evenepoel nog leider blijft, dan moet je zo een standaardpak aan van de organisatie ipv je eigen peperdure aerodynamische tijdritpak.
Deze keer zal het er niet van afhangen, maar in de toekomst kan het er op aan komen ;)

Lalsacien 22 februari 2020 om 22:40

Volgens mij mag je voor een tijdrit afwijken van de leiderstrui. Benoit Cosnefroy deed dat ook tijdens de Ster van Bessèges.

xistnc 22 februari 2020 om 22:49

Volgens mij mag dat helemaal niet, maar het gebeurt natuurlijk wel als de voordelen een eventuele boete billijken. En we weten nog hoe Evenepoel omgaat met kledingregeltjes.

Etika 22 februari 2020 om 22:56

Wat zeggen de United Cycling Idiots-regels ?

Oze 23 februari 2020 om 02:32

Pas mogen liggen na een medisch attest.

Groningen 23 februari 2020 om 07:02

Mij valt vooral op de Geschke hier tussen de klimmers staat. Zou zie nog eens mooie dingen gaan laten zien dit jaar?

kleomantre 23 februari 2020 om 12:22

Mollema op het eindpodium?

Headlines

Materiaalzone

Populair