Lefevere vond Evenepoel niet goed genoeg: “Dit is weer een dreun op zijn kop”

zondag 25 juli 2021 om 19:28
Lefevere vond Evenepoel niet goed genoeg: “Dit is weer een dreun op zijn kop”

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere heeft gereageerd op het optreden van zijn poulain Remco Evenepoel op de Olympische Spelen. Voor de medekopman van de Belgische formatie, die nog wel een aanval plaatste voor de finale losbarstte, bleef het bij een bijrol. “Het was niet goed. Het was niet goed genoeg”, oordeelt Lefevere in Het Laatste Nieuws.

“Remco vertelde aan Klaas Lodewyck dat hij eerst goeie benen had, maar dat hij na vijf uur niet meer de wattages kon duwen die hij normaal duwt. Daarmee was de kous af. Als het niet gaat, gaat het niet”, vertelt de ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step. “Ik vrees dat het weer neerkomt op die slechte winter. Remco heeft niet de basis kunnen leggen die nodig is en holt daardoor achter de feiten aan.”

Dat Evenepoel na de Giro d’Italia alles op de olympische wegwedstrijd heeft gezet, maakt het pijnlijk volgens Lefevere. “Ik kan dat niet ontkennen. Dit is weer een dreun op zijn kop. Mentaal is dit niet plezant, want hij had zich veel voorgesteld van dit seizoen en deze Spelen”, aldus de manager. “Het heeft geen zin om streng te zijn. Het zou anders zijn als Remco van slechte wil was, als hij zijn voeten eraan zou vegen. Maar het omgekeerde is het geval. Hij trekt het zich allemaal heel erg aan.”

‘In de winter helemaal herbeginnen, vanaf nul’
De Vuelta a España gaat het 21-jarige talent niet rijden dit najaar. Wel de Druivenkoers en de Brussels Cycling Classic. “En wellicht de Benelux Tour”, zegt Lefevere. “Ik vrees dat we realistisch moeten zijn. Hij zal de rest van het seizoen moeten doorspartelen. We gaan nog proberen er het beste van te maken, misschien komt er toch nog een mooie overwinning uit de bus, maar daarna gaan we een volledige herstart maken. In de winter gaan we helemaal herbeginnen. Terug opbouwen vanaf nul.”

Maar eerst wacht nog de olympische tijdrit van woensdag voor Evenepoel. “Zelf vond ik wel dat zijn gezicht getrokken stond toen ik hem na de koers op tv zag. We gaan zien wat hij woensdag kan in de tijdrit. Ik hoop dat hij zich kan herpakken”, aldus Lefevere.

Dit artikel delen:

73 Reacties

D.Koch 25 juli 2021 om 19:33

Seizoentje spartelen

Charlie33 25 juli 2021 om 20:49

Optreden van Remco kost Wput wel de gouden plak. Remco had moeten knechten ipv egoistisch aanvallen.

djerkson 25 juli 2021 om 21:32

Nagel op de kop, Charlie.

Cochise 25 juli 2021 om 22:01

Alsof die ene kleine aanval ervoor zorgde dat hij loste op Mikuni. Met z’n slechte benen was anticiperen waarschijnlijk zelfs de enige (doch onwaarschijnlijke) manier om toch in Wout’s buurt boven te komen

djerkson 25 juli 2021 om 23:03

Hij had zich ook op kop kunnen zetten op de Mikuni-pass om gaten te dichten of op zijn minst om een beetje kop te doen. Als je voelt dat de benen er niet zijn, kan je teamplayer zijn en nu heeft hij 0 meter op kop gereden voor Van Aert en 5 nutteloze kilometers voor zichzelf.

Boomie1 26 juli 2021 om 06:42

Schei eens uit joh. Evenepoel had alleen maar van waarde geweest als hij mee was over de Mikuni pass. Maar daar had hij sowieso de benen niet voor.

MarkPeeters 26 juli 2021 om 09:30

@charlie: onzin, de aanval van Evenepoel toonde enkel aan dat hij niet in topvorm was. Anders had er wel wat meer snee op gezeten. Toen wist RE waarschijnlijk al dat het niet zijn dag zou worden. En hoe had hij Van Aert aan goud kunnen helpen als hij niet met de kopgroep over de Mikuni geraakt?
Enkel een goede RE – eentje die met de 12 koplopers mee over de Mikunipas geraakt – had diensten kunnen bewijzen aan Van Aert.

Joachim 25 juli 2021 om 19:35

Ik kan me wel voorstellen dat dit een dreun is, hoewel Evenepoel best positief gestemd was in het interview achteraf. Misschien deed hij zich iets vrolijker voor dan hij was, wie zal het zeggen? Ben alleszins wel benieuwd wat Remco kan in de tijdrit.

vevie 25 juli 2021 om 19:41

En als hij, waar ik niet vanuit ga, de tijdrit wint? Wat zeg Mr. Pat, dan? Het zijn allemaal teveel excuses. Hij krijgt dit seizoen gewoon pak slaag en komt er niet echt aan te pas wanneer het deelnemersveld sterker is. Is absoluut geen schande. Volgend seizoen beter, al denk ik dat winst in een GT of podium er ook dan niet inzit.

Boomie1 26 juli 2021 om 06:43

Dat zegt Patrick toch ook? Te smalle basis….

evanderwel 25 juli 2021 om 19:42

Lijkt me inderdaad dat hij een normale winter nodig heeft, maar om nou te spreken van doorspartelen. Hij reed een prima Ronde van België.

nickdt 25 juli 2021 om 20:30

Tegen Janneke en Mieke.

Westland95 25 juli 2021 om 21:39

Dat was echt een belachelijk slecht deelnemersveld.

meqadon 26 juli 2021 om 08:24

idd zwak deelnemersveld volledig akkoord. Maar probeer maar eens een koers te winnen bij de profs zou josé de cauwer zeggen. Zeker als je niet de vorm haalt die je de jaren ervoor had

vanSpringel 26 juli 2021 om 13:27

Ook voor z’n stuurkunst is het handig dat ie de komende winter gaat modderspartelen.

Turtlehead 25 juli 2021 om 19:53

Met zo’n baas heb je geen critici nodig om je aan op te trekken.
Het zou hem sieren als hij zich van tevoren zou melden in plaats van die gozer zichzelf lekker te laten opblazen (eerst in de ene, dan in de andere betekenis van het woord) en dan zijn mening rond te bazuinen.

Westfalen 25 juli 2021 om 19:54

Lefevere trekt hier wel erg snel conclusies. Het kan ook aan de omstandigheden liggen of hij had zijn dag niet.

Wheely 25 juli 2021 om 20:01

Na de tijdrit zijn OS beoordelen lijkt me beter maar goed. Uiteindelijk weten we toch pas over een paar jaar of Remco zijn belofte gaat inlossen. Het lijkt er wel op dat de val dat voor een groot gedeelt verpest heeft.

Marik 25 juli 2021 om 20:06

Inderdaad, hij kan toch ook op z’n 25e zijn eerste grote ronde winnen?
Het is allemaal zo opportunistisch, eerst is het de grootste Godenzoon die ooit heeft geleefd en nu wordt hij alweer afgeschreven. Beide situaties lijken me niet nodig.

adelaarvanantwerpen 25 juli 2021 om 20:30

Marik + 1000

De mensen die zeiden dat Evenepoel makkelijk acht @ tien GR ging winnen waren onrealistische mensen. Als evenepoel al een GR wint heeft hij al een mooie carrière.

Hetzelfde geldt voor de mensen die nu beweren dat Evenepoel geen supertalent is omdat hij op zijn 21ste nog niet op het niveau is zoals verwacht. Iemand die op zijn 19de de Clássica kan winnen en iemand die in een topvorm zijnde Fuglsang totaal kan wegrijden in de RvPolen is gewoon een wereldtalent. Dan spreek ik nog niet over de Ronde van Algarve, Ronde van Burgos (voor sterke renners zoals schachmann en Landa), het Ek tijdrijden en het zilver op het Wk tijdrijden.

Gisteren heeft Evenepoel gewoon teleurgesteld. Hij heeft een heel jaar afgeteld naar de spelen en verwachten met de beste over de mukini pass te gaan. Hij is daar niet in geslaagd en is gewoon afgegaan. Dit verandert niets aan het feit dat het een groot talent is.

Pole Pole 25 juli 2021 om 21:48

adelaarvanantwerpen
"De mensen die zeiden dat Evenepoel makkelijk acht @ tien GR ging winnen waren onrealistische mensen"

De mensen die zeiden dat Evenepoel makkelijk 8 à 10 GR ging winnen waren trollen die het er zo lastig mee hadden dat sommigen durfden te beweren dat Evenepoel binnekort al een (1) grote ronde kan winnen dat ze zever begonnen verkopen in de overtreffende trap.

adelaarvanantwerpen 25 juli 2021 om 21:53

@ pole pole

Ik had misschien beter gezegd de mensen die dachten dat Evenepoel na zijn winst in Burgos wel eventjes met gemak de giro ging winnen. Wees gerust dit waren niet alleen trollen. Bijna heel België en een deel hier op wielerflits geloofden dit.

Boomie1 26 juli 2021 om 06:45

Heren die verheerlijking en conclusies komen vooral vanuit de Belgische/Vlaamse media.

LaDoyenne 26 juli 2021 om 07:48

@Marik

“Inderdaad, hij kan toch ook op z’n 25e zijn eerste grote ronde winnen?”

Op z’n 25e heeft zijn lichaam reeds 5 profseizoenen verteerd. Dan is hij over zijn top; het verval zet dan al in.

meestre 26 juli 2021 om 10:57

La doyenne , op uw 25e over uw top . 1vd meest domme uitspraken dat ik al gelezen heb op wielerflits , proficiat

LaDoyenne 26 juli 2021 om 14:09

@meestre

“La doyenne , op uw 25e over uw top . 1vd meest domme uitspraken dat ik al gelezen heb op wielerflits , proficiat”

Die uitspraak is enkel dom wanneer die wordt gedaan over iemand die prof werd op z’n 23e of 24e. Echter, wanneer de uitspraak wordt gedaan over iemand die prof werd op z’n 19e, dan is ze wellicht correct.

karper 25 juli 2021 om 20:33

Hij moet gaan crossen deze winter met daarnaast een normale voorbereiding en dan ben ik benieuwd wat hij volgend jaar kan gaan doen. Ik verwacht dat het met de tijdrit niets gaat worden op de OS. Die gaat naar Wout van Aert.

Pietspeed 25 juli 2021 om 20:37

Lefevre valt geregeld en publique zijn eigen werknemers af. Dat is zacht uitgedrukt niet chique en eigenlijk not done. Remco binnenskamers vertellen wat hij vindt prima, maar zo haalt hij ze door het slijk. Wint Evenepoel dan kwam dat vanwege deze publieke prikkel, en lag het aan Ome Patje. Zo brandt hij snel z'n personeel op.

De Siepel 25 juli 2021 om 20:41

Eens, wat is de meerwaarde van de mening in het openbaar van Patje. Lijkt nergens op.

Panache 25 juli 2021 om 20:41

De punten waarop Evenepoel tekort komt, liggen niet aan de winter. Het is een incomplete coureur, geen Pogacar die schijnbaar alles kan. Met slim pieken heeft hij al een aardig palmares opgebouwd en op die wijze zie ik hem nog best veel winnen. Maar om op het allerhoogste niveau structureel te winnen worden er meer wapens gevraagd dan hard kunnen trappen. Er is gerichte training nodig, explosiviteit, afdalen snappen en durven, handigheid en hardheid, etc. Geef hem de tijd om te leren.

LaDoyenne 26 juli 2021 om 07:50

@Panache

“geef hem de tijd om te leren.”

Op zijn 22e is het (te) laat. Misschien wat corrigeren, maar meer zit er niet meer in.

Derierre de la course 25 juli 2021 om 20:46

Ben benieuwd of hij ook RvL op zijn programma heeft staan. Is mentaal misschien juist wel belangrijk?

Gr.R. 25 juli 2021 om 21:25

Wellicht naief, maar ik zie in Evenepoel, eerder een Cancelarra dan een Ronderenner. Hij kan een aantal dingen heel goed, maar heeft niet de hardheid van een ronderenner. En nu nog niet het gogme van een klassiekerrijder. Maar dat is iets wat je leert door veel te koersen. Wat Evenepoel nog niet deed. Evenepoel is een betere Boonen, geen nieuwe Merckx.

Gr.R. 25 juli 2021 om 21:26

Dat vleugje VDB wat er nu inzit, dat moet er wel vanaf.

Killco 25 juli 2021 om 21:45

Een betere Boonen gaat wel wat ver. 4x roubaix, 3x Vlaanderen en het wk.

Handige Harry 25 juli 2021 om 21:56

Boonen had een sprint dat heeft Evenepoel niet.

adelaarvanantwerpen 25 juli 2021 om 21:59

‘Een betere Boonen en een nieuwe Cancellara’. Evenepoel heeft totaal niet de explosiviteit noch de techniek om mee te doen in de belangrijkste kasseienkoersen waar Boonen en Cancellara in uitblonken. Boonen had ook nog eens een geweldige sprint en die heeft Evenepoel al helemaal niet. Ook Cancellara had een goede sprint. De enige gelijkenis met Cancellara zijn de hardrijders en tijdrit kwaliteiten.

Thijs E 25 juli 2021 om 22:01

Een betere Boonen is al net zo’n hoog over benaming als de Nieuwe Merckx. Iedere keer worden er weer verwachtingen geprojecteerd die niet realistisch zijn. PRB en RVV vragen een explosiviteit, parkoerskennis en stuurvaardigheid waar Evenepoel minstens nog een paar jaar van verwijderd is.

WillySixx 25 juli 2021 om 22:55

Zie hem meer als een Indurain zonder verstand

Turtlehead 25 juli 2021 om 22:58

WvA is de betere Boonen. Dat dan weer wel.

Evenepoel is de betere Fons De Wolf, Daniël Willems, Frank Vandenbroucke, Tim Wellens. Hoevéél beter, dat weten we denk ik over een jaar of twee, drie al wel.

Alfons Haavers 25 juli 2021 om 23:01

Ik zie echt vrijwel geen enkele gelijkenis met Boonen, behoudens dat ze allebei Belg zijn en een persoonlijkheid hebben die polariseert.

Boonen was een sterke, snelle bonk die ongelooflijk goed over kasseien kon rijden en zo de grootste erelijst ooit in de kasseiklassiekers heeft uitgebouwd. Hij had de snelheid, de motor en de stuurvaardigheid om echt uit te blinken in het voorjaar. Hij won ook het WK en reed enkele goeie sprints in de Tour, maar was met zijn 80+ kg niet echt geschikt voor veel andere wedstrijden buiten het Vlaamse voorjaar.

Evenepoel is een kleine, lichte renner met een uitzonderlijke watt/kilo-ratio. Qua absolute wattages vermoed ik dat hij tekort komt tegen de zwaardere mannen om mee te spelen in de typische Boonen-koersen. Daar kan hij niet op tegen mannen als WvA, MvdP en Asgreen. Bovendien bezit hij geen greintje explosiviteit, wat een must is om daar te winnen (wegrijden op de hellingen of winnen in de sprint). Hij is niet gewoon van in een nerveus peloton te rijden vanwege zijn late overstap naar de wielersport, en heeft ook niet de stuurvaardigheid om vooraan de bochtige wegen en kasseistroken door te komen.

Ook Cancellara was een heel ander type. Enorm hoge absolute wattages die hij lang kon volhouden en je moest hem in de finale van MSR of de RVV eens door de bochten zien knallen.

Welke richting Evenepoel zijn carrière uitgaat is afwachten, maar het zal niet die zijn van bovengenoemde namen. Ik denk eerder zware eendagswedstrijden met veel hoogtemeters waar de slijtage meer gebeurt op basis van het parcours dan dat hij voor elke meter grond moet knokken in een nerveus peloton, tijdritten op geaccidenteerd parcours en op termijn misschien grote rondes (als hij meer ‘renner’ is geworden).

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 23:08

Als je iemand het predikaat “nieuwe Boonen” wilt opplakken, dan komt Philipsen veel meer in aanmerking.

Evenepoel is een heel ander type renner.

Van Aert is veel veelzijdiger dan Boonen. Een nieuwe Sean Kelly is veel meer van toepassing. Of als ’t een Belg moet zijn: een nieuwe De Vlaeminck (ik zeg niet betere De Vlaeminck, ik wil Roger geen hartaanval bezorgen ;-) )

MichielH 25 juli 2021 om 23:11

Als Cancellara zijn prestaties kon evenaren met 20 kilo eraf (verschil tussen Remco en Fabian) was hij ook ronderenner geweest.

Boomie1 26 juli 2021 om 06:48

Evenepoel is vooral zichzelf. Héél jong héél goed. Maar vooral ook geen type voor de Vlaamse klassiekers. Tis vroeg om te zeggen maar misschien wel gewoon een topper straks in rondjes van een week of 10 dagen a la Tour de Suisse..

Marszzz 25 juli 2021 om 21:30

Het hangt toch niet alleen van een paar maanden winter af? Tussen giro en spelen had hij ook opnieuw kunnen opbouwen

Reiger 25 juli 2021 om 21:37

@Marszzz Ben ik helemaal met je eens. Hij reed toch ook een goede ronde van Belgie?
Dan had hij daarna gewoon moeten verbeteren en niet zo af moeten gaan. Als dit zo doorgaat wordt hij een coureur voor het kleinere werk maar niet voor de absolute top.

Killco 25 juli 2021 om 21:46

Die val is ondertussen ook geen excuus meer. Misschien even een stapje terug zetten met deze jongen qua verwachtingen en adoratie.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 22:00

Natuurlijk won hij de Ronde van België, maar dat was geen top deelnemersveld en hij verloor de tijdrit va Lampaert. Als je er dan toch bent kan je beter wel dan niet winnen, maar die uitslag is beperkt representatief voor zijn sterkte in vergelijking met de grote jongens.

LaDoyenne 26 juli 2021 om 07:58

Eindelijk iemand die het begrijpt!

In tegenstelling tot o.a. Van Aert en Froome benodigde Remco’s val geen operatie.

Sinds zijn val midden augustus 2020, heeft Remco slechts tweemaal één maand niet getraind:
Op 24 september 2020 zat hij al terug op de fiets.
Op 18 januari 2021 had hij opnieuw pijn. OP 19 februari 2021 trainde hij opnieuw.

MarkPeeters 26 juli 2021 om 09:31

Een bekkenbreuk kan je niet opereren. Dat moet op een natuurlijke wijze dichtgroeien. Ik ben ervaringsdeskundige terzake. Bij mij heeft het 6 maanden geduurd vooraleer ik hersteld was …

LaDoyenne 26 juli 2021 om 10:58

@MarkPeeters

Een maand na de val trainde hij al terug op de fiets. Met akkoord van deskundigen.

LaDoyenne 26 juli 2021 om 10:58

@MarkPeeters

Een maand na de val trainde hij al terug op de fiets. Met akkoord van deskundigen.

Murcia 25 juli 2021 om 21:39

Ik vind Patrick hier wel erg snel naar de renner wijzen, als je mening is dat zijn basis te smal was na de winter blijkt de Giro start aan hem toezeggen een foute keuze van de leiding. Stap dan op dat moment op de rem, maar kennelijk was de startpremie van Vegni toen belangrijker dan de sportieve ontwikkeling van je renner.
Het is volgens mij meer dan alleen een probleem van geen goede winter kunnen draaien. Remco kwam binnen als een komeet waar de rest zich in eerste instantie geen raad mee wist en ook geen idee had van diens tekortkomingen. Maar de tegenstanders leerden al snel en hebben nu door dat er ook punten zijn waar je hem succesvol onder druk kan zetten.

Daar komt bij dat je helemaal op het rondewerk richten ook ten koste kan gaan van die dingen die je eerst zo onder de aandacht bracht als renner. Het hele jaar vind ik de tijdrijder Remco al minder en ik vermoed dat het gewichtsverlies hiermee te maken heeft. Vooral op het vlakke lijkt hij minder pk’s te kunnen leveren dan eerst.
Maar wie weet rijdt hij al mijn bedenkingen woensdag aan gruzelementen LOL

vroege vlucht 25 juli 2021 om 21:54

De PR machine van Remco moet gewoon op een versnelling lager gaan draaien. Wat voorzichtiger zijn in interviews en vanaf de winter lekker gaan bouwen en dan gewoon je benen later spreken i.p.v. de mond.

Panasonic 25 juli 2021 om 21:56

Had nooit de Giro mogen rijden en rustig aan weer opbouwen.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 21:58

“Ik vrees dat het weer neerkomt op die slechte winter. Remco heeft niet de basis kunnen leggen die nodig is en holt daardoor achter de feiten aan.”

En dat, Patje, dat wist iedereen. Zelfs onbenullen zoals ik die weinig van trainingsopbouw weten. Het is dan de taak van de baas om zijn werknemer tegen zichzelf in bescherming te nemen. Het Giro ego project heeft nooit enige kans gehad en ik vrees dat het zijn carrière op lange termijn heeft geschaad. En dat, Pat, dat is jouw schuld.

Thijs E 25 juli 2021 om 22:03

Patje moest eerst nog wat sponsorcontracten ondertekend hebben voordat hij dit kon zeggen. Vandaar de timing.

Pietspeed 25 juli 2021 om 22:54

Wat Evenepoel voor zijn val allemaal aan prestaties liet zien was bijna Merckxiaans. Echt waanzinnig hoe hij renners uit het wiel reed,, itts won, Hammer series, San Sebastian.. Wat goed is komt snel, maar hij kwam als een komeet.
Dan brengt een giga verwachtingspatroon en druk met zich mee. Maar de impact van zijn val heeft een grote wond en achterstand veroorzaakt. Hij had niet als kopman in de Giro moeten starten. Zijn herstel en opbouw moet meer tijd krijgen.

girardengo 25 juli 2021 om 23:12

Je zegt het goed: bijna Merckxiaans. De opkomst van Merckx is met niemand te vergelijken.

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 23:11

Waar blijft die reactie van Michelangelo eigenlijk?
Of is hij aan het bekomen van het feit dat hij het dit keer EENS is met Patlef? ;-)

Thijs E 25 juli 2021 om 23:32

Waarschijnlijk is zijn software niet voorbereid op die onwaarschijnlijke situatie

Michelangelo 26 juli 2021 om 00:52

Hee Malloot a pois,
Ik zat in het restaurant, sorry voor mijn late reactie ;-) Een artikel over zowel Evenepoel als Patje, dat kan natuurlijk niet zonder mijn visie op de zaak.

Heb al heel wat goede meningen voorbij zien komen die mij net zo kunnen smaken als mijn spaghetti van zojuist. Over een manager die publiekelijk begint te klagen over zijn poulain nadat de sponsorcontracten binnen zijn. Over de val, en dat dit veel te lang als excuus gebruikt wordt, terwijl je voorafgaand aan de Giro nog over fantastische trainingswaarden spreekt. Over de verafgoding die ineens omslaat in realiteitszin. Etc.

Als je het mij vraagt komt Lefevere veel te laat met zijn kritiek. Hij had al veel eerder op de rem moeten gaan staan bij Evenepoel en vooral bij zijn PR-machine. Maar hij deed daar vrolijk aan mee: stuur hem maar naar de giro voor de nodige centen, pers hem in de eerste week helemaal uit om wat sponsorcontracten binnen te hengelen. En als dat geregeld is, dan is de rest niet meer belangrijk. Geldwolf in optima forma.

Het excuus van de val: je trapt voorafgaand aan de giro exceptionele waarden op training. Je kunt je al weken heel specifiek voorbereiden op de OS. Hoe lang kun je dan nog vol blijven houden dat de val nog steeds in de weg zit? Hij is inmiddels al maanden medisch fit.

En dat het een dreun op Evenepoel zijn kop is: harstikke goed. En hij kan niet hard genoeg zijn als je het mij vraagt. Want hij heeft blijkbaar meer nodig dan een val in een ravijn, moeizame revalidatie en een mislukte giro om van zijn grootspraak af te komen. Het zou helpen als de mainstream publieke opinie in Belgie stopt met het meehuilen met dit wolvenwelpje over hoe geweldig het allemaal is. Laat Lefevere, maar ook Sporza en vele andere wielermedia maar gewoon keihard uitspreken dat het ronduit teleurstellend is wat deze jongen laat zien, en dat zijn prestaties niet in verhouding staan tot zijn praatjes. Haal hem maar gewoon hard van zijn sokkel.

En als hij van zijn voetstuk is gepleurd, ga dan gecontroleerd weer opbouwen. Met meer bescheidenheid en minder verwachtingen. Sponsorcontracten zijn immers binnen. Huur mij in als zijn PR manager. En, zoals hierboven geopperd, ga rustig aan de slag met deze jongen. Rem hem gewoon af in zijn dadendrang. Een grote ronde uitrijden zonder klassementsambities, gewoon om te leren wat het uitrijden van een ronde is. Knechten voor anderen. Bidonnen halen. Leren sturen in het peloton. En tussendoor wat rondjes uitkiezen om voor het klassement te gaan. Het is geen schande als hij op zijn 22e nog geen grote ronde heeft gewonnen.

Ik geloof echt wel in het talent van Evenepoel. Hij heeft daarvan immers genoeg laten zien. Maar ik geloof dat zijn praatjes en karakter uiteindelijk tegen hem gaan werken, zeker als hij nog 1 of 2 van dit soort zeperds heeft. Want dan is het straks niet meer de Kannibaal van Schepdaal, maar de gebakken luchtzak van Schepdaal.

En hoe hij mentaal met dit soort tegenslagen omgaat weten ze bij Anderlecht….

Maillot à Pois 26 juli 2021 om 11:07

@Michelangelo
Uitstekende reden om wielerflits even te laten waten voor wat het is natuurlijk, zo’n restaurantje.

Op een aantal punten volledig eens:
Nogal bedenkelijk dat Lefevere Evenepoel publiekelijk op zijn plaats zet, en zeker de timing (terwijl ie in Tokyo is en nog de tijdrit moet afwerken – prikkelen zeker?)
Lefevere had Evenepoel eerder moeten afremmen en hem meer in de luwte moeten laten terugkomen. Hij is echter een zakenman en wil zelf te graag en te snel “Return on Investment”
De media in België moeten dringend wat gas terugnemen in het creëren van opgeklopte verwachtingen.
Evenepoel moet nu vooral in alle rust terug opbouwen, stap voor stap.

Op een aantal vlakken niet eens:
De val heeft nog steeds invloed op zijn prestatieniveau. Het is een type blessure die mogelijk een blijvende impact op je mogelijkheden als topsporter heeft. Dat, in combinatie met een smalle trainingsbasis en te snel willen terugkomen, hindert hem nu nog steeds.
Je leest nu al tijden heel selectief alles wat Evenepoel zegt om hem toch maar als praatjesmaker te kunnen blijven wegzetten, terwijl er gaandeweg heel wat realiteitszin in zijn reacties in binnengekomen. Zelfs voorafgaand aan de Giro heeft hij in verschillende interviews aangegeven dat hij niet verwachtte te kunnen meedoen voor een klassement, in de aanloop naar de wegwedstrijd droop het ervan af dat hij zelf vol twijfels zat en had hij het over een transitiejaar.
Op dat gebied ben je wat mij betreft erger dan Evenepoel: jij stelt je mening niet bij maar pikt er telkens maar die elementen uit die je mening bevestigen. En verkondigt die steeds nadrukkelijker alsof je de waarheid in pacht hebt.

ps je hoeft me trouwens geen malloot te noemen, want dat ben ik niet. Ik probeer ook inhoudelijk op je reacties te reageren zonder je naam te verbasteren

Michelangelo 26 juli 2021 om 11:39

Maillot,
Excuses voor de verbastering… was al laat, zie het als een eenmalige escapade.

Mooi ook dat we het voor een deel eens zijn. Ik vind Lefevere zeker geen fijne rol spelen, en het gaat m.i. ten koste van de renners die hij placht te beschermen.

Vwb mijn overtuigingen over Evenepoel: ik ben altijd bereid om mijn mening te herzien. En ik zie ook absoluut wel eens realiteitszin in zijn interviews. Maar te vaak wordt die voorafgegaan en weer gevolgd door overmatig zelfvertrouwen.

En over de Giro: daar is hij van begin af aan overtuigd geweest van zijn eigen kansen. Hij heeft na de eerste week aan tafel gezegd: het spelen is voorbij, wanneer gaan we echt koersen. Dat zegt alles over hoe hij zichzelf en zijn kansen echt zag in de giro.

Maillot à Pois 26 juli 2021 om 12:00

@Michelangelo
Excuses aanvaard, bij deze.

Wat betreft de Giro denk ik dat hij op basis van zijn gevoel in de eerste week overmoedig geworden is en inderdaad zelf gehoopt/gedacht had dat hij verder zou geraken.

Michelangelo 26 juli 2021 om 12:12

@Maillot,
Fijn!
Voor alle duidelijkheid: ik zie Evenepoel heel graag koersen, het is gewoon iemand die op een attractieve manier wedstrijden durft te rijden (net als bijvoorbeeld die andere Poel). Maar zijn probleem zit hem toch echt in het “te overtuigd zijn van zichzelf”. Dat zit er heel diep in, hij probeert dat vaak wat af te zwakken maar op een manier die totaal niet geloofwaardig is.
Ik denk dat hij veel meer wielerharten zou veroveren als hij zijn manier van koersen behoudt, maar gewoon zijn “alles is altijd geweldig-masker” zou thuislaten. Gewoon een keer zeggen dat je nog niet zover bent. Dat alles niet gaat zoals gehoopt, dat je teleurgesteld bent in jezelf. Zonder meteen te beginnen over pakweg “maar morgen is er een lange klim, dat ligt me doorgaans beter”. Positiviteit is mooi, maar als het niet meer geloofwaardig is dan wordt het een gimmick. Kijk naar Mark Rutte in Nederland, en hoe veel mensen hem steeds minder serieus nemen.

Lalsacien 26 juli 2021 om 12:20

Malloot mag wel tegen mij gezegd worden. Ik ben het sinds 2009.

Joop Zoetemelk 25 juli 2021 om 23:11

Ik zag een Sagan de wereldtop op een hoop rijden in Parijs – Nice hij was slechts 19 jaar!
Dat was pas een manier van de concurrentie die echt goed was te kleineren.

De Belgen denken goud in handen te hebben met Evenepoel, maar ik verwacht niet veel van hem de komende jaren.
Al hoop ik het stiekem wel zeker voor mijn zuiderburen.

Hopelijk kan hij ooit een grote ronde winnen ala Dumoulin.
Beetje meespelen in het klassement.
Bergop zal hij nooit een Bernal of een Pogacar bijhouden.
Sowieso is een Pogacar in top vorm op alle vlakken beter zelfs in een tijdrit.

Alfons Haavers 25 juli 2021 om 23:25

Hij is nog altijd maar 21 natuurlijk. Een Hirschi bv. is dit seizoen ook een pak minder.

We kunnen niet elke jonge renner aftoetsen aan Pogacar, die zoals het nu lijkt het grootste talent is in decennia. En zelfs hij kan volgend seizoen minder zijn, kijk maar wat met Bernal is gebeurd vorig jaar.

Evenepoel is snel de hemel ingeprezen en is zelf ook niet de meest bescheiden mens, dan zijn de criticasters er snel bij als het misgaat. Maar om nu als volwassen mensen een piepjonge renner tot op het bot af te branden, vind ik ook niet helemaal koosjer.

Michelangelo 26 juli 2021 om 00:58

@Alfons,
Maar hij vraagt er ook zelf wel een beetje om. Hoge bomen vangen veel wind, en hij is slim genoeg om die uitdrukking te kennen. En hij maakt van zichzelf graag die hoge boom, door zijn branie, straffe nummertjes, zegegebaartjes en eeuwige grootspraak.

Toen ik jong was werd je als jongvolwassene met een grote mond terug op je plaats gezet. Maar Evenepoel is als voetballer opgevoed; die worden al hun hele leven gepamperd, aanbeden, op een voetstuk geplaatst. Dit soort kritiek hoort m.i. bij het volwassen worden, en het is aan Remco om er ook wat van te leren. Alleen dat laatste lijkt niet echt te lukken.

Ivanoviclover 26 juli 2021 om 02:22

Hij heeft nul basis kunnen leggen in de winter, hij ging nog met een looprekje. Wat verwacht men dan? Het hele giro verhaal was een commerciële zet en die mag de leiding zeer kwalijk genomen worden. Mensen die zeggen dat zijn ongeluk geen rol meer speelt hebben het gewoon mis, en dat kan gebeuren. Toch?

DeepBlue 26 juli 2021 om 06:26

De ene zal zeggen die Patje valt zijn eigen medewerkers af en de ander zal zeggen hij zet hem goed op scherp voor de tijdrit… we gaan het woensdag zien. Dat we een andere Evenepoel zien dan voor zijn val in Lombardijen lijkt me duidelijk.

De vraag is of die nog op dat bizarre niveau terug kan komen. Is pas 21 dus waarom niet zou je zeggen al brengen die valpartijen en teleurstellingen echt wel behoorlijk wat mentale schade, nu kijken hoe het zit met de mentale weerbaarheid. Sinds zijn overstap naar het wielrennen ging alles voor de wind en weinig tegenslag dus ben benieuwd nu al afschrijven slaat natuurlijk nergens op.

Overigens al die branie en zelfvertrouwen brengt wel dat het een interessant renner is zie ook altijd maar het aantal reacties hier.

Romāns Vainšteins 26 juli 2021 om 07:55

Wow, dat was weer een mooie draad uitgebalanceerde REV-talk, iedereen bedankt!

Headlines

Materiaalzone

Populair