Lilian Calmejane start in Ronde van Vlaanderen

vrijdag 8 maart 2019 om 09:57
Lilian Calmejane start in Ronde van Vlaanderen

foto: Cor Vos

Niki Terpstra zal tijdens de E3 BinckBank Classic en de Ronde van Vlaanderen kunnen beschikken over een opvallende knecht. Lilian Calmejane heeft namelijk laten weten te zullen starten in de kasseiklassiekers. Eerder speelde de Fransman al met de gedachte om af te zakken naar Vlaanderen.


“Ik denk dat het een geschikt moment is”, zo vertelde hij eind januari. “We hebben een ploeg die gemaakt is voor het Vlaamse voorjaar en met Niki Terpstra kan ik rekenen op een echte leermeester. Het is een optie.” Calmejane leek echter de voorkeur te geven aan een alternatieve voorbereiding op de Ardennenklassiekers.

Milaan-San Remo
Ruim één maand later kiest de 26-jarige aanvaller toch voor een debuut in enkele Vlaamse voorjaarsklassiekers. Calmejane zal aan de start staan van de E3 BinckBank Classic, Dwars door Vlaanderen én de Ronde van Vlaanderen. Maar eerst rijdt de renner van Direct Energie nog Parijs-Nice én Milaan-San Remo.

Calmejane zal in Vlaanderen in dienst rijden van kopman Terpstra. Die laatste verwacht geen problemen. “Ik denk dat we goed kunnen samenwerken. In Parijs-Nice of de Tour de France zullen we elkaar nodig hebben. We zijn twee totaal verschillende renners, maar vullen elkaar goed aan”, zo liet de Nederlander eerder weten.

Dit artikel delen:

18 Reacties

r525 8 maart 2019 om 10:19

Denk dat hij, zeker in een wedstrijd als DDV van goede waarde kan zijn. En in RVV lekker in de vroege vlucht mee proberen te ziteen.

quickstep 8 maart 2019 om 10:44

kan direct energie 2 kopmannen uitspelen;)

dikkechaap 8 maart 2019 om 16:50

Calmejane gaat in ieder geval niet knechten voor Terpstra, dat kan ik je op een briefje geven.

Terpstra heeft er hooguit iets aan als Calmejane in een vroege vlucht zit zodat T niet hoeft mee te draaien in een groep daarachter.
Een waarschijnlijker scenario echter is dat dit alleen maar onrust in het team geeft, en Terpstra hem dus liever kwijt dan rijk is.

vlek 8 maart 2019 om 10:53

Goede beslissing lijkt me, aangezien hij voor de Ardennen niet goed genoeg is om te kiezen voor een speciale voorbereiding en dit ook gewoon mooie koersen zijn waarin hij iets kan laten zien (in dienst van de wereldtopper die ze daarvoor in huis hebben).

Bouvage 8 maart 2019 om 11:51

Wel typisch Frans om daar zo laat nog mee te komen. Lijkt weinig planning aan te pas te komen. En als je denkt dat dit kritiek is, juist niet. Voor mij gaat sport om verhalen. Door planning en alle spontaniteit weg te halen sloop je wat mij betreft heroïek.

Bonne chance Lilian!

wiebipedia 8 maart 2019 om 12:26

Hij heeft in ieder geval begin Januari al uitgesproken dat hij dit jaar de kasseienklassiekers wou aandoen. Dus zo ‘last minute’ is dit niet

Jan Blokland 8 maart 2019 om 13:30

Calmejane is al een paar jaar een groot talent, maar ik vind dat hij nog weinig gewonnen heeft.
Op zich niet erg, maar als je iedereen zo hoort valt het tegen.

hartstikkebedankt 8 maart 2019 om 14:02

Hij is net 26, rijdt voor een PCT-ploeg en dit is zijn erelijst:

– 1 Etappe TdF
– 1 Etappe Vuelta
– 3 Franse 1.1 koersen
– 3 2.1 koersen
– 3 etappes in 2.1 koersen

Dat is toch niet heel matig voor een renner van zijn leeftijd?

r525 8 maart 2019 om 16:16

Helaas reageerde je de laatste keer dat je deze comment maakte ook al niet meer, dus ik probeer het opnieuw. Wanneer is het dan wel goed?

Romāns Vainšteins 8 maart 2019 om 18:00

Calmejane is een geboren winnaar die in alle eendaagsen mee kan koersen. Ik denk ook niet dat Terpstra verwacht of eist dat hij de helper gaat uithangen.

Mr10B 8 maart 2019 om 15:13

Is het mogelijk om naar het noorden af te zakken?

Lalsacien 8 maart 2019 om 15:31

Als de wereld op z’n kop staat wel

Jan Blokland 8 maart 2019 om 16:44

@hartstikkebedankt.

Valt toch wel mee.
Die Franse koersen zeggen me niet zoveel. Hij is inderdaad nog maar 26, maar hij rijdt toch al wat jaartjes (ik dacht 4 jaar bij de profs) mee. Als je dan ziet wat Jacobsen, Ewan, Gaudu, Carapaz, en nu al weer Pocagar, gedaan hebben valt het toch wel wat tegen met Calmejane. Goed, maar niet bijzonder. Sam Oomen bijvoorbeeld wint ook niet veel maar in de kleine rondes en overigens ook in de Giro toch al wel top 10 noteringen. In het rondewerk heeft Calmejane helemaal nog niet veel gedaan. Maar hij mag me verrassen in de klassiekers. Het gaat mij ook meer om het feit dat er zoveel lyrisch zijn over Calmejane. Dat vind ik gezien zijn klasseringen wat overdreven.

Jacco van Stierop 8 maart 2019 om 17:51

Het gaat niet zo zeer om zijn klasseringen maar om zijn manier van koersen, dàt spreekt mensen aan. Heb niet de indruk dat het hem wat uitmaakt of hij nu 5e of 23e wordt in een koers, als hij maar een poging tot winst heeft ondernomen. En gelukkig schiet hij af en toe raak.

Romāns Vainšteins 8 maart 2019 om 18:01

Het is vrij eenvoudig. De man komt zeer regelmatig solo over de meet en dat zijn de echten. Lekker boeien top 10 en relatief uitstekend finishen gezien de leeftijd.

r525 8 maart 2019 om 18:09

Dus je gaat een rasaanvaller vergelijken met 2 topsprinters, die logischerwijs meer winnen. En met 2 mannen die vaak voor klassementen rijden, en logischerwijs tot nog toe dus minder gewonnen hebben.
Nee, in het grote rondewerk heeft Calmejane geen klassementen gereden, daar is het ook helemaal geen renner voor. Je gaat toch ook niet zeggen dat Froome tegenvalt omdat hij geen kasseienklassieker heeft gewonnen?

Brabander 8 maart 2019 om 17:26

Hij wordt wel af en toe wat gehyped ja. Maar verder een uitstekende renner. ‘Probleem’ van hem is dat-ie niet echt een specialiteit lijkt te hebben. Wat mijns inziens juist vooral een pluspunt is. Ik juich het daarom ook toe, dat tegenwoordig steeds meer van ‘zulke’ renners hun opwachting in de Vlaemsche klassiekers maken

Romāns Vainšteins 8 maart 2019 om 19:25

Hij heeft dus wel een specialiteit. De rest er ergens onderweg afrijden of voor zijn met als resultaat dat hij als eerste aankomt. Bij deze renner is veelzijdigheid kortom juist een pluspunt.