Lefevere woest op Groenewegen: “Zet hem in de gevangenis!”
foto: Cor Vos
donderdag 6 augustus 2020 om 08:05

Lefevere woest op Groenewegen: “Zet hem in de gevangenis!”

Update Patrick Lefevere is woest op Dylan Groenewegen, die Fabio Jakobsen in de slotmeters van de eerste etappe in de Ronde van Polen hard ten val bracht. “Ze moeten die man van Jumbo-Visma in de gevangenis zetten”, klinkt hij duidelijk.

Het blijft niet bij deze kritiek van de baas van Deceuninck-Quick-Step aan het adres van Groenewegen. “Ik stap naar de rechter”, foetert hij verder. “Deze acties kunnen echt niet in het wielrennen. Dit is een strafbaar feit.”

Groenewegen zag Jakobsen in de laatste meters passeren, waarna de Nederlander van Jumbo-Visma van zijn lijn afweek om zijn concurrent van de zege te houden. Een massale valpartij, met Groenewegen en Jakobsen zelf, was het directe gevolg.

Update 6 augustus, 08:05 uur: “Nog nooit zo’n vuile actie gezien”
Lefevere heeft tegenover De Telegraaf meer tekst en uitleg gegeven. De teammanager zegt nooit zo kwaad te zijn geweest. “Wat Groenewegen doet, is crimineel. Dat zijn opzettelijke slagen en verwondingen. Dat doe je niet. Ik heb nog nooit zo’n vuile actie gezien.”

“Het was ook totaal niet nodig. Het gaat in godsnaam over een ritje in de Ronde van Polen. En hij doet het bewust. Kijk naar de beelden en je ziet hoe Groenewegen twee keer in de richting van Jakobsen kijkt. En dan doet hij zoiets. Onvergeeflijk. Ik heb hier geen enkel begrip voor. Herinner je je hoe Sagan een paar jaar geleden in de Tour gediskwalificeerd werd toen hij Cavendish liet vallen. Dit is honderd keer erger.”

RIDE Magazine
188 Reacties
05-08-2020 20:15
Ik heb nogmaals heel goed naar de beelden gekeken, en dan met name naar de hekken. Check de andere kant, daar zie je duidelijk dat de hekken niet recht staan, maar de een iets meer het parcours op dan de andere. Als ik verder naar de beelden kijk, zie ik ook een iets uitstekend hek. Los van de de sprint van Groenewegen, maar als je dat met topsnelheid toucheert wordt je gelanceerd. Er zijn hier meerdere oorzaken. Groenewegen van zijn lijn af, en DQ terecht, maar ook een naar binnenstekende poot van een hek. Dat is de grootste boosdoener het hek dat naar binnen stond van alle ellende
Naar aanleiding van de woorden van Lefebvre:
https://www.bing.com/videos/search?q=video+viviani+giro+sprint&&view=detail&mid=6519F71FCF4088AE4E836519F71FCF4088AE4E83&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dvideo%2520viviani%2520giro%2520sprint%26qs%3Dn%26form%3DQBVR%26sp%3D-1%26pq%3Dvideo%2520viviani%2520giro%2520sprint%26sc%3D0-25%26sk%3D%26cvid%3D9292978F4D63435A8BB1AD2EC225265B

Hij was destijds woest op de jury.. Dat hij nu inzit over de gezondheid van zijn renner is logisch, en dat hij nu zo reageert is begrijpelijk.

Belangrijkste nu is de gezondheid van alle betrokkenen en een goed onderzoek, waarom de hekken links en recht niet kaars recht stonden maar schots en scheef.
    06-08-2020 15:30
    Ik weet niet waarom je die link legt naar Viviani. Viviani's geval was, in voetbaltermen, een donkergele of rode kaart. In wielertermen DQ zonder verdere schorsing. Groenewegen was een 'Witselleke' x 10, of x 100. Maakt niet uit. Dit bracht niet alleen de integriteit, maar zelfs het leven van de tegenstander in gevaar. Om maar te zeggen: de vergelijking is ronduit belachelijk. Ik krijg de ongemakkelijke indruk, ook in de rest van je bericht, dat je Groenewegens aanslag probeert te relativeren. Slechte nadars of niet, wat Groenewegen gisteren deed, was misdadig.

    Edit, nadat ik nogmaals de beelden bekeken heb: Je argument over de nadars is werkelijk krankzinnig. Nee, ze staan niet 100% in een rechte lijn. Maar als je dat 'schots en scheef' noemt, dan is er iets mis met je ogen of met je inschattingsvermogen. Het spijt me dat ik me zo hard uitdruk. Maar er was helemaal niks mis met de positie van die dranghekken. Ik heb al veel wedstrijden gezien waar ze veel schever opgesteld stonden.

    Ja, je kan de organisatie veel verwijten. Je legt geen sprintfinish in dalende lijn. En anno 2020 kan het niet zijn dat de dranghekken op gevaarlijke punten zo onveilig zijn (maar zelfs in de Tour lappen ze die regel voor een groot deel aan hun laars, zie WVA). Maar de positie van de dranghekken was in orde. Ik zal je nog meer zeer zeggen: het punt waar Jakobsen tegen de nadars vloog, weken ze net een beetje achteruit! Als ze wel in een rechte lijn gestaan hadden, zou Jakobsen dus juist nog méér kans gehad hebben om die horrorcrash te maken!
05-08-2020 20:25
Hele enge reactie van Patje en Remco. Hoop dat Fabio er bovenop komt en de rest van de betrokkenen.

De rest is emotioneel geschreeuw op Twitter waar je geen klote aan hebt.

Wielerflits ook sensatie belust. 4 berichten met reacties op nieuws wat nog niet zeker is?
05-08-2020 20:38
Patje moet soms beter zijn tong tien keer ronddraaien voor iets te zeggen. Een ploegleider bij hem gooide ook ooit in volle sprint een drinkbeker naar een collega. Zeker zo gevaarlijk. Gelukkig kon hij niet goed gooien.
    05-08-2020 20:45
    Klopt, en vorig jaar was het van links naar rechts zwaaien van Viviani in de Giro volstrekt OK en de DSQ belachelijk. Zijn emotie is begrijpelijk maar zijn hypocrisie niet.
    05-08-2020 21:39
    Waarschijnlijk heeft hij zich verslikt in zijn glas wijn.

    Ik begrijp volledig zijn emotie, maar juist iemand in zijn positie zou beter moeten weten. Want hoeveel van zijn renners hebben in het verleden soortgelijke dingen gedaan? De kwak van Cav, Richeze die niks anders doet dan gevaarlijke leadouts, Viviani die niet altijd zijn lijntje hield, en zo kan ik nog wel doorgaan.

    Natuurlijk ligt de schuld voor deze val bij Groenewegen. Maar de UCI mag toch ook naar zichzelf kijken. Welk type aankomsten kies je? Hoe ga je om met sprinters die van hun lijn afwijken? Want in iedere sprint zie je renners die langzaam maar zeker naar het hekje toesturen om de deur dicht te doen.

    Wil je daar als UCI echt een eind aan maken, dan moet je gewoon veel harder optreden. Niet naar de laatste plaats in het klassement zetten, maar meteen uit de wedstrijd halen. Ook bij gevaarlijke lead outs. Dan is het heel snel afgelopen.

    Nu valt het verkeerd uit, en schreeuwt iedereen moord en brand (en doodslag). Maar dit is eigenlijk een normale sprint...
    06-08-2020 16:00
    @Michelangelo
    Doe maar. Zet ze maar allemaal op een rijtje. Alle sprints waar een DQS-renner "soortgelijke dingen" deed. Een tegenstander zo de nadars in katapulteren, met lijf en elleboog. Zaten er ook driedubbele botbreuken bij? Of klaplongen? Schedelbreuken of onherstelbare nekletsels? Ik ben zeer benieuwd.
05-08-2020 20:43
Crapuul move, zeker die zwiep en elleboog op het einde. Hoe vaker je het ziet, hoe duidelijker het is dat hij dit vlotjes zo bedoelde. Spoort totaal niet. Best ontslaan en naar psychiater ermee, is duidelijk werk aan. Schuimbekt ook een beetje, lijkt me...
05-08-2020 20:46
De UCI staat achter je Pat.

https://www.uci.org/inside-uci/press-releases/uci-statement-concerning-dylan-groenewegen-(jumbo-visma)
    05-08-2020 20:53
    Want die spreken over celstraf...
    05-08-2020 20:54
    De UCI kan ook moeilijk wat anders verklaren, in hoeverre ze hiermee Patrick's oproep tot een celstraf voor Groenewegen ondersteunen is mij een raadsel. Gelukkig is Jumbo-Visma geen ploeg die met een batterij aan advocaten de UCI onder druk kan of wil zetten.
05-08-2020 20:50
Zegt de man die Cavendish in zijn ploeg heeft gehad. Die hebben we meermaals veel ergere dingen zien doen in de Tour. Jacobs lijkt zelf ook geen moment in de houden wanneer het gat voor hem dicht gaat. Groeneweg wijkt af van zijn lijn, maar vere van crimineel.
05-08-2020 21:05
[i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    05-08-2020 21:11
    Schattig dit.
    05-08-2020 21:56
    Haha mensen raken hier helemaal de weg kwijt.
05-08-2020 21:15
Waarom zei ie dat niet toen Cavendish Veelers van achteruit op de grond beukte... oh wacht... toen reed Cavendish voor zijn ploeg. Pot verwijt de ketel.
05-08-2020 21:16
Het is zeker niet goed te praten wat hier gebeurd
Maar ze moeten eens naar de hekken kijken
Je ziet hem daar tussen verdwijnen
En ik denk dat het zware letsel daar van komt
Is niet normaal Dat zo iets op die plaats staat
05-08-2020 21:33
Patje zal wel met zijn neus uit een glas wijn komen...

Hij heeft vooral boter op zijn hoofd. Met Max "ik geef graag een kwakje" Richeze in zijn ploeg heeft hij zelf een van de grootste kamikaze piloten van het peloton.

Waarmee ik de actie van Groenewegen niet goed wil praten. Maar ik neem aan dat hij er zelf ook niet goed van is; niet van zijn val zelf, maar vooral voor de gevolgen bij zijn collega.
Hopelijk komt het goed met Fabio... de rest is eigenlijk bijzaak!
05-08-2020 21:57
Goh wat een zielig ventje is een van zijn ploegje , was het anders om dan zag /hoorde je deze volgevreten blaaskaak niet
05-08-2020 22:11
Eens met Geschke, ze moeten de organisatie van de Ronde van Polen aanpakken. Schandalig dat hier zo elk jaar gesprint mag worden. Daar zou Lefevre beter zijn woede op kunnen richten.
05-08-2020 22:54
Lefevere heeft toch helemaal geen geld voor juridische stappen? Dat is althans wat ik laatst van hem begreep.
    05-08-2020 23:09
    En dan nog. Wat moet een rechter hiermee? Oordelen dat Jakobsen er zelf voor kiest om met 90km/u deel te nemen aan een sprint, zelf ervoor kiest om dat in de buurt van de hekken te doen en zelf ervoor kiest om niet te remmen? Hooguit zal de rechter veronderstellen dat Groenewegen een sportieve overtreding heeft begaan en daarvoor van een bevoegde instantie een sanctie zal mogen verwachten. Veel meer dan dat is er juridisch echt niet te halen.
05-08-2020 23:16
Wat dat die hekkens nu ook mogen zijn, ze staan er. Hou u aan de regels en wijk van uw lijn niet af. Zo iets is niet goed te keuren. Er is niet alleen de ellenboog maar ook de laatste schoudertik om zichzelf recht te houden, dit is onaanvaardbaar. Ik hoop het beste voor Jakob en een strenge straf voor Groenewegen. En wat Lefevere betreft, die heeft meer 'macht' dan u denkt.
05-08-2020 23:46
Hey interesseer me geen ene moer wat Lefevere voor straf wilt voor Groenewegen. Hij moet als ervaren rot zich koest houden en geen olie op het vuur gooien.! Het enige wat nu belangrijk is is dat Jakobsen er bovenop komt.
06-08-2020 04:53
Ook voor Patrick Lefevere was het ­gisterenavond nog steeds bang ­afwachten. Maar dat hij dit niet zonder gevolgen wil laten, lijdt geen twijfel. “Ik overweeg direct naar de correctionele rechtbank te stappen. Ik heb hier geen ­enkel begrip voor.” (wvo)
06-08-2020 06:59
Zoals steeds heeft Lefevere gelijk.
06-08-2020 07:16
Al zijn de emoties van Lefevre goed te begrijpen, van een publiek figuur wat hij toch is mag verwacht worden dat hij zich inhoudt in deze situatie. Zijn tweet zal geen positieve gevolgen hebben, voor niemand.
06-08-2020 07:18
Maar hij heeft wel gelijk zoals steeds trouwens.
06-08-2020 08:17
Nog nooit zo’n vuile actie gezien”
Lefevere heeft tegenover De Telegraaf meer tekst en uitleg gegeven. De teammanager zegt nooit zo kwaad te zijn geweest. “Wat Groenewegen doet, is crimineel. Dat zijn opzettelijke slagen en verwondingen. Dat doe je niet. Ik heb nog nooit zo’n vuile actie gezien.”

UMMM Cavendish tegen Veelers was erger Patje.
    06-08-2020 17:17
    Ja, want geel-zwarte kleren moeten als verzachtende omstandigheid ingeroepen kunnen worden, zeker als die gedragen worden door iemand met de Nederlandse nationaliteit. Niet-Nederlanders kunnen dat niet begrijpen, maar dat ligt aan hun beperkte verstandelijke vermogens.

    Ik ga er dus van uit dat jij Nederlander bent. Anders zou jij nooit in staat geweest zijn tot het diepe inzicht te komen dat Cavendish' smerige actie erger was dan Groenewegens schouderklopje.
06-08-2020 08:18
Ik heb vandaag geleerd dat er twee soorten Nederlanders zijn, zij die iets te maken hebben met Lefevere en dan al de anderen. Voor de ene, eerder kleine, groep is het een schandalige sprint van Groenewegen en voor de anderen is het een akkefietje en dat Lefevere eerst naar zijn eigen renners moet kijken.

Ik heb zelfs berichten gezien waarin beweerd werd dat het Jakobsen zijn eigen schuld is en dan is er iets goed fout.

Jakobsen is een mens en deze actie van Groenewegen heeft hij niet verdiend.

Verder ben ik van mening dat deze zaak best voor de rechter komt, dan is eens en voor goed de verantwoordelijke voor deze val, Groenewegen of Jakobsen. vastgesteld.
    06-08-2020 08:21
    En je hebt Nederlanders die Lefevere een walgelijke vent vinden maar evengoed geen liefhebber van Groenewegen als mens zijn. Maar die vervolgens toch puur inhoudelijk hun oordeel vellen. Zijn er meer dan 2 soorten Vlamingen ?
    06-08-2020 08:36
    @Klootje +1.
    Ik lees op nu.nl een reactie die (in dit geval) de organisatie van de ronde van Polen verwijt dat er geen (net zoals met schaatsen) zachte boarding de laatste honderden meters staat bij de finish. Dit is bij wielrennen idd niet gebruikelijk maar dat is best een heel goed idee om dit te verplichtten bij wielerwedstrijden, die eindigen in een sprint.
    06-08-2020 09:45
    Zucht.. en daar is het nationalisme weer...
    Kunnen we gewoon naar de echt belangrijke zaken kijken? Het herstel van Fabio Jakobsen en de andere getroffen renners (en de fotograaf)? Maak toch eens niet overal een Nederland -België van!
    06-08-2020 17:29
    Kan @Rogeri wel volgen. Lefevere is een vreselijke schreeuwlelijk. Zeker. Lefevere is altijd erg selectief met het uiten van zijn verontwaardiging. Zeker. Maar gezien de reacties van de laatste 24 uur geldt hetzelfde ook voor zowel de Dylanhaters als de Dylanknuffelaars. Dikke lagen boter.
    06-08-2020 17:29
    @Chris Van Uden
    Als heel de wielerwereld met afschuw reageert op Groenewegens schanddaad en een paar dozijn Nederlandse wielervolgers hier de relativeringen opstapelen, ja, zelfs hun verwijten richten naar om het even wie behálve de Nederlandse dader, dan heb je automatisch te maken met nationalisme. Daarvan is de Vlaming die je daarvan beticht, niet de oorzaak, hij legt gewoon de vinger op de zere wond. Zeker, hij overdrijft. Maar zoek het nationalisme toch maar vooral bij je landgenoten i.p.v. bij hem.
06-08-2020 08:40
Nieuwe dag, en nog meer oeverloos gelul van onze vriend. Lefevre aan het roer van een team is alsof Johan Derksen leiding zou geven aan Ajax. Bespottelijk idee toch?
    06-08-2020 08:53
    Ach, Edje van der Sar is misschien minder controversieel, maar om nou te zeggen dat dat zo'n uitzonderlijk begaafde leider is..
    06-08-2020 09:18
    Daar kan je over redetwisten, maar dat is dan ook meteen de enige keer dat Van der Sar de gemoederen verhit. Gooi er een glas in, duw er een microfoon onder en Lefevre laat alles weer lopen. Hardop nadenken, maar dan zonder het denken.
    06-08-2020 17:38
    @Man met de hamer
    Inderdaad een bespottelijk idee, dat Derksen een hoop voetballers tot de meest succesvolle ploeg ter wereld zou kunnen uitbouwen.
06-08-2020 08:42
Heel naar allemaal wat er gister gebeurde. Dit kan niet in de sport. Meneer Groenenwegen heeft een voorbeeld functie jongu toch. Ik heb niks tegen jou ofzo. Maar zulk gedrag kan gewoon niet. Helaas kijken er ook kinderen mee. Hoop dat alles goed komt met Fabio. Heel veel sterkte met het herstel
06-08-2020 08:57
Bij slagen en verwonding moet 'ie niet naar de rechter stappen, maar naar de Poolse politie.

Geen idee of dat wat uithaalt. Als bewezen kan worden dat Groenewegen het bewust doet misschien wel, anders niet.

Persoonlijk vind ik dat er strengere straffen moeten komen te staan op dit soort acties. Het is nu een DSQ in de Ronde van Polen en over tot de orde van de dag.

Als Groenewegen er drie maanden naast komt te staan, dan bedenkt 'ie zich de volgende keer misschien wel. Dit is ook niet de deur dicht doen, maar iemand in de (slecht opgestelde) hekken rijden.

Combinatie van factoren naar mijn idee:

- asociaal van Groenewegen,
- slecht opgestelde hekken,
- sprint bergaf.

Denk dat je met alle drie wel iets moet.
    06-08-2020 09:00
    En als vierde factor: het feit dat dit gedrag te vaak niet bestraft wordt. Het gebeurt zo vaak en het gaat dan bijna altijd net goed.
    06-08-2020 09:08
    3 maanden schorsing lijkt me eigenlijk best een passende straf bij onreglementair sprinten (ongeacht of er gevolgen zijn of niet)..
    06-08-2020 09:18
    Langere straffen voor overtredingen in de sprint zouden heel erg welkom zijn. Wel zo consequent mogelijk en niet op basis van de gevolgen. Dat laatste maakt dat er nu wellicht eindelijk wat verandert, laat dat dan het positieve zijn, maar maakt dat sommige blijkbaar het gevoel hebben dat hun reacties op de actie van Groenewegen gelijke voet moeten houden met de gevolgen en niet met de actie zelf. Beetje enge kant van de mens en voer voor enkele zieke figuren om volledig door te slaan.
    06-08-2020 09:23
    @f4l

    Ja, het gaat vaak goed natuurlijk. Vaak knijpt 'n renner in de remmen, loopt een val met een sisser af, etc.

    Maar je neemt als renner wel het risico als je iemand in de hekken rijdt. Net zoals dat als je iemand 'n tik uitdeelt, die tik fataal kan zijn. Of dat 'n keer geen voorrang verlenen heel vervelend af kan lopen.

    Helemaal mee eens dat het ook gebeurt omdat er geen straf op staat. Je verliest een ritje in de Ronde van Polen. Daar ligt niemand wakker van.
    06-08-2020 10:16
    Theo Bos werd na incident in de Ronde van Turkije 1 maand geschorst.
    UCI ruikt bloed (en keurt het eigen vlees) dus dat wordt drie maanden schorsing. Dat zou ik terecht vinden.

    Seizoen over voor Groenewegen. En een ongelooflijke dreun voor zijn mentale gesteldheid met blijvende impact op zijn wielercarrière.
    06-08-2020 17:44
    @Spurter
    De hekken waren slecht (zeker voor een gevaarlijke fase als een sprint), maar ze stonden wel goed opgesteld. We hebben ze al veel schever zien staan. Bovendien crashte Jakobsen op een punt waar de nadars wat terugweken.

    @F4L
    Inderdaad. Groenewegen had in de Eurométropole van 2016 gediskwalificeerd moeten worden, maar hij kreeg de overwinning. Dan leert zo'n renner dat schandalige gedrag in de sprint niet af, natuurlijk. Integendeel, ze worden ervoor beloond en gaan het de volgende keren gewoon opnieuw doen.
06-08-2020 09:01
Groenewegen wijkt van zijn lijn af en gebruikt zijn elleboog. Gebeurt ongeveer 10 tot 20 keer per wielerseizoen en misschien zelfs wel vaker. Daarvoor verdient hij een diskwalificatie. De ernstige gevolgen van de val zijn echter ontstaan doordat hekken zijn gebruikt die in zeer ernstige mate als onveilig moeten worden beschouwd. Komt dus voor rekening van de organisatie en zou voor de UCI aanleiding moeten zijn om de wedstrijd per direct te stoppen om een eventuele herhaling te voorkomen. Maar nee, de UCI huilt mee met de Patrick Lefevres van deze wereld en lijkt de schuld volledig bij Groenewegen te leggen. Ronduit belachelijk en ontdaan van iedere nuance.
    06-08-2020 09:14
    Absoluut eens met jou, Nikolai. Fijn, die nuance. Ja, Groenewegen begaat een fout en verdiend een straf. Diskwalificatie, uit koers nemen en eventueel een week of twee schorsing zou op zijn plaats zijn. De gevolgen van de valpartij kunnen echter niet op Groenewegen's naam komen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine