Licht op groen voor Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo

maandag 2 maart 2020 om 13:32
Licht op groen voor Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo

foto: Cor Vos

Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo gaan door zoals gepland. Dit heeft koersorganisator RCS Sport laten weten aan de deelnemende ploegen.

Italië is hard getroffen door het coronavirus. Hierdoor was het onzeker of Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo wel doorgang zouden kunnen vinden. Wout Van Aert koos ervoor om te anticiperen op de mogelijke annulering van de wedstrijden: hij besloot al in de Omloop Het Nieuwsblad aan zijn wegseizoen te beginnen.

RCS Sport heeft intussen de knoop doorgehakt. Tenzij de situatie drastisch verandert zullen de wedstrijden worden verreden. “De drie races gaan door”, zegt een woordvoerder. “Althans, zo is de situatie vandaag. Of dat morgen nog zo is weet ik niet, maar we doen er alles aan om de Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-Sanremo door te laten gaan.”

Strade Bianche staat op 7 maart als eerste van deze drie grote voorjaarskoersen op het programma. Daarna volgt Tirreno-Adriatico van 11 tot en met 17 maart, waarna met Milaan-Sanremo op 21 maart het eerste monument van het seizoen op de kalender staat.

De organisatie van de Trofeo Alfredo Binda (22 maart) liet aan WielerFlits weten deze week een beslissing te nemen over het al dan niet doorgaan van de Junior Women’s  Nations’ Cup- en Women’s WorldTour-wedstrijd.

Dit artikel delen:

121 Reacties

assen 2 maart 2020 om 13:34

Wft?!?!? Voor mij onbegrijpelijk…
Volgende vragen zijn of het inderdaad doorgaat (in het land dat per dag meer patienten erbij krijgt dan China en ZK), en als het doorgaat, of dan daadwerkelijk ook alle ploegen aan de start gaan komen.

Jowinho 2 maart 2020 om 13:35

Het is maar een virus hoor. Dramatiseer dat eens niet zo.

ChefSpijker 2 maart 2020 om 13:39

Had je ook zo’n reactie geplaatst als het om een koers in Oostenrijk, Zwitserland of Kroatië ging? Dan zit je net zo dicht op het virus als tijdens Strade of Tirreno.

DemPolS 2 maart 2020 om 13:50

Te veel Netflix gekeken

assen 2 maart 2020 om 13:53

Nee hoor, Noord-Italie is vele malen erger dan Oostenrijk of Zwitserland. De beslissing is moeilijk te begrijpen in het licht van andere beslissingen die door de Noord-Italiaanse ‘leiders’ worden genomen.

Is geen gedramatiseer bij. Verspreiden van virus voordat er een vaccin op de markt is zal tienduizenden doden schelen. Als je dus wat aan die verspreiding kunt doen…

Kannibaal van Schepdaal 2 maart 2020 om 13:54

Er is precies iemand serieus besmet met het paniekvirus.

Best in quarantaine zetten zodat ie niet nog meer onschuldige slachtoffers maakt.

Jowinho 2 maart 2020 om 13:57

Siena ligt helemaal niet in Noord-Italië

Romāns Vainšteins 2 maart 2020 om 14:16

Als ze elke dag 1000en toeristen en zakenlui Lombardije in- en uit laten vliegen kun je evenementen even goed laten doorgaan.

Ze hadden meteen die vliegvelden moeten dichtgooien om een gerede kans te hebben dat het niet overal belandt.

Dolfy 2 maart 2020 om 14:31

@ChefSpijker alle grote evenementen zijn in Zwitserland zijn door de overheid afgelast, geldt t/m 15 maart. Dus als een van deze wedstrijden in Zwitserland was geweest was er gewoon kruis erover.. :)

guyremgabdel 2 maart 2020 om 14:34

Bij mij overheersen gemengde gevoelens. Zopas werden opnieuw 6 gevallen gemeld in België; allemaal toeristen terug van N-Italië. Staan ploegen er wel bij stil dat als straks ginder iemand van de renners of staff besmet geraakt, de ganse ploeg voor 14d in quarantaine vliegt ? En dan geen GW, DDVL, RVV, PR, AGR, LBL voor die ploeg renners want in quarantaine.

Romāns Vainšteins 2 maart 2020 om 14:38

Als toerisme door gaat gaat de verspreiding door, helder en simpel.

Wanneer de eerste renner besmet raakt is de quarantaine plicht al lang opgeheven vanwege toch al niet controleerbaar meer.

@ Guy , eens een paar grote koersen met 50% onbekendere renners en ploegen is voor mij geen enkel probleem mochten idd onze ‘wereldtoppers’ tot hun living beperkt worden.

GazzaBoss 2 maart 2020 om 15:38

Komaan toch Assen. De koers wacht op niemand. La vie c’est un voyage heroique, cest tout alors!

guyremgabdel 2 maart 2020 om 16:15

Eens Romein, altijd Romein. Wat kan hen het schelen om de renners-gladiatoren voor de leeuwen te gooien. Zijn er besmettingen ? Geen probleem, we sluiten ze 14 dagen op desnoods in het Colosseum. Zo komt het ongeveer over.
Het peloton gaat nu een rondreis doen door Noord-Italië waarbij ze minstens 8 keer moeten veranderen van hotel. En niet alle hotels zijn 4 sterren hotels. Maar kan het de Italianen wat schelen als er renners of crewleden besmet terugkeren ? Om nog maar te zwijgen van die renners die door valpartijen op spoed belanden en aldus nog meer kans hebben om met besmette personen of ziekenhuispersoneel in contact te komen.
Leve brood en spelen.

Pietspeed 2 maart 2020 om 17:19

Als dat virus zo dramatisch zou zijn, dan zou eigenlijk het complete openbare leven stil moeten komen te liggen in (noord) Italië, Europa…. Dat wil zeggen daar waar mensen elkaar ontmoeten zoals OV, vliegvelden, winkels, straat, werk, etc. Daar is toch geen sprake van? Dus waarom zouden die koersen niet door kunnen gaan? De renners lopen minder gevaar dan het publiek, dat samen dromt. Geen paniekvoetbal, tis maar fietsen.
Overigens worden zwakkere, oudere mensen met name getroffen.

horsm 2 maart 2020 om 18:02

@pietspeed, een wielerkaravaan is in het voorseizoen wel een rochelend en hoestend gezelschap uit alle windstreken. Ik kan me voorstellen dat een agressief virus daar behoorlijk wat kan aanrichten. En ook al zullen er niet direct doden vallen, ook een zware griep kan een groot probleem zijn. Mathieu vdP zit ook nog steeds niet op de fiets.

guyremgabdel 2 maart 2020 om 18:14

@Pietspeed Stel je baas biedt je een 14-daagse fietsreis aan naar Toscane, Marken, Lombardije en Ligurië. Vertrek nu donderdag. Ga je er onbezorgd naar toetrekken ? Ook als de kans er in zit dat je verblijf misschien met 14 dagen verlengd kan worden zoals in UAE en je de andere klassiekers op tv gaat mogen volgen ?Graag een eerlijk antwoord.

Bikeage 2 maart 2020 om 18:38

“Overigens worden zwakkere, oudere mensen met name getroffen.”

Laat Rebellin maar oppassen! Of rijdt zijn ploeg geen Sanremo of Tirreno? :)

Pietspeed 2 maart 2020 om 19:34

@horsm
https://m.hln.be/sport/van-der-poel-na-vier-dagen-koortsvrij-bijkomende-stage-in-benicassim-of-toch-naar-strade~a2f8a8bd/?utm_medium=rss&utm_content=Wielrennen

En dat na 4 dagen, naar verluidt, hoge koorts.

Wat denk je van volle voetbalstadions… Bijv PSV – Feijenoord, waar veel psv’ers wellicht carnaval (tijdens de uitbraak al) opeen gepakt zaten?
Er is veel aandacht om corona, en ja het is wellicht bij een pandemie dodelijker dan een griepvirus waaraan kennelijk ca 300 – 500 duizend mensen jaarlijks overlijden, maar wellicht hebben vele mensen het in milde mate onder de leden. Doch genezen zij daaraan vanzelf vanwege resistentie van het lichaam. Er is maw veel aandacht en paniek, en daarmee angst. Laat onverlet dat er eigenlijk nog weinig bekend is omtrent context in relatie tot allerlei andere besmettingsziektes, waaronder griep bijvoorbeeld.
Vaststaat dat de opgeblazen beurskoersen wereldwijd weer een correctie ondergaan.

koos verrek 2 maart 2020 om 13:36

It giet oan!!

-Wielerfan 2 maart 2020 om 13:36

Hoppa!

bizikletan 2 maart 2020 om 13:37

Geweldig nieuws, goed voor m’n Scorito!

FondriestTF3 2 maart 2020 om 13:38

Lijkt me niet onlogisch. Figuren op een fiets zijn geen gevaar. Het gaat om menigten.

Dat kun je beperken. Teams verspreiden over meer hotels, geen (of afgeslankte) ploegenpresentatie en misschien wat minder mensen op het plein. Dat soort werk.

Dan lijkt een koers als de Strade me niet echt een probleem.

fietsvriend 2 maart 2020 om 13:55

Zag dat bij Omloop de bussen in een overdekte hal stonden met allemaal publiek erbij, dat leek me nou niet echt snugger.

Verder neem ik aan dat mensen die er verstand van hebben een afweging hebben gemaakt die recht doet aan de ernst van de situatie.

SoloSlim 2 maart 2020 om 13:38

Koers laten doorgaan!
Maar best vip tenten en toeschouwers thuis laten lijkt me..

Onie 2 maart 2020 om 13:40

Goed nieuws! Evenementen rondom de koers misschien nog wel minimaliseren.

Marik 2 maart 2020 om 13:44

Goed nieuws! De vraag blijft inderdaad in hoeverre je het openbare legen volledig plat moet leggen of niet. Dit is een positieve beslissing!

Cintu 2 maart 2020 om 13:46

Oef.
Dat Corona het nieuws beheerst, invloed heeft op mijn dagelijkse leven en negatief is voor de waarde van mijn beleggingen kan ik wel aan. Met het aflasten van deze wedstrijden zou ik het een stuk lastiger gehad hebben :-)

marc 2 2 maart 2020 om 15:35

Eindelijk iemand met dezelfde mindset . Mijn beleggingen mogen kelderen, als ze me maar de koers niet afpakken, die is van mij ;-)

koos verrek 2 maart 2020 om 13:47

Hebbe we toch wat om naar te kijken vanuit de quarantin

ThorHushovd 2 maart 2020 om 13:48

De koers wacht op niemand, ook niet op een virus!

Jean Dumas 2 maart 2020 om 13:53

Totdat er iemand in de entourage besmet raakt natuurlijk.

Tinkerbell 2 maart 2020 om 13:54

Goede beslissing. Dat virus verspreidt zich toch wel, laat zich niet tegenhouden door een koers meer of minder.
Sprak dit weekend nog met wat mensen van ploegen en die hoopten ook allemaal dat het door zou gaan.

bizikletan 2 maart 2020 om 13:56

In de afgelopen 5 dagen zijn er maar 3 cases bijgekomen in Italië. Ze hebben het aardig onder controle, dus begrijp de beslissing wel!

Duh 2 maart 2020 om 14:07

haha

koos verrek 2 maart 2020 om 14:20

edit wf: pas je taalgebruik aan

xistnc 2 maart 2020 om 15:43

Zo. Dat wordt een opgave!

Baik-Baik 2 maart 2020 om 13:59

Voor de wielerliefhebber een mooie keuze. Ik ben inderdaad wel benieuwd als het virus de entourage en/of renners treft.

piet kierewiet 2 maart 2020 om 14:05

yes dan heb ik tenminste wat om naar uit te kijken

Kj 2 maart 2020 om 14:08

Gelukkig maar. Als ze dit nu zouden aflassen krijgen ze op de middellange en lange termijn veel meer problemen bij andere virusjes.

Ainu 2 maart 2020 om 14:09

Ik ben benieuwd of ze maatregelen gaan nemen om het publiek te beperken. Langs het grootste deel van het publiek is dat moeilijk maar in de start- en aankomstzone lijkt me dit wel haalbaar. Voor de renners en hun entourage is de boodschap om genoeg voorzichtigheid aan de dag te leggen.

Duh 2 maart 2020 om 14:17

De overheid/GGD beslist daar nog altijd. Het nieuws lijkt te gaan om de eenzijdige intentie van RCS om de koersen door te laten gaan. Ik lees niets over n.a.v. overleg RCS met overheid. MRS is in ieder geval nog aardig ver weg in de tijd. En gelukkig is Toscane ver genoeg in afstand.

ChefSpijker 2 maart 2020 om 14:27

De overheid heeft gister nog bepaald dat voor deze week enkel voor de drie provincies waar het heerst een beperking is op evenementen en sportwedstrijden. De kans dat Strade doorgaat lijkt me wel heel groot. Tirreno ligt ook flink verwijderd van die drie provincies. MSR lijkt me daarentegen nog wel een vraagteken ja. Daarom vermelden ze ook onder voorbehoud.

skylimit 2 maart 2020 om 14:22

Mensen moeten eens normaal en rationeel gaan denken. Een hoop paniek zaaien om een simpel virus.
Hierbij de statistieken: 2.804 coronavirus doden, 76.141 griepvirus doden.
En dan te bedenken dat er voor griepvirussen al vaccins zijn….

horsm 2 maart 2020 om 14:41

Jij bent epidemioloog? Ik heb begrepen dat er echt heel anders tegenaan wordt gekeken door mensen die verstand van zaken hebben.

skylimit 2 maart 2020 om 14:55

@horsm…. dat zijn de statistieken van de maand volgens worldometers.info.
Probleem met de mensen die er verstand van hebben, is dat zij er ook belang bij hebben, dus hoe betrouwbaar c.q. onafhankelijk is die info.
Mensen zijn alleen in paniek omdat het nieuw besmettelijk virus betreft, waartegen de farmacie nog geen vaccin zegt te hebben.
Echter ondanks griepsvaccin sterven er op basis van de statistieken toch nog veel meer mensen aan een griepvirus dan aan corona….

de_nis_ 2 maart 2020 om 15:33

Appels met peren vergelijken, want volgens mij is corona zich behoorlijk aan het uitbreiden. En alle griepvirussen op één hoop gooien is ook niet terecht.

Gelukkig zijn er mensen die wel weten waar ze het over hebben, laten we daar naar luisteren en niet allemaal maar iets verzinnen wat ons het beste uitkomt.

horsm 2 maart 2020 om 16:27

@skylimit, natuurlijk, als het bij dit aantal slachtoffers blijft, dan viel het natuurlijk mee. Maar ik ben bang dat het einde nog niet in zicht is. En dan nog was het nog geen ‘simpel griepje.’

En verder weet ik niet zo goed welk belang bv het RIVM hier zou hebben – maar ook los daarvan: ze gebruiken wetenschappelijke methoden. Het RIVM kan niet zomaar wat zeggen.

SoloSlim 2 maart 2020 om 16:41

Is zoals een aanslag he.
De kans dat je daarbij sterft is procentueel ook heel klein maar het zal je maar overkomen..
Daarenboven zijn er genoeg instanties die aanslagen zitten in te dijken om dit percentage laag te houden. Indien er niets gedaan wordt zullen de sterftes navenant zijn dus laat die quarantaines en andere maatregelen maar doorgaan.
Maar laat de wereld niet stilvallen!

vanSpringel 2 maart 2020 om 14:33

“Tenzij de situatie drastisch verandert zullen de wedstrijden worden verreden. “De drie races gaan door”, zegt een woordvoerder. “Althans, zo is de situatie vandaag. Of dat morgen nog zo is weet ik niet” .

’t kan verkeren !

xistnc 2 maart 2020 om 15:47

Precies. De boodschap die wordt afgegeven, is dat ze nu nog niet cancellen en het van dag tot dag bekijken. Maar daarvoor hadden ze net zo goed niets kunnen zeggen, want dat is nogal een open deur.

Overigens best bijzonder dat Milaan – San Remo doorgaat, met een start in het getroffen gebied. Ze zouden kunnen overwegen om de start 100km te verplaatsen naar pak 'm beet Novi Ligure, maar dat kan dan alsnog een aanzuigende werking hebben op kuddes mensen uit het besmette gebied.

Jan Blokland 2 maart 2020 om 14:33

Ik kan me de reactie van @assen wel voorstellen, maar ze laten de koers heus niet doorgaan als het niet verantwoord is lijkt me. En ik denk ook dat we het niet te veel moeten dramatiseren.
Ikzelf woon naast het Beatrixziekenhuis in Gorinchem. Dat ziekenhuis is sinds gisteren gesloten voor nieuwe patiënten en bezoekers i.v.m. het coronavirus.
Maar niemand die nu zegt van: oh jee, wat nu.
Nee, het leven gaat ook hier zoveel mogelijk door, net als de dagen ervoor.
Allert blijven is natuurlijk een vereiste. En dat wordt goed gedaan zoals we nu vernemen in en rond het ziekenhuis.

Jooop 2 maart 2020 om 14:35

Heerlijk, kan ik me zaterdag weer afvragen waarom er van een van de mooiste koersen van het jaar pas beelden zijn als een belangrijk deel van strijd al is afgelopen. Toch een mooie traditie die kan worden voortgezet.

josemanuelfuente 2 maart 2020 om 14:38

+1

koos verrek 2 maart 2020 om 14:44

Ja potverdikkie altijd vervelend dat!

marc 2 2 maart 2020 om 14:42

Lijkt me meer dan onwaarschijnlijk dat er renners getroffen worden. +99% van de actuele sterfgevallen is +60, weinig actieve renners in die leeftijdscategorie. Probleem blijft echter hoe je 60+ wielerfans kan weghouden (optie A) of veilig voor het virus kan houden (optie b) ; publieksverbod ? Bijkomend probleem : gezonde, jonge mensen kunnen wel nog voor verspreiding zorgen.
Maar, je kan de wereld ook geen maanden 'on hold' zetten, door alles en iedereen te verbieden en af te gelasten ga je enkel nog meer paniek en doemscenario's oogsten.
Dus … the show must go on, … of zoals ze bij ons (en zeker bij de UCI) denken : voor genoeg geld danst de beer …

de_nis_ 2 maart 2020 om 15:35

Maar -60 kan het wel heel goed oplopen en doorgeven op andere plekken aan +60

Peter Lippens 2 maart 2020 om 16:46

Die 99% klopt zeker niet al is het wel zo dat de grote meerderheid van de sterfgevallen bij de +70 jarigen zit, 90% misschien maar zeker geen 99%.
En wat renners betreft, die zijn helemaal afgetraind en daarom wel extra gevoelig voor een virus, is al dikwijls gebleken.

horsm 2 maart 2020 om 14:43

MSR ook? Dat gaat wel echt door risicogebied.

leor 16 2 maart 2020 om 14:50

Dit is enkel een statement van de organisatie toch? Een andere officiële instantie kan nog altijd roet in het eten gooien lijkt me.

Headlines

Materiaalzone

Populair