Lefevere niet blij met plan voor kleinere ploegen

zaterdag 26 november 2016 om 13:01
Lefevere niet blij met plan voor kleinere ploegen

foto: Sirotti

Patrick Lefevere is niet te spreken over het voornemen van wedstrijdorganisatoren ASO, RCS Sport en Flanders Classics om het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden te reduceren. “Ik ben categorisch tegen”, zegt de teammanager van Etixx-Quick Step tegen Het Nieuwsblad.

De wedstrijdorganisatoren besloten gisteren het aantal renners per ploeg in de grote rondes terug te brengen van negen naar acht. In de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren gaat het aantal terug van acht naar zeven renners per team.

“Niemand is geraadpleegd, ploegen noch rennersvakbond. Dat ze beginnen met veiliger straten op te zoeken in plaats van oude karrenwegen”, vervolgt Lefevere. “En niet zoals in de Ronde van Zwitserland een finish leggen vijftig meter na een haakse bocht. Of is dat misschien veilig? Waarom zouden we in 2018 nog dertig renners per ploeg nemen? Dan kan je verder met vijf renners minder per ploeg. Dan staan er eind 2017 honderd renners extra op straat. Plus vijfentwintig verzorgers, want die heb je dan ook niet meer nodig.”

[poll id=”365”]

Dit artikel delen:

29 Reacties

ditisdavid 26 november 2016 om 13:06

Geen oude karrenwegen is geen kasseiklassiekers, dus dan kunnen we gelijk de halve ploeg van Lefevere bij het grofvuil zetten als hij zijn zin krijgt…

flyellus42 26 november 2016 om 13:06

ik vind die Patrick Lefevere een blaaskaak, maar dit keer ben ik het volledig met hem eens

123poetertjes 26 november 2016 om 13:13

Dat een dergelijke beslissing blijkbaar zonder echt voortraject is genomen geeft toch wel blijk van een vorm van amateurisme bij de drie betreffende bonden. Het idee is een aardige proefballon, of het koersverloop en de rennersveiligheid ook daadwerkelijk verbeteren is nog een tweede maar waarom niet de maatregel gewoon vanaf 2018 of -19 invoeren?

Tinkerbell 26 november 2016 om 13:20

Voor de verandering eens met Lefevere. Ik vind het vooral raar dat de beslissing zonder overleg is genomen en nu ineens al voor 2017 wordt ingevoerd, dat is zo kortdag.. doe het dan voor 2018..

Hermantk 26 november 2016 om 13:25

En dan een koers als onveilig voorbeeld noemen die niet door deze 3 organisaties wordt gehouden.

Mac-S 26 november 2016 om 13:29

Lefevere is zeurkous van beroep, lekker negeren die man. Kom maar op met die prachtige, niet te controleren wedstrijden.

josi 26 november 2016 om 13:29

Hij heeft natuurlijk wel een punt, of eigenlijk twee punten: de parkoersen kunnen soms zeker veiliger en voor zo’n beslissing zou goed vooroverleg toch wel handig zijn, want nu zitten de ploegen eigenlijk met een grotere selectie dan nodig blijkt te zijn.

mus van de maasstad 26 november 2016 om 13:38

alsof 1 renner per ploeg de koers ineens oncontroleerbaar gaat worden en het de veiligheid ten goede gaat komen.
geloof mij nou maar dat de skytrein nog steeds op kop zal rijden. het enige wat zou kunnen is dat het gat naar de kopgroep groter gaat worden. Dan maar niet voor de etappe gaan. Kunnen we weer met zn allen zaniken dat een overwinning vanuit de kopgroep boven op de tourmalet een tegenvaller is en dat er eigenlijk een strijd tussen de kopmannen voor de overwinning zou moeten zijn.

Nee, dit lost niks op zolang er 487 motoren en 294 autos om en door het peloton heen rijden. Daar ligt de sleutel voor extra veiligheid en niet 22 minder renners in koers.

Komi 26 november 2016 om 13:48

Dit is een van de stappen om het veiliger te maken, niet de enige. En als de world tour agenda zo vol blijft als aangekondigd dan heb je nog steeds 30 renners en die verzorgers. En anders kleinere teams, misschien qua financiering van de wielersport wel beter?

Covadonga 26 november 2016 om 13:56

Meestal vind ik Lefevere een blaaskaak, maar dit keer heeft hij echt wel een punt.

Verweggistan 26 november 2016 om 14:10

Precies, het is een goed idee, maar het is veel te laat om dat nu aan te kondigen. Het is weer wat mij betreft dan weer niet zo dat bij elke beslissing nou perse ook de ploegen en rennersbonden het eens hoeven zijn, want dan kom je nooit vooruit.
Voordeel voor Lefevre is wel dat hij nu genoeg renners heeft om ook ploegen op te stellen in de .1 koersen in Vlaanderen.

achtpuntzes 26 november 2016 om 14:14

@ redactie:
krijgen we nu van iedere ploegleider hun mening over deze kwestie, of blijft het bij Lefevre omdat zijn uitspraken nou eenmaal goed verkopen? ;)

zacht 26 november 2016 om 14:22

Ik denk dat het besluit wellicht bij draagt aan mooiere koersen voor het publiek, niet tot nauwelijks aan veiligheid (Hoezo minder motoren in koers? We halen gewoon wat renners weg), maar dat het wel eens een zegen kon zijn voor kleinere koersen, waar nu ploegen/renners aan de start verschijnen die er anders nooit gestart zouden zijn.
En vanaf 2018 is het weer anders, want ik snap PL’s redenatie dat er dan minder renners per ploeg zullen zijn.

ruudenkit 26 november 2016 om 14:24

Dus lefevre wil geen Parijs roubaix meer en verder niet koersen in Vlaanderen en Zuid Limburg ivm de vele rotondes en wegversmallingen.
Natuurlijk heeft hij gelijk wbt Zwitserland maar in een kleiner peleton is gewoon statisch minder kans op valpartijen en bovendien word de wedstrijd minder voorspelbaar doordat de topsprinters/klassementrenners minder knechten hebben

schipperaar 26 november 2016 om 14:28

Als Patriek eens rond de tafel ging zitten met renners en ploegleiders onderling heeft aso geen schijn van kans, hoop gebler weer en amper wol.

Laatste man 26 november 2016 om 14:32

Op zich wel eens. Veel te kort dag voor de ploegen. Daarnaast is de veiligheid in bijvoorbeeld veel Belgische koersen gewoon niet goed genoeg (wegen, auto’s, motoren, publiek). Doe daar dan ook wat aan. En zo’n finish in Zwitserland is inderdaad ook compleet onnodig.

zacht 26 november 2016 om 14:35

De UCI heeft trouwens gereageerd: de PCC bepaalt de regels, niet de organisatie.

Romy2007 26 november 2016 om 14:43

Lefevere zal eens ergens wel blij mee zijn

De Brigadier 26 november 2016 om 14:45

Hij heeft geen enkel goed argument. Als aangehaald is die sneer naar karrenwegen hilarisch afwegende tegen zijn hele ploegleidersloopbaan.
100 renners op straat? Populistisch foute rekensom. 1 per WT team maximaal. Als de koers levendiger wordt betekent dat op lange termijn juist meer renners een contract.
Logisch dat hij en andere oudbollige one-race-p(h)onies niet geraadpleegd zijn. Ze zijn immers niet in staat innovatief te denken en alleen vanuit bestaande oudbollige koersbeelden de koers te regeren. Bestaan bij de gratie van saaie koers.

Als de grootste zeikerd blaft, weet je eigenlijk juist zeker dat je op het goede spoor zit.

Fabian. 26 november 2016 om 15:09

Ik snap Lefevre hier wel. Natuurlijk heeft dit invloed op het aantal renners dat je aantrekt. Nu bestaat er de kans dat sommige renners een belachelijk rustig schema krijgen.

Maar laten we nu voor een keer blij zijn dat die wielerbonden eens een beslissing nemen over iets. Elke ‘Oplossing voor wielrenproblematiek’ duurt jaren en na talloze compromien is er uiteindelijk nauwelijks iets veranderd.

debarreman 26 november 2016 om 16:33

Minder renners per ploeg en de ASO geeft een extra wildcard aan een derderangs Frans ploegje …
Als minder controleerbaar het doel is,dan moet je minstens met 3 renners per ploeg minder rijden.

Tokstar 26 november 2016 om 17:56

Tja, het is eigenlijk wel straf dat het zonder overleg zomaar gebeurd. Het heeft nu eenmaal gevolgen voor een ploeg.

NDI22 26 november 2016 om 18:54

Het lijkt voor hem nooit mogelijk een degelijk interview te geven. Leg dan uit waarom het meteen 5 renners per team zijn? Ik snap dat ze met de huidige teams (rond de 30?) bijna altijd 2 teams op de weg hebben, soms zelfs even 3, maar dan zijn het toch eerder 2 a 3 renners per team? Dan hebben we het nog niet over het feit dat er weer wedstrijden zijn toegevoegd aan de UCI kalender.

Lennimator 26 november 2016 om 19:31

Lefevre liep vroeger altijd te zeiken dat hij altijd op zoek moest naar sponsors om zo een goed budget van de ploeg te kunnen waarborgen. Minder renners, minder budget nodig. Het is ook nooit goed.

JohanP 26 november 2016 om 19:51

Ik heb weinig zinnige argumenten bij Lefevre kunnen bespeuren. Oude karrewegen? Kun je gelijk Parijs-Roubaix en Strade schrappen. Dat rekensommetje? Een trieste klaagzang op zijn toekomstige huishouding. Wedstrijden zijn qua veiligheid en spanning zeker gebaat bij minder renners per ploeg. Nu nog minder motoren in koers en we zijn weer helemaal op de goede weg.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair