Lefevere verwijt UCI hypocrisie: “Legt federatie zichzelf ook boete op voor paaltje in slotkilometer?”
foto: Cor Vos
zondag 12 maart 2023 om 09:24

Lefevere verwijt UCI hypocrisie: “Legt federatie zichzelf ook boete op voor paaltje in slotkilometer?”

Patrick Lefevere heeft zich in zijn wekelijkse column voor Het Nieuwsblad kritisch uitgelaten over de UCI. Volgens de teammanager van Soudal Quick-Step deelt de internationale wielerunie dit jaar erg veel boetes uit, maar vergeet het zelf in de spiegel te kijken.

“Rukwinden in Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico, maar ik stel vast dat het ook regent. De boetes van de UCI vallen dit jaar met hele bakken tegelijk uit de lucht” begint Lefevere zijn betoog. “Vijfhonderd Zwitserse Frank boete voor Julian Alaphilippe omdat hij donderdag (in Tirreno-Adriatico, red.) even zijn helm afdeed toen hij van bovenkleding veranderde. Hoe lang zou het geduurd hebben? Maximum vijf minuten. Dat is dan honderd Zwitserse Frank per minuut.”

Lefevere is van mening dat de UCI er ook goed aan doet om de hand in eigen boezem te steken. “Ik ga niet zeggen dat de UCI moet applaudisseren als een coureur zijn helm afdoet, veiligheid moeten we niet minimaliseren. Maar legt de federatie zichzelf ook een boete op als er in de laatste kilometer van Parijs-Nice ineens een paaltje langs de weg staat? Op het officiële communiqué heb ik dat toch niet zien staan.”

Praktische oplossing
“Het is niet normaal wat de jury tegenwoordig allemaal ‘verbaliseert’. De UCI zit kennelijk krap bij kas. Terugkeren achter de auto werd vroeger nog oogluikend toegestaan, zodat een renner die pech had toch opnieuw in koers kon komen. Zie James Knox in de Tour Down Under. Hij vliegt van Europa naar Adelaide, valt in de eerste etappe en wordt meteen uitgesloten omdat hij achter de auto’s probeert terug te keren naar het peloton.”

“De reden voor zijn achterstand was niet alleen de valpartij, maar ook de dokterscontrole op de hersenschudding die nadien volgde. In het UCI-protocol staat daarover letterlijk dat een in-race controle de competitie van de renner niet in het gedrang mag brengen, maar een praktische poging om de twee te verzoenen – terugkeren achter de auto’s – passeert niet bij de jury.”

Oproep aan oud-renners: “Volg een opleiding tot UCI-commissaris”
Lefevere heeft wel een oplossing voor de in zijn ogen niet consequente handelswijze van de UCI. “Wat is depannage en wat is koersvervalsing? Een oud-renner voelt dat beter aan dan iemand die nooit heeft gekoerst. Mijn advies aan gestopte renners die ‘iets willen blijven doen in de koers’: volg een opleiding UCI-commissaris.”

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
12 maart 2023 11:08
Lefevere geeft terechte kritiek. Alleen jammer dat zijn argumentatie voorbeelden uit zijn eigen ploeg betreft. Dat geeft de indruk van een slechte verliezer en maakt zijn verhaal minder sterk.
12 maart 2023 09:53
Grootste issue hedendaagse maatschappij is whataboutism. Zaken los van elkaar kunnen zien. Mensen worden er steeds slechter in.

Heel simpel

A: Boete was terecht, voorbeeldfunctie, niet je helm afzetten. 500 boete + wat publiciteit perfecte oplossing. Vraag Flip er naar en hij zal dit beamen.

B: Paaltje was naar, net zoals er in elke, elke, elke urbane uitkomstzone er wel 50-100 van dit soort dingen te vinden zijn. Onderdeel van een allesomvattend probleem en geen uitwas.

A en B zijn losstaande zaken, hebben geen reet met elkaar te maken.
    12 maart 2023 10:50
    Ze hebben in zoverre met elkaar te maken dat ze allebei tegen de regels zijn, en er 1 orgaan is dat op beide toezicht zou moeten houden.

    Dat orgaan lijkt de ene regel veel strenger te hanteren dan de andere.

    Dus helemaal losstaand zijn ze niet.
    12 maart 2023 10:58
    Mwa de veiligheid van de renners komt altijd op het bordje van de renners/ploegen, de UCI laat het zelf toch wel eens na bij sommige zaken en zeker finishes. Volgens mij kun je best stellen dat als de renners veel aan veiligheid doen (en bij gebrek gestraft worden door de UCI) er ook wat van de UCI verwacht mag worden. Anders is het een beetje de pot die de ketel verwijt, en daar dan aan verdient.
    Misschien moeten de rennersvakbond/ploegenvertegenwoordiging ook de mogelijkheid hebben om de UCI te straffen voor ingebrekestelling.

    Natuurlijk zat Julian gewoon fout.
    12 maart 2023 10:58
    Moet, verder los van deze kwestie, wel lachen om de opkomst van de term 'whataboutism'. Kunnen vrome types die er (verrassend genoeg) moeite mee hebben op hun inconsequente gedrag en/of meningen te worden gewezen toch nog de illusie koesteren dat ze de discussie gewonnen hebben. Past perfect bij een tijd dat mensen er steeds meer moeite mee hebben nuances te zien, laat staan hun eigen ongelijk onder ogen te komen. Ook weer een product van de totaal gestoorde Amerikaanse politiek-maatschappelijke verhoudingen dat naar ons komt overwaaien.
    12 maart 2023 11:04
    Veiligheid is een overkoepelende waarde van de UCI. Dat maakt het hypocriet als je een boete geeft aan een renner voor een klein vergrijp terwijl je zelf als organisatie grote inbreuken op deze waarde onbesproken laat. Lefevere legt terecht een link tussen die twee.
12 maart 2023 13:28
heb het idee dat sommigen elk statement van lefevere beginnen te lezen met de intentie om het hoe dan ook oneens te zijn

als patlev van mening verandert, veranderen zij gewoon mee
12 maart 2023 13:44
Als ze in z’n portemonnee zitten, wordt ie chagrijnig. :D
12 maart 2023 09:43
De boete voor Alaphilippe is gewoon terecht. In een wedstrijd is het verboden om fietsend een helm af te doen. Daar is geen discussie over mogelijk. Of de UCI / organisatie zelf ook fouten maken staat natuurlijk los van deze boete
    12 maart 2023 10:20
    En als het kou is,aan de,start en je een muts onder je helm draagt moet je die hele dag op ? Onzinnig dit ..
    12 maart 2023 10:41
    @Dikke vrouw Alaphilippe had ook langs de kant kunnen gaan staan en kleding wisselen. Of je moet de regel schrappen, maar regel is regel. Door geen boete uit te delen, geef je een verkeerd signaal en kun je de regel direct afschaffen. Als er straks iemand valt die hetzelfde doet en met zijn kop op het asfalt komt, krijgt de UCI de 'schuld' omdat ze het toegelaten hebben.
    12 maart 2023 11:07
    Zoals over alle regels in onze rechtstaat is er discussie mogelijk, nee, zelfs nodig, als er dogmatisch, buitenproportioneel of legistisch wordt gehandeld.
12 maart 2023 10:46
Lefevere voelt zich kennelijk bedreigd in zijn positie als opperhypocriet. De argumenten die Lefevere opsomt “waarom krijgt Alaphilippe zo’n hoge boete’ en ‘waarom mag Knox niet stayeren achter de ploegleiderswagen’ zijn in een discussie over veiligheid en gevaarlijke punten binnen het parcours drogredenen. Wat is nu Lefevere zijn standpunt, weet hij het zelf wel? Je kan niet pleiten voor veiligheid met als argument dat het afdoen van de helm (in plaats van eventjes stoppen) geoorloofd is. Wanneer Lefevere wil opkomen voor veiligheid dan is het en-en-en (dus niet fietsend je helm wisselen, niet stayeren, maar ook zorgen voor een veilige finale). De hiërarchie die Lefevere denkt aan te brengen in het veiligheidsdebat, waarin de straffen binnen zijn eigen team onder aan de prioriteitenlijst staan, kan ik niet anders zien dan een onderschatting van het intellect van de gemiddelde wielerfan. Ik neem toch aan dat 90% van de volgers door zijn ‘haarscherpe analyse’ heen prikken.
12 maart 2023 09:32
'Mijn advies aan gestopte Wolfpack-renners die iets willen blijven doen in de koers: wordt UCI-commissaris en knijp selectief een oogje toe voor de eigen vriendjes'

Reacties zijn gesloten.