Lilian Calmejane kijkt uit naar zijn nieuwe avontuur bij AG2R La Mondiale, waar hij een eenjarig contract heeft getekend. Na vijf seizoenen bij Total Direct Energie was de Franse renner toe aan een nieuwe uitdaging. “Het voelt alsof ik een nieuwe carrière begin.”
Dat Calmejane (27) naar AG2R La Mondiale (volgend jaar AG2R Citroën) zou trekken, was al even bekend. Maar vandaag heeft de Franse ploeg haar nieuwe aanwinst officieel gepresenteerd. Beide partijen zijn een eenjarig contract overeengekomen. “Ik heb een zeer sterke historie met Vendée U en vervolgens het team van Jean-René Bernaudeau. Zij hielpen me een profrenner te worden en dat zal ik niet vergeten.”
Maar na vijf seizoenen bij hetzelfde team voelde de Franse renner de behoefte voor een nieuwe uitdaging. “Nieuwe ploeggenoten leren kennen, een nieuwe uitrusting, nieuwe wedstrijden en ook mijn plaats in het team weer veroveren. Ik ben erg enthousiast om bij AG2R La Mondiale te gaan beginnen en het voelt alsof ik een nieuwe carrière begin. Ik weet dat ik renners van mijn leeftijd tref, maar ook jonge veelbelovende gasten.”
Volgens teammanager Vincent Lavenu heeft Calmejane zijn talent al laten zien door etappes te winnen in zowel de Vuelta a España als de Tour de France. “Hij heeft een sterk karakter en is in staat om op hoog niveau te winnen. Hij begint vanaf 1 januari aan zijn nieuwe uitdaging met onze AG2R Citroën-ploeg. Ik ben ervan overtuigd dat hij het beste van zichzelf kan laten zien in onze kleuren.”
Changement de Cap pour 2021, tellement impatient de rejoindre le collectif @AG2RLMCyclisme ! Très reconnaissant envers JR et @TDE_ProCycling avec qui je compte bien réussir notamment le prochain Tour de France, histoire de finir l’histoire en beauté 👊🏼😘 https://t.co/WNm2Fnyd6i
— Lilian Calmejane (@L_Calmejane) August 17, 2020
18 Reacties
Een eenjarig contract, daar spreekt veel vertrouwen uit.
Prima aankoopje, maar wie gaat daar volgend jaar voor een klassement rijden in de grote rondes?
Champoussin lijkt mij.
Die Franse ploegen lopen echt jaren achter op ploegen als INEOS, JV en DQS.
Winnen nauwelijks grote wedstrijden. Ik kan me enkel Milaan-San Remo in 2016 herinneren (waar Demare aan de auto hing) en de Ronde van Lombardije in 2018.
Je zou toch denken dat een Franse multinational of miljardair veel geld wilt investeren om een Franse Tour winnaar te "kweken".
Als Bradley Wiggins, Chris Froome en Geraint Thomas de Tour kunnen winnen dan kan je van bijna iedereen een Tour winnaar maken.
Heb jij bewijs dat Demare toen aan de auto gehangen heeft ,nee net zo als iedereen dat niet kan bewijzen
@john
Er was een strava segment waar Demare 70km/u. ging bergop.
Wiggins en Thomas akkoord maar Froome vind ik andere koek met 4 keer de Tour en nog 3 andere grote rondes.
Dat is toch gewoon een lekker klassieker resultaat?
En op een onbewaakt moment eens stayeren/hangen, al helemaal na vallen of technisch malheur, hoort er net zo bij als afdalen, wat mij betreft.
@Frank V en heb je daar bewijs van???? Iemand roept wat en het wordt door een paar nagepraat….
Zijn rit werd verwijderd en ik heb het bewijs niet opgeslagen.
Ik zou graag zien dat er meer Franse toprenners hun heil buiten de Franse grens (bubbel zoals je wilt) zoeken.
Nou met Bardet naar Sunweb heb je de eerste van deze zomer al te pakken. De beste Franse renner rijdt ook voor een Belgisch team meen ik.
@hartstikkebedankt. Yep, hopelijk volgen er meer in de toekomst.
Uit pure interesse, waarom precies? Wat zou het voor jou, de supporters of de wielersport aan meerwaarde hebben t.o.v de huidige situatie?
Denk dat Franse renners bij buitenlandse ploegen net iets meer kunnen worden weggehouden van de verwachtingen/druk/aandacht met betrekking tot de Tour.
Al gaan alle ploegen steeds meer mee in de opgeklopte mediahype van de Tour. Maar ’t zal als Fransman in een Franse ploeg nog steeds iets heviger zijn.
Daar zit wat in natuurlijk. Al staan Fransen er wel om bekend om om redelijk ‘ingroup’ te zijn op het gebied van taal en cultuur. Kan me dus voorstellen dat het voor (jonge) Franse renners heel lastig is om te aarden binnen een buitenlandse ploeg, waardoor het uiteindelijk helemaal niet beter voor ze is.
Franse renners rijden in franse ploegen omdat ze daar erg goed betalen. Verder heb je die leuke lokale wedstrijden in het land zelf waardoor je met weinig buitenlandse tegenstand al snel als topper wordt gezien door de franse pers. Ik houd wel van de franse renners die uit die bubbel willen zoals Chavanel, Cavagna of nu Bardet.
Calmejane is bij Total blijven hangen qua niveau en ik hoop voor hem dat het bij ag2r beter zal gaan. Maar een contract voor een jaar geeft aan dat Lavenu nog zijn twijfels heeft.
Vorig jaar kwam hij De Ronde rijden met zijn 69kg maar misschien moet hij terug beginnen met zijn franse wedstrijden te winnen als GP La Marseillaise en dat soort koersen.