Lefevere: “We hadden ingecalculeerd dat Evenepoel tijd zou kunnen verliezen”

vrijdag 21 mei 2021 om 08:53
Lefevere: “We hadden ingecalculeerd dat Evenepoel tijd zou kunnen verliezen”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel had enige tijd uitzicht op de roze trui, maar na zijn mindere dag in de Strade Bianche-etappe naar Montalcino is het verschil met leider Egan Bernal opgelopen tot meer dan twee minuten. Volgens Patrick Lefevere, de teambaas van Deceuninck-Quick-Step, heerst er echter geen aangeslagen sfeer.

Lefevere keek met BELGA nog even terug op de inmiddels veelbesproken gravelrit van afgelopen woensdag. “We hadden ingecalculeerd dat Remco tijd zou kunnen verliezen. In 2019 reed hij de Adriatica Ionica Race. Daar won hij een rit, maar was er ook een etappe met drie grindstroken. Hij verloor toen minuten.”

“Je mag niet vergeten dat Remco een paar jaar geleden nog een voetballer was, terwijl de Colombianen gewoon zijn om over zulke stroken te koersen.” Lefevere zag verder ook dat de ploeg geen vlekkeloze etappe reed. “Onze ploeg was ook te nerveus, zat veel te vroeg vooraan, wellicht was er wel wat stress.”

“En natuurlijk: bij INEOS Grenadiers kijken ze ook televisie en zagen ze dat Remco het niet makkelijk had. Dus ze hebben Filippo Ganna vooraan geposteerd. We zijn dan nog wel teruggekeerd, maar het raakt een keer op. Wellicht is zijn tijdverlies een combinatie van een slechte dag en een gebrek aan stuurvaardigheid.”

foto: Cor Vos

“Als Remco leeg is, halen we hem uit koers”
Lefevere benadrukt nog maar eens dat Evenepoel bezig is aan zijn eerste grote ronde. “We wisten niet hoe hij zou reageren op de rustdag. Nee, er heerst hier geen aangeslagen sfeer. Journalisten horen dat niet graag, maar eerlijk gezegd: ik heb nooit meegedaan aan de euforie. Het waren elf mooie dagen, maar wij staan met onze voetjes op de grond.”

Wat verwacht Lefevere verder nog van zijn poulain in deze Giro? “We zullen zien hoe hij de etappes van zaterdag, met aankomst op de Zoncolan, en maandag verteert. Dat zijn de twee zwaarste ritten. “Daarna is het hopen dat hij zonder veel schade in Milaan geraakt. Het zou wel mooi zijn moest hij daar de tijdrit kunnen winnen.”

“Wij zijn echter gestart zonder verwachtingen voor hem. En dat blijft zo. Bovendien: als het op is, is het op. Als Remco leeg is, halen we hem uit koers. Als het niet op is, dan trekken we naar Milaan en dan hopen we dat hij veel geleerd heeft onderweg.”

Dit artikel delen:

169 Reacties

Magnus Cort Nielsen 21 mei 2021 om 09:02

Haha, alsof ze in Colombia geen geasfalteerde wegen hebben.

Wheely 21 mei 2021 om 09:16

Ja en alsof ze in België wel asfalt hebben!

SolitaryShell 21 mei 2021 om 09:23

Ook hard gelachen ja. In Colombia is er meestal maar één weg, en die is gewoon geasfalteerd omdat de vrachtwagens echt niet over gravel gaan rijden.

Chasse_patate 21 mei 2021 om 09:44

Wat een kletspraat van deze diknek.

Hij waait echt met elke wind mee. Had Remco minuten gepakt, dan was het ja hij is gewoon de beste. Nu verliest hij minuten en dan hadden ze dat verwacht.

Snap niet dat deze man een podium blijft krijgen hier. Maar alles voor de clicks.

lo squalo dello Stretto 21 mei 2021 om 10:08

Inderdaad, hangt een wereldvreemd en bijna racistisch kantje aan

Quintenri 21 mei 2021 om 10:26

Haha gaan we op wielerflits ook al de racismekaart trekken als het over grindwegen gaat? Het is wel een feit dat er in Colombia weinig ‘hoofdwegen’ zijn en dus redelijk wat onverharde stukken. Is dat een foute vaststelling? Verder moet ik Wheely wel gelijk geven: asfalt in België is ook ver te zoeken!

rahimns 21 mei 2021 om 10:35

Zit een beetje op google maps te kijken… het asfalt daar in de bergen ziet er beter uit dat in Belgie op de snelwegen.

SolitaryShell 21 mei 2021 om 10:36

Ben je er wel eens geweest? Er zijn procentueel gezien meer hoofdwegen ten op zichte van andere wegen dan in België.

Lefevere en jij doen net alsof die wielrenners daar allemaal gedwongen zijn om gravelwegen te pakken, terwijl ze gewoon op asfalt kunnen rijden. Waarom zou je een gravelweg pakken naar the middle of nowhere? Het is daar niet zo dat je even iemand kan bellen bij pech die je dan tien minuten later komt ophalen.

Joaquim Agostinho 21 mei 2021 om 10:39

Je denkt toch niet dat die kartel jongens over holder de bolder wegen rijden met hun handel…

Quintenri 21 mei 2021 om 10:43

Ja ik ben er al geweest. Tuurlijk hebben ze daar mooie asfaltwegen, maar die renners rijden toch ook vaak op gravel? Of denken jullie echt dat die renners daar alleen maar op de saaie hoofdwegen rijden? Begrijp me niet verkeerd: ik wil hier niets of niemand beledigen. Colombia is een prachtig land, maar berggebieden hebben gewoon vaak meer offroad wegen..

Quintenri 21 mei 2021 om 10:44

En over het asfalt in België moet je niet beginnen. Heb gisteren een ritje van 60km gemaakt en ik ben helemaal door elkaar geschud.

zacht 21 mei 2021 om 11:05

Alle Colombiaanse wielrenners zijn toch zo goed geworden omdat ze met een oude rammelbak zonder versnellingen 30km bergop fietsten naar school over geitenpaden?
Gelukkig hebben ze in België prima fietspaden.

antilek 21 mei 2021 om 13:11

De wegen in de EU zijn nergens zo slecht als in Belgie. Open naden midden in wegen, kuilen in het asfalt. Enz enz

Merlinappa 21 mei 2021 om 09:04

Toegegeven: het is vooral de media die Evenepoel al voor de Giro begon als eindwinnaar uit had uitgeroepen. DQS heeft het altijd voorzichtiger gebracht.

Steven_E 21 mei 2021 om 11:16

Ssst, je verpest het voor de Lefevere-haters!!!

Panache 21 mei 2021 om 11:40

Wel signaal geef je af door seconden te sprokkelen in tussensprints?

Veleta 21 mei 2021 om 12:38

Het signaal dat je het zo goed mogelijk wil doen in het klassement, maar niet het signaal dat je geen slechte dag zou kunnen hebben en dus duikelt in het klassement. Deze twee dingen kunnen gewoon samengaan hoor. Bovendien heeft hij een speelse manier van wielrennen getuige die sprints en zijn eerdere gedurfde ondernemingen.

S'mon 21 mei 2021 om 15:52

Gaf zelf (op de rustdag) ook aan dat hij niet weet wat het welk resultaat het word.

https://sporza.be/nl/2021/05/18/evenepoel-tempert-druk-op-rustdag-misschien-sta-ik-volgende-we~1621344132320/

A.M.M. Jonkers 21 mei 2021 om 09:04

Typisch een reactie van Zijne Grijze Eminentie;
Om de pot heen draaien………

HJJH 21 mei 2021 om 10:47

Wat had hij dan moeten zeggen volgens jou?

reusjen 21 mei 2021 om 10:57

Hij zou ook zijn mond eens kunnen houden en de mannen laten spreken die verantwoordelijk zijn voor de tactiek.

HJJH 21 mei 2021 om 11:01

En zouden die dan wat anders als hun manager gezegd hebben?

reusjen 21 mei 2021 om 11:09

Dat kan ik niet zeggen uiteraard. Ze kunnen in ieder geval vertellen wat hun tactiek was en op welke manier ze geprobeerd hebben de koers te beïnvloeden en met welk doel. Uiteraard ben je altijd afhankelijk van of iemand je een eerlijk verhaal geeft of een voorbereid pr-stuk.

Steven_E 21 mei 2021 om 11:17

Die spreken alle dagen al, in diezelfde kranten. Alle dagen 6-8 pagina’s over de Giro, 75% over Remco. En als Lefevere daarvan eens om de week een kwartpagina krijgt, komt het op Wielerflits.

reusjen 21 mei 2021 om 11:53

@Steven_E
Dat is ongetwijfeld ook waar, ik vermijd de Belgische kranten op dit moment zoveel mogelijk dus ik heb er geen zicht op. Het gevolg is dan inderdaad dat je het moet doen met wat hier geplaatst wordt en dat is niet alleen afhankelijk van de nieuwswaarde.

vocsnor 21 mei 2021 om 14:18

Hij had ook gewoon kunnen weglopen zonder iets te zeggen, zoals Zeeman dan doet

harryjohan71 21 mei 2021 om 09:05

Lefevere “Ik heb nooit meegedaan aan de euforie”. Vreemd dat hij dan ineens 91 ipv 92 krijgt en nu zegt dat hij in Milaan kan winnen. De Belgen worden nu al weer gek want Lefevere verwacht dat Evenepoel Ganna in Milaan kan verslaan.

Burn 21 mei 2021 om 09:18

Is nr 91 een teken dat je de Giro denkt te winnen?

harryjohan71 21 mei 2021 om 09:33

Wel dat je kopman bent ipv de nr 4 van de Giro van vorig jaar. Ook Evenepoel heeft steeds aangegeven dat hij voor het hoogste gaat. Dat er nu word gedaan dat het geen tegenvaller is, komt ongeloofwaardig over. De hele ploeg presteert tegenvallend.

Steven_E 21 mei 2021 om 11:18

91-92 is gewoon de truuk om Evenepoel & Almeida op 1 & 2 te zetten. Anders was het 91 & 93.

harryjohan71 21 mei 2021 om 11:42

@Steven_E nr 91 is de kopman niet nr 92. Oftewel hiermee gaf DQS aan dat Evenepoel de kopman is bij DQS en niet de nr 4 van vorig jaar. Niet meer en niet minder. Als DQS het absolute kopmanschap bij Evenepoel had willen weghouden, hadden ze het op alfabetische volgorde gedaan. Er is bewust voor gekozen om dit niet te doen en hiermee indirect de druk bij Evenepoel te leggen. Het kan natuurlijk ook zijn dat Evenepoel hier expliciet om gevraagd heeft. In de pers waren er al discussies wie nr 91 zou krijgen en hiermee als kopman naar voren werd geschoven. Nr .1 is wel degelijk een signaal. De nummers na 91 zeggen niets meer. Die zijn op Alfabetische volgorde.

Nico Dick 21 mei 2021 om 15:43

dit verhaal klopt niet. Giro-organisator RCS heeft Evenepoel nummer 91 toegekend, niet de ploeg

xistnc 21 mei 2021 om 15:48

Kletskoek. Als DQS Almeida nr 91 had willen geven, dan had Almeida nr 91 gehad. Het rolletje van de Giro-organisatie daarin is te verwaarlozen.

boehoe 21 mei 2021 om 09:08

En het gezeik op Lefevre is weer begonnen.

harryjohan71 21 mei 2021 om 09:15

Het klopt toch ook niet wat hij communiceert. Je bouwt niet een ploeg volledig om iemand heen zonder verwachting.

zeMastear 21 mei 2021 om 09:16

Ik snap echt niet waarom 90% van de reageerders hieronder zo tegen Lefevre is. De beste man is met afstand de beste ploegleider, iedereen geniet van zijn renners en de mooie koers die zijn maken.

Wheely 21 mei 2021 om 09:25

Hetgeen wat Lefevere een stomme zak maakt maakt hem ook weer een mooie unieke vent. Het is een van de beste teammanagers en dat heeft vast te maken met zijn zelfovertuiging en eigenwijsheid maar dat is ook een giftige en irritante eigenschap. Hij lijkt me iemand die je niet als buurman wil hebben maar wel als verre vriend.

Dikke vrouw 21 mei 2021 om 09:43

zeMastear: jalozie?

Chasse_patate 21 mei 2021 om 09:45

Je doet je naam eer aan Boehoe

lo squalo dello Stretto 21 mei 2021 om 10:09

Lefevre is geen ploegleider jongens

reusjen 21 mei 2021 om 10:15

Even iets wat ik niet begrijp. Er wordt vaak gezegd dat Patrick zo'n geweldige ploegleider is en dat DQS daarom zo aantrekkelijk koerst. Maar Patrick is de teammanager daar en die zit niet in de ploegleiderswagen met als doel de renners een tactiek voor te schotelen.
Het is hetzelfde als zeggen dat Ralph Denk zo fantastisch en briljant is als Sagan een prachtige klassieker wint. Of eender welke wedstrijd.

Dan nog een puntje van kritiek op Lefevere. Als het echt zo is dat er met Evenepoel maar gekeken wordt waar het schip strand, en als hij te moe is dan halen ze hem er wel uit. Geen verwachtingen, geen druk, dan begrijp ik volledig dat Almeida pissed of is. Die moet zich uit de naad werken als 4e vorig jaar voor iemand waarvan het niet uitmaakt waar hij eindigt, en waarvan zelfs verwacht wordt dat hij er doorheen zakt. Dat is wanbeleid.

Maillot à Pois 21 mei 2021 om 10:23

@reusjen
Als Almeida in rit 4 geen 5 minuten verloren had, dan had hij nog steeds op gelijke voet gestaan met Evenepoel en had hij heus niet hoeven wachten.
Ik denk dat elke ploegleider het zo beslist had met het klassement in het begin van die rit en gegeven het feit dat de rest van de ploeg al nergens te bekennen meer was.

Monsieur Bendy 21 mei 2021 om 10:33

@zeMastear

Dat DQS vaak koerst maakt en derhalve een attractieve ploeg is ben ik volledig met je eens en dat Patrick op een goede manier leiding geeft aan de ploeg, staat denk ik ook buiten kijf. Dat wil nog niet zeggen dat de man zo nu en dan onzin uitkraamt en stuitend arrogant over kan komen. Ik vind dit overigens helemaal niet erg, kan me er kostelijk mee vermaken. Een soort Louis v Gaal in het wielrennen. Heerlijk toch.

reusjen 21 mei 2021 om 10:36

@Maillot
Uiteraard, maar als je verwacht dat Evenepoel er doorheen zakt dan had je als ploegleider ook wel een mannetje toegestoken toen Almeida het moeilijk had om hem in het klassement te houden. Almeida moest het zelf uitzoeken, en zonder Almeida stond Evenepoel nu achter diezelfde Almeida.

Maillot à Pois 21 mei 2021 om 10:53

@reusjen
In de rit waar Almeida het moeilijk had, had hij Knox en Serry in steun. Enkel Evenepoel zelf en Masnada zijn toen voor hem geëindigd.

Had Almeida niet gewacht, dan had hij nu 16de gestaan op 5 minuten ipv 17de op 7 minuten. Had DQS daar veel aan gehad?

reusjen 21 mei 2021 om 11:05

@Maillot
Dat zal ik nog eens nakijken, want dat heb ik dan gemist. Ik denk inderdaad dat dat een verschil zou maken, vooral omdat het allemaal nog relatief dicht bij elkaar staat en de echte bergen en een tijdrit nog moeten komen. Er staan nog genoeg renners voor hem die er nog tussenuit gaan vallen. Ik denk dat als je allebei de renners dezelfde steun geeft, Almeida in deze Giro hoger eindigt dan Evenepoel, en dan tussen plek 5 en 10. Of dat waardevol is weet ik niet, maar dat is een beetje het lot van een klassementsrenners. Er passen er maar 5 in de top 5.

Steven_E 21 mei 2021 om 11:20

“De ploeg omheen bouwen” is ook gewoon een gevolg van de planning in december. Toen was er van een terugvan van Evenepoel geen sprake, evenmin van een vertrek van Almeida. Verder wordt hier niet enkel Evenepoel getest als kopman, maar eveneens de huidige klim-selectie als potentiële helpers voor de komende jaren. Het is niet omdat de kopman er dan (wegens omstandigheden) niet staat dat de rest niet leerrijk kan zijn.

harryjohan71 21 mei 2021 om 11:49

@Steven_E De potentiele helpers zakken dan wel flink door het ijs. Alleen de renner die weg gaat bij DQS is er nog bij in de finale. De rest is in geen velden en wegen te bekennen.

Turtlehead 21 mei 2021 om 13:33

Gezeik op Levefre is heerlijk. Lekker mee doorgaan. Op anderen is ook goed, maar op Patje is leuker.

Joaquim Agostinho 21 mei 2021 om 14:33

Als er over je gepraat wordt, doe je er toe.
Wat kan het Lefevere nou schelen wat anderen van hem vinden?
Hij is een van de meest succesvolle teammanagers en heeft zijn schaapjes al lang op het droge hetgeen hij niet heeft bereikt met ellenlange leuterpraatjes op een forum die niets opleveren.

blix 21 mei 2021 om 09:11

‘Het zou wel mooi zijn moest hij de tijdrit kunnen winnen’.
Mooi staaltje druk leggen op je renner via de pers. OmePat wil boter bij de vis: 11 dagen lang hebben ze defensief gekoerst en mogelijke ritoverwinningen aan zich voorbij laten gaan. Allemaal voor niets, zo blijkt nu. Dat moet Remco nu proberen goed te maken door een etappe te winnen.

fietsvriend 21 mei 2021 om 09:26

Haha maar geen druk vanuit de ploeg hoor.

Jean Dumas 21 mei 2021 om 09:31

Lefevere die zegt dat zijn Belgische poulain het op onverharde wegen moet afleggen tegen Colombianen, dat is toch wel het uiterste.

Wheely 21 mei 2021 om 09:35

Toch wel heel knap dan van Benoot en Van Aert dat ze de Strade hebben kunnen winnen als Belg zijnde. ;)

Aart van Woud 21 mei 2021 om 11:04

En Van der Poel als inwoner van België…

antilek 21 mei 2021 om 13:13

v.d.Poel traint veel in Nederland i.v.m de slechte wegen Belgie.

Aart van Woud 21 mei 2021 om 13:26

Dan heb ik niks gezegd ;)

Michelangelo 21 mei 2021 om 09:34

Jammer dat de interviewer niet gevraagd heeft naar het bericht dat almeida de wereld in stuurde (het veelbetekenende “Ik kan beter niks zeggen “).

Gemiste kans als je het mij vraagt, want dat is op dit moment het échte verhaal binnen die ploeg.

ThorHushovd 21 mei 2021 om 09:48

edit wf: niet doen

djerkson 21 mei 2021 om 10:37

Sensatie? Ik was er anders ook wel benieuwd naar hoor. Het is duidelijk dat er stront aan de knikker is.

Marik 21 mei 2021 om 10:39

@ Thor, wat je nu doet is framen. Er zit geen enkele sensatiebeluste opmerking in. Het enige wat Michelangelo is de zaken in perspectief zetten zoals hij ernaar kijkt.

Turtlehead 21 mei 2021 om 13:39

Zijn antwoord was toch bekend? ‘Fiets in de camion!’

jaskula 21 mei 2021 om 09:47

Zo klaar met dat gezever van Lefevre. Tijd voor een frisse wind

reusjen 21 mei 2021 om 10:52

Daarvoor moet je bij zacht zijn.

Gunter Leonhardt 21 mei 2021 om 09:47

Opmerkelijke reacties. Ik vind de uitspraken van Lefevere helemaal niet zo vreemd. Er zijn in Colombia nu eenmaal veel meer ongeasfalteerde wegen dan in België (waar ze gewoon slecht zijn). Natuurlijk heeft Bernal ook nog eens mtb verleden.
De hysterie rond Evenepoel komt inderdaad voornamelijk vanuit de media. Zelfs de gemiddelde wielerliefhebber is genuanceerder dan het gewauwel van de geschreven pers.
Op dag 1 zei Lefevere op Sporza: “We hebben wel gezegd: “We bekijken het dag per dag.” Valt Remco bij wijze van spreken van zijn troon, dan is dat maar zo.” Evenepoel zei op 5 mei: “Mijn hoofddoel dit jaar is nog altijd de Olympische Spelen, in dat opzicht is er dus niet veel veranderd. Ik zie de Giro dan ook vooral als voorbereiding op die wedstrijd.”

Gitan 21 mei 2021 om 09:51

Zo rolt Wielerflits gewoon. 1 letter waar ze zich niet helemaal in kunnen vinden en ‘Het klopt niet wat hij zegt!!!!’ is al gepost.

platteprijs 21 mei 2021 om 09:52

+1 Zo is Sporza.be de laatste 2 weken uitgegroeid tot de Remcofansite.

lo squalo dello Stretto 21 mei 2021 om 10:09

Waarom gaat hij dan zo voor die bonificatieseconden?

Marik 21 mei 2021 om 10:41

Lo squalo legt de vinger op de zere plek. De woorden en de daden moeten natuurlijk wel in dezelfde lijn liggen. Keihard meesprinten voor een paar boniseconden en dan ook communiceren dat er vanuit de ploeg- en REV zelf nooit een verwachting was, is natuurlijk onzin.

fietsvriend 21 mei 2021 om 10:58

@Squalo hij amuseert zich, of zoiets. Maar serieus, uiting van frustratie van het alfamannetje want heeft tot dusver, op de proloog na, altijd in het defensief gezeten. Dat geforceerde boksje met Bernal na de bonisprint maakt het allemaal niet fraaier.

zacht 21 mei 2021 om 11:12

Bernal komt uit een stad met meer dan 100.000 inwoners, omgeven door wegen waar ze in België jaloers op zijn.

Turtlehead 21 mei 2021 om 12:13

@zacht: de wegen in België zijn de enige verharde sterrati in de wereld. Dat rijdt toch anders dan onverharde… ;)

Pieter Speybrouck 21 mei 2021 om 15:43

Helemaal mee eens!

Wat het sprinten om boni’s betreft (@lo squalo): ik denk dat dat gewoon het dartele is van het ongeleid projectiel dat Remco (nog) is. Het voorts defensieve koersen heeft daar ook mee te maken.
Laat Remco doen en hij wint in week 1 misschien wel 1 of 2 ritten, maar haalt de eerste rustdag niet. Daar willen ze ‘m voor behoeden, in de wetenschap dat hij na zijn revalidatie vooral getraind heeft op maximaal duurtrainen watt/kg bergop. Zaterdag weten we meer. Ofwel heeft deze Giro al teveel van ‘m gevergd en dan is dat geen schande, ofwel toont ie daar nog iets.
Persoonlijk kan ik het met beide scenario’s prima vinden.

Lefevere is geen onbeschreven blad, maar heeft wel bakken ervaring. Hij probeert z’n poulain met deze woorden wat uit de storm te houden en toch wat te prikkelen voor de ITT op het einde. Meer dan prikkelen is dat volgens mij niet.

vincenzo 21 mei 2021 om 09:52

In Milaan de tijdrit winnen? Met Almeida dan neem ik aan. Remco is tegen die tijd uitgepierd.

Aart van Woud 21 mei 2021 om 11:06

Ik zie Almeida Ganna er niet opleggen hoor..

xistnc 21 mei 2021 om 09:57

Het gaat er niet alleen om dát hij tijd verloor, maar ook om de manier waarop: door een niet-functionerende ploeg.

Ik heb de uitslag van die vergelijkbare etappe in de Adriatica Ionica Race erbij gepakt. Evenepoel verloor net geen anderhalve minuut. Niet omdat hij daar slecht was, maar omdat 5 man van zijn ploeg wél in een eerste groep van 20 zaten.

Turtlehead 21 mei 2021 om 12:22

Oooooh, toen hebben ze hem óók al achter gelaten….

André Hilgersom 21 mei 2021 om 09:59

Lefevere beloofde Remco Evenepoel heel rustig te brengen. In zijn eerste profseizoen startte hij al in ‘klassiekers’. Dat ging zo goed dat Remco zich ging meten met Nibali in een afdaling. Terwijl één woordje vanuit de ploegleiderswagen al voldoende had moeten zijn om hem dat af te raden. Remco Evenepoel valt, ploegleider weet niet hoe snel hij de ‘finalebidon’ moest verwijderen ( die had hij dus ook al) en na revalidatie is zijn eerste koers de Giro! Hoe bedoel je rustig brengen?

alessandro del glorio 21 mei 2021 om 10:13

Inderdaad in zijn eerste pro-seizoen reed remco zijn eerste klassieker… die hij ook meteen won als 19-jarige… San Sebastián in 2019… lombardije was zijn tweede klassieker en eerste monument. Get your facts straight.

de adelaar 21 mei 2021 om 10:01

Capo PATLEV, je haat m of houd van m… het lijkt mij een heerlijke baas, de rest zou mij niet boeien.

Marik 21 mei 2021 om 10:41

Totdat ook jij een keer slachtoffer bent van een woedende tirade…..

Joaquim Agostinho 21 mei 2021 om 12:28

Kijk jij ook maar uit… "Marik", de man waarvan Lefvere ooit zei: "nooit van gehoord"…

Marik 21 mei 2021 om 14:32

Hier moet je me even mee helpen Joaquim?

lo squalo dello Stretto 21 mei 2021 om 10:12

Benieuwd hoe het deze Giro nog uitpakt maar vind het sowieso raar dat men Evenepoel hier liet starten zonder een enkele koersdag dit jaar. Zowel hijzelf als de media verwachten niets anders dan winst van hem. Dit kan toch nooit de beste voorbereiding geweest zijn; zelfs op bv. de Spelen. Had er beter ingekomen in april-mei in kleinere koersen en dan in Zwitserland en nadien Oostenrijk eens kijken hoe het gaat. Kan je hem nog in de Vuelta opstellen na de Spelen.

Polleke 21 mei 2021 om 10:15

Het maakt uiteindelijk niks uit wat Lefevere zegt of doet, de stekels gaan direct omhoog… als hij morgen een medicijn tegen kanker op de markt brengt zullen er nog haters overblijven..

Quintenri 21 mei 2021 om 10:29

Inderdaad. Veel jaloezie op de beste manager die momenteel in het wielrennen actief is ;).

djerkson 21 mei 2021 om 10:41

Het is een ploegleider waarvoor renners soms door het vuur gaan en die al vele jaren aan de top staat. Anderzijds is het feit dat hij soms emotioneel dingen uit of op het patserige af statements maakt, die mensen zodanig tegen de borst stoten dat ze het eerste vergeten. Hoge bomen, veel wind etc…

SpeedyLegs 21 mei 2021 om 10:17

Wat een politiek gebazel. Lees liever een analyse met eigen mening over die bovenaardse rijder en zijn kansen.

Maillot à Pois 21 mei 2021 om 10:31

Zowel DQS als Evenepoel zelf hebben in elk interview voor de Giro de verwachtingen getemperd. Lefevere zit lang genoeg in de koers om te weten dat een klassement rijden met de voorbereiding van Evenepoel een half mirakel zou zijn.

Tegelijk is Evenepoel een alfamannetje en bijzonder ambitieus, dus in zijn achterhoofd is dat klassement wel steeds blijven zitten. Maw, hij wil zo goed mogelijk staan, voor het geval dat.

reusjen 21 mei 2021 om 10:39

Ten koste van mannen die bewezen hebben top 5 te kunnen rijden en die wél een goede voorbereiding hebben gedraaid. Met je uitleg wordt het er alleen maar slechter op. Het moet en zal met Evenepoel gebeuren ten koste van alles.

Maillot à Pois 21 mei 2021 om 10:57

Tuurlijk is er een interne concurrentie met Almeida, zal ik niet ontkennen.

Maar nogmaals, ik ben er wel van overtuigd dat Almeida als medekopman is begonnen en zonder de rit naar Sestola nu wél gewoon de enige kopman was geweest, mét Evenepoel in dienst.

ronddraaien 21 mei 2021 om 11:01

@reusjen
Hou toch eens op. De kansen voor top 5 voor Almeida waren zo goed als nihil na nog maar 3 ritten, en hij heeft vorig jaar dan nog getoond dat zijn zwakte in de laatste week ligt.

reusjen 21 mei 2021 om 11:17

@ronddraaien
Hij staat 1.45 van de top 10, en 3,5 minuut van de top 5(zonder die 2 minuten die hij heeft opgegeven). Zo gek is het toch niet om te verwachten dat hij dichter kan komen?

ronddraaien 21 mei 2021 om 11:30

@reusjen
Almeida heeft vorig jaar al getoond dat hij in het hooggebergte de toppers (Hindley-Hart-Kelderman) niet kon volgen, en nu verwacht je dat hij plots minuten gaat goed maken op dat terrein tegenover mannen als Buchmann, Vlasov, Carthy en Yates?

Lalsacien 21 mei 2021 om 11:32

Almeida reed vorig jaar zijn eerste grote ronde. Hij zal ook nog wel een groeimarge hebben. Het lijkt wel voetbal. Een slechte dag en hop de trainer wordt ontslagen.

reusjen 21 mei 2021 om 11:40

@ronddraaien
Nee, zoals ik in een ander draadje heb gezegd verwacht ik dat Almeida met de juiste ondersteuning tussen plek 5 en 10 uit kan komen. De Giro is nu zwaarder bezet dan vorig jaar, en Almeida is een jaartje sterker.

KimJungPoels 21 mei 2021 om 10:54

Tsja als Lefevre met eender welke opmerking komt dan weet je dat de gemiddelde reactie van de wielerflitsers hierover negatief gaat zijn. Zou een Plugge of Zeeman eenzelfde uitspraak doen over één van hun protegés dan staan dezelfde wielerflitsers in de rij om over elkaar heen te mogen tuimelen met lofuitingen.

Uiteindelijk is Lefevre gewoon een extreem goede ploegleider, zegt hij hier ook helemaal niets onlogisch, maar is hij op andere momenten soms een beetje uit de bocht gevlogen. Schijnbaar is het daardoor voor veel mensen heel moeilijk geworden zijn woorden op waarde te beoordelen.

Verder gaat hij natuurlijk ook gewoon heel goed om met Remco. Het is logisch dat je die hier gewoon zoveel mogelijk laat proberen om ervaring op te doen richting volgende grote rondes. Dat dat met vallen en opstaan zou gaan was gegeven zijn voorbereiding het meest logische scenario, al zullen ze op iets unieks gehoopt hebben omdat het toch over één van de grootste talenten in de wielersport gaat. Nu is het gewoon dag per dag bekijken hoe vol het vaatje nog is en daarop baseren hoe en of Remco deze Giro moet voortzetten.

Deel Koeper 21 mei 2021 om 11:31

Negatieve vooringenomenheid richting Lefevere is verwacht, maar ik vind het wel teleurstellend dat men massaal op de nogal gemakkelijke opmerking over grindstroken springt.

DonPat komt hier met een boodschap, men gaat 1 detail daarvan in twijfel trekken en veronderstelt dat dan ook de gehele essentie van zijn verhaal is weerlegd. Is natuurlijk een klassieker bij discussies op het internet, maar uiteraard ook een enorm zwaktebod.

lo squalo dello Stretto 21 mei 2021 om 11:40

Nogmaals, Lefevere is geen ploegleider.

reusjen 21 mei 2021 om 11:49

@Deel koeper
Ironisch genoeg doe je zelf precies wat je anderen verwijt. Er is een draadje waar vooral lollig gedaan wordt over de opmerking over grindstroken, die benoem je en doet alsof er niets gezegd wordt over de tactiek en het incalculeren van tijdverlies.

Michelangelo 21 mei 2021 om 10:55

Ik ben uiteindelijk wel benieuwd wat de huidige koers (“we willen de TdF winnen met Evenepoel”) gaat doen met het DNA van de ploeg.

Want laten we reeel zijn: serieus rijden voor klassementen in rondes staat mijlenver af van wat DQS tot op heden altijd heeft gedaan, en waar het goed in was. Massasprints winnen, ritten kapen, truien pakken. Maar ga je serieus voor een klassement, dan moet alles “in dienst”, en is er vaak geen plaats meer voor een degelijke sprinttrein of een renner die “een Cavagna-tje” doet.

Het zou me niks verbazen als daar de onvrede (en het vertrek) van Almeida en Bennett vandaan komt. Het wordt door Lefevere in de media genoemd als een geldkwestie, maar het lijkt me meer een ambitiekwestie. Bennett die wil schitteren in massasprints in de TdF, maar daar vanaf volgend jaar Evenepoel ziet starten. Almeida die zelf zijn kans wil gaan, maar meteen al merkt dat hij in “team” Evenepoel moet werken. En dat terwijl hij zelf in grote rondes tot op heden meer heeft gepresteerd dan Evenepoel zelf.

Voor de Vlaamse klassieker ploeg verwacht ik geen probleem, zolang Evenepoel daar weg blijft. Dan kunnen Alaphillipe, Asgreen en consorten gewoon hun wolfpack-ding blijven doen. Maar voor de Waalse klassiekers wordt het al een ander verhaal. En met name voor een type als Vansevenant kan het daardoor wel eens lastig worden. Ook die is zichzelf nog aan het ontdekken en is nu nog bereid om te knechten. Maar als zijn ontwikkeling doorzet, dan is die volgend jaar (en zeker het jaar daarop) goed genoeg om voor eigen succes te gaan.

Als je het mij vraagt neemt Lefevere een gigantische gok door deze koerswijziging. En van mij hoeft het ook geen succes te worden, aangezien ik geen fan ben van deze man en zijn poulain. Maar ik kan vaak wel genieten van de koersopvatting van DQS (altijd en overal etappes willen winnen), en ik verwacht dat met name dat heel erg gaat veranderen met de nieuwe plannen.

Benieuwd hoe jullie dat zien. En ik hoop dat wielerjournalisten ook hier een keer op doorvragen bij Lefevere, in plaats van klakkeloos zijn quotes te plaatsen.

Massimo Bataille 21 mei 2021 om 13:37

Dat kun je dan natuurlijk bij elke ploeg zeggen.
Bij jumbo heb je ook een sprinter (Groenewegen met Dekker als 2° sprinter) een klassieke kopman in Van Aert (die ook gewoon alles kan) en klimmers met Roglic.
Daar zitten dan ook nog mannen als Kruijswijk, Kuss, Bennett ( met Vinegaard en andere jonkies die opkomend zijn).
Die ambities moeten ze ook allemaal bundelen.
En zo zijn er tal van voorbeelden:
Ineos heeft 6 (of meer) kopmannen voor het AK.
UAE heeft pogacar, hirschi en gaviria met kristoff, trentin, formolo, ulissi ook met eigen ambities.

vocsnor 21 mei 2021 om 14:45

Dat zijn inderdaad heel interessante vragen Michelangelo.
Lefevere staat 30 jaar aan de top met ploegen die uitblonken in klassiekers en sprints. Maar nooit in grote rondes.
En ik geloof zeker dat dat een reden is voor het vertrek van Bennett. Want ook met 100 mio budget mag je slechts 8 renners opstellen in de Tour. Zelfs Cavendish heeft bij Sky nooit een hoofdrol gekregen, en dat lag niet aan het budget, maar aan de keuze voor het klassement.
Je slaat wel de plank mis met Almeida, ik vermoed door je overdreven focus op Evenepoel. Almeida is deze Giro niet begonnen als knecht in team Evenepoel. Dat is ie pas geworden na de verloren minuten (niet na de gewonnen seconden). En dat is volkomen logisch.
Ik geloof wel dat de leiding van DQS inderdaad liever Evenepoel op de troon ziet zitten dan Almeida. Ook niet onlogisch voor een Belgische ploeg.
Als Plugge vrijuit mag dromen ziet ie toch ook liever Dumoulin dan Roglic de Tour winnen. Maar je kunt helaas niet altijd kiezen.
Volgens mij kan Sporza makkelijk een Extra Time vullen met de Quickstep transformatie.

Pieter Speybrouck 21 mei 2021 om 15:45

De eenvoudige verklaring is voor mij, zoals ze ook in andere sporten is: follow the money.
De Tour de France winnen staat qua publiciteit en prijzenpot nog altijd torenhoog boven al de rest, hoe graag wij Vlamingen ook onze voorjaarsklassiekers zien.

Als je met een toptalent als Remco ook maar een waterkans hebt op eindwinst in een grote ronde, dan pak je die. Als je die zelf niet neemt, zullen je (hoofd)sponsors je er wel toe dwingen.
Deceuninck (typisch Vlaams merk, minder internationale uitstraling/marktpositie) haakte recent af. Kan hier gerust mee te maken hebben ;-)

Michelangelo 21 mei 2021 om 15:57

@Vocsnor,
Ik denk dat Almeida zichzelf geen dienst heeft bewezen door in de eerste heuvelrit tijd te verliezen. Maar het spel binnen die ploeg zat al eerder op de wagen, namelijk door het winnen van de 2 seconden in het tussensprintje (Evenepoel met hulp van Keisse). Want onder normale omstandigheden was de kans groot dat in die betreffende heuvelrit Almeida en Evenepoel bij de favorieten waren geeindigd, en dan zou Almeida op dat moment roze gepakt hebben mits de DeMarchi kopgroep niet vooruit was.

Maar daar staat tegenover dat Almeida een betere indruk maakte in zowel de openingstijdrit, als ook de beide ritten over de onverharde stroken. En het is ook de verwachting dat Almeida een goede slottijdrit gaat rijden, dus zijn kansen op een mooi klassement waren zeker nog niet verkeken. En uiteindelijk krijg je toch een betere onderhandelingspositie met nieuwe ploegen als je kort geeindigd bent in de Giro. Zeker met de verwachting dat degene voor wie je moet werken er veel kans toch doorheen gaat zakken. Ik verwacht namelijk dat aan het eind vd Giro Almeida hoger staat in het klassement dan Evenepoel, simpelweg vanwege de te magere voorbereiding. En ik vermoed dat de Portugees dit ook zo ziet…

vocsnor 21 mei 2021 om 18:23

@Mich, ik zou eens graag een biertje met je gaan drinken. Heel benieuwd hoe dat hoofd van jou eigenlijk werkt ;-)
Ik kan snappen dat je een hekel hebt aan Evenepoel vanwege grootspraak in het verleden en domme uitingen op internet. En een logisch gevolg is dan dat je niet graag ziet dat Almeida werkt voor Evenepoel.
Maar als we er nou eens vanuit gaan dat de leiding van Quickstep aan geen van beiden een hekel heeft bij de start van de Giro. Dan starten ze met 2 jonge beloftevolle renners, die geen van beiden bewezen hebben dat ze een grote ronde kunnen winnen, maar beiden wel de ambitie hebben om dat ooit te doen.
Voor Almeida spreekt dat hij al een ronde van 3 weken heeft volbracht met een behoorlijk resultaat. Daar tegenover staat een zwak deelnemersveld en in de 3e in de bergen afhaken nooit in aanmerking te zijn gekomen voor de overwinning. Beloftevol, maar geen zekerheidje.
Voor Evenepoel spreekt dat hij flitsen heeft laten zien van een bijzonder talent. Daar tegenover staat dat hij nooit 3 weken heeft gekoerst, en 3 maanden geleden niet eens kon fietsen. Beloftevol, maar geen zekerheidje.
Dan start je gewoon met 2 evenwaardige kopmannen. En dat blijft zo tot er onderling een duidelijk verschil is. Dat gaat niet over 2 seconden voor de ene in een tijdrit, of 2 seconden voor de ander in een tussensprint.
In geen enkel geval zou de ene voor de ander moeten werken, zolang het om deze verschillen gaat.
Het veranderde zodra het verschil minuten werd. Pas na die rit is besloten dat iedereen voor Evenepoel rijdt.
Michelangelo uit zijn hum, maar vervang de woorden Quickstep en Evenepoel door iets wat je beter kunt smaken, en dan blijft er een verhaal over dat we wel vaker zien in wielerploegen.

Michelangelo 21 mei 2021 om 19:18

@Vocsnor,
Biertje doe ik graag mee. Wie weet dat we er dan al ouwehoerend achter komen dat onze hoofden redelijk hetzelfde werken (bier en koers zijn geneugten van het leven), maar dat de grote verschillen zitten in welke poppetjes we leuk of minder leuk vinden.

En de Almeida-Evenepoel discussie: We zijn het er over eens dat Almeida een stukje naar beneden is gegleden van de apenrots toen hij 5 minuten verloor. Maar hij was wel de opper-aap na de proloog, en vond het ook terecht dat hij dat was op basis van zijn voorbereiding en zijn prestaties vorig jaar. Echter ook Evenepoel is een alfa-aap, die zijn plaatsje op het topje van de rots wilde hebben. En die heeft het plekje gepakt (eerst door de boni-sprint, maar daarna ook door geen tijd te verliezen in rit 3).

Het mag duidelijk zijn dat Almeida terug wil bovenop de rots. Hij maakt immers een betere indruk in de laatste ritten en is beter voorbereid. Maar in plaats van strijden om dat plekje bovenop de rots, moet Almeida nu van de ploegleiding lievelingsaapje Evenepoel helpen om bovenop de rots te zitten. Met de wetenschap dat Evenepoel er veel kans toch vanzelf af gaat donderen met alles wat nog komt. En met de wetenschap dat het voor hem onmogelijk wordt om terug boven op de rots te komen als hij moet helpen.

Voor alfa-apen wordt mee geld betaald dan voor de apen onder aan de rots. En Almeida is op dit moment (waarschijnlijk) in onderhandeling met allerlei ploegen. Hij zou graag laten zien hoe "alfa" hij is, om zo in een goede positie op een andere apenrots uit te komen. Dat maakt het uiteindelijk extra lastig voor hem om zijn positie te accepteren.

Geloof mij dat Almeida hoopt dat Evenepoel er doorzakt morgen, zodat de Portugees volledig zijn eigen gang kan gaan. Want Quickstep is niet echt bezig met Almeida (die gaat toch weg), dus waarom zou Almeida nog zijn uiterste best doen voor Quickstep. Dit duidt ook meteen de opmerking van Lefevere voorafgaand aan de Giro.

En zien we dit vaker in wielerploegen? Ja, deels. Zeker als er gestart wordt met twee goed voorbereide kopmannen, waarvan er na verloop van tijd 1 sterker blijkt. Maar in dit geval is er 1 kopman goed voorbereid, en de ander rijdt zogezegd wat op de bonnefooi mee, met een halve trainingsbasis en daarmee de reele verwachting dat hij nog een zware klop gaat krijgen. Nu vergooi je veel kans het perspectief voor allebei richting de derde week vd Giro. Want laten we reeel zijn: Almeida op 4 minuten van het podium kan echt nog wel een mooie uitslag rijden, zeker ook met de tijdrit op de laatste dag.

Kortom, dat biertje moeten we maar eens doen ;-)

Michelangelo 21 mei 2021 om 11:11

En persoonlijk geloof ik niet dat het “leren sturen verhaal” het probleem is op dit moment / in de strade-etappe. Hij blijft ook in een afdaling als die van gisteren prima in positie.

In de gravelrit werd hij er bergop gewoon afgepierd. En misschien dat hij net wat meer energie moest steken in de wedstrijd omdat hij wat minder stuurt, maar niet om eraf te gaan als er nog 20 man voor hem fietsen. Dat was gewoon een slechte dag (veel kans veroorzaakt door het gebrek aan voorbereiding).

Jacco van Stierop 21 mei 2021 om 14:23

De etappe van gisteren is geen vergelijkingsmateriaal, gisteren werd er niet volop doorgeknald.
Als Evenepoel zulke slechte benen had tijdens de gravelrit had hij veel meer tijd verloren, nu kwam hij samen met Bardet over de streep, een renner die vooraf nog tot een van de kanshebbers voor de ritzege werd gerekend.

Het zal een combinatie zijn van het niet hebben van geweldige benen, onervarenheid met de ondergrond en een gebrekkige communicatie met Almeida en de ploegleider.
Met onervarenheid met de ondergrond bedoel ik niet alleen stuurvaardigheid maar ook de manier hoe je op de fiets zit en je gewicht verdeelt.

Wildebert 21 mei 2021 om 10:58

Awel, het blijft een polariserend manneke deze bourgondische, zich vaak tekort gedaan voelende en nauwelijks verstaanbare Relvevre. Wou dat ik zo weinig zelfkritisch in het leven stond.
Overigens wel humor dat ook Chateau Planckaert ondertiteld moet worden. Ze verstaan elkaar geloof ik niet altijd even goed in Belgica.

ervee 21 mei 2021 om 11:05

Oh boy, ons dagelijkse Evenepoel artikel op wielerflits en we gaan weer los met zijn allen!

klootje kriekeljon 21 mei 2021 om 11:44

Als Sporza zich nu ook al gaat indekken met dit soort artikelen.

harryjohan71 21 mei 2021 om 12:34

Volgens sporza zouden alle truien afgelopen maandag in Belgische handen zijn. Ze zijn daar vaak te optimistisch en proberen daarna een verklaring te vinden.

Gitan 21 mei 2021 om 12:39

Jullie zijn echt geobsedeerd door de Belgen haha.

Barry Batsbak 21 mei 2021 om 12:42

Persoonlijk ben ik niet zozeer geobsedeerd, maar meer verwonderd over de moodswings tussen tranentrekkend Calimero-gedrag en complete over the top-zelfoverschatting/verheerlijking.

Gitan 21 mei 2021 om 12:44

Calimerogedrag vind ik toch eerder voortdurend de Belgische media doorpluizen in zoektocht naar artikels waar dan de spot mee kan worden gedreven. Heb ik hier de Belgen omgekeerd toch nooit zien doen. Of elk woord van REV, Patje of Sporza tot op het bot analyseren. Wat een obsessie jongens.

Massimo Bataille 21 mei 2021 om 13:40

Ik als belg volledige akkoord dat het chauvenisme of ‘belgie’-optimisme veel te groot is.
Maar het is nu niet dat dit in andere landen beter is.
Bij jullie nederlanders was het vorig jaar in de Giro (met Kelderman) ook met een oranje bril op. En toen volgde ik jullie nieuws nog niet echt toen Dumoulin won.
Met MvdP is het ook enkel goed nieuws en passeert ook elke uitspraak over hem op deze site (van bv Adrie, de Roodhoofds of wie dan ook).

Bij de franse media is het ook zo, 2jaar geleden in de TdF was het ook allemaal alaphilippe die de klok sloeg.

Steven_E 21 mei 2021 om 11:22

Lefevere heeft ook gezegd wat ze gaan doen aan het gebrek aan stuurvaardigheid van Evenepoel. Maar dat was allicht wat te positief voor hem om ook te posten?

reusjen 21 mei 2021 om 11:43

Dat lijkt me spijker op de kop. Afdalingen komen altijd terug en het is duidelijk een zwak punt. Misschien eens met Pinot gaan praten, die heeft zich binnen een jaar ontwikkeld van een abominabele daler tot best een goede.

Jacco van Stierop 21 mei 2021 om 12:02

Volgens mij was het bij Pinot meer iets psychisch, terwijl het bij Evenepoel een motorische aard heeft.

reusjen 21 mei 2021 om 12:15

Dat klopt wel, al lijkt Evenepoel ook angst te hebben. Wat niet vreemd is na zijn val.

KimJungPoels 21 mei 2021 om 12:42

En daarna heeft Pinot zich binnen een jaar ontwikkeld van een hele goede wielrenner tot iemand die amper meer een koers uit kan fietsen. ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair