Leknessund gaat nu toch voor een klassement: “Zou stom zijn om het niet te proberen”
foto: Cor Vos
maandag 22 mei 2023 om 10:55

Leknessund gaat nu toch voor een klassement: “Zou stom zijn om het niet te proberen”

Andreas Leknessund staat na twee weken koers nog altijd in de top van het algemeen klassement van de Giro d’Italia. De Noor bezet de vijfde plaats, op slechts 42 seconden van Geraint Thomas, de eerste van de favorieten voor de eindzege. Nu hij er zo goed voor staat, wil Leknessund alsnog voor een klassement gaan. Dat zei de renner van Team DSM op de tweede rustdag tijdens het persmoment van zijn ploeg.

Leknessund kwam naar Italië om op ritten te jagen en zei op de eerste rustdag nog dat hij zich aan dat plan wilde houden. Inmiddels denkt hij er echter anders over. “Het is een verrassing dat ik nu vijfde sta. Ik had het niet verwacht”, aldus de 24-jarige coureur. “Vooraf had ik niet het doel om een klassement te rijden, maar opeens sta ik vijfde bij het ingaan van de laatste week. Het is een interessante situatie, denk ik, en supercool. Ik ga zeker niet opzettelijk tijd verliezen.”

“Tot nog toe gaat het boven verwachting en mijn benen zijn ook nog heel goed”, legt Leknessund uit. “Het is een goede mogelijkheid om te zien hoe ver ik kan komen. Ik kwam niet voor een klassement en ik wil mezelf nog geen klassementsrenner noemen, maar het zou stom zijn om het niet te proberen in de situatie waarin ik me nu bevind.”

Derde week
Anderzijds legt Leknessund zichzelf geen grote druk op voor de laatste week. “Ik sta nog goed in het klassement, maar ik heb niets te verliezen”, klinkt het. “Afgelopen week heb ik me ook nooit druk gemaakt over mijn plekje in het klassement. Ik probeer gewoon elke dag zo goed mogelijk te rijden. Het is gewoon een heel mooie situatie om in te zitten. Ik kijk uit naar het hooggebergte, eerlijk gezegd. Ik weet niet wat ik moet verwachten, ik verwacht eigenlijk niks. Het wordt hoe dan ook mooi om te zien hoe ik het ga doen.”

Leknessund droeg een groot deel van de eerste week het roze – foto: Cor Vos

De Giro d’Italia 2023 is pas de tweede grote ronde van Leknessund. Vorig jaar debuteerde hij in de Tour de France. Hoe voelde hij zich toen in de derde week? “Dat ging supergoed. Ik denk dat dat mijn beste week ooit op de fiets was. Toen ik aan deze Giro begon, hoopte ik dat de derde week dit keer weer zo zou gaan verlopen, dat ik weer een stap zou kunnen maken richting de laatste week. Het zou mooi zijn als nu een vergelijkbare laatste week kan rijden als in de Tour. Dan kan het heel interessant worden wat het resultaat betreft.”

Wachten op de grote test
Leknessund stelt dat hij deze Giro nog niet écht getest is. “Eigenlijk niet. Ik heb het gevoel dat we nog wachten op de grote test. Er zijn natuurlijk zware momenten geweest, maar nog geen ritten waar je lange tijd op de limiet rijdt. Dat maakt het ook moeilijk om te weten wat je moet verwachten van de slotweek. Aan de andere kant is het goed dat ik nog niet echt getest ben, want dat betekent dat de vorm goed is.”

Had hij verwacht dat de klassementstoppers zich relatief koest zouden houden in de eerste twee weken van de ronde? “Ik ben daar een beetje verrast over, maar het is ook wel weer logisch. In een rit zoals gisteren is het moeilijk om grote verschillen te maken. Maar er zijn ook meer redenen. Bepaalde renners hebben de wedstrijd verlaten, waardoor er minder kaarten zijn om te spelen. Daarnaast zal de derde week superzwaar worden.”

RIDE Magazine
29 Reacties
22-05-2023 11:12
Wat ik vooral opvallend vind is dat de renners aangeven nog zo lekker fris te zijn. Arensman roept zelfs dat hij helemaal geen rustdag nodig heeft. Ik lees hier regelmatig van mensen die het suffe rijden goedpraten omdat de Giro haast onmenselijk zwaar zou zijn door de omstandigheden, maar dat blijkt hier niet uit. Zelfs mindere klimmers die moeten aanklampen en dus veel vaker in het rood rijden dan de kopmannen zijn nog fris en fruitig.
    22-05-2023 11:16
    Dat komt simpelweg omdat de drie grote ploegen nog geen belang hebben bij vol tempo bergop rijden. Niemand is overtuigd dat de kopman de anderen er af lellen kan en dus belandt je vanzelf in deze impasse.

    Dat ze een en ander in bar, guur weer afwerken staat er eigenlijk los van. Iedereen die daar mee te verslaan was is inmiddels wel naar huis toe.
    22-05-2023 11:20
    Vooral ook omdat de ploegen in de breedte niet sterk genoeg zijn. INEOS heeft veel sterke klimmers, maar na het verliezen van Ganna is het op het vlakke maar zo zo.
    Jumbo houdt ook niet over maar die lijken er steeds beter in te komen, vooral Dennis.
    De anderen zien zichzelf meer als outsider
    22-05-2023 11:22
    Het ligt denk ik aan zowel de vorm van de renners als ook hoe iedere renner met de weersomstandigheden om kan gaan. Volgens mij presteert Arensman over het algemeen beter in natte en koude omstandigheden, Leknessund lijkt me ook wel een type dat die omstandigheden goed aankan. En als je goed in vorm bent, zonder ziek te raken, hoef je net dat extra beetje minder diep te gaan, waar andere renners door de omstandigheden dat juist wel moeten doen. Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van het soort renner dat je bent en het koersverloop in etappes die niet belangrijk zijn voor het klassement. De etappes waarin de vlucht het net wel/net niet halen is voor het gros van het peloton vermoeiender dan een 100% sprint of 100% vluchtersetappe omdat er zo hard gereden wordt door de vlucht om het te halen en het peloton om de vlucht toch nog terug te pakken.
    22-05-2023 11:49
    Is inderdaad opvallend, alhoewel JV maar met 5 fitte mannen begonnen (Dennis, Oomen en Gloag moeten er nog in zien te komen), Ineos had goede papieren maar met het uitvallen van Hart en Ganna zijn er 2 sterke pionen weg en UAE vind het prima als Almeida top 3 rijdt en hoeft nu de koers nog niet hard te maken. Het uitvallen van Evenepoel, Vlasov, Hart betekent ook dat de toppers zich minder druk moeten maken om hun plekje. En iedereen weet dat het in de 3e week en specifiek op de klimtijdrit gaat gebeuren, dus het nodigt uit tot een afwachtende koershouding.
    22-05-2023 12:07
    naast dat niemand het gevoel heeft veel tijd te kunnen pakken met een aanval, is de noodzaak daartoe er ook niet geweest. niemand had van tevoren gedacht dat de top van het algemeen klassement op een kluitje zit na 55 kilometer aan tijdritten in de eerste 2 weken. niemand staat op gigantische achterstand.
22-05-2023 11:13
Heel goed, gewoon zien waar het schip strandt.
    22-05-2023 15:26
    Op een halfuur maar nog steeds toptien verwacht ik.
22-05-2023 14:45
Arensman wint de giro
22-05-2023 11:17
Natuurlijk probeert hij het. En natuurlijk wordt hij er telkens afgereden en strandt hij ergens rond de 10e plek. Waarbij een 12e plek misschien net teleurstellend zou zijn, maar een 9e plek mss wel het hoogtepunt van z’n carrière.
    22-05-2023 11:30
    En daarbij: is 24. Wie weet hoe goed hij er nog in blijkt te zijn.

    Normaliter gaat het straks los met Thomas, Almeida en Roglic vooraan maar erachter? Wanneer je nu blijft doorzetten als outsider is het podium niet ondenkbaar.
    22-05-2023 11:49
    Hij pakte naar Lago Laceno ongeveer 2 minuten, en reed degelijke maar niet uitzonderlijke tijdritten. Iedereen die op meer dan 4 minuten achter staat in het klassement, staat daar omdat ze ergens niet mee konden waar Leknessund wel mee kon.

    Bovendien kan het nog zomaar zijn dat INEOS Arensman en De Plus ergens moet opofferen.

    Tweede helft toptien lijkt me heel realistisch voor hem, en het staat toch prima op je palmares om dat minimaal een keer in je carrière te doen.
22-05-2023 11:35
Groot gelijk om jezelf te willen testen..

Maar het is een atypische Giro, dus mocht hij top-10 rijden, zou ik er alsnog niet teveel aan ontlenen.. Ze moeten Ben O'Connor ook nog steeds uitleggen dat hij geen GT gaat winnen..
    22-05-2023 16:06
    Het verschil is dat O'Connor 6 minuten pakte uit de vlucht, om dan uiteindelijk op 10 minuten van de eindwinnaar te eindigen.
    Benieuwd hoe groot de verschillen op het einde van deze week uiteindelijk gaan blijken te zijn.
22-05-2023 13:01
Als er een kans is is het deze Giro. Van de 'reguliere' top 10 kandidaten zijn er een boel al afgestapt of door valpartijen of 'andere' doelen op enorme achterstand gezet. Het kan een hele interessante top 10 worden met veel potentiele 'nieuwkomers': Leknessund, Paret-Peintre, Kämna, Dunbar, de Plus, Rubio, van Wilder en/of Buitrago. Wie haalt het net wel en wie haalt het niet?
22-05-2023 13:37
Wel lullig voor de andere top 10 kandidaten, dit was vooraf niet de afspraak! ;-)
22-05-2023 14:49
Heel goed. Een top10-plek in een grote ronde is een vele malen grotere prestatie dan je op 34 minuten laten rijden en daarna een etappe winnen. Ik heb daar niets mee. Het zal best knap zijn als je dan een zege pakt, maar ik zeg: hoera voor de ronderenner.
22-05-2023 15:06
Altijd proberen, maar op grond van zijn resultaten in het hooggebergte in het verleden, denk ik toch dat hij erdoor zakt. Plaats 15-20 in het AK zou al mooi zijn.
22-05-2023 12:57
Dat Leknessund zo hoog staat, komt toch echt wel omdat er nog niet gekoerst is op het topje van hun kunnen. Daarom was het zo jammer dat Evenepoel eruit viel. Dat heeft blijkt achteraf de GIRO erg veel aan strijdlust gekost. Roglic is sowieso een renner die nooit aan valt tot 2 km voor het einde. En heeft denk ik niets te vrezen van de rest in de tijdrit. Dat weet hij. Met Evenepoel erbij had dat toch anders geweest. De rest heeft gewoon niet het niveau van Roglic en Evenepoel. Het is te hopen dat er vanaf morgen wat gaat gebeuren, maar eigenlijk zie ik zelfs dan nog een afwachtende houding. Zeker als er weer een groep van het tweede garnituur weg rijdt. Leknessund kan daarom zomaar top tien rijden als het zo doorgaat.
    22-05-2023 13:36
    Dus Thomas die 1 tt 17 seconde voor Roglic eindigde en Almeida die 1 tt 14 seconde voor Roglic eindigde, komen niet in de buurt met tijdrijden? Beetje kort door de bocht dit. Meerdere ak mannen hebben aangetoond dat ze niet/nauwelijks onderdoen voor Roglic. Hart reed ook 2x beter, maar ja die is er uit. Roglic is een goede tijdrijder als ak man, maar hij is echt niet de enige hoor.
    22-05-2023 16:07
    Waarom kort door de bocht. Jij hebt het alleen over de tijdrit specialisten. Roglic en Evenepoel kunnen meer dan dat. Moet je kijken wie er op dit moment allemaal wint in heuvel etappes. Paret-Peintre, Bais, Healy, Cort-Nielsen, Denz, Rubio, Denz, Nulty (normaal in goede doen maar nu ook niet en lieten ze hem gaan). Alleen Evenepoel heeft twee etappes gewonnen van de groten, maar dat waren tijdritten, en viel daarna weg door Corona. Absurd dat er al zoveel ritten zijn geweest waar de groten zich niet hebben laten zien. Roglic vind het prima want weet dat één keer genoeg is om Thomas en Almeida op afstand te zetten. Ik vind het dus niet zo kort door de bocht. Angsthazen zijn het. Het is één van de slechtste GIRO' s van de laatste tien jaar. Zo passief als dit jaar zie je zelden, terwijl ik toch heel veel jaren naar de Giro keek om het strijdbare toneel tussen de toppers.
    23-05-2023 15:05
    @Rondje 25 jij geeft zelf aan dat Roglic niks van ze te vrezen heeft in de tijdrit en dat is gwn onjuist. Als je naar de feiten kijkt, dan doen Thomas en Almeida gwn niet onder voor Rolgic omtrent het tijdrijden. En ik reageer puur op dat punt. Stel Roglic staat 30 seconde voor, dan is het nog niet zeker dat Roglic wint.
22-05-2023 11:00
Ik sta hier toch een beetje dubbel in. Ik snap dat hij het probeert maar als hij er donderdag of vrijdag doorheen zakt, dan heeft hij uiteindelijk alleen de herinnering (en uiteraard 5 dagen roze).
    22-05-2023 11:05
    Maar als hij het nu niet probeert weet hij nog niet waar zijn limieten liggen en gaat hij zich later afvragen 'wat als'
    22-05-2023 11:12
    De kans dat het wel lukt lijkt me groter dan dat hij een etappe pakt.
    22-05-2023 11:14
    Wat is dan je alternatief? Als hij zich morgen laat lossen wint hij echt niet ineens de ritten van donderdag en vrijdag hoor.
    22-05-2023 11:17
    Ik denk dat in deze fase van zijn carrière de ervaring belangrijker is dan de kleine kans op een etappe.
    22-05-2023 11:25
    ik geef hem groot gelijk, als je voor een rit gaat kun je er ook doorzakken, afhankelijk met wie je weg bent. En zoals hij nu staat, zullen ze hem niet snel laten gaan.
    22-05-2023 12:24
    Zelfs als het wat minder gaat, is de kans op top-10 in het eindklassement nog steeds vrij groot. Tenzij hij er helemaal doorheen zakt natuurlijk, maar dan zou hij ook niet goed genoeg zijn voor een ritzege.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine