Lennard Kämna mist gele trui op elf seconden: “Dat Jumbo ging rijden, hadden we niet gedacht”

dinsdag 12 juli 2022 om 20:06
Lennard Kämna mist gele trui op elf seconden: “Dat Jumbo ging rijden, hadden we niet gedacht”

foto: Cor Vos

Lennard Kämna reed in de tiende etappe van de Tour de France virtueel in het geel, kwam aan de finish elf seconden tekort om de koppositie in het klassement daadwerkelijk over te nemen. Zijn eerste doel was echter de ritzege, nadat hij ook op La Super Planche des Belles Filles dicht bij de overwinning was.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Ik wilde vandaag gewoon voor de etappe gaan, maar dat was echt niet gemakkelijk. Ik had de indruk dat iedereen tegen me aan het rijden was en de laatste klim was helemaal niet leuk”, zei Kämna na afloop. “Ik had weer goede benen, maar ik moest ook veel werken gedurende de dag, zeker toen op de laatste klim die grotere groep voorop reed.”

Uiteindelijk greep de Duitser niet alleen naast de etappezege, maar liep hij ook de gele trui mis. Hij kwam elf seconden tekort voor de leiding in het klassement. “Ik had niet verwacht dat het zo close zou worden wat betreft de gele trui, maar het is natuurlijk teleurstellend om nu te beseffen dat ik hem bijna had en ik uiteindelijk voor de tweede keer met lege handen bleef.”

Jumbo-Visma
BORA-hansgrohe wijt het mislopen van de gele trui aan het werk van Jumbo-Visma op kop van het peloton om Tadej Pogačar in het geel te houden en verantwoordelijk te houden voor het algemeen klassement. “Dat Jumbo op het einde begon te rijden, tja, we hadden niet echt gedacht dat ze dat zouden doen”, liet ploegleider Rolf Aldag weten.

“Het is duidelijk waarom ze het deden, maar toch hadden we niet verwacht dat ze zouden gaan rijden, en dat was jammer voor ons. Tot nu toe hebben we niet veel geluk gehad in deze Tour, maar we hopen dat daar ooit verandering in komt. Aleks (Aleksandr Vlasov, red.) voelde zich vandaag in ieder geval beter, dat is het enige positieve aan vandaag”, aldus Aldag.

Dit artikel delen:

42 Reacties

ThorHushovd 12 juli 2022 om 20:18

Droeftoeter zeg, het ‘enige’ goeie nieuws is dat Vlasov weer iets beter is. Man man man, ze hebben een mannetje voorop die nipt geen gele trui pakt en nu prachtig tweede staat en waar heel veel aandacht naar uitging. Misschien nog wel meer dan naar Cort. Dat ie dat niet eens kan opbrengen om te benoemen dat hij daar ook trots op is als ploegleider.

0
fransestinkkaas 12 juli 2022 om 20:24

Euh, huh…?

0
ThorHushovd 13 juli 2022 om 10:34

Wat snap je niet? Aldáág

0
Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 20:22

‘Het is duidelijk waarom ze het deden’

Kan Rolf hier eens een dagje langskomen om wat stugge figuren bij te spijkeren?

0
fransestinkkaas 12 juli 2022 om 20:27

Begrijp niet waarom Bora het niet zouden verwachten van Jumbo. Jumbo lacht zich de ballen uit de koersbroek met Pogacar in het geel, UAE brandt de eigen ploeg compleet op met al die zinloze achtervolgingen.

0
Rufusvb 12 juli 2022 om 20:41

Het grote verschil is de doelstelling: Jumbo wil geel dus probeert UAE kapot te krijgen. Bora wil gewoon een prijsje, dus ziet iedereen die dat in de weg staat als concurrent

0
fransestinkkaas 12 juli 2022 om 21:06

Dat begrijp ik wel, maar het is toch logisch voor beide partijen. Bora kan het dan toch van TJV verwachten?

0
Jacob Lohof 12 juli 2022 om 21:26

Pogacar blijft in geel !!!

0
Mwielerfan 13 juli 2022 om 02:59

Het is niet bepaald een gangbare tactiek om je concurrent aan de leiding te helpen houden houden. Dus snap daarom dat ze het niet verwachten, ondanks dat de redenen wel logisch zijn

0
Dion 13 juli 2022 om 09:29

Het is niet de eerste keer dat teams de concurrent in het geel houden.

0
popol 13 juli 2022 om 11:15

Jumbo lacht zich de ballen uit de koersbroek? Écht waar? Het is toch onwaarschijnlijk dat geloof bij onze noorderburen dat TJV in staat is om Pogacar ook maar iets te doen. Afspraak vanavond rond de klok van vijf uur ongeveer. Wedden dat er niet zal gelachen worden? Enfin, toch niet bij Jumbo…

0
Simon van Rijthoven 12 juli 2022 om 20:29

Had hij de laatste kilometers zelf op kop morten rijden in plaats van door de etappe te gaan

0
Scibby 12 juli 2022 om 21:01

Dit dus, je moet er wel wat voor doen natuurlijk. En de eindsprint van pogi hielp ook niet mee.

0
Brabander 12 juli 2022 om 21:15

Nou. Hij reed ook totaal niet voor de gele trui vond ik. Het was alleen pokeren voor de ritzege

0
Abdoe 12 juli 2022 om 20:43

Los van de discussie of het slim is van Jumbo om vandaag energie in het beperken van de voorsprong te steken en of Bora “recht” van klagen heeft, lijkt Jumbo deze Tour weinig vrienden te maken met hun manier van koersen. Hopelijk gaat dat niet tegen ze werken.

0
harryjohan71 12 juli 2022 om 20:47

UAE wil toch ook alles winnen en heeft Bora vorige keer zelfs van een zekere overwinning gehouden. Vreemd dat ik toen niet gelezen heb dat UAE weinig vrienden maakt. Iedereen rijdt voor zich en als een tactiek goed te begrijpen is, maak je heus geen vijanden.

0
jimmen 12 juli 2022 om 20:48

Dat vrienden maken is sowieso een overschat principe.

0
Scibby 12 juli 2022 om 21:04

@jimmen, kijk eens goed naar wat Movistar eerder geflikt heeft als iemand deed wat ze niet bevalt

0
Vangenechten 12 juli 2022 om 22:58

Koersen doe je om te winnen, niet om vrienden te maken. Gelukkig heeft Jumbo dat wel begrepen!

0
ProScoritoManager 13 juli 2022 om 09:05

Als je dan toch door zo’n bril wilt kijken kun je de redenatie net zo goed omdraaien. Misschien was Jumbo wel extra gemotiveerd om Kamna uit het geel te rijden na de opmerkingen van Schachmann eerder deze Tour.

0
Polleke 12 juli 2022 om 20:45

De doorsnee wielerliefhebber, bij wie ik mezelf reken, zag het aankomen… de “performance coach” van één van de topploegen echter….

0
Speedy Mark 12 juli 2022 om 20:59

Snap ik wel, waarom zou TJV Bora het geel gunnen op een paar seconde? Zeker nadat een teamlid van datzelfde Bora eerder deze tour het nodig vond TJV aan te vallen in interviews. Daarnaast maakt Bora zichzelf nu belangrijker dan dat ze zijn. Iedereen met een beetje koersverstand snapt dat UAE in het geel moet blijven om ze moe te maken.

Had Pogacar die laatste sprint niet gedaan, had Kamna geel gehad. Dus ook Pogacar wou graag het geel houden

0
Jacob Lohof 12 juli 2022 om 21:28

Tuurlijk is maar 1 belangrijke ploeg Jumbo, de arrogantir

0
Steven_E 12 juli 2022 om 21:36

Pogacar heeft echt geen 11sec gewonnen met die sprint van 200m…

0
Speedy Mark 13 juli 2022 om 07:51

@ Jacob,

Voor Jumbo is er maar een ploeg en dat is TJV. Zij rijden de koers zoals ze hem zelf willen rijden. Niets arrogants aan. Daarnaast is er geen enkele reden om Bora die trui te ‘gunnen’.

@ Steven

Die sprint was wel iets langer als 200 meter. Het begon al op bijna 400 meter met Movistar die doortrekt. Daarnaast stond Kamna zo’n beetje geparkeerd die laatste 200 meter. Dan is die 11 seconde zo gewonnen.

0
Aart van Woud 13 juli 2022 om 08:18

We weten het nou zo onderhand wel dat je Jumbo/Nederlanders arrogant vindt Lohof. Heb je ook nog zinnige bijdragen hier?

0
Brabander 12 juli 2022 om 21:17

Ik vond Kämna nou ook niet echt vol voor ‘geel’ gaan. Denk dat dat hem een stuk meer opgebroken heeft dan het rijden van Jumbo

0
xistnc 12 juli 2022 om 21:50

Het leek inderdaad wel alsof Kämna voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten en op twee paarden wedde. Als hij zijn medevluchters duidelijk zou hebben gemaakt dat hij vol voor geel ging en ze geen concurrent aan hem hadden voor de ritzege, had het heel anders uit kunnen pakken.

0
Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 22:02

100%

Een ‘echte’ truikaper gaat bovengemiddeld op kop en beloofd plechtig niet voornde rit mee te strijden. Slecht gekozen van Kamna. Een ritzege heeft hij al en iets waar hij met zijn profiel nog vaker aanspraak op maken zal, kans op geel een stuk zeldzamer en iets dat voor altijd de muur op kan. Zonde jongen!

Los daarvan ben ik buitengewoon onder de indruk van de coureur Kamna dit jaar, zo’n gast zou ik heel, heel graag in mijn ploeg hebben want je kunt er bijna alle kanten mee op.

0
ThorHushovd 13 juli 2022 om 08:28

Romans, kamna heeft nog geen ritzege in de Tour.

0
ThorHushovd 13 juli 2022 om 08:29

(Deze Tour)

0
Romāns Vainšteins 13 juli 2022 om 08:33

Ja weet ik. Maar ik zeg dus dat ik als hem zijnde gisteren 100% voor geel zou zijn gegaan en niet de rit.

0
LeoR 16 13 juli 2022 om 09:30

Ik denk dat hij ook niet echt de superbenen had eerlijk gezegd.

0
LookProRideSlow 13 juli 2022 om 10:51

Precies dat…

Voor Geel had hij gewoon volle pijp moeten rijden ipv pokeren en huilen achteraf.

0
Shinzawai 12 juli 2022 om 21:53

Win-win voor Jumbo: Pogacar blijft in de gele trui en Bora krijgt geen cadeautjes na de harde woorden van Schachmann.

0
xistnc 12 juli 2022 om 22:06

Dat laatste zal geen doel op zich geweest zijn vermoed ik, eerder ‘kärma’…

0
Brabander 12 juli 2022 om 23:55

Kärma. Heerlijk :)

0
ThorHushovd 13 juli 2022 om 08:29

Haha nice x

0
Jean Dumas 12 juli 2022 om 23:47

Jumbo dit, Jumbo dat. Je moet zelf rijden.

0
De Blindenloterij 13 juli 2022 om 07:36

Een duidelijk anti-Jumbo narratief bij de badderende keukenmeiden. UAE hield het zelf al de hele dag op een overbrugbare drempel. Heb het idee dat het al verder terug moet gaan dan wat gedrang van Roglic.

0
Ivanoviclover 13 juli 2022 om 00:53

Als deze man, de manager en ploegleider nota bene, het
niet zag aankomen, dan moet ie onmiddellijk van al zijn functies ontheven worden en gaan paardrijden.

0
Al Phila 13 juli 2022 om 08:47

TJV mag toch ook de 2e plek van Vingegaard verdedigen ?? Of mag dat ook al niet meer.

Weer een gefrustreerde uitlating van een Bora renner. Ze moeten opletten dat ze de toorn van TJV niet op hun hals halen, daar komen alleen maar verliezers van.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone