Lefevere over mogelijke interesse INEOS Grenadiers in Evenepoel: “Het is een unfaire druk”
foto: Cor Vos
maandag 10 juli 2023 om 07:16

Lefevere over mogelijke interesse INEOS Grenadiers in Evenepoel: “Het is een unfaire druk”

Ondanks dat Remco Evenepoel een contract heeft tot eind 2026 bij Soudal Quick-Step, zingt al geruime tijd rond dat INEOS Grenadiers interesse heeft in de regerend wereldkampioen. Patrick Lefevere, ploegbaas van Soudal Quick-Step, spreekt zich in Het Laatste Nieuws uit over de flirt van de Britse miljoenenformatie met Evenepoel. “Wie Evenepoel wil, moet zijn contract betalen maal zoveel jaar”, aldus Lefevere.

Naast INEOS Grenadiers zouden meer WorldTeams azen op de laatste winnaar van de Vuelta a España. “En wat ga je doen met zijn contract tot eind 2026? Als de UCI fair is, kunnen ze niets doen”, reageert de teambaas. “Wie Evenepoel wil, moet zijn contract betalen maal zoveel jaar. Plus nog zoveel voor sponsors die niet akkoord zullen zijn en klacht kunnen indienen. Ik zou het factuurtje niet willen betalen.”

Lefevere weet dat er interesse is geuit, maar officieel mag dat niet. Toch kan hij er weinig aan doen. “Moet ik een aangetekende brief schrijven? Moet ik bij de UCI gaan klagen dat ze Remco lastigvallen? En wat als ze ontkennen? Moet ik ze dan allemaal leugenaars noemen?”, vraagt hij zich af. “Het moet stoppen, maar je kunt het niet stoppen. Het is een unfaire druk van INEOS Grenadiers. Sky is al begonnen van voor hij prof was, en ik ben ze te rap afgeweest. Zo simpel is het.”

‘Ik ga toch neen zeggen tegen bod op Evenepoel
Contact tussen de managers van INEOS en Lefevere is er al even niet meer. Volgens de Belgische manager zegt Rod Ellingworth niets tegen hem. Op een gesprek zit Lefevere ook niet te wachten. “Ze gaan alles ontkennen, want volgens de reglementen mogen ze het niet bekennen”, is hij duidelijk. En Evenepoel verkopen? “Ik ga toch altijd neen zeggen. Een renner verkopen, ik hou daar niet van. Het gaat toch niet over een auto?”

RIDE Magazine
33 Reacties
10-07-2023 09:52
Los van Quickstep en wat daar dan nog van over is... voor Evenepoel lijkt het me een grootse stap voorwaarts. Weg uit de hysterie van België en veel beter omkaderd.

En de kampen Ineos, UAE en Jumbo tegen elkaar, dat wordt waanzinnig.
    11-07-2023 22:47
    Verkopen die kerel. Hij is 3 meer waard dan heel de ploeg. Hoe mooi het ook klinkt, blijven allemaal kruideniers sponsoren daar. Niks mis mee, maar je gaat er geen topploeg mee bouwen, denk dat patlev daar ook wel achter is.
10-07-2023 10:02
Na de Giro was er het bericht dat Evenepoel niet tevreden was bij Soudal-Quick Step. Toen is nooit duidelijk geworden waarom precies niet. Zijn programma? De ondersteuning? De coronaprotocollen in de Giro?

Want laat ons wel zijn, veel versterking is er nog niet gekomen voor Evenepoel. Je hebt talentvolle Belgische renners als Van Wilder (wil op termijn eigen kansen) en Vansevenant (nog niet vaak als knecht gezien voor Evenepoel), maar wat hebben ze verder al specifiek gehaald als helpers? Jan Hirt? Vervaeke heb je natuurlijk wel, maar dat kan je bezwaarlijk een Kuss of Adam Yates noemen.

Evenepoel is op dit moment een beetje de laatste strohalm voor Lefevere. Want hij presteert wél. De ploeg zit op dit moment niet in een wat moeilijker parket omdat ze zich aan het omvormen zijn tot rondeploeg, want ze hebben nog geen rondeploeg.

Dan zit je met een goed presterende kopman, die eigenlijk ook niet echt omringd wordt zoals het moet. En anderzijds met een klassiek team dat niet levert.

En daar knelt toch wel het schoentje. Het zwaarste contract dat ze ooit hebben afgesloten met Alaphilippe, en dat voor 3 jaar. Het is al het tweede jaar op rij dat die duidelijk minder is, en daar zitten ze nog een jaar aan vast. Een situatie zoals bij Lotto met Gilbert en Degenkolb zou Lefevere nooit overkomen, maar dat lijkt hier toch wel gebeurd. Asgreen idem. Een paar weken na zijn zege in Vlaanderen vastgelegd voor 3 jaar en sindsdien enkel nog Deens kampioen tijdrijden geworden.

Veel meer dan een ploeg in verandering (die nog moet beginnen veranderen) zit hij met 2 kopmannen voor de klassiekers die hun beste niveau niet (meer) halen. En dan komt zowat elk team in de problemen. Wat gebeurt er bij Alpecin-Deceuninck als VDP minder begint te presteren?

Ook Jakobsen is dit jaar niet de topsprinter met garantie op succes. Vergelijk dat met Cav of Kittel in het verleden, die keer op keer scoorden. Je kan zeggen dat ze de trein niet meer hebben, maar ligt het enkel daaraan? Merlier wint wel wat, maar is ook niet iemand die 5 ritten in een grote ronde gaat winnen.

Ook de subtoppers voor de klassiekers als Sénéchal, Ballerini en (iets beter) Lampaert zorgen te weinig voor succes.

Dan kom je in de situatie terecht van een paar jaar geleden. Toen wilden de sponsors enkel door als Boonen bleef, nu is dat wellicht het geval bij Evenepoel.

Dus voor volgend jaar moeten ze al proberen een topper binnen te halen die naast Evenepoel voor zeges kan beginnen te zorgen. De Lie is natuurlijk ideaal maar wil die weg bij Lotto? Daarnaast een goeie klimluitenant zoeken. En dan na 2024 vervanging zoeken voor Alaphilippe en Asgreen, die misschien in hun laatste contractjaar wonderlijk genoeg hun beste benen terugvinden? En dan maar hopen dat Evenepoel ondertussen niet weggaat, al is die niet ongevoelig voor het sentiment van de familiale ploeg die hij daar rond zich heeft.
    10-07-2023 11:12
    Heb meer te doen vandaag Sjors.
    10-07-2023 11:16
    Ja Lars, dat teksten van meer dan 1 alinea jouw petje te boven gaan, weten we nu wel al.
    10-07-2023 11:34
    We leven in een tijd van oneliners, Sjors.

    Prima analyse van de situatie (daar kunnen sommigen een puntje aan zuigen). Vroegtijdig vertrek van Evenepoel zou inderdaad de doodsteek zijn voor de ploeg. In 3 jaar tijd van dominante factor in alle klassiekers naar een lege huls, met knechten zonder kopman op behoorlijk niveau.

    Persoonlijk denk ik dat Lefevere het ombouwen van een ploeg een beetje heeft onderschat. En nu met een probleem zit, zeker nu er blijkbaar interesse is van andere partijen (anders zou hij het niet openlijk op deze manier uitventen).
    10-07-2023 11:42
    Toch moest ik stiekem lachen om de opmerking van Lars. :D

    Verder prima betoog Sjors.
    10-07-2023 11:47
    Ach, ik moest er zelf ook wel om lachen. :)
    10-07-2023 11:47
    Het probleem van de slechte huidige resultaten bij SQS is inderdaad niet het ombouwen tot een rondeploeg. De mindere prestaties in de klassiekers en grote rondes (waar de rondeploeg niet start) ligt inderdaad aan het uitblijven van vorm van de mannen die het moeten doen. De ploeg is in de klassiekers op papier (en in de boekhouding) nog even sterk als vroeger maar op het asfalt komt het er niet uit. Er IS geïnvesteerd in de klassiekersploeg met de contractverlengingen van Asgreen en Alaphilippe. Het heeft gewoon niet goed uitgepakt. De zogenaamde rondeploeg mag geen excuus zijn voor het uitblijven van resultaten vorig en dit seizoen.
    Ik vraag me wel af of er even veel aandacht gaat naar de trainingsmethodes van de klassieke kern. Alaphilippe lijkt me wel iemand met pieken en dalen. Maar dat ook Asgreen, Lampaert, Senechal... zo matig presteren kan toch geen toeval meer zijn. Dan wordt er toch niet goed gewerkt lijkt het me.
    10-07-2023 13:23
    Ach, met Merlier heeft hij een goede sprinter in huis. Van Wilder wordt ook steeds beter, nog 2 'motoren' (minstens eentje die goed bergop kan) eraan toevoegen en hij heeft zijn ploegje klaar. Blijft Cian bij Bora? Pogacar profiteert maximaal mee van de Jumbo-trein momenteel, dus QS hoeft geen afkooksel te zijn van die ploeg. En last but not least: hij hoeft de Tour in 2024 niet te winnen, top5 zal al goed zijn.
10-07-2023 09:00
Het probleem van een kopie uit de voetbaltransferwereld zit 'm niet in de 'faire' oplossing of de beloning voor de opleidende ploeg, maar in de financiers. De voetbalwereld is vele malen rijker door een veel bredere kern met funding. In de wielerwereld lijkt er een soort cap te zitten en heb je bij wijze van 100% marktwaarde. En als je dan een flinke transfersom moet betalen voor Evenepoel (laat het 10 mln zijn), dan betekent dat dat dit bedrag (grotendeels) uit de eigen 'cap' (en teambudget) komt. Zo werkt het tot nu toe in de wielerwereld. Tom Dumoulin is een voorbeeld waar TJV nog een flink bedrag voor betaald heeft aan DSM, maar verder zijn er nagenoeg geen voorbeelden - vanwege het budgettaire verhaal.

Dus het kan alleen maar werken als transfersommen betaald worden met andere funden. Tja, die zijn er bijna niet. Alleen uit het midden-oosten zien we daar mogelijkheden.
10-07-2023 10:18
Er bestaat gewoon wetgeving over dit soort zaken. Bij het ontbinden van een overeenkomst voor bepaalde tijd zal in beginsel overeenstemming moeten worden bereikt over de voorwaarden en de prijs. Zo is het al jaren en zo gaat het ook al jaren in het wielrennen (zie bijvoorbeeld de zaak Dumoulin van Sunweb naar TJV). Wat Lefevere wederom ongevraagd doet is onderhandelen in de pers en in feite een prijskaartje op Evenepoel plakken. Zoals hij eerder dit weekend ook een prijskaartje plakte op het overnemen van zijn hele ploeg (dus incl. Evenepoel). Het is zinloos om hier serieuze discussies over te voeren omdat dit soort berichtjes vanuit Lefevere slechts koehandel zijn. Om preciezer te zijn: een koehandelaar die potentiële én niet bestaande kopers tegen elkaar uit wil spelen om er slechts zelf beter van te worden.
    10-07-2023 14:07
    ...een niet-bestaande koper uitspelen, benieuwd hoe je dat dan doet. De prijs kunstmatig opdrijven bedoel je? In principe kan je contracten van bepaalde duur die langer dan 2 jaar duren beschouwen als contracten van onbepaalde duur, met dezelfde opzeggingsvoorwaarden (en -vergoedingen). Kortom: als Remco weg wil, kan Patrick fluiten naar opzeggingsvergoeding die gelijk staat aan pakweg 4 jaar loon. Meer nog, als Remco aangeeft het contract te willen beëindigen en nog enkele maanden zijn opzegtermijn uitzit, dan hoeft er niets van vergoeding uitbetaald te worden. Dat is basiswetgeving en in principe zal het arbeidshof dit volgen. In principe.
10-07-2023 11:11
De enige die dit ‘gerucht’ steeds de wereld in brengt is Lefevere zelf.
10-07-2023 08:23
De kans dat hij naar INEOS gaat is zo goed als nihil, en zie ik niet gebeuren voor de Tour 2024. Als het in die Tour voor geen meter loopt, bijvoorbeeld omdat er geen degelijke ploeg rondom hem gesmeed kan worden, dan is een overstap -eventueel- mogelijk. Maar ook dan erg twijfelachtig. Tactisch goed gezien van Patrick om dit in de media te brengen, een poging denk ik om andere renners die twijfelen tussen INEOS en QS in zijn ploeg binnen te halen. 'Ga je naar het hopeloze INEOS of wil je je kans wagen in het vernieuwde QS-team?'
10-07-2023 09:05
Het is natuurlijk de ergste nachtmerrie van ome Pat als Evenepoel zou vertrekken. Ja, het betekent een hoop centjes, maar tegelijkertijd houd hij met zijn ploeg een lege huls over. Namelijk een berg aangekochte knechten voor een kopman die er dan niet meer is.
Dan zou je natuurlijk kunnen proberen om weer ergens anders een kopman vandaan te halen, maar vraag is of je dan iemand gaat vinden van het niveau Evenepoel (qua prestaties en uitstraling). Als het gaat om rondewerk zijn ze misschien nog wel te vinden, maar Remco kan natuurlijk veel meer dan dat. Dan kom je bijna uit bij een type Roglic, maar of die weg gaat willen.

Nee, voor Patje (en eigenlijk voor het hele wielrennen) is het te hopen dat contract gewoon contract is. Ook bij Evenepoel.
    10-07-2023 10:00
    Er is maar één alternatief: Tadej Pogačar. Maar dat zal Ineos al wel geprobeerd hebben.
    10-07-2023 10:27
    Terwijl ze Pidcock naar de top aan het brengen zijn. Ineos zou beter de eigen kweek koesteren ipv met geld succes te willen kopen
10-07-2023 09:36
Men heeft het over Ineos mbt Evenepoel.
Maar wat dacht je van de rijke sjeiks in het Midden Oosten.
Ze betalen megabedragen voor veelal oudere voetballers. Dan is Evenepoel toch een schijntje om af te kopen. Het salaris zullen ze makkelijk kunnen verdubbelen ten opzicht van nu. Ik denk dat Bahrein en UAE ook wel interesse zullen hebben om Evenepoel over te nemen van SQ als dat mogelijk is en hij natuurlijk ook zelf wil.
10-07-2023 12:47
Wat met Ayuso? Die gaat toch ook de tour willen rijden om te winnen (en snel)?
11-07-2023 20:30
Patje die zijn zakken niet nog even goed wil vullen zo tegen het einde van zijn rit?
10-07-2023 07:38
Op zich is een transfermodel -als in het voetbal- geen slecht idee voor het wielrennen. Dan hebben ploegen naast sponsorinkomsten en prijzengeld nog een bron van inkomsten.
Evenepoel zal niet goedkoop zijn uiteraard. Die moet -lijkt mij- minstens 10 miljoen kosten. Hij staat voor 2 miljoen op de loonlijst voor nog minstens 3 jaar. Mocht Patje die 10 miljoen deels kunnen investeren in andere kopmannen, dan staat er ongetwijfeld weer een prima ploeg bij Soudal.
    10-07-2023 08:13
    En makelaars / tussenpersonen rijk laten worden op kap van renners & sponsors? Laat maar …
    10-07-2023 08:16
    In het voetbal lopen de transferbedragen volledig uit de klauwen. Over het algemeen zorgt het alleen maar voor grotere verschillen tussen de teams.
    10-07-2023 08:26
    Voetbal is sws het slechtste wat je in het wielrennen kunt brengen. Ten eerste die transfersmodellen en als er dan ook nog zulke supporters komen dan is het hek helemaal van de dam. Nee... Laat het voetbal aub ver buiten de wielersport.
    10-07-2023 08:47
    Transfermodel is mensenhandel.

    Wielerploegen bouwen hun hele ploeg vaak op rondom 1 of 2 renners. Haal die weg, en het hele fundament onder een ploeg valt weg. Het grote geld gaat regeren.

    Het klinkt misschien leuk met verdienmodel en zo, maar het gaat denk ik de hele wielersport kapot maken.
    10-07-2023 09:02
    Klinkt als een afschuwelijk idee om de wielersport te commercialiseren met het voetbal in gedachten. Hoe meer geld, hoe meer belangen en machtsmisbruik. Laat de grootste geldwolven maar elders.
    10-07-2023 09:28
    Zo werkt dat natuurlijk niet. Transfers zijn geen bron van inkomsten, want een andere ploeg moet het betalen. Er komt dus geen nieuw geld in het wielrennen binnen. Het is schuiven met renners en met geld.
    10-07-2023 09:57
    Het is natuurlijk nu al mogelijk om zonder rechtszaken voortijdig (bij lopend contract) te vertrekken, indien dat contractueel geregeld is. Zo kon Lorena Wiebes overstappen van DSM naar SD Worx, hoewel ze nog niet einde contract was. Ik neem aan dat ze een afkoopsom moest betalen aan DSM, en dat SD Worx bereid was dat geld op tafel te leggen.
    10-07-2023 10:35
    Remember Jean Marc Bosman.
10-07-2023 09:30
Gaat dit nog altijd over Lefevre die zelf in media lanceerde dat hij een berichtje van Ineosbaas kreeg dat als Patlef stopt, hij Remco wou kopen?

Of over welke geruchten gaat het?
Ik zie dat zijn ploeg als slechtste presteert in deze Tour, is dit een manier om in de aandacht te komen?
10-07-2023 12:32
Meer boeiend dan Lefevere's uitspraken an sich is hoe de derde wereldmacht binnen het wielrennen denkt de tour te gaan winnen aankomeend jaar.

Binnenshuis

Pidcock en Rodriguez doen het goed nu, gaat één van hen nog een ferme stap vooruit zetten? Lastig te zeggen aangezien zij nog zo jong zijn.
Thomas & Hart, al grote rondes op zak en goed voor te bereieden. Maar gaan zij het nog kunnen doen?

En dan de boeiende mogelijkheden:

REVKET en Roglic, de één in een zwalkende ploeg die toch niet helemaal de ondersteuning voor elkaar krijgt (haal potdomme Lopez en Quintana man!) en de ander van een tweede viool voorzien terwijl de tour winnen het enig overgebleven doel is.
10-07-2023 10:33
Kanniemero.

Zonder flauw, ik hoop dat ie er nog is met een ploegje volgend jaar. Anders moet ik het aantal reacties op WF naar beneden schroeven met een 25%. Of Jonathan Vaughters adopteren als nieuwe Opi Terrible.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine