Lefevere over terugkeer Bennett: “Vanaf nu rijdt hij elke koers, waarin we hem kunnen opstellen”
Sam Bennett maakt vrijdag zijn comeback in het tenue van Deceuninck-Quick-Step. De Ierse sprinter was maandenlang geblesseerd, lag in de clinch met ploegmanager Patrick Lefevere en maakte op het EK plots zijn rentree. Mede daardoor moet Bennett volledig doorbetaald worden. “Vanaf nu gaat hij elke koers rijden, waarin we hem kunnen opstellen”, reageert Lefevere in Het Nieuwsblad.
Eerder liet Lefevere al weten dat Deceuninck-Quick-Step het salaris van Bennett wilde halveren. Dat mag volgens de UCI-regels als een renner drie maanden inactief en niet wedstrijdfit is. “Wie mij kent, weet dat ik dat nooit doe, maar hier handelt de renner te kwader trouw”, zei Lefevere daar toen over.
Maar omdat Bennett – redelijk onverwachts – van start ging op het EK in Trentino, ging die salarishalvering niet door. “Hij heeft zeven kilometer meegereden. Goed gezien van hem, want wij konden die selectie voor Ierland niet weigeren en hij vermijdt dat de UCI-regel in werking wordt gesteld”, aldus de ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step, die momenteel in de Ronde van Slowakije verblijft.
‘Jammer dat de Ronde van Guangxi is geannuleerd’
Lefevere moet de Ier, die na dit seizoen naar BORA-hansgrohe vertrekt, daardoor volledig doorbetalen. Dus… “Vanaf nu gaat hij elke koers rijden, waarin we hem kunnen opstellen”, is daarop de reactie van de manager. Te beginnen met het Kampioenschap van Vlaanderen van vrijdag.
“Zondag rijdt hij ook mee in Gooik, dinsdag start hij in Vichte plus al wat er nadien nog komt. Hij heeft het zelf zo gewild. Ik vind het plots jammer dat de Ronde van Guangxi in China is geannuleerd. Als ik terug ben (uit Slowakije, red.) en ik kom Sam eens tegen, zullen we elkaar wel eens spreken.”

foto: Cor Vos
Ik dacht dat het iets te maken had met het al dan niet starten van Bennett in de Tour?!
Misschien iets voor de redactie om een tijdlijn uit te schrijven van de Lefevre/Bennett-rel, want dit lijkt me eerlijk gezegd nog niet afgelopen.
Denk maar aan Mas die in zijn laatste jaar bij DQS podium reed in de Vuelta. Andere ploegen zijn geneigd om vertrekkende renners niet meer mee te nemen naar de grote rondes.
Voor Fabio Jakobsen had DQS zich ook kunnen beroepen op het halveren van het salaris, wat ze ook nooit gedaan hebben.
Dus ondanks dat er veel kritiek is op de persoon van Lefevre (wat ik ook snap), heeft DQS als team meestal een voorbeeldrol gespeeld in het opstellen van renners die einde contract zijn en het blijven betalen van langdurig zieke/geblesseerde renners.
Als ik kijk naar bijv. TJV, dan komt het op mij toch echt over alsof ze heel veel respect hebben gehad voor de personen zelf en de contractuele afspraken bij Dumoulin en Groenewegen. Ik denk persoonlijk dan ook niet dat Lefevere daarin nou zoveel beter is dan andere ploegen, ik denk vooral dat hij er heel graag mee te koop loopt!
Ik denk dat een dergelijk gesprek in de meeste normale bestuurskamers zou hebben plaatsgevonden. Maar dat Lefevere een dusdanige verzameling mensen om zich heen heeft gebouwd die hem niet tegen durven spreken uit angst voor represailles, danwel blind mee gaan in alles wat hij doet.
Ik denk dat de bestuurskamer van DQS grote gelijkenissen vertoont met "the oval office" onder de vorige president van de VS. Waar je ook een grote boze "bully" had rondstappen waar iedereen bang van was, en die ook enkel ass-kissers en vertrouwelingen om zich heen had verzameld, die hem het idee gaven dat alles wat hij deed goed was, en dat de rest van de wereld het verkeerd ziet.
Hoe dan ook altijd wel vermakelijk in theater Lefevere.
Maar wie hem tegen krijgt, heeft een probleem. Als je een Italiaanse pr-man hebt die 5 woorden Nederlands kent en een pr-dame die als je buitenvrouw fungeert, mag je weinig tegenwerking verwachten als er weer eens een ongefundeerde scheldkannonade volgt. Gezien zijn statuur in Belgie kan Lefevere dat ook gewoon maken zonder zelf met de grond gelijkt gemaakt te worden. Die luxepositie heeft hij wel de afgelopen decennia zelf opgebouwd, en da's ook een kwaliteit.
Ik heb weliswaar grote bedenkingen bij de manier waarop Lefevere in deze zaak gehandeld en vooral gecommuniceerd heeft, maar wanneer een conflict van deze aard op die manier escaleert is dat zelden aan een partij toe te schrijven.
Ik vind het heel frappant dat het voor sommige reageerders blijkbaar zonneklaar is dat in dit conflict Lefevere de grote boosdoener is, terwijl in het conflict tussen DSM en Van Wilder de schuld blijkbaar eenzijdig bij Van Wilder ligt.
Bennett is een held die opstaat tegen een dictatoriale werkgever, Van Wilder een verwend nest dat vooral moet zwijgen.
Ik denk dat het in beide zaken een stuk complexer is, zoals het leven zelve als het ware.
Ze zouden veel beter 2 "transfer" periodes per jaar inbouwen en wanneer je ergens heen kan ook meteen opkrassen. In dit geval zou Bennett al lang bij Bora rijden en was er geen salaris vraagstuk meer.
De schuldvraag in dit geval is totaal niet complex gezien Bennett ruim een half jaar voor de periode die daar voor staat met een andere ploeg is gaan praten en dan nog 10 maanden verder moet bij zijn oude ploeg.
Ik ben het daar niet mee eens. Als je twee transferperiodes in gaat bouwen, dan gaat dat heel veel impact hebben op het wielrennen. Programma's en ploegen worden om renners heengebouwd. En het verdienmodel zit hem niet in de koehandel met renners, maar in sponsors die de boel betalen (en ergens een beetje prijzengeld).
De twee transfer periodes lijkt op het voetbalmodel. En mijn persoonlijke mening is dat dit qua verdienmodel voor ploegen misschien interessant is, maar met sport niks meer te maken heeft. Voor ploegen is het veel interessanter om bezig te zijn met het kopen en verkopen van spelers (inclusief de bijbehorende merchandise) dan met de feitelijke sportprestaties zelf. Van dat model kots ik.
Gewoon contracten tekenen met vol verstand, en ze uitdienen. Geen tussentijdse transfers, en het liefst ook zo weinig mogelijk "Van Wildertjes"; aansturen op een tussentijdse breuk. Klinkt misschien ouderwets, maar zo vind ik fietsen het mooist!
@Michelangelo Ik heb transfer tussen haakjes gezet omdat ik transfer bedragen in het wielrennen niet zie gebeuren. Ik heb ook niet gesproken over een contract niet uitdienen.
Finn Fisher-Black die van Jumbo development naar UAE is gegaan en meteen vertrok, dat is toch veel logischer dan blijven emmeren.
Kijk nu naar de ronde van Luxemburg waar Almeida alweer "verdacht" is dat hij samenwerkt met zijn vriendjes van UAE waar hij straks heen gaat.
Dat is hetzelfde als dat Berghuis al een contract heeft bij Ajax en dan bij Feyenoord in zijn eigen doel schiet.
Het bouwen van een programma rond een renner doet niets af aan wat er steeds vaker gebeurt, gezien de tour van 2021 van DQS ook rond Bennett gebouwd zou zijn.
López die een contract had tot 2023 en nu naar Astana gaat? Die ga je toch ook niet nog 2 jaar opstellen zodat hij overal na 7 kilometer afstapt.
Lefevere voelt zich hierdoor (toch wel terecht) genaaid, maar handelt dan wel heel irrationeel door dus een totaal ongemotiveerde renner op te gaan stellen ipv een andere renner die wel met motivatie aan de start zou komen. Dan schiet je jezelf toch in je eigen been.
Misschien dat NS en RV dan ook weer reageren.
Bennet rijdt nu die 7km, ondanks dat hij nog in zijn revalidatie zit, om zijn salaris doorbetaaald te kunnen krijgen.
Als Lefevre bewust Bennett uit koers heeft gehouden om zijn halve salaris niet uit te hoeven betalen heeft Bennett weer overschot van gelijk.
Wellicht krijgen we de feiten ooit nog wel boven tafel....
Heb dat transferconcept in het wielrennen trouwens nooit echt goed begrepen.
Waarom moet dat middenin een lopend seizoen vallen, dat is toch vragen om problemen?
Je hebt tussen midden oktober en midden januari toch meer dan tijd genoeg?
Ik snap dat de winter heel belangrijk is voor trainingsopbouw en stages, maar zo extreem veel profs zijn er nu ook weer niet.
In de 3-4 weken dat de profs (relatieve) rust nemen kan je toch wel de ruime basis voor je team onder contract leggen?
Daar komt nog eens bovenop dat renners die andere ploeg hebben voor het seizoen daarop bijna alle interessante koersen op de kalender mogen schrappen van hun programma. Dat is toch je reinste kapitaalsvernietiging?
Stel je voor dat je sponsor bent van een team als TJV, Lotto, ... waar max 3-4 grote namen 90% van de overwinningen bij elkaar rapen, en net van hen is bekend dat ze al in april of mei een mondelinge overeenkomst hebben met ander team. Je zal maar miljoenen neerleggen om ze nergens aan de start te zien verschijnen waar er publiciteit te rapen is. Op het vlak van transfers kan het wielrennen toch nog ontzettend veel leren van andere sporten.
Juist. Het geeft te denken over de kwaliteit die op bepaalde posities aanwezig is binnen de top van commerciële ploegen (boehoe we kunnen geen sponsor vinden). Het niet doorontwikkelen van talenten is tot bepaalde hoogte verkoopbaar, maar het dwarsliggen bij veelwinnaars/toppers is je geldschieters een mes in de rug steken.
Je moet ook met je sponsoren een budget onderhandelen voor het volgend jaar
Vaak worden dan de kopmannen (met hun commerciele waarde) vast gelegd halverwege het jaar en vaak wordt iets later op het jaar, het team gevuld met 'kleinere' renners.
Als je zowel sponsoren als kopmannen als knechten allemaal gaat moeten vastleggen ( en onderhandelen) in die laatste weken zal je enkel enorm veel chaos creëeren.
Officieel mag je ook geen transfers doen voor 1 augustus, maar het gebeurt natuurlijk al veel vroeger.
Het veranderen naar pakweg 1 november of december zal hieraan niets veranderen.
Waarop hij vervolgens zelf later terug is gekomen, omdat de blessure wél echt was. Dat had hij alleen pas later door.
Afijn, als mijn werkgever zo over mij zou liegen in de media zou de samenwerking wellicht ook niet meer zo soepel gaan. Ik vind het knap dat Bennett wijselijk zijn mond houdt, dat was mij niet gelukt.
--------
Patrick Lefevere heeft in zijn zaterdagcolumn in Het Nieuwsblad tekst en uitleg gegeven over de blessure van Sam Bennett. 'Hij heeft last van een ontsteking in de patellapees, dat zijn hardnekkige blessures.'
Lefevere heeft een verleden met deze blessure. 'We hebben het eerder meegemaakt met Tom Boonen, Zdenek Stybar en Andrea Bagioli, die er zelfs allemaal aan geopereerd zijn.' Op dit moment weet de baas van Deceuninck-Quick-Step dan ook niet of Bennett de Tour de France überhaupt haalt. 'Op dit moment weten we dat niet, Sam moet minstens nog tot maandag rusten.'
Naar eigen zeggen heeft Lefevere 'niet echt een plan B'. 'Ik ben zondag gaan eten met Mark Cavendish en daar heb ik hem de vraag gesteld of hij nog een grote ronde wil rijden. Hij zei 'niet aan dit salaris' en dat begrijp ik. De Tour betekent rijden onder druk en onder een vergrootglas liggen.' Lefevere denkt er nu over na om het contract van de dit jaar succesvolle Cavendish op te waarderen. 'Het is iets waar ik op dit moment over nadenk: Cavendish verlengen voor de Tour, aan betere voorwaarden.'
--------
Dit was het eerste artikel van beide kanten. Lefevere had dus de tour met Bennett willen rijden en had niet eens een fatsoenlijk alternatief.
Het is later mis gegaan toen Bennett buiten de ploegarts zelf ging bepalen wat hij wilde en een kwakzalver uit Monaco het mocht vertellen.. Dus lefevere kon niet meer controleren of hij een blessure had en wat hij daar aan deed om ervan te herstellen..
Wat Lefevere toen had moeten doen is hem een schrijven sturen dat hij zich moet melden of anders zijn ontslag krijgt... Wat Lefevere gedaan heeft, is in de pers gaan roepen en dat is dom, echter is Bennett als eerste de fout in gegaan.
Patje heeft in mijn ogen alleen niet de definitieve omslag gemaakt naar de huidige tijden. Werknemers hebben meer en meer rechten gekregen en werkgevers kunnen vaak alleen ja en amen knikken. Bennett heeft iets aan zijn knie en Patje trekt dat in twijfel. Hij heeft ook al snel door dat hij machteloos staat. Een moderne CEO zou zoiets overlaten aan de advocaten van de ploeg maar bij Patje komt de jaren 70/80 mentaliteit naar boven. Lekken naar vriendjes in de pers. Die heeft hij genoeg want de gehele Belgische pers kruipt al ongeveer 30 jaar in zijn reet zonder ooit een wanklankje op te schrijven. De lafbekken. Maar dat terzijde :)
De contracten van tegenwoordig zijn gewoon waterdicht en Bennett maakt daar handig gebruik van en maakt eigenlijk duidelijk dat hij schijt heeft aan Patje, die dat natuurlijk niet gewend is, nu wild om zich heen slaat en dingen in de pers laat zetten waar Trump nog een puntje aan kan zuigen (idd Michelangelo)
De afloop van het verhaal zal zijn dat Bennett gewoon het gehele jaar zijn volle salaris zal krijgen en dat Patje door kan blijven pruttelen in de krantjes. Voor mij is deze hele zaak het bewijs dat Patje een beetje te oud wordt voor deze onzin. Zijn straatvechtersmentaliteit wordt een beetje lachwekkend en kan niet meer mee in de moderne tijden waar zaakwaarnemers en advocaten van renners bepalen wat er gaat gebeuren. En niet een tandeloze wolf van 66.