Lefevere over mogelijke komst Bennett: “Ik zit erbij en ik kijk ernaar”

zaterdag 21 september 2019 om 10:19
Lefevere over mogelijke komst Bennett: “Ik zit erbij en ik kijk ernaar”

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick Step heeft weliswaar al budget vrijgemaakt voor de mogelijke komst van Sam Bennett, maar de ploeg kan niet anders afwachten hoe het juridische geschil tussen de sprinter en zijn huidige werkgever BORA-hansgrohe zich ontvouwt.


“Hij staat gebudgetteerd, maar er is een juridische slag aan de gang tussen hem en zijn ploeg”, zegt Deceuninck-Quick Step-ploegbaas Patrick Lefevere in een interview met Het Nieuwsblad. Centraal staat de vraag of Bennett nog een contract heeft bij BORA-hansgrohe voor 2020 of niet. De zaak is al tegen het licht gehouden door de UCI en daarin is Bennett in het ongelijk gesteld.

“Maar ik snap de insteek van BORA-manager Ralph Denk niet. Waarom een coureur tegen zijn goesting houden als hij na Peter Sagan en Pascal Ackermann toch maar je derde sprinter is?” Lefevere kan momenteel niet anders dan toekijken en afwachten hoe de zaken zich ontvouwen. “Als ik tussenkom, kan ik een boete krijgen van de UCI.”

De ploegbaas vindt het onterecht dat hij als de slechterik wordt gezien in transfergeruchten, die al maandenlang aanhouden. “Als Bennetts manager Andrew McQuaid – een jurist nota bene – mij verzekert dat hij vrij is, wie ben ik dan om dat tegen te spreken?”

Aanhoudende geruchten
Al vier maanden geleden werd bekend dat Bennett meerdere opties had in de WorldTour, waarna de geruchten over een mogelijke verhuizing naar Deceuninck-Quick Step steeds luider werden. Lefevere rekende aanvankelijk af met die geruchten omdat Bennett al een nieuw contract had getekend bij BORA-hansgrohe, maar de verhalen bleven aanhouden.

Zelf hield Bennett zijn kaken op elkaar. “Deceuninck-Quick Step is een goede ploeg, maar dat is BORA-hansgrohe ook. Er is nog niets concreet, maar er komt nieuws de komende weken”, zei hij tijdens de BinckBank Tour. Eind vorige maand werd bekend dat de sprinter via de juridische weg een vertrek probeerde te forceren bij zijn huidige ploeg.

Dit artikel delen:

14 Reacties

josi 21 september 2019 om 10:35

“Soms weet ik blijkbaar meer dan de journalisten. Bennett heeft al lang bijgetekend bij BORA-hansgrohe”, zo zei Lefevere enkele maanden terug. Is die handtekening ineens ongedaan gemaakt of weet hij soms toch minder dan de journalisten?

Verweggistan 21 september 2019 om 10:41

Maar Mcquaid verzekerde hem dat dat contract niet telde. Waardeloze manager overigens. Bennett dat voorcontract laten tekenen was al raar, en vervolgens garanderen dat het niet telt en dan blijkt het wel geldig te zijn.

Verweggistan 21 september 2019 om 10:38

Ik wist niet dat er al een beslissing was genomen door de UCI in deze zaak, dat lijkt mij het belangrijkste nieuws uit dit stukje. Of heb ik dat gemist. En Lefevre valt dit keer idd niks te verwijten, en als hij toch moet afwachten heeft hij mooi de tijd om de mixed-relay te kijken.

Gebruikersnaam 21 september 2019 om 10:55

Misschien een contractje aanbieden aan Selig, dat zou een goede vervanger voor Richeze zijn. Al zijn ze gelukkig ook al van professioneel sprintverprutser Sabatini af.

Sagan=hulk 21 september 2019 om 11:02

Selig is de maat van Ackermann, die gaat gewoon bij Bora blijven.

Sagan=hulk 21 september 2019 om 11:07

Bennett blijft best gewoon bij Bora. Sagan heeft het record van groene truien en is de Tour beu, dus volgend jaar kan Bennett perfect de Tour rijden als kopman in de sprints. Ackermann laat je dan een beetje hetzelfde programma rijden als Bennett dit jaar. En in Milaan- San Remo kan je best met meerdere spurters starten. Ackermann raakt de Poggio vermoedelijk toch niet over en als Bennett erover raakt dan laat je hem sprinten en als het echt een select groepje is dan zal Sagan sprinten. Als Bora Bennett echt wil houden dan geven ze Archbold best nu een contract.

EddyB1958 21 september 2019 om 11:20

5 x als…

Panache 21 september 2019 om 11:51

Bennett komt de Poggio niet over… Was je op vakantie afgelopen maand?

Theo H 21 september 2019 om 11:51

“Ackermann laat je dan een beetje hetzelfde programma als Bennett dit jaar”
Dus Ackermann wordt als Duitse sprinter in een Duitse ploeg, na een erg succesvol seizoen, van tweede man gedegradeerd tot derde man. Klinkt allemaal erg logisch, of toch niet?

Gebruikersnaam 21 september 2019 om 14:27

Als Sagan zegt dat hij zin heeft in de Giro, dan komt Ackermann gewoon naar de Tour. Die 2 mogen hun seizoen zelf uitstippelen, Bennett krijgt wat er dan nog over is en dat gaat nooit veranderen, zal altijd 3e blijven, ook al is hij misschien wel de snelste, al zal het niet veel schelen met Ackermann.

tendam 21 september 2019 om 11:54

Ik kan me volgens mij uitspraken herinneren van Lefevere over de zaak-Van Aert die haaks staan op wat hij hier zegt… maar goed, what else is new.

Als Bennett komt worden ze in elk geval bepaald niet slechter in de sprints. Hij is beter dan Viviani, doet eigenlijk voor niemand onder en is veelzijdiger dan allemaal (behalve Sagan en VDP dan, als je dat sprinters noemt).

Zjoske 21 september 2019 om 14:05

Ik heb Lefevre best hoog zitten in tegenstelling tot de meesten hier, maar dat constant in zijn eigen straatje praten staat me echt vies tegen.
Het voorbeeld wat jij hier aanhaalt, de mixed relay, motards in de koers, ga zo maar door…

Shinzawai 21 september 2019 om 12:23

Bora wil gewoon een vergoeding voor contractbreuk, dat komt vast wel goed.

chaspatate 22 september 2019 om 18:42

Ook in dat interview; Evenepoel rijdt volgend jaar de Giro of de Vuelta…