Lefevere over Alpecin-Fenix: “Trekken onderweg te gretig de kaart van klein procontinentaal ploegje”
Patrick Lefevere heeft zich woensdag tijdens de Scheldeprijs eens flink zitten opwinden over de koerstactiek van Alpecin-Fenix. “Ze deden geen meter kopwerk met het excuus dat ze Tim Merlier in de achtervolgende groep hadden.”
De manager van Deceuninck-Quick-Step snapt dat het onderdeel van het spelletje is, maar bij de ploeg van Mathieu van der Poel ziet de Vlaming een patroon. “Ze trekken onderweg te gretig de kaart van klein procontinentaal ploegje.”
“Het klopt dat ze procontinentaal zijn, maar klein zijn ze natuurlijk niet”, gaat hij verder in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad. “Het is gewoon een tactische keuze van de broers Roodhooft om de stap naar de World Tour niet te zetten. Ze maken slim gebruik van een hiaat in de regelgeving, dat hen alleen maar voordelen biedt.”
Rechtstreekse concurrent
Die voordelen zijn onder meer het vrijblijven van startplicht in WorldTour-wedstrijden, maar ook lagere minimumsalarissen en licentiekosten. “Af en toe zou ik organisatoren ook willen zeggen: bedankt voor de invitatie, maar wij doen toch niet mee. Daarnaast: voor de Roodhoofts is het goedkoper om Julien Vermote binnen te halen dan voor mij. Terwijl we natuurlijk wel rechtstreekse concurrenten zijn. De Ronde van Vlaanderen en de Scheldeprijs hebben dat net nog heel duidelijk gemaakt.”
“Op dit moment is er gewoon geen incentive voor de Roodhoofts om de stap naar de WorldTour te zetten. Gegarandeerd startrecht hebben ze sowieso: mochten ze de Europe Tour per ongeluk een keer niet winnen, dan wil elke organisator nog altijd Mathieu van der Poel aan de start. Het enige gevaar is dat hij een keer langdurig geblesseerd geraakt. Zoals wij hebben meegemaakt met Fabio Jakobsen en Remco Evenepoel. Ik wens het hen niet toe, maar het zou wel een stresstest zijn voor hun procontinentale model.”
Tot slot: “Ik heb alle respect voor de broers Roodhoofts. Ze leggen met hun ploeg een schitterend parcours af, dat een voorbeeld is voor veel mensen in de sport. Maar ze moeten van hun procontinentale statuut niet meer maken dan het is. Een administratief handigheidje, geen calimero-excuus om in de koers het werk over te laten aan de zogenaamd grote jongens.”
Hij weet als geen ander hoe het spel van het professionele wielrennen in en buiten de koers gespeeld moet worden.
Als het m uitkomt gooit ie een lap rood vlees de arena in. En weet een ieder duikt er op. Hij heeft de weer de mega aandacht en tegelijkertijd de afleiding en focus op, in dit geval het in discrediet brengen van een Pro team. Gelukt ome Pat! Leg ook eens je andere kaarten op tafel : als je Evenepoel tot 2025 kunt vast leggen, dan moet je toch enige financiële zekerheid hebben vwb een mogelijk nieuwe grote sponsor?!
Nu komt Lefevre nogal zeikerig over en lijkt hij de enige te zijn die niet tegen zijn verlies kan. Dat het een zeikerd is, staat inmiddels wel vast, maar hij zal echt niet de enige zijn die klaagt over slepen van renners/ploegen.
Ik vind het namelijk wel mee vallen met sleepgedrag of niet willen werken. Als je dan toch wilt klagen over sleepgedrag, dan kom ik toch echt eerder uit bij een ploeg als AG2R-Citroen.
Nee, ik denk dat dit Patrick op zijn kleinst is. Jaloers op de aandacht die Mathieu krijgt, balen dat Matje niet voor hem wil rijden. Dan ook nog eens balen dat Bennett geklopt wordt terwijl de wolven in overtal waren. En een stukje psychologische oorlogsvoering.
Als ik Peyskens was, dan ging ik in de eerste de beste klassieker in de vroeg vlucht zitten. Want het mag duidelijk zijn dat Lefevere niet meer achter Peyskens gaat aan rijden....
In 1998 na de Tour werd er in Frankrijk een start gemaakt met het bloed paspoort. Pas in 2008 werd het voor andere landen verplicht. Ook niet eerlijk. Tja.
Ja, hij zeurt. En tegelijkertijd heeft een terecht punt over het gare voordeel van de nr. 1 procontiploeg.