Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen
foto: Cor Vos
maandag 16 december 2024 om 13:44

Lichtpuntje vanuit politiek Den Haag over groot politieprobleem in het wielrennen

De KNWU krijgt €215.000 van de overheid om richtlijnen op te stellen waardoor vrijwillige motorbegeleiders ingezet kunnen worden tijdens wielerwedstrijden. Dat heeft de Tweede Kamer afgelopen week bepaald tijdens een stemming. Het is een van de eerste lichtpuntjes sinds naar buiten kwam dat door de NAVO-top er tot eind augustus 2025 geen politiemotoren beschikbaar zijn bij wielerkoersen. Of de financiële bijdrage directe gevolgen heeft, is nog onduidelijk.

Vertegenwoordigers van politieke partijen VVD, CDA, SP, GroenLinks-PVDA hadden voorgesteld om eenmalig financiële middelen vrij te maken “zodat de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) snel een landelijke richtlijn kan ontwikkelen voor de inzet van burgermotorverkeersregelaars bij wielerkoersen”, staat te lezen in het amendement, dat donderdag werd aangenomen door de Tweede Kamer.

“Deze richtlijn moet duidelijk maken hoe deze verkeersregelaars ingezet moeten worden, aan welke eisen zij moeten voldoen en welke competenties zij nodig hebben. Voor de ontwikkeling van deze richtlijn is een eenmalig bedrag van €215.000 nodig. De indieners verzoeken het kabinet daarnaast te verkennen of er aanvullend structurele ondersteuning mogelijk is”, valt ook te lezen. “Deze oplossing is nu extra urgent, aangezien er vanwege de organisatie van de NAVO-top in juni 2025 gedurende acht maanden niet of nauwelijks motoragenten beschikbaar zijn.”

Eind november is er een onderzoek naar buiten gekomen over de inzet van burgermotards ter vervanging van politiemotoren, waaruit naar voren kwam dat er bepaalde voorwaarden zijn om meer burgermotards in te zetten. “Een van die voorwaarden is dat de KNWU een richtlijn ontwikkelt, waarvoor dit amendement de benodigde financiële middelen regelt”, aldus de politici. De vrijwillige motards moeten dan ook nog opgeleid worden volgens die richtlijn, zodat ze politiemensen kunnen vervangen.

Voorbarig
Het is nog onduidelijk wat voor gevolgen deze financiële injectie heeft op de korte termijn. Het is te voorbarig om te stellen dat alle wielerkoersen in Nederland hierdoor gered zijn. Veel wedstrijden die in het voorjaar verreden worden, zitten nog altijd met de handen in het haar door het gebrek aan politiebegeleiding.

De Arno Wallaard Memorial luidde al de noodklok en wil uiterlijk 1 maart weten of de koers kan doorgaan, maar ook profkoersen als de Amstel Gold Race en Veenendaal-Veenendaal kampen met die problemen. Aan alle kanten wordt ook gezocht naar oplossingen, zoals het aanpassen van parcoursen naar kleine omlopen en de mogelijkheid om helemaal zonder politiebegeleiding een wielerkoers te rijden.

Tegen de regiokrant van het AD zegt Rinus de Winter (organisatiecomité EPZ Omloop van Borsele) het volgende over de huidige situatie. “Als we half januari weten dat de veiligheid ook met burgermotoren kan worden gewaarborgd, kunnen we door. Uiteindelijk moet de burgemeester een vergunning verlenen, onder meer voor het parcours en de veiligheid. Daarover moeten we overleggen met de politie, die moet akkoord geven dat er voldoende mensen zijn.”

RIDE Magazine
20 Reacties
16-12-2024 17:20
Typisch Nederlandse flauwekul weer: smijt er maar een zak belastinggeld tegenaan! Waarom zou je een door jezelf veroorzaakt probleem immers gewoon oplossen? Nee: betaal weer een fortuin aan "adviseurs" om dan vervolgens het rapport onder in een la te gooien. Wat een geldverspilling weer!

Een echte oplossing zou zijn gewoon die politie beschikbaar maken voor de paar koersen die we nog hebben in Nederland. Het is natuurlijk de grootst mogelijke flauwekul dat die agenten 8 maanden niet beschikbaar zijn vanwege een top van 2 dagen. Maar zelfs al zou de politie niet beschikbaar zijn: besteed dit geld dan aan het inzetten van burgermotards i.p.v. het weg te pissen aan nog meer nutteloze bureaucratie....
    16-12-2024 21:01
    Zo simpel is het dus, nee dus.
16-12-2024 21:28
Wat een reacties weer, er staat een bedrag, dat is veel, dus het zal geld weggooien zijn. Niemand heeft een idee wat voor dat geld precies wel of niet gedaan wordt, niemand heeft een idee welke werkzaamheden er allemaal onder vallen. Nee het is weer klagen, klagen, klagen. Het is juist prima dat die richtlijn er komt de wielersport moet zoveel mogelijk onafhankelijk worden van politie inzet zodat wedstrijden gewoon door kunnen gaan, dus dat is positief nieuws. Het is zo simpel om alles negatief weg te zetten. Hulde dat men bezig is met oplossingen te verzinnen, out-of-the-box-denken. Met klagen en klagers is nog nooit ook maar iets opgelost. Zo dat ben ik kwijt!
    17-12-2024 06:21
    Helemaal mee eens. Daarnaast is het ook niet bijzonder veel geld. Het is makkelijk te onderschatten hoe hoog de kosten zijn om iets professioneel te laten doen, en hoe belangrijk juridische regelgeving hiervoor is. Doe je het halfslachtig en een goedwillende motard rijdt een toeschouwer omver in een koers, dan kun je je koers meteen opdoeken.

    Misschien moeten ze een kleine bijdrage vragen aan de renners. Voor een MvdP is 2ton gelijk aan 1 koersdag ;o)
    17-12-2024 12:16
    Wat loop je zelf te klagen? Met klagen over andere meningen is ook nog nooit iets opgelost.
    Natuurlijk is het goed dat er aan oplossingen gedacht wordt maar het is toch niet onredelijk dat mensen verbaasd zijn dat er met een zak geld gesmeten wordt, zonder dat duidelijk is wat er van betaald moet worden en wat het eindresultaat gaat zijn? Jij noemt dat klagen, maar dat is het niet.

    Staat er ergens wat met het geld gedaan wordt? Hoe die 215k gaan bijdragen tot zekerheid tot koersen komend seizoen off waarom dit een lichtpuntje is?

    In het artikel worden de huidige (on)mogelijkheden en afwegingen niet uiteengezet en ook de vooruitzichten over de koersen tot aan de NAVO top zijn onduidelijk, dus heel veel wordt er vooralsnog niet opgelost. Mochten de betrokkenen meer te vertellen hebben, dan is het misschien slim om iets meer naar buiten te brengen wat je plannen zijn, ipv te doen alsof het positief is dat er 215k doorheen gejast gaat worden voor een richtijn.
16-12-2024 15:06
@knwu en @tweedekamer: voor €10000 euro maak ik er mijn hbo afstudeerscriptie van. Dat moet best lukken in 840 uur.
    16-12-2024 21:00
    Welnee, dat wordt een vodje.
16-12-2024 14:15
Al dat gezakkenwas verdient gewoon als puistenbek vertrekkende talenten die de rest van hun leven met Vlaamse tongval, lief en kot slijten. Aan onszelf te danken, stelletje krentenkakkers dat we zijn.
    16-12-2024 17:16
    Inderdaad. Het poldermodel in extremis.
16-12-2024 15:50
Dit is geen lichtpuntje maar een aflaat.
16-12-2024 21:47
Overal is het nieuws en iedere podcast spreekt erover, maar wat ik nog altijd niet begrijp, is dat we 8 maanden geen motards hebben voor een conferentie van 2 dagen. Kan iemand duiden waarom dat is? Is er een maandenlange training nodig om de hoge heren van A naar B te leiden? Moeten min-uren worden opgebouwd om vol in te zetten later dit jaar?

Ik snap er nog altijd bijzonder weinig van.
16-12-2024 14:34
Hoezo heb je 215k nodig voor een richtlijn? Hoeveel uren gaan daarin zitten?
    16-12-2024 16:15
    Omdat het ook Juridisch dichtgetimmerd moet worden. Juristen kosten klauwen met geld.
    16-12-2024 17:18
    @student Dat zal het zijn inderdaad. A
    16-12-2024 17:19
    650 uur aan juristen heb je zo op ben ik bang
17-12-2024 07:22
Gewoon de dienstplicht weer invoeren en ook dit probleem is opgelost.
16-12-2024 14:04
215k voor maken van landelijke richtlijnen lol
16-12-2024 18:35
Gaat er in Nederland net zoals in België geen handenvol geld naar de ordehandhaving rond voetbalwedstrijden met het bijbehorende indijken van hooligans?
Dat zou toch een argument mogen zijn om ook het wielrennen - dat zeker minder zal kosten - politioneel te ondersteunen.
16-12-2024 18:35
Hoezo lichtpuntje…… 215K voor een richtlijn, kansloos. Dit draagt nergens aan bij. Het inzetten van alleen burgermotards is de oplossing niet. Er is maar één oplossing, politie inzet! Daar moet de KNWU en organisaties het gesprek over aangaan en niet meer dan dat!!!! Ik zou geen koers organiseren met enkel burger motards. Die verantwoordelijkheid kan een organisatie simpelweg niet op zich nemen………
17-12-2024 11:16
Lichtpuntjes??? Zal wel met de kerstsfeer te maken hebben

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine