Loes Gunnewijk had het graag anders gedaan: “Misschien wilde Demi iets te graag winnen, ja”
Demi Vollering (links) kwam uiteindelijk niet verder dan plek vijf - foto: Cor Vos
zaterdag 28 september 2024 om 18:46

Loes Gunnewijk had het graag anders gedaan: “Misschien wilde Demi iets te graag winnen, ja”

Interview De wegrit voor de vrouwen op het wereldkampioenschap in Zürich is voor Nederland uitgedraaid op een deceptie. De oranje brigade was zeer sterk in de breedte en wist de koers ook grotendeels te domineren, maar bleef met lege handen achter. Waar is het misgegaan? Dat was de belangrijkste vraag die na afloop werd gesteld aan bondscoach Loes Gunnewijk.

Gunnewijk heeft nog niet veel tijd gehad om de wedstrijd uitvoerig te analyseren, maar kan na een eerste nabespreking wel al enkele conclusies trekken. “Op sommige punten was het wat lastig en had het beter gekund. We wilden tijdens de wedstrijd wel druk zetten en dat hebben we ook gedaan, maar in de finale hadden we dit misschien iets eerder moeten doen, of hadden we juist langer moeten wachten.”

“Het zou natuurlijk mooi zijn als we konden communiceren via de oortjes. Dan kun je de rensters onderweg van iets meer informatie voorzien. Vanuit de auto is dat heel lastig en voor de rensters is het op de fiets soms ook moeilijk om de situatie in te schatten. Dan had je ze nog meer bij kunnen sturen”, neemt Gunnewijk, die afscheid neemt als bondscoach, de rensters deels in bescherming.

Het zag er even heel goed uit voor Markus en Vos – foto: Cor Vos

“Er hadden dingen anders gekund, maar achteraf is het altijd makkelijk praten”
“Iedereen baalt ervan. Of er fouten zijn gemaakt? Er hadden dingen anders gekund, maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Als we de wedstrijd opnieuw zouden kunnen rijden, hadden we bepaalde zaken anders aangepakt. Maar uiteindelijk blijft het ook koers: er kan onderweg van alles gebeuren. Je kunt nog zoveel doorspreken, maar het blijft toch koers.”

Demi Vollering, de uitgesproken kopvrouw namens Nederland, reed een sterke wedstrijd, maar deed ook de nodige wenkbrauwen fronsen met haar koersgedrag. Wilde ze misschien te graag winnen? “Dat is een goede vraag… Soms moet je daarin wat keuzes maken. Met de kennis van nu, had ze wat meer moeten wachten om dan nog één keer vol te gaan op het klimmetje in de laatste vijf kilometer. Of ze te graag wil winnen? Misschien wel. Maar je moet dat ook leren managen: welk moment pak je en ga je ervoor?”

Voelt dit voor Gunnewijk nu als een wrang einde van haar bondscoachschap? “We kwamen hier vandaag voor een ander doel. Dat hebben we niet behaald en dat is jammer. Natuurlijk is dat balen. We komen voor iets anders en dat hebben we niet behaald. Dat is jammer.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
60 Reacties
28-09-2024 20:11
Tactisch rijden van Vollering was natuurlijk dramatisch slecht. Wat me verder irriteerde was dat Nos analiste Kneteman blijkbaar de enige was die dit niet zo zag en maar bleef hameren op sterke dominantie, Gaat me wel irriteren dat ze steeds meer de rol pakt als totaal kritiekloos ambassadeur van het vrouwenwielrennen, Als je de dames serieus neemt moet je er ook kritiek op durven hebben als het zo slecht is.
    28-09-2024 20:43
    Door die Kneteman kijk ik maar op Eurosport, ondanks de onderbrekingen.
    28-09-2024 21:13
    Kijk sowieso liever geen sport bij de NOS maar die Knetemann is idd (inhoudelijk en qua stemgeluid) niet om aan te horen
    28-09-2024 22:04
    Brand en Jip zijn de beste. Zeggen gewoon hoe het is.
    28-09-2024 22:10
    Haar vader was mijn idool, maar dat gekwaak van Roxane kan ik inmiddels niet meer aanhoren..
28-09-2024 18:58
Eens, maar je hoeft hasr geen trut te noemen.
28-09-2024 19:21
Zo moeilijk is het toch niet. Op een gegeven moment zit je met een overgebleven groep van 25 waarvan 7 Nederlandse dames. Om de beurt aanvallen en laat de rest het maar opknappen. Gaat er iemand mee waarvan je weet dat je die in de sprint niet kunt kloppen, beentjes stil en een nieuwe poging wagen.
    28-09-2024 19:40
    Alfred, wat mij betreft mag jij Loes Gunnewijk opvolgen. Dit was inderdaad de juiste taktiek geweest. Onze Loes heeft er evenveel kijk op als MrAquila, en dat is niet veel. Kennelijk kan de wielerbond geen betere kandidaat vinden, maar hoe vaak heeft Gunnewijk nu al laten zien er totaal geen kijk op te hebben. Ik denk aan de OS in Tokio, het OS in Parijs, waar ze op een selectief parcours Wiebes aanwees als kopvrouw, en nu dit WK. Haar doel was Vollering wereldkampioen maken, maar het doel had moeten zijn, een Nederlandse wereldkampioen maken. Daarmee absoluut niet zeggende dat we dan de wereldkampioene hadden geleverd, maar de kansen voor rensters als Vos, Markus, Pieterse en Rooijakkers waren dan duidelijk groter geweest.
    28-09-2024 21:04
    Precies dit. Maar ja Vollering moest winnen, dat heeft ze nog even aangekondigd in de media zodat alle concurrentes precies wisten waar het bij Nederland om zou gaan draaien. Wat een enorme droeftoeter in leuven gunde ze Vos geen lead-out, nu flikt ze dit weer. Voor zo'n kopvrouw wil je toch niet meer rijden.
    28-09-2024 21:48
    Hoe moeilijk kan het zijn he
    29-09-2024 08:16
    Klinkt heel simpel Alfred en in feite is het zo, zo hadden ze het misschien kunnen/moeten spelen, maar als ik gisteren zie dat Ghekiere Marianne Vos in de spurt klopt (ok, het is maar voor plek 7) dan wordt weer maar eens duidelijk dat er na zo'n zware koers geen zekerheden zijn. Wat niet wegneemt dat Nederland een vreemde koerstactiek hanteerde, de hele wedstrijd achter eigen mensen rijden, ik begreep het niet goed.
    Kopecky had het vlug in de gaten en wint achteraf, en de winnaar heeft altijd gelijk , ook al ben je niet de beste in de koers. Misschien was dat gisteren wel Ghekiere, wat reed die een dijk van een wedstrijd , zij wordt achteraf beloond met de wereldtitel van Kopecky, de Nederlandse dames die mee de koers gemaakt hebben blijven met een wrang gevoel achter.
28-09-2024 18:57
Een domme trut als bondscoach resulteert in domme troela’s op de fiets. Dat is de logica zelve.
28-09-2024 19:21
Geen oortjes zegt de bondscoach, nou volgens mij heb deze niet nodig om te snapppen dat je de laatste 3 km niet op kop moet blijven rijden met Kopecky in je wiel.
    28-09-2024 19:48
    Klopt. Daar heb je hersenen voor nodig. Dat spul tussen de oortjes. Vollering heeft die ongetwijfeld, maar ze deden het niet zo goed vandaag.
    29-09-2024 10:46
    Inderdaad nadat ze eerst al gat op teamgenoten had gedicht, kopecky terug liet komen teamgenoten eraf gereden, deed ze ook dit nog fout. Allemaal geen oortjes nodig voor deze bizarre beslissingen
28-09-2024 22:03
Demi is een geweldige renster met beperkt koersinzicht. Wel meer koersinzicht dat menig reactie aan fatsoen heeft.
28-09-2024 19:06
Lijkt wel of heel Nederland vandaag de pedalen verliest...
Was geen masterclass maar ergens moet er toch nog iemand met een beetje fatsoen overblijven...
    28-09-2024 19:46
    Ik vraag me ook af of iedereen elke vorm van fatsoen verloren heeft. Ja, tactisch heeft het Nederlandse team niet sterk gereden. En ja, daardoor kon Kopecky vrij “simpel” de titel winnen (heel erg relatief simpel dan wel). Maar om daar nou alles en iedereen voor uit te schelden. Tjonge er is geen ramp gebeurd hè, de enige voor wie het echt vervelend is, is Vollering zelf en haar ploeggenoten.
    Om over het gescheld op een bondscoach nog maar te zwijgen, zij zal haar fouten hebben gemaakt. Maar probeer maar eens een ploeg te managen die je hoe vaak per jaar samen hebt? Met alle verschillende belangen, ik zou wel eens willen weten wie dat zoveel beter kan doen.

    Nederland heeft verloren, dat is wat het is. Klaar uit! Misschien moeten sommige mensen even terug naar gisteren en realiseren hoe relatief het allemaal is, hoe relatief wielrennen, het leven is. Vanuit dat perspectief moeten we met zijn allen misschien gewoon heel erg blij zijn dat het een spannende wedstrijd was, waar degene die het hoofd het koelst kon houden heeft gewonnen.
    28-09-2024 20:42
    Ik vind het voor Vollering juist helemaal níet vervelend. Die heeft het helemaal aan zichzelf te wijten dat het zo is gelopen. Het is vervelend voor degenen die voor haar gewerkt hebben of hun kansen in de vernieling gereden zagen door Vollering. Ik hoop dat het voor haar zó vervelend is, dat ze zich vragen gaat stellen over haar koersinzicht en koersgedrag. De koers lezen, plannen durven aanpassen, collegiaal koersen - ze moet nog veel leren.
    28-09-2024 20:57
    Deels eens, katje, persoon aanvallen is totaal overbodig, maar je hoeft het ook niet kapot te relativeren. Als volger mag je best met wat emotie je (overbodige en irrelevante) mening geven.
    28-09-2024 20:57
    @ Whyze Katje
    Het WK is een Landen wedstrijd. teams dus. Als je een een overmacht aan renners hebt in de finale moet je de nummmers uitspelen. Dwz demarreren en anderen het gat laten dicht rijden, en dat telkens opnieuw.
    29-09-2024 10:38
    @katje sport is emotie en wij volgers zijn invested in de race. Daar zit het hele verdienmodel. Als men daar dan zo zwakzinnig mee omgaat, dat je je eigen kansen om zeep helpt en wek 3x in de laatste 20km, dan mogen mensen die met hun gevoel dit volgen van mij best wat uiten. Het is ook niet tegen alles en iedereen, maar tegen degene die aantoonbaar bizarre beslissingen hebben genomen te weten vollering en gunnewijk.
    29-09-2024 11:01
    Iedereen mag er natuurlijk wat van vinden maar schelden is per definitie een zwakte bod. Kom met argumenten. Het analyse stuk van WF zelf komt met argumenten maar daar zit geen scheld woord in. Je kunt ook respectvol omgaan met je medemens. Ook vanuit emotie. Maar ja, schelden is normaal en bon ton blijkbaar. En hoewel ik WF complimenteer met hun eigen analyse, ze doen niets met de scheldpartijen hier, iets wat ik heel erg kwalijk vind. Wanneer leren we respectvol met elkaar om te gaan. Kritiek tuurlijk, ik ben de laatste om niet kritisch te zijn, maar je kunt prima zeer kritisch zijn en respectvol. Je moet je gewoon eens even voorstellen dat je zelf een paar fouten maakt, belangrijke fouten en bij nader inzien heb je iets niet zo slim aangepakt, ben je misschien wel egoïstisch geweest. Wil je dan uitgescholden worden, afgebrand?
28-09-2024 20:09
"Loesje bedankt!
Loesje bedankt!
Loesje Loesje Loesje bedankt!"
28-09-2024 21:39
Toen Vos en Markus met nog twee dames weg waren hadden de NL dames in het peloton het gat lekker moeten laten oplopen naar 3 minuten. Laat anderen maar op kop rijden. Maar nee, dan gaat er weer een Nederlandse op kop rijden.
28-09-2024 19:47
Gunnewijk heeft ook weinig koers inzicht. Had vooraf plan moeten zijn als Vos er nog bij voor het laatste klimmetje alles voor Vos ivm haar sprint.
28-09-2024 23:04
Twee keer hetzelfde probleem bij de Spelen en hier, Een renster roept vooraf keihard dat haar grote doel is om te winnen, en dan gaat Loes daar maar in mee. Ze roept heel hard voor de koers dat eerst Wiebes en nu Vollering de absolute kopvrouw is. Die dames gaan dat dan alleen nog maar meer geloven, en hebben een enorme plank voor de kop gedurende de race, wat je gezien hun karakter en / of intelligentie als bondscoach heel goed kunt voorzien.

Intussen zit de vrouw met het meeste verstand en de beste sprint mooi mee tegen het eind, maar die is dan weer te bescheiden om Vollering op haar plek te zetten, zowel vooraf als tijdens de race.

Overigens riep Markus vooraf heel hard dat ze de koerskapitein is, om vervolgens de hele tijd zelf te demarreren en vooruit te rijden waardoor ze totaal niet de rol van koerskapitein kon spelen. Ook dat is weer heel bijzonder.

Met een andere aanpak, een goed bondscoach, een leidster met hersens en een echte koerskapitein had je aan het eind met een stuk of 5 bij de eerste 15 in koers kunnen zitten.
    29-09-2024 11:00
    Absurd ook dat scenario van vos vooraan in kopgroep kennelijk niet besproken is vooraf. Terwijl dit letterlijk ook op olympische spelen gebeurde.
28-09-2024 20:04
1. Je hoeft niet per se de sterkste in de koers te zijn om wereldkampioen te worden.
2. Als je per ongeluk de sterkste van de dag bent moet je dat zo lang mogelijk verbergen.
3. Een team moet goed overeenkomen en goed samenwerken om een wereldkampioen op te leveren. De leden van het team moeten niet tegen elkaar rijden.
    29-09-2024 08:27
    Kopecky zei het voor de koers nog....mijn beste kansen liggen er omdat de Nederlandse ploeg zich niet altijd zo goed verstaat en daar moet ik mogelijkheden zien uit te halen. Daarop klonk het hier dat het Nederlandse team een evolutie had ondergaan, ze gepraat hadden, er was de kopvrouw maar ook enkele schaduwkopvrouwen, (dat zeiden de rensters maar ook de mensen die hier hun mening spuien). Als achteraf dan blijkt dat het toch weer van dat is en Kopecky niet door de beste te zijn maar wel de slimste opnieuw wereldkampioene is wordt ten eerste het hele Nederlandse team met de grond gelijk gemaakt door velen hier maar bovendien ook Kopecky terwijl die gewoon deed wat ze moest doen en de enige kans op winst die ze gisteren had greep.
    29-09-2024 10:52
    Kopecky maakt inderdaad gewoon gebruik van de mogelijkheden die ze in haar schoot geworpen krijgt. Dat maakt haar nergens schuldig aan. Maar dat maakt haar ook niet per se sympathiek.
28-09-2024 22:47
Ik ben we een beetje klaar met dat gejank van vollering. Ze is een fantastisch renster met oog enkel voor eigen resultaat. Daar heb ik in principe geen probleem mee, maar dan moet ze niet gedesoriënteerd gaan staan huilen als ze daardoor niet alle tactische troeven durft uit te spelen. Daarnaast mag duidelijk zijn dat de bonds”coach” eerder een bonds sloof is van de rensters in haar team. Bij haar, en daarmee bij de bond, ligt naar mijn mening de echte schuld. Rensters kun je deze situatie maar beperkt kwalijk nemen als er een bondscoach zonder overwicht zit wiens handelen keer op keer wordt gedoogd door de leiding. Vollering is naïef, een groot winnaar die tegen beter weten in de leiding niet uit handen kan geven. Gunnewijk heeft óf geen overwicht, óf is compleet onkundig. De KNWU vindt het blijkbaar allemaal best terwijl het Nederlands vrouwenwielrennen een (tijdelijke) voorsprong heeft op de rest van de wereld. Eén van de vele voorbeelden van wanbeleid bij de bond.
    29-09-2024 10:57
    Geen overwicht hebben is in haar rol ook compleet onkundig. Maar denk dat vollering zeker met eigen ploeggenoten in heel gunstige situatie achtervolgen, kopecky terug laten komen en op einde sprint op kop beginnen, wel echt alle verwijten zelf verdient.
28-09-2024 20:09
Het is een terugkerend iets van Loes dat ze het gebrek aan oortjes en communicatie moet benoemen. In plaats van berusten in dat gegeven feit moet je de dames veel meer met spelprincipes en scenario’s de wei in sturen, plus natuurlijk heldere doelen van de sterkste renners die breed worden gedeeld. Doen ze al jaren met relatief veel succes bij TVL.
28-09-2024 19:09
Achteraf heel makkelijk, daarnaast kun je ook op een normale manier reageren. Het scoort heel makkelijk, maar de vraag is of Vos en Markus er anders nog bij hadden gezeten. Ik acht die kans vrij klein

Het tactische probleem is misschien wel dat je meerdere kopvrouwen speelt. Voor Vos was het (te) zwaar en Vollering had het liever zwaarder gehad. Teveel ruimte voor onzekerheid hierdoor en allebei niet in de ideale situatie. Het jammere is dat het iets te vaak gebeurd bij de Nederlandse vrouwen
    28-09-2024 19:13
    Maar dan had Vollering toch lekker zelf moeten gaan? Ze reed zoals wel vaker gewoon weer heel onzeker rond want ze is bang dat als zij gaat dat er dan anderen meegaan. Als je echt zo goed bent ben je daar echt niet bang voor.
    28-09-2024 19:15
    @MRAQuila er waren niet meerdere kopvrouwen bij Nederland. Er was er helaas maar 1.
    28-09-2024 19:21
    Vollering heeft zeker ook niet alles goed gedaan, verre van zelfs. Maar als er 1 kopvrouw (Vollering) was geweest dan heeft team NL niet vol voor de kopvrouw gereden. Zij wilde namelijk op de langere klim gas geven maar kon dit niet vanwege de situatie ervoor. De situatie van Vos was ook niet meer ideaal omdat zij ook al eerder gelost was, en niet meer de benen had
    28-09-2024 19:24
    @MrAquila Dat kon wel. Zeker als de kopgroep nog meer voorsprong had gehad. Alleen kun je namelijk altijd naar een kopgroep toerijden. Na de beklimming had ze dan van de Nederlanders in de kopgroep kunnen profiteren
    29-09-2024 10:45
    Nee hoor vollering had de situatie uit kunnen spelen in haar voordeel. Vos vooraan met markus was heel goed voor Nederland, dus als die 2 minuten pakten hadden dygert en longo borghini, kopecky moeten achtervolgen. Vollering in het wiel en als het even stilvallen demarrage. Bijvoorbeeld op kleine heuveltje op 5km van finish. Nu hadden haar concurrenten niet hoeven achtervolgen en kreeg ze ze niet los, maar als die eerst vos en markus hadden moeten terug halen, waren ze meer vermoeid en was vollering nog fitter. Andere optie was niet achtervolgen en wel maximaal op de twee zware klimmen ongeveer 20 en 16km van de finish en dan hopen dat je de rest los rijdt en het gat naar vos en markus kon overbruggen. Heuvelop is het minder voordelig om voor andere op kop te rijden dus ook minder schadelijk voor teamgenoten
28-09-2024 19:34
Mja, "achteraf is makkelijk praten" klopt wel, maar dat geldt vooral als een tactiek initieel de juiste lijkt, maar toch verkeerd blijkt uit te draaien, dan is 't inderdaad heel goedkoop om te gaan stellen dat je 't allemaal wel zag aankomen.

Hier dacht vrijwel iedereen, op het moment dat het gebeurde, al meteen dat het de verkeerde tactiek was en dat waarschijnlijk wel een keer of 5/6 in de loop van de koers.
    29-09-2024 10:49
    Inderdaad dat maken de excuusjes ook zo zwak. En het zorgt er ook voor dat men niks leert en met name vollering en gunnewijk jaar in jaar uit blijven blunderen
28-09-2024 22:00
PCS World Ranking position per season for "ons Belgske Lotte Kopecky"
Year ;;;; Points World Position
2024 .... 3086 ...... 1
2023 .... 2498 ...... 2
2022 ....1734 ....... 6
2021 ...1204 ...... 8
2020 ....617 ...... 11
2019 ....870 ....... 18
2018 ....232 ...... 78
2017 ....310 ....... 49
2016 .... 294 ...... 55
2015 ....32 ...... 207
2014 ....10 ..... 319
    28-09-2024 22:20
    Je weet dat er ook een wielerflits.BE is ?
    Daar kun je deze emdlding over "Onze Lotte" beter plaatsen.
    Dit wakert het wij / jullie sentiment aan. En dat is strijd met huisregel 1
    Dus liever wegbliven met je calimero complex
    28-09-2024 22:34
    Calimero "coplex" welke jullie in gang staken door degenererend te doen over ons Domme Belgskes...ik las eerst heel wat reacties van jullie "wielerkenners" tot ik het niet meer kon aanzien en eens wou reageren...anderzijds dacht ik dat jullie Nederlanders voor de directe aanpak waren , jullie ongezouten mening gaven ...maar blijkbaar dulden jullie enkele éénrichtingsverkeer !!!!
    lol
    28-09-2024 22:38
    [i]Edit redactie: Doe normaal tegen anderen.[/i]
    28-09-2024 22:48
    Sorry?
    29-09-2024 06:54
    Djleeuw, ik neem aan dat je denigrerend bedoelt waar je degenererend schrijft?
28-09-2024 19:37
Vollering krijgt nu overal de volle laag maar ik vond dat Vos ook alleen maar zichzelf reed. Die had liever niet dat Vollering zou winnen.

Gelukkig hebben we Puck nog.
    28-09-2024 22:12
    Keken wij dezelfde koers? Vollering fan? Als je zo de winst uit handen geeft en dan roepen dat Vos het heeft gedaan, next
    29-09-2024 00:21
    Met het palmares van Vos, mag je best rijden voor jezelf!
    29-09-2024 10:50
    Waarin dan? Zelfs nadat vollering vos gelost had en vos terug kwam na kilometers achtervolgen, ging ze meteen voor vollering naar de kop. Terwijl zij de enige was die kopecky had kunnen kloppen in die groep en dus sparen logisch was voor zichzelf.
28-09-2024 20:44
De huilibuili dan.
28-09-2024 21:44
Te weinig autoriteit bij de coach naar mijn gevoel..
28-09-2024 20:55
Oortjes, jongens.
28-09-2024 21:27
Over half jaartje maar eens vragen hoe die terugkijkt op haar rol als bondscoach.
28-09-2024 22:45
hoe jullie allemaal terug grijpen naar de rol van de bondscoach....onze bondscoach ( Sven Vanthourenhout ) wordt bijna nooit vernoemd maar blijkt het cement te zijn van ons "dom " Belgisch landenteams....zonde dat hij nu stopt na al die jaren van medailles op allerlei kampioenschappen !!!!!!!!!!!! maar bekijk het zo ...nu krijgen jullie een kans hahhahahahah
    29-09-2024 10:55
    Eens dat jullie sven groepsproces en koers tactiek veel beter snapt. Hij heeft zelfs zo goed gepresteerd dat ie het aandurfde 3 sprinters op te stellen op het ek en het nog lukte ook.
29-09-2024 10:35
Ik denk dat als je zo tegen je teamgenoten gaat rijden, schelden wel op z'n plaats is. De gekozen bewoordingen zijn nog zwak uitgedrukt
30-09-2024 03:27
Toch heeft Loes het vrouwen wielrennen wel leuk gemaakt, er valt zo veel te bespreken na een wedstrijd als deze, je weet gewoon niet waar je moet beginnen. En dat geklaag over oortjes is als een Rugbyer die klaagt dat je de bal niet naar voren mag gooien. Natuurlijk in andere races mag dat wel maar daar heft juist zij toch geen ervaring mee.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine