Loes Gunnewijk had het graag anders gedaan: “Misschien wilde Demi iets te graag winnen, ja”
Interview De wegrit voor de vrouwen op het wereldkampioenschap in Zürich is voor Nederland uitgedraaid op een deceptie. De oranje brigade was zeer sterk in de breedte en wist de koers ook grotendeels te domineren, maar bleef met lege handen achter. Waar is het misgegaan? Dat was de belangrijkste vraag die na afloop werd gesteld aan bondscoach Loes Gunnewijk.
Gunnewijk heeft nog niet veel tijd gehad om de wedstrijd uitvoerig te analyseren, maar kan na een eerste nabespreking wel al enkele conclusies trekken. “Op sommige punten was het wat lastig en had het beter gekund. We wilden tijdens de wedstrijd wel druk zetten en dat hebben we ook gedaan, maar in de finale hadden we dit misschien iets eerder moeten doen, of hadden we juist langer moeten wachten.”
“Het zou natuurlijk mooi zijn als we konden communiceren via de oortjes. Dan kun je de rensters onderweg van iets meer informatie voorzien. Vanuit de auto is dat heel lastig en voor de rensters is het op de fiets soms ook moeilijk om de situatie in te schatten. Dan had je ze nog meer bij kunnen sturen”, neemt Gunnewijk, die afscheid neemt als bondscoach, de rensters deels in bescherming.

Het zag er even heel goed uit voor Markus en Vos – foto: Cor Vos
“Er hadden dingen anders gekund, maar achteraf is het altijd makkelijk praten”
“Iedereen baalt ervan. Of er fouten zijn gemaakt? Er hadden dingen anders gekund, maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Als we de wedstrijd opnieuw zouden kunnen rijden, hadden we bepaalde zaken anders aangepakt. Maar uiteindelijk blijft het ook koers: er kan onderweg van alles gebeuren. Je kunt nog zoveel doorspreken, maar het blijft toch koers.”
Demi Vollering, de uitgesproken kopvrouw namens Nederland, reed een sterke wedstrijd, maar deed ook de nodige wenkbrauwen fronsen met haar koersgedrag. Wilde ze misschien te graag winnen? “Dat is een goede vraag… Soms moet je daarin wat keuzes maken. Met de kennis van nu, had ze wat meer moeten wachten om dan nog één keer vol te gaan op het klimmetje in de laatste vijf kilometer. Of ze te graag wil winnen? Misschien wel. Maar je moet dat ook leren managen: welk moment pak je en ga je ervoor?”
Voelt dit voor Gunnewijk nu als een wrang einde van haar bondscoachschap? “We kwamen hier vandaag voor een ander doel. Dat hebben we niet behaald en dat is jammer. Natuurlijk is dat balen. We komen voor iets anders en dat hebben we niet behaald. Dat is jammer.”
(Advertorial)

Kopecky had het vlug in de gaten en wint achteraf, en de winnaar heeft altijd gelijk , ook al ben je niet de beste in de koers. Misschien was dat gisteren wel Ghekiere, wat reed die een dijk van een wedstrijd , zij wordt achteraf beloond met de wereldtitel van Kopecky, de Nederlandse dames die mee de koers gemaakt hebben blijven met een wrang gevoel achter.
Was geen masterclass maar ergens moet er toch nog iemand met een beetje fatsoen overblijven...
Om over het gescheld op een bondscoach nog maar te zwijgen, zij zal haar fouten hebben gemaakt. Maar probeer maar eens een ploeg te managen die je hoe vaak per jaar samen hebt? Met alle verschillende belangen, ik zou wel eens willen weten wie dat zoveel beter kan doen.
Nederland heeft verloren, dat is wat het is. Klaar uit! Misschien moeten sommige mensen even terug naar gisteren en realiseren hoe relatief het allemaal is, hoe relatief wielrennen, het leven is. Vanuit dat perspectief moeten we met zijn allen misschien gewoon heel erg blij zijn dat het een spannende wedstrijd was, waar degene die het hoofd het koelst kon houden heeft gewonnen.
Het WK is een Landen wedstrijd. teams dus. Als je een een overmacht aan renners hebt in de finale moet je de nummmers uitspelen. Dwz demarreren en anderen het gat laten dicht rijden, en dat telkens opnieuw.
Loesje bedankt!
Loesje Loesje Loesje bedankt!"
Intussen zit de vrouw met het meeste verstand en de beste sprint mooi mee tegen het eind, maar die is dan weer te bescheiden om Vollering op haar plek te zetten, zowel vooraf als tijdens de race.
Overigens riep Markus vooraf heel hard dat ze de koerskapitein is, om vervolgens de hele tijd zelf te demarreren en vooruit te rijden waardoor ze totaal niet de rol van koerskapitein kon spelen. Ook dat is weer heel bijzonder.
Met een andere aanpak, een goed bondscoach, een leidster met hersens en een echte koerskapitein had je aan het eind met een stuk of 5 bij de eerste 15 in koers kunnen zitten.
2. Als je per ongeluk de sterkste van de dag bent moet je dat zo lang mogelijk verbergen.
3. Een team moet goed overeenkomen en goed samenwerken om een wereldkampioen op te leveren. De leden van het team moeten niet tegen elkaar rijden.
Het tactische probleem is misschien wel dat je meerdere kopvrouwen speelt. Voor Vos was het (te) zwaar en Vollering had het liever zwaarder gehad. Teveel ruimte voor onzekerheid hierdoor en allebei niet in de ideale situatie. Het jammere is dat het iets te vaak gebeurd bij de Nederlandse vrouwen
Hier dacht vrijwel iedereen, op het moment dat het gebeurde, al meteen dat het de verkeerde tactiek was en dat waarschijnlijk wel een keer of 5/6 in de loop van de koers.
Year ;;;; Points World Position
2024 .... 3086 ...... 1
2023 .... 2498 ...... 2
2022 ....1734 ....... 6
2021 ...1204 ...... 8
2020 ....617 ...... 11
2019 ....870 ....... 18
2018 ....232 ...... 78
2017 ....310 ....... 49
2016 .... 294 ...... 55
2015 ....32 ...... 207
2014 ....10 ..... 319
Daar kun je deze emdlding over "Onze Lotte" beter plaatsen.
Dit wakert het wij / jullie sentiment aan. En dat is strijd met huisregel 1
Dus liever wegbliven met je calimero complex
lol
Gelukkig hebben we Puck nog.