Lefevere over Alpecin-Fenix: “Trekken onderweg te gretig de kaart van klein procontinentaal ploegje”
Patrick Lefevere heeft zich woensdag tijdens de Scheldeprijs eens flink zitten opwinden over de koerstactiek van Alpecin-Fenix. “Ze deden geen meter kopwerk met het excuus dat ze Tim Merlier in de achtervolgende groep hadden.”
De manager van Deceuninck-Quick-Step snapt dat het onderdeel van het spelletje is, maar bij de ploeg van Mathieu van der Poel ziet de Vlaming een patroon. “Ze trekken onderweg te gretig de kaart van klein procontinentaal ploegje.”
“Het klopt dat ze procontinentaal zijn, maar klein zijn ze natuurlijk niet”, gaat hij verder in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad. “Het is gewoon een tactische keuze van de broers Roodhooft om de stap naar de World Tour niet te zetten. Ze maken slim gebruik van een hiaat in de regelgeving, dat hen alleen maar voordelen biedt.”
Rechtstreekse concurrent
Die voordelen zijn onder meer het vrijblijven van startplicht in WorldTour-wedstrijden, maar ook lagere minimumsalarissen en licentiekosten. “Af en toe zou ik organisatoren ook willen zeggen: bedankt voor de invitatie, maar wij doen toch niet mee. Daarnaast: voor de Roodhoofts is het goedkoper om Julien Vermote binnen te halen dan voor mij. Terwijl we natuurlijk wel rechtstreekse concurrenten zijn. De Ronde van Vlaanderen en de Scheldeprijs hebben dat net nog heel duidelijk gemaakt.”
“Op dit moment is er gewoon geen incentive voor de Roodhoofts om de stap naar de WorldTour te zetten. Gegarandeerd startrecht hebben ze sowieso: mochten ze de Europe Tour per ongeluk een keer niet winnen, dan wil elke organisator nog altijd Mathieu van der Poel aan de start. Het enige gevaar is dat hij een keer langdurig geblesseerd geraakt. Zoals wij hebben meegemaakt met Fabio Jakobsen en Remco Evenepoel. Ik wens het hen niet toe, maar het zou wel een stresstest zijn voor hun procontinentale model.”
Tot slot: “Ik heb alle respect voor de broers Roodhoofts. Ze leggen met hun ploeg een schitterend parcours af, dat een voorbeeld is voor veel mensen in de sport. Maar ze moeten van hun procontinentale statuut niet meer maken dan het is. Een administratief handigheidje, geen calimero-excuus om in de koers het werk over te laten aan de zogenaamd grote jongens.”
Wel fijne click-bait trouwens, het was al een paar dagen rustig van zijn kant :)
Maar had je anders verwacht?
Mmm, soms heeft ie idd geen valide punt, met gejengel.
Over het andere deel heeft hij m.i. gelijk. Voordeel van de beste PC ploeg zijn is te groot. Die regelgeving moet wat mij betreft anders. Bv 2 vd 3 grote rondes.
Geen dank voor het advies.
Want? De ploeg doet het netjes volgens de regels dus hij heeft helemaal geen punt. Wat betreft de Scheldeprijs is het al helemaal te sneu voor woorden. Hij heeft daar nota bene 1 van de beste sprinters van het moment aan de start, en dan klagen dat andere ploegen je de koers laten dragen.
De riséé van het peloton, een eigenheimer 1e klasse!
Ook dit jaar waren ze eerste wedstrijduren nergens te bekennen en ook van Aert liet al eens terecht vallen dat Alpecin meestal niet thuis geeft wanneer er gewerkt moet worden.
Mijn mening is dat je met kopmannen als Philipsen, Merlier en zeker VDP moet rijden naar de status van je kopman en niet als zweetdieven. Het doet me plezier om te lezen dat hun koershouding wrevel begint op te wekken bij de grote teams die steeds de koers maken. Ik kijk er naar uit dat DCQS, Jumbo en anderen hen eens de rekening gaan presenteren.
Een grote meneer is voor mij trouwens iemand die de zaken durft benoemen zoals ze zijn en dat doet Lefevre. Alpecin verstopt zich geregeld achter hun status van klein ploegje, maar ze hebben wel topkopmannen. Gedraag je er naar.
Edit: wat vreemd dat je wel ingaat op de inhoud, terwijl die niets voor zou stellen.
Patlev moet toch even zijn frustraties kwijt, de manier waarop is tekenend en is precies waarom hij voor mij van zijn voetstuk is gevallen. Altijd steken onder water naar anderen en zeer weinig zelfreflectie.
https://sporza.be/artikels/wout-van-aert-als-ik-goed-genoeg-ben-maakt-de-tactiek-van-mathieu-in-sanremo-niet-uit~1615908470142/
Laatste alinea over Alpecin en hoe iedereen maar kan vaststellen hoe ze het aanpakken.
Inhoudelijk: waarom zou Alpecin meewerken in de kopgroep van de Scheldeprijs als hun no.1 sprinter in groep 2 zit? DQS had 5 man inclusief hun 2 sprinters vooraan, ze hadden ook kunnen laten lopen maar waren bang voor de terugkeer van Merlier en Kristoff.
Verder moet er natuurlijk niet al te gewichtig gedaan worden over het dragen van de koers, Of het nu RVV of San Remo is, het vroege werk wordt gedaan door de mannen die toch niet in de finale mee kunnen.
Volgens mij heeft zowel Lefevere als Beer gewoon een valide punt. Alpecin drukt steevast de snor en draagt nauwelijks koers, terwijl dat wel passend is met dikwijls een grote favoriet aan boord.
Verschil is alleen dat ik vind dat Lefevere het mondje gesloten mag houden in de pers, vanwege zijn positie als uithangbord van de concurrentie... maar Beer toch op Wielerflits gewoon kan benoemen dat Lefevere geen ongelijk heeft.
Alleen, als Beer iets wegschrijft wat strookt met het wolvenpak, zijn er direct een aantal hyena’s die aan zijn kuiten knauwen.
Overbodig, lijkt me.
Alleen het fascineert. Ik ben groot liefhebber van Jumbo-Visma, zal in eerste instantie altijd de feiten zo inkleuren dat het past bij mijn ideaalbeeld van de ploeg. En zeeeeker als het Roglic betreft.
Blinde fan? Ja wellicht... maar juist de emotionele betrokkenheid maakt wielrennen zo mooi.
Bedankt Wim. Ik post geregeld een mening die niet aansluit bij wat de meerderheid op dit forum vindt. Blijkbaar is dat voldoende om helemaal los te mogen gaan en over te gaan tot persoonlijke sneren. Zie ook weer de reactie van Marik op jouw post.
Edit: ik was vroeger een uitgesproken Quick-Step fan (Boonen, Museeuw, Vandenbroucke...), nu supporter ik in de eerste plaats voor van Aert. Op die manier heb ik nu met Jumbo en DCQS 2 teams die mijn voorkeur hebben.
Wat is verantwoording nemen in de koers? Waarom moet dat? Omdat je een kanshebber in de gelederen hebt moet je ook de vlucht controleren? Dat hoeft helemaal niet, als je durft te verliezen rijden die anderen wel, daar zit 0 plicht aan vast. AF gebruikt een maas in de wet (hebben ze hard genoeg voor gewerkt) om met een beperkter budget goede resultaten neer te zetten. Die optie is er ook voor DQS.
De broers R. zijn handig, rijden ze ook nog eens in het veld bij de dames en heren en houden sinds kort een damesploeg in de lucht. Moet PL daar dan nu ook zijn verantwoordelijkheid nemen?
@Thijs E: als je hier denkt te moeten chargeren, ben je eigenlijk al mis. Nergens voor nodig. Verder; het is niet omdat ik het met Lefevere eens ben, dat ik blind achter hem aanloop. Zijn standpunt is ook verre van overtrokken en wordt ook door anderen onderschreven. Je mag de broers R. handig vinden; de rekening voor hun arrogantie zal hen echter nog gepresenteerd worden. Daar hoef je niet aan te twijfelen.
Dat anderen iets ook vinden en er nog afgerekend zal worden zijn geen argumenten om te onderbouwen dat AF op momenten persé kopwerk moet doen. Hooguit zijn het zaken die de ploegleiders van AF mee kunnen wegen bij het bepalen van hun tactiek of lange termijn koersstrategie.
Stop de klok. Stop de tijd voor deze vooringenomen hypocriet.
Pardon? Dit is de tactiek die jou ploeg al 100keer heeft toegepast.
Dan kan je ook de renners dingen gaan verwijten als ze niet meerijden in de achtervolgende groep terwijl ze een mannetje voorin hebben zitten.
Lefevere miept vooral over het (logische) koersgedrag van Alpecin-Fenix, die een veel minder brede selectie hebben en terecht slimmer moeten koersen. Bennett is de te kloppen man. Als je met 5 man mee zit, dan weet Patrick vast ook wel dat zijn ploeg de koers zal moeten dragen. Zeker omdat ze een numerieke meerderheid hebben, hun snelste sprinter is wél mee en de op papier snelste sprinter van AF rijdt op 2 minuten. Waarom zou AF in godsnaam één of twee mannetjes opofferen om de blauwe wolfjes aan een zege te helpen? Zij hadden er immers baat bij dat Merlier terug zou komen.