Loes Gunnewijk drie jaar langer bondscoach Nederlandse vrouwen

dinsdag 21 september 2021 om 16:53
Loes Gunnewijk drie jaar langer bondscoach Nederlandse vrouwen

foto: Cor Vos (archief)

Loes Gunnewijk (40) heeft haar contract als bondscoach van de Nederlandse vrouwen met drie jaar verlengd. Ze blijft die functie uitoefenen tot eind 2024. Dat bevestigt KNWU-directeur Thorwald Veneberg tegenover het AD. “Het contract lag er al voor de Olympische Spelen”, zegt Veneberg.

Oud-wielrenster Gunnewijk is sinds twee jaar bondscoach van de vrouwenploeg bij de elites, beloftes en juniores. Onder haar leiding werden Amy Pieters (2019), Annemiek van Vleuten (2020) en Ellen van Dijk (2021) Europees kampioene op de weg. Daarnaast veroverden Van Vleuten (2019) en Anna van der Breggen (2020) WK-titels op de weg. Komende zaterdag zijn alle ogen in de wegwedstrijd van het WK in België opnieuw op de oranje ploeg van Gunnewijk gericht.

De recente Olympische Spelen kleven ook aan Gunnewijk. Door miscommunicatie binnen de Nederlandse ploeg was er onduidelijkheid over de kopgroep die vooruit reed. Annemiek van Vleuten dacht goud te veroveren in Tokio, maar zij wist niet dat de Oostenrijkse Anna Kiesenhofer nog vooruit reed. Gunnewijk bevestigde na afloop de miscommunicatie.

‘Niemand is onfeilbaar’
KNWU-directeur Veneberg geeft aan dat de contractverlenging voor Tokio al besproken was. “Er werd gesuggereerd dat Loes niet aan zou kunnen blijven, maar voor ons is dat geen item geweest. Het is zaak dat goed te evalueren, maar op basis van één wedstrijd een beslissing nemen, dat is niet onze stijl. Niemand is onfeilbaar. Het is vooral belangrijk er lessen van te leren”, aldus Veneberg tegen het AD.

“Bondscoach van de Nederlandse vrouwen is een zeer uitdagende baan”, gaat hij verder. “Coachen is echt een vak en op dit hoogste niveau komt daar nog een extra stap bij. Als we op basis hiervan afscheid zouden nemen, dan begin je feitelijk weer opnieuw. Bij de KNWU zijn we voorstander van meer vrouwelijke coaches in het wielrennen, dan moeten we die ook opleiden.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Wim 21 september 2021 om 16:57

Hopelijk gaat zij de komende jaren ook wedstrijden bezoeken en de selectie niet alleen vanaf het bureau bepalen.

DeSjors 21 september 2021 om 19:00

Ik vrees het ergste.

Lalsacien 21 september 2021 om 17:03

Terecht! Fantastisch EK voor de dames!

notriple 21 september 2021 om 17:38

Proef ik een cynisch toontje????

Murcia 21 september 2021 om 17:11

Thorwald is al een echte politicus met zijn lessen leren, Loes leerde niet van de les eerder in Glasgow en dus was het probleem ook niet weg. Juist van een Bondscoach bij de Nederlandse vrouwen die zo superieur zijn mag je verwachten dat dit soort geklungel achterwege blijft. De grootste vraag is of de Nederlandse dominantie blijft nu er zoveel toppers op leeftijd zijn en er dus opvolging moet komen. Pittige klus voor Loes die ook wel eens wat meer met de media mag communiceren.

Ronellenfitsch 21 september 2021 om 17:24

Oh, eigenlijk zegt ie dus in de laatste twee zinnen: ‘we hebben nog niemand anders, ja een man misschien, maar dat geeft gedoe in de krant, dus moeten we maar door met haar’

Murcia 21 september 2021 om 17:31

Je hebt volledig gelijk, de redenatie is dus dat men Loes de blunder niet te zwaar kan aanrekenen want bij een ontslag is er geen vrouw die haar kan opvolgen. Een rare kronkel want bij deze functie draait het om geschikt of ongeschikt. Heb je twee gelijkwaardige kandidaten dan kan ik mij voorstellen dat je voor de vrouw kiest maar als die er nu niet is mag wat mij betreft een beschikbare mannelijke kandidaat niet zo maar genegeerd worden.

Polleke 21 september 2021 om 17:40

De tijdsgeest echter…

Franco Ballerini 21 september 2021 om 17:49

Ze hadden natuurlijk Anna van der Breggen moeten aanstellen (al eerder, dus met vooruitziende blik) voor deze functie. Een winnares pur sang, elke renster wil alles van haar aannemen.

Rufusvb 21 september 2021 om 18:27

@Franco, ik denk dus juist niet dat Anna vd Berggen het moet gaan doen: staat er nog te dicht op, geen ervaring als ploegleidster en ook niet altijd even geliefd onder de andere dames…

Franco Ballerini 21 september 2021 om 18:40

Niet geliefd? Bij Annemiek wellicht niet, maar bij de rest wel heb ik de indruk. Uiteraard zit ik er niet bovenop.

Anton van Valouwe 21 september 2021 om 17:29

Aan het gezicht van Veneberg valt af te lezen dat hij dol enthousiast is met Loes’ verlenging.

Kelder is de Man 21 september 2021 om 17:32

Lijkt meer op een pre-zoenmoment.

Anton van Valouwe 21 september 2021 om 17:43

Volgens mij heeft Veneberg vlak voor deze foto een zoen van Dracula gekregen.

Ed De B 21 september 2021 om 19:45

WF heeft er inderdaad weer eens een vreemde foto bijgezet. Wat zit daar achter? Wil men ons een bepaalde richting sturen? #wielerwappie

De Cabybara van de Conradkade 21 september 2021 om 18:03

Niet op basis van van maar één wedstrijd een beslissing nemen? Je hebt als bondscoach drie wedstrijden per jaar. Als ik 33% van het werk wat ik doe verpruts dan mag ik echt niet aanblijven…

oborobo 21 september 2021 om 18:18

Met Marco van Bon als assistent.

de adelaar 21 september 2021 om 18:31

Heerlijk slecht gecommuniceerd… maar Loes heeft geen reet te vertellen dus wat maakt het uit

platteprijs 21 september 2021 om 18:32

Als ze de argumentatie van Veneberg leest, dan zal Gunnewijk een dubbel gevoel krijgen. Bij gebrek aan beter mag ik blijven. Slik.

DeSjors 21 september 2021 om 19:02

Die foto… treffender kan het niet. Kom maar met de captions.

Murcia 21 september 2021 om 19:07

“Het is nu eenmaal zo Thorwald, volgens Dionne Stax is de test duidelijk en zijn we broer en zus.”

AustrianOak 21 september 2021 om 21:16

Loes, ik heb een fout gemaakt. Het familie-diner (ook EO) gaat toch niet door.

jooprioolpijp 21 september 2021 om 21:42

“Ja Loes, jij mag blijven, we ontslaan Koos (Moerenhout, red.)”.

kleomantre 22 september 2021 om 08:38

“Loes, de compassie die je toonde was hartverwarmend. Bovendien waarderen wij je meegaande karakter enorm. Maar volg voortaan alsjeblieft het Nederlandse beleid, vluchtelingen uit Oostenrijk worden al lang niet meer geaccepteerd.”

Veloburto 21 september 2021 om 21:40

Genant, als je zo keihard faalt op het moment supreme moet je gewoon opstappen

Jean Dumas 22 september 2021 om 01:11

Een voetbalcoach was opgestapt. Is sowieso geen gemakkelijke klus met de concurrentiestrijd Vleut-VDB.

Haanaf 22 september 2021 om 07:59

De prestaties waren ook onder de maat. Slechts goud en zilver op de OS, goud en zilver op het EK en op het WK tot op dit moment éénmaal goud.

Krijgt de wielrenbondscoach ook een forse ontslagvergoeding of is dat alleen in het voetbal?

Headlines

Materiaalzone

Populair