Lefevere over Alpecin-Fenix: “Trekken onderweg te gretig de kaart van klein procontinentaal ploegje”
Patrick Lefevere heeft zich woensdag tijdens de Scheldeprijs eens flink zitten opwinden over de koerstactiek van Alpecin-Fenix. “Ze deden geen meter kopwerk met het excuus dat ze Tim Merlier in de achtervolgende groep hadden.”
De manager van Deceuninck-Quick-Step snapt dat het onderdeel van het spelletje is, maar bij de ploeg van Mathieu van der Poel ziet de Vlaming een patroon. “Ze trekken onderweg te gretig de kaart van klein procontinentaal ploegje.”
“Het klopt dat ze procontinentaal zijn, maar klein zijn ze natuurlijk niet”, gaat hij verder in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad. “Het is gewoon een tactische keuze van de broers Roodhooft om de stap naar de World Tour niet te zetten. Ze maken slim gebruik van een hiaat in de regelgeving, dat hen alleen maar voordelen biedt.”
Rechtstreekse concurrent
Die voordelen zijn onder meer het vrijblijven van startplicht in WorldTour-wedstrijden, maar ook lagere minimumsalarissen en licentiekosten. “Af en toe zou ik organisatoren ook willen zeggen: bedankt voor de invitatie, maar wij doen toch niet mee. Daarnaast: voor de Roodhoofts is het goedkoper om Julien Vermote binnen te halen dan voor mij. Terwijl we natuurlijk wel rechtstreekse concurrenten zijn. De Ronde van Vlaanderen en de Scheldeprijs hebben dat net nog heel duidelijk gemaakt.”
“Op dit moment is er gewoon geen incentive voor de Roodhoofts om de stap naar de WorldTour te zetten. Gegarandeerd startrecht hebben ze sowieso: mochten ze de Europe Tour per ongeluk een keer niet winnen, dan wil elke organisator nog altijd Mathieu van der Poel aan de start. Het enige gevaar is dat hij een keer langdurig geblesseerd geraakt. Zoals wij hebben meegemaakt met Fabio Jakobsen en Remco Evenepoel. Ik wens het hen niet toe, maar het zou wel een stresstest zijn voor hun procontinentale model.”
Tot slot: “Ik heb alle respect voor de broers Roodhoofts. Ze leggen met hun ploeg een schitterend parcours af, dat een voorbeeld is voor veel mensen in de sport. Maar ze moeten van hun procontinentale statuut niet meer maken dan het is. Een administratief handigheidje, geen calimero-excuus om in de koers het werk over te laten aan de zogenaamd grote jongens.”
Zit een procontinentale ploeg te verwijten dat ze rijden als een procontinentale ploeg. Terwijl hij zelf de grootste goudhaan van de Belgische wielersport een dik contract heeft aangeboden. En wie weet ruift hij straks ook Sagan nog even binnen.
Ik snap niet dat ze Lefevere dit podium geven. Laat hem liever nog een keer optreden in "de slimste mens", dan kunnen we weer eens echt lachen met m.
Verder is het natuurlijk een gotspe om te klagen over Alpecin Fenix en dat ze creatief omgaan met budget beperkingen als je zelf Cavendish buiten het bestaande budget om aantrekt dankzij naar verluidt suikeroom Bakala. Het verklaart overigens wel waarom Cavendish in elke koers waarin hij meedoet als kopman wordt uitgespeeld.
Lefevere: "Ze deden geen meter kopwerk met het excuus dat ze Tim Merlier in de achtervolgende groep hadden.”
Zowel Rickaert als Philipsen hebben meerdere meters kopwerk gedaan en dan zelfs de meters die in de koers het meest toe doen
Maar het klopt nog steeds dat Alpecin Vermote goedkoper kan aantrekken terwijl ze wel in dezelfde wedstrijden uitkomen
@Eddy
Klopt, maar de regels zijn niet voor iedereen even streng
@Thijs
De uitspraak van Lefevere gaat over het hard maken van de koers vóór de eindsprint. Als Alpecin mee wedstrijd maakt komen ze op het einde misschien te kort. Ze gaven eerder als aan dat er geen trap te veel gegeven hadden
Als lefevere wil kan hij ook gewoon procontinentaal worden. Maar ik geloof niet dat alle grote namen dan nog in zijn ploeg willen rijden. En hij zal dan ook niet zoveel winnen. Of evenepoel een lang contract kunnen bieden.
De roodhoofden moeten het doen met wat ze hebben. Dat doen ze nu goed en het werpt vruchten af. En als lefevere het niet eens is met de spelregels moet hij commentaar leveren op de UCI.
Lefevere moet dus niet zo huilebalken.
Maar dan is de kans reëel dat ze meteen ook veel van hun sponsors en hun beste renners verliezen.
Ik denk dat ze vooral jaloers zijn op hoe deze ploeg wordt opgebouwd, met vdp die én hun renners vaak naar huis fietst én ook nog eens alle positieve publiciteit pakt.
Dus lefevere kan beter terug in zijn hok en volgende week in zijn column sorry zeggen voor zijn dom geneuzel. En dat hij wat te diep in het glaasje had gekeken toen hij het opschreef.
En verder overigens verbazingwekkend dat HLN deze inhoud publiceert. Blijkbaar zijn ze daar ook te bang om kritiek te leveren omdat ome pat daar niet tegen kan. En misschien stopt met schrijven. Dát zou pas een zegen zijn voor de wielersport!!!
Nee, PatLev is een enorme hypocriet en degenen die hem verdedigen mogen mee in de spiegel kijken!
Maar die luxe-positie van Alpecin (alle voordelen van de WT, geen enkel nadeel) gaat natuurlijk niet blijven duren. Ook al hebben ze het volste recht om gebruik te maken van een loophole in de reglementen, toch zullen UCI en andere teams dat niet blijven pikken en zullen de regeltjes wel aangepast worden om dit aan te pakken. Want Alpecin is gewoon een WT-team dat zich voordoet als een PCT-team.
Helaas vrees ik dat het dan terug wat moeilijker zal worden voor de pro-continentale teams om iets af te dwingen, waarbij Alpecin ongetwijfeld alsnog WT wordt en daar dus zelf geen gevolgen van zal dragen.
Er is echt geen WT team dat het met minder dan 15 miljoen euro moet doen. Dus om AF nu een volwaardige WT ploeg te noemen. Gewoon op het budget niveau van de top ProTeam ploegen, zoals Total, Arkea en B&B, maar zeker niet op het niveau van World Tour.
Stukje theorie:
1. co·lumn (de; v(m); meervoud: columns)
regelmatige bijdrage aan een krant, tijdschrift of site met een bijzondere eigen inhoud. Bron: van Dale
2. Argumentum ad hominem
argumentum ad hominem, ook in verkorte vorm als ad hominem, is een poging om, al dan niet middels een drogreden, een opponent in diskrediet te brengen. Het is een oneigenlijke tegenwerping die betrekking heeft op de persoon die een bewering doet, niet op de bewering zelf. Er zijn verschillende vormen van ad hominem.
Bron: Wikipedia
Een platform waarbinnen mensen die zichzelf enige expertise toedichten kunnen discussiëren/debatteren? Inherent hieraan is een debathygiëne. Drogredenen hebben geen plaats in een debat.
Wat ik wilde zeggen en blijkbaar niet tot jouw expertiseveld behoort is dat een column in se subjectief is. Een column mag alles zijn wat een (wetenschappelijk) artikel niet mag zijn. De schrijver van een column aanvallen op de inhoud is derhalve al bijzonder te noemen.
Dit negeer jij al volledig, integendeel, je gaat nog een stapje verder door de schrijver persoonlijk te gaan viseren. Iets wat experten niet horen te doen. Je kan immers inhoudelijk het debat wel aan, toch?
Het getuigt allemaal van erg slechte smaak.
Wat mij betreft heeft Patrick uiteraard geen gelijk. Maar bestaat er slechte reclame? Zijn fans kirren alvast van genot. En jij? Jij toont jezelf een naar mannetje door je te verlagen ónder zijn niveau.
In Gelt-Wevelgem zag ik QS toch echt niets aan kopwerk doen, maar toen pakte het ff verkeerd uit.
Echt een nare antisociale man is het. Als het hen goed gaat, tactiek goed uitpakt, of een renner van zijn ploeg een ander onderuit kegelt, hoor je hem niet.
Zodra zijn ploeg in zijn ogen benadeeld blaast hij zo hard van de toren.
Als je je nou af en toe uitlaat over andere ploegen, zou niemand daar iets van zeggen. Maar hij is echt een huilebalk eerste klas, die om alles andere ploegen negatief wil neerzetten.
Bennett nam keurig zijn deel van het kopwerk op zich ( zelfs nadat hij 5sec eerder zijn maag geledigd had).
In de achtergrond had je ook stybar en vooral lampaert die probeerden naar de kopgroep toe te rijden en als dat niet lukte rondreden in de achtervolging.
Dat is niet waar. De mannen in de achtervolgende groep deden helemaal niets, zelfs niet toen heel duidelijk werd dat Bennett volledig naar de haaien was. Pas toen Bennett daadwerkelijk uit de kopgroep gekletst was werd er meegereden, maar toen was het al te laat.
Mannetje meesturen in de vlucht. Dat mannetje in de kopgroep doet vervolgens geen ruk, met het excuus dat de kopman in het peloton zit. En ondertussen voert de ploeg in het peloton ook geen ruk uit, met het excuus dat ze een mannetje mee hebben in de vlucht.
Volgens mij hebben de ploegen van Lefevre hier de afgelopen twintig jaar vaak genoeg de complimenten voor gekregen. Want het zou slim zijn en tactisch sterk etc etc etc.
Dan moet Patje een ander niet gaan verwijten dat ze dezelfde strategie toepassen.
P.S Qua budget is Alpecin maar een klein ploegje. En bij mijn weten hebben de Roodhoofd mannetjes zich in 2020 het snot voor de ogen gereden om uiteindelijk als sterkste Pro-Continental het seizoen te eindigen. (Zelfs voor verre ereplaatsen werd nog gesprint vanwege de extra UCI puntjes.) Dus gestolen hebben ze het zeker al niet.
Dus knap werk van Alpecin-Fenix, het feit dat ze Patje kunnen frustreren betekend dat ze het goed doen.
Ik heb al veel interviews met Patrick gezien en hij zegt wat hij denkt, maar vaak toch met respect voor de tegenpartij, zo ook hier. Meer respect als in een post van de gemiddelde wielerflitser lijkt me. Je kan er toch niet om heen dat hij een punt heeft.
Zowel over de licentie als over de ploegtactiek. Hij weet maar al te goed dat hij dat als topploeg moet aanvaarden en dat vaker zal tegenkomen, maar daarom hoef je het nog niet leuk te vinden natuurlijk. Alpecin heeft in de scheldeprijs zowel vooraan als achteraan niet gewerkt. Als je met veel pionnen in de kopgroep geen werk verricht en toch wint kan je commentaar verwachten... zo gaat het nu eenmaal. En dan heeft de rest toch op zijn minst een punt. Zeker als je gewoon met een (schaduw)favoriet mee zit.
Als DQS vooraan niet rijdt zijn ze overigens meestal achteraan wel mee aan het werken om het gat te dichten.
Het lijkt mij met name eenvoudiger om als manager van Bayern München ieder jaar Champions League te spelen (en te winnen), dan om als manager van Vitesse of KV Mechelen in de Champions League te geraken, en Bayern München daar op de koop toe nog eens het vuur aan de schenen te leggen ook.
Terwijl iedereen wslk op quotes reageert.
Om succesvol/winnaar te zijn zijn eigenschappen nodig die de gemene mens niet waardeert. En ook niet heeft trouwens.
Wielerflits * "Nare engnek! Bandiet! Pek en veren!"
Wielerflits-eigenaar * checkt advertentie-inkomsten
Alleen doet Lefevere dit het liefst op de voorpagina van HLN (als de ultieme vorm van zelfbevlekking), en doen ze het bij TJV achter de schermen. Waarbij de bescherming van Lefevere soms idiote vormen aanneemt, denk aan de kopstoten van Bennett in de Vuelta en vervolgens de goedpraterij van die grijze *^%$%.
Nee, geweldige vent, die Lefevere.
;-)
En dan had hij deze keer nog een beker water voor zijn neus. Een half jaar geleden zat hij bij Extra time Koers thuis aan de wijn voor de webcam. Als je wilt lachen moet je die aflevering nog maar eens opzoeken.