Lekke banden waren ‘brute pech’ volgens Jumbo-Visma: “Viel niet te voorkomen”
Door een leegloper zag Wout van Aert zondag zijn kansen op de zege in Parijs-Roubaix in rook opgaan. Eerder was ook zijn ploeggenoot Christophe Laporte weggevallen uit de favorietengroep vanwege een lekke band. Schort er iets aan het materiaal van Jumbo-Visma? Volgens ploegleider Maarten Wynants niet.
Jumbo-Visma reed zondag ‘met dezelfde setting als Alpecin-Deceuninck’, zegt Wynants in gesprek met Sporza. Van Aert en zijn teamgenoten hadden dus ook tubeless banden (banden met een anti-lekmiddel waarmee kleine gaatjes tijdens het fietsen gevuld kunnen worden, red.) tot hun beschikking. “Wout kon ook nog even doorrijden, maar op een bepaald moment moet je een moeilijke keuze maken.”
Uiteindelijk werd het besluit genomen om te wisselen, vertelt Wynants. “Ik zag zijn achterwiel wat wegslippen in de bocht en vreesde meteen het ergste. Toen Wout het in zijn oortje riep, was het al te laat. We wisten dat er op het einde van de strook nog een mecanicien stond, maar een achterwiel vervangen duurt nu eenmaal lang. Die paar verloren seconden waren cruciaal.”
Vorig jaar reden Van Aert en Laporte ook al lek in de Helleklassieker, maar volgens Wynants is er niet sprake van een materiaalprobleem. “We hebben in totaal vier lekke banden gehad. Dat zijn er véél minder dan vorig jaar. Alleen hadden we er nu twee op een cruciaal moment … Brute pech dus. Dit viel simpelweg niet te voorkomen.”
Tsja daar doe je inderdaad gewoon helemaal niks tegen. De timing is wel bijzonder ongunstig natuurlijk. Heb je zo'n lekke band net 25 kilometer eerder dan is er niets aan de hand.
Ik vindt het persoonlijk altijd mooi om de websites van de ploegen te bezoeken op de avond of ochtend na een bepaalde koers, omdat daar vaak de verhalen/evaluatie van de ploegen/renners opgemaakt worden. Dit helpt me een beter perspectief te krijgen van wat er daadwerkelijk allemaal gebeurd is in de koers, want 90% van wat er net achter de koplopers gebeurd krijgen we jammer genoeg niet mee terwijl een wedstrijd bezig is. (Wat ook onmogelijk is.)
Maar van wat ik tot nu toe heb gelezen en/of gehoord (Podcast), blijkt dat zowel Alpecin als Jumbo zo'n beetje de "gelukkigste" ploegen waren gisteren qua aantal lekke banden.
Als ik de race verslagen van (bijvoorbeeld) Ineos of Soudal-Quickstep lees om er maar even twee uit te pakken, dan hebben sommige renners meer lekke banden gehad dan de hele ploeg van Alpecin-Elegant of Jumbo-Visma.
Het is en blijft gewoon brute pech. Neem nu een wereldtopper als Asgreen die hier nog nooit bij de beste veertig kon eindigen, of de hoeveelheid pech van een klasbak als Pedersen (Waarvan z'n beste uitslag in Roubaix 51e was tot en met gisteren.). Ik kan moeilijk pretenderen dat deze renners de klasse of stuurmanskunst niet hebben om Roubaix te winnen.
Het kan vanaf volgend seizoen zomaar omgekeerd zijn. Het enige wat je als renner kan doen is zorgen dat je in topvorm bent om in ieder geval in de situatie terecht te komen dat je voor winst kan strijden, en daarnaast heb je verdomd veel geluk nodig dat er niet net een vlag van een toeschouwer in je wielen terecht komt, een hond oversteekt, een bloembak je weg dwarsboomt, een balkje er nog ligt, of je een lekke band krijgt op een moment dat je aanvalt. That's it ...
Eenzelfde gevoel heb ik nu hier bij. Het is wat mij betreft aanvaardbaar om in deze kwestie het axioma ‘verschillende profrenners hebben een verschillende mate van stuurvaardigheid’ te nemen. Daarvan uit geredeneerd, kun je de logische conclusie trekken dat die diversiteit in stuur vaardigheid zich in het ‘kassei ontwijkings potentieel’ vertaald. Hierdoor lopen renners met een gebrekkige stuur techniek dus logischerwijs een grotere kans op lek rijden in Parijs Roubaix, ze rijden simpelweg minder scherp om de scherpe stenen heen.
P.S: Dit neemt niet weg dat er in P-R zeker sprake kan zijn van pech, maar de kans op ‘pech’ kan wel voor bepaalde renners groter zijn dan voor anderen.
Ganna reed gisteren geen enkele keer lek en die verloor in elke bocht twee seconden op de hele groep net zoals hij in elke bocht tijd verloor in de Poggio afdaling. Jij kan echt moeilijke zeggen dat hij dan een goede stuurvaardigheid heeft itt Wout.
Mathieu moest gisteren verschillende keren in de berm, na te enthousiast door een bocht te zijn gegaan bij het inzetten van een kasseistrook. Dat hij recht blijft, komt door zijn klasse. Dat hij niet lek reed, is gewoon geluk. Al helemaal bij dat incident met Degenkolb.
Bij kassei-ontwijkings-potentieel stel ik me iemand voor die altijd netjes op het bolletje blijft en beheerst door de bochten gaat. Zoals Van Aert eigenlijk deed.
Het is en blijft een loterij, waarbij je zelf alleen maar invloed hebt op het aantal lotjes dat je koopt, maar je bepaalt niet of je wint of verliest.