Lefevere legt Evenepoel geen druk op voor Vuelta: “Tot 2026 krijgt hij alle krediet”

zaterdag 13 augustus 2022 om 10:28
Lefevere legt Evenepoel geen druk op voor Vuelta: “Tot 2026 krijgt hij alle krediet”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel mikt in de Vuelta a España naar eigen zeggen op een top-tienplaats en een ritzege. Mocht een goed klassement er niet in te blijken zitten, dan hoeft volgens Patrick Lefevere niet geconcludeerd te worden dat dit in de toekomst ook niet zal lukken. “Dat zou maar ál te makkelijk zijn”, zegt de ploegmanager van Quick-Step Alpha Vinyl in een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws.

Castelli

“Het eerste doel is om zonder kleerscheuren Nederland te verlaten”, aldus Lefevere over de Ronde van Spanje van Evenepoel. “In Baskenland begint het dan, hé. Pas na de tijdrit in Alicante zal een eerste evaluatie worden gemaakt. Staat hij dan nog goed, kan hij zijn pet ‘naar vanachter’ zetten en zeggen: ‘Nu gaan we ‘t echt proberen’.”

“Hij heeft er hoe dan ook alles voor gedaan om klaar te zijn. In die mate dat ik er soms compassie mee heb. Ik ken niemand van die leeftijd die zó vaak op hoogtestage gaat, zóveel traint, zó maniakaal bezig is. Het zou leuk zijn mocht hij daar eens een compensatie voor krijgen.”

Alle krediet
Indien Evenepoel niet slaagt in zijn opzet, moeten daar dan conclusies aan verbonden worden? “Zijn criticasters zullen zeggen: ja. Maar wat mij betreft niet. Dat zou maar ál te makkelijk zijn. Hij is pas 22. En zijn contract loopt tot eind 2026. Tot dan krijgt hij alvast alle krediet. Probleem is: mensen hebben een kort geheugen. Vijf jaar geleden was hij bij manier van spreken nog geen coureur. En door die zware crash in Lombardije heeft hij in zijn ontwikkelingsproces nog een jaar verloren.”

Als Evenepoel een goede eindklassering noteert in de Ronde van Spanje, lijkt de Tour de France van 2023 een logische volgende stap. Lefevere heeft daar echter andere ideeën over: hij ziet zijn 22-jarige poulain volgend jaar liever nog niet starten in de Tour. “Dat zullen we dan wel zien op de teammeeting in oktober, maar… als het aan mij ligt, niet. Vuelta-Giro-Tour: in die volgorde blijft het in mijn hoofd zitten. Ik benadruk: in míjn hoofd.”

Grote rondes
Wat de grote rondes betreft, kan Quick-Step Alpha Vinyl nog wel een hoop leren, denkt Lefevere. “Op alle vlakken. Ik heb een fantastische staf, maar… die juiste mentaliteit, specifiek afgestemd op dat rondewerk, moet er nog insluipen. Ik ben ervan overtuigd dat dat kan, omdat we een team zijn dat altijd streeft naar meer en beter. We zijn nooit echt content. Die omschakeling kan niet in één dag worden gerealiseerd. Hoogtestages, bijvoorbeeld, pakken we nog redelijk primitief aan. We sturen niet een hele crew mee met één of twee renners, zoals in sommige andere ploegen. Het grote verschil is: als die in april nog geen koers hebben gewonnen, is er geen paniek.”

Alles op de grote rondes zetten, is voor Lefevere overigens überhaupt geen optie. “Ik vind dat een groot risico. Ik leg niet graag al mijn eieren in één en hetzelfde mandje. Doe je dat wel en je klassementspion zakt er in zo’n grote ronde na één week door, dan is dat een ramp. Nu, bij ons: so be it. Remco compenseert dat met Luik-Bastenaken-Luik en San Sebastian. Omgekeerd is een mogelijke switch naar het klassieke eendagswerk voor hem op dit moment niet aan de orde. Daar is het gewoon nog te vroeg voor.”

Dit artikel delen:

59 Reacties

Johnny7 13 augustus 2022 om 11:12

Wil REV een echte AK renner worden dan moet hij weg uit Belgie en bij deze ploeg. Maar wil hij dat? Laat het maar eerst eens zien deze Vuelta. Zo’n beetje de enige renner die zich 1,5 jaar heeft mogen voorbereiden op deze grote ronde. Leeftijd speelt geen rol meer kom op zeg..

0
Alfons Haavers 13 augustus 2022 om 11:34

1,5 jaar heeft mogen voorbereiden? Wel lekker voor de werkgever dat je koersen als Luik en San Sebastian nog meepikt in pure voorbereiding.

Momenteel staat Remco 3de in de UCI-ranking, denk dat er nog ploegen op die jarenlange voorbereiding moeten inzetten!

0
sus 13 augustus 2022 om 11:42

Laat Remco en Quickstep maar rustig verder werken , er gaan er nog veel verschieten hier .
Zonder offday wint hij dit jaar al

0
Baroudeur Baroudeur 13 augustus 2022 om 12:19

Hoe oud was/is Vingegaard toen hij als klassementstopper kwam/komt bovendrijven Johnny?

0
dnns1973 13 augustus 2022 om 11:17

Hij zit bij de verkeerde ploeg voor het grote ronde werk ineos ,Jumbo visma ,uae liggen lichtjaren voor kwa begeleiding van ak renners

0
Dark Noise 13 augustus 2022 om 11:17

Tot 2026 is de druk wel heel lang wegnemen en op veilig spelen.

0
dnns1973 13 augustus 2022 om 11:19

Over 2 jaar naar Jumbo IPV van roglic

0
paul s 13 augustus 2022 om 14:49

rustaaaaagh

0
Mark 13 augustus 2022 om 11:27

Ik snap dat Evenepoel veilig Nederland moet verlaten om aan de bergen in Spanje te beginnen. Je weet maar nooit achter iedere hoek kan een gek opduiken…

0
Viktrodriguez 13 augustus 2022 om 11:28

Het zou me niet eens verbazen als die 2026 strategisch is, omdat Quick Step niet in staat is een adequaat GT-team voor een klassementsrenner te bouwen. De huidige klimkern aangevuld met Jan Hirt win je de oorlog niet.

En vraag maar aan wat tegenwoordig Team DSM is hoe lastig het is om te schalen van een klassieker- en sprintploeg naar een klassementsploeg. En zij hadden op dat moment al de bewezen GT-winnaar in dienst, niet eens iemand die het misschien ooit wordt.

0
jan jansen 13 augustus 2022 om 11:31

Remco is de beste
Hup Remco

0
vevie 13 augustus 2022 om 11:41

Aan de ene kant is het begrijpelijk dat hij steeds het gooit op hoe jong Evenepoel is. Niet elke renner kan een Pogacar of Bernal zijn die al op jonge leeftijd het écht laat zien in GT’s. Vaak begint het toch bij 25 en ouder. Aan de andere kant zou je ook gewoon kunnen zeggen dat Evenepoel een AK renner is en zeker niet met minder dan top 10 plekken genoegen neemt. Je bent namelijk niet alleen een goede AK renner als je geen podium rijdt of zelfs wint. Voor dat we aankomen in het jaar 2026 zou een top 5 in een grote ronde wel het doel moeten zijn om echt het gevoel te krijgen dat je ook mee kunt doen met de echte toppers en niet alleen rijdt voor de plekken 5-10.

0
marcel fischer 13 augustus 2022 om 11:48

Mooi karakter die Remco. En dat zeg ik als Nederlander.

0
hjjanssen1973 13 augustus 2022 om 11:50

Waarom wordt REV zijn succesvolheid gehangen aan een AK? Hij is al fantastisch zonder AK. Zie ook Alaphilippe, Van Aert en Van der Poel. Voor deze renners komt het publiek kijken, en dat is wat telt. Zonder publiek geen professionele sport. Dus houdt aub op over REV zijn AK potentieel.

0
vevie 13 augustus 2022 om 11:53

Waar heb jij het over? De jongen zijn doel is zélf uiteindelijk AK renner te zijn, dus praten volgers erover of zijn AK-ambities een succes worden óf niet. Lijkt me een logisch vervolg op basis van die ambities.

0
hjjanssen1973 13 augustus 2022 om 11:58

Misschien moet REV zelf nog tot het inzicht komen dat hij een AK niet nodig heeft om een succesvol renner te zijn… ;-)

0
Baroudeur Baroudeur 13 augustus 2022 om 12:21

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij alleen afgerekend moet worden op zijn ambities voor het winnen van een grote ronde. Hij kan zo veel meer en heeft nu al een geweldig palmares.

0
hjjanssen1973 13 augustus 2022 om 11:55

Het moge duidelijk zijn dat er ook veel Ollandse fans van REV zijn. Ik vind hem al fantastisch zoals hij nu is!

0
De ezel van Domburg 13 augustus 2022 om 12:11

Deze ezel heeft een iets andere mening als Lefevere.

Evenepoel is al aardig wat jaren prof, dus je mag hem niet vergelijken met de 22-jarige die dit jaar pas zijn eerste meters in een worldtour ploeg maakt.
Evenepoel heeft zelf aangegeven dat hij klassementsman voor de grote rondes wil zijn, en hij heeft hier een doel van gemaakt. Hij heeft zo’n beetje het dikste contract bij QS, dus je mag hem daar ook gewoon op afrekenen.
Als klassementsman van QS, 1 van de beste ploegen ter wereld, verwacht ik dat hij mee doet om de knikkers. Podium, top 5 en afhankelijk van het koersverloop eventueel ergens top 10. Alles minder dan dat is gewoon een tegenvaller.

En ik denk dat hij ergens op het kruispunt gaat komen om te bepalen wat voor renner hij WIL zijn, en wat voor renner hij het beste KAN WORDEN. Tot op heden vooral succesvol in kleine rittenkoersen waar de tijdrit zeer bepalend is, in tijdritten en in eendagswedstrijden waar je met alleen voorop koersen het verschil kunt maken. Misschien moet je dan ergens ook wel de knop omzetten als je nu zou falen in het AK-werk in een grote ronde.

En tot slot: Lefevere verwijt hier de media en supporters een kort geheugen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het hier vooral Lefevere is wiens geheugen hem wel eens in de steek laat, danwel zeer selectief functioneert.

0
Alfons Haavers 13 augustus 2022 om 13:40

‘Knop omzetten’ wat betreft grote rondes als je pas je 2de grote ronde aanvat en 22 jaar bent, slaat natuurlijk nergens op, ezel.

Verder is Evenepoel de meest succesvolle QS’er dit seizoen, dus lijkt hij me zijn contract (dat overigens een stuk lager ligt dan dat van Alaphilippe, meer weten we niet) meer dan waard.

Betoog dat dus weer vol gaten zit.

0
De ezel van Domburg 13 augustus 2022 om 13:48

Het zal ervan afhangen of je lichamelijk gezien keuzes moet maken. Nu heb ik het gevoel dat hij in het seizoen meerdere gedaantes aan neemt om in allebei goed te zijn (meer gewicht en power voor de klassiekers, extra scherp voor de Vuelta). Dat is uiteindelijk denk ik niet iets wat je heel lang gaat volhouden. En dat bedoel ik met “keuzes maken” als dit niet blijkt te werken.

0
Limal 13 augustus 2022 om 14:26

Evenepoel gaat aan zijn eerste goed-voorbereide GR beginnen en er staat een schildersezel op die heel wat kanttekeningen komt plaatsen. Leuk zeg, ik kan niet wachten op de dagelijkse zich steeds herhalende epistels…

0
11 na 11 13 augustus 2022 om 15:12

Deze nickname is in elk geval passender. Indien dit account ook geband zou worden heb ik nog wel wat ideetjes voor een volgende versie.

0
Michiel 13 augustus 2022 om 15:29

Wat een treurige reacties op den ezel van Domburg. Zelfs impliciete oproepen voor een ban. Ga anders huilen als Tim den Besten

0
HansS 13 augustus 2022 om 12:23

Als nederlander moet ik toegeven dat ik het jammer vind dat Nederland niet zo’n groot talent als Remco heeft. Ik moet echter wel beetje lachen om de opmerking dat er geen druk op zijn schouders gelegd wordt. De beste ploeg ter wereld wat betreft het klassieke werk wordt omgebouwd naar een ploeg voor het ronde werk. Wat ze trouwens ook wel weer voortvarend doen met veel jong (belgisch) talent. En dat terwijl Remco zijn beste resultaten heeft laten zien in de klassiekers.

Persoonlijk denk ik dat het voor Remco beter is om uit de vlaamse schijnwerpers te verdwijnen en in de betrekkelijke rust van b.v. Ineos verder te ontwikkelen.

0
11 na 11 13 augustus 2022 om 15:16

Nederland heeft Mathieu en Thymen komt eraan. Geen van beiden zal op een zelfde manier als Evenepoel Luik kunnen winnen, of San Sebastian, maar er zullen ook genoeg zaken zijn waarvan hetzelfde in omgekeerde richting geldt. Thymen heeft in elk geval dit jaar veel progressie gemaakt en wie weet waar komt die nog uit.

0
Steve De Wolf 13 augustus 2022 om 12:25

Toch is deze Vuelta Evenepoel op het lijf geschreven. Geen noemenswaardige tegenstand. Een redelijk lange tijdrit die niet op de voorlaatste dag plaatsvindt. Bovendien heeft hij zich perfect kunnen/mogen voorbereiden op deze ronde. Het is zéér waarschijnlijk dat hij zijn eerste grote rond wint in zijn 4e profseizoen.
Remco is de topfavoriet. Vraag maar aan de "bookies". Ik zie niet in wie hem van de zege kan houden.

0
De Zeboe van de Zoncolan 13 augustus 2022 om 12:41

Ik sluit niet uit dat hij kan winnen, maar tot nu toe heeft hij niet een serieuze ronde (dan bedoel ik een hoger aangeschreven WT ronde, niet Polen) gereden zonder slechte dag.

Als hij stabiel top 5 kan rijden zonder ergens tegen een oplawaai aan te lopen, lijkt mij met het oog op de toekomst de Vuelta al heel geslaagd.

0
tramontana 13 augustus 2022 om 12:53

@De Zeboe van de Zoncolan …de kans dat hij moet lossen is niet onbestaande, maar als hij (slechts) seconden verliest zoals in de ronde van het Baskenland, hoeft dat geen probleem te zijn, in minder steile ritten kan hij zijn brommer op tijdrit-bergop-modus zetten en dan even kijken wie hem volgt…

0
De Zeboe van de Zoncolan 13 augustus 2022 om 13:46

Het is inderdaad helemaal geen probleem als hij hier en daar een minuutje verliest, zeker als hij dat met een tijdrit kan compenseren.

Maar om een succesvolle ronderenner te zijn mag je niet veel zwakke plekken hebben. Aan zijn explosiviteit heeft hij duidelijk gewerkt, en zijn afdalingen zijn ook veel beter dan eerst. Zijn laatste grote zwakte lijkt wisselvalligheid.

Daarom denk ik dat hij erop lange termijn meer aan heeft om stabiel naar een top 5 te rijden en elke slotklim een halveminuut te verliezen, dan de ene dag 5 minuten om de oren te krijgen, en de volgende dag er 4 terug te winnen met een alles of niets aanval.

Voor ons kijkers is dat laatste natuurlijk wel veel leuker:)

0
De ezel van Domburg 13 augustus 2022 om 13:53

@Zeboe,
Ik ben wel heel benieuwd in hoeverre het dalen niet meer zijn achilleshiel is.

Dat hij naar beneden durft na zijn val, daar ben ik van overtuigd. Maar in hoeverre is het toegenomen vaardigheid, en in hoeverre bewijsdrang die hem nu sneller naar benenden laat gaan.

Als kleine renner met laag zwaartepunt heeft hij in theorie alles om snel een hoekje om te kunnen. Maar rijdt hij nu op 98% naar beneden waar de rest op 90-95% afdaalt? Zoals in de Ronde van Denemarken vorig jaar. Want dan is het natuurlijk wachten op de volgende klapper…

0
tramontana 13 augustus 2022 om 14:04

@De Zeboe van de Zoncolan …5 minuten verliezen mag geen optie zijn, gelijk heb je daarin. Alles draait m.i. om zijn recuperatievermogen, als dat beter of even goed is als in de Ronde van het Baskenland, moet hij dat ook uitspelen in kortere of -beter- minder steile/lange bergetappes. Ondertussen heeft hij bewezen dat hij in dit soort ritten minuten kan nemen. Het gas moet evenwel niet elke dag open, als dit in 2 à 3 ritten (tijdrit incl.) kan, staat hij al een heel end.

0
Baroudeur Baroudeur 13 augustus 2022 om 14:12

Onze topschilder is opnieuw gereïncarneerd. Of was het een Turle? Of is het een ezel? Wie zal het zeggen…

0
vevie 13 augustus 2022 om 14:57

@stevedeWolf: wat zeg jij nou? Ben je op je achterhoofd gevallen ofzo? In het geval dat Roglic mee doet, wanneer heeft Remco getoond dat hij in belangrijke etappekoersen het niveau had/heeft van Roglic, Carapaz, Hindley, Mas, Haig, Lopez, Kelderman, S. Yates, Almeida, Quintana en Landa? Je bent helemaal gek geworden als je denkt dat Remco iedereen hier naar huis gaat rijden. Sowieso moet je reactie een trollreactie zijn, want zelfs een fan van Evenepoel zal realistischer zijn. Let op: ik zie het niet gebeuren dat hij de Vuelta wint, maar het valt met zijn talent ook niet uit te sluiten dat hij een keer een GT gaat winnen. Als een Thomas en Wiggins, wat ook geen begenadigde klimmers zijn/waren, het kunnen, dan waarom Evenepoel ook niet? Maar, om nou te denken dat Remco geen ‘noemenswaardige’ tegenstand heeft in de Vuelta…

0
11 na 11 13 augustus 2022 om 16:21

Op al die keren dat Evenepoel ”erdoor” is gezakt, heeft er ooit al eens iemand de moeite genomen om na te gaan hoe vaak hij al 5 minuten verloor?

Dit zijn de vaakst genoemde (/geroemde) ”mislukkingen” van Evenepoel en tijdsverlies tov de winnaar of beste klassementsman:

Giro ’21 rit 11 (”Strade”): 2m8s op Bernal, <2m op de andere favorieten
Giro '21 rit 15 (Zoncolan): 1m30s op Bernal, <45s op Vlasov, Carthy, Bardet, Buchmann
Ronde v. Lombardije '21: 3m13s op Pogacar, <50s op Vingegaard, Higuita, Vlasov
Zwitserland '22 rit 5 (heuvelrit): 2m12s op Vlasov
Zwitserland '22 rit 6 (Moosalp): 52s op Thomas
Zwitserland '22 rit 7 (Malbun): 1m11s op Higuita
Itzulia/Baskenland '22 rit 6 (Arate): 24s op Izagirre, Vlasov, Martinez.
Valenciana rit 3 (Maigmó Tibi): 41s op Vlasov, 20s op Mas
Tirreno '22 rit 6 (Carpegna): 4m1s op Pogacar, 2m58s op Vingegaard, 1m38s op Bardet/Arensman

Voor al zijn ''falen'' valt dat tijdsverlies dus best wel mee. Dit zijn zijn slechtste dagen sinds zijn val. Op de 9 ritten die ik hierboven oplijstte, verliest hij alles opgeteld 16m12s tov de winnaar / beste klassementsman. Als hij dus een opeenstapeling van enkel zijn slechtste dagen zou kennen in de Vuelta, zou hij op 9 ritten waarin het klassement zou bepaald kunnen worden, 16 minuten verliezen. Daarmee zou hij vorig jaar in de Vuelta 7de geworden zijn, dit enkel om een idee te geven wat dit soort tijdsverlies betekent in een Vuelta klassement.

Nooit verloor hij dus 5 minuten op 1 dag (waarop hij voor winst of klassement reed), en de enige die hem 2x meer dan 3 minuten kon aansmeren, is Pogacar, en die rijdt niet mee. Ook ander tijdsverlies, tov bijvoorbeeld Bernal, Vingegaard… die ook niet meerijden. Als je tijdsverlies zou rekenen tov mannen als Hindley, Bardet, Martinez… meer het niveau van zijn tegenstand in de Vuelta, dan kan je van die 16 minuten nog wat minuten aftrekken.

Als je er dan rekening mee wil houden met de omstandigheden, met de context (revalidatie, korte/slechte voorbereiding, training op klassiek werk ipv klassement, gewicht…) mag je zijn slechtste dagen ook nog eens in die context bekijken.

Ter referentie:
Hart verloor in dezelfde rit in de Tirreno, 12 minuten. Ook Lopez en Kelderman verloren minuten tov Evenepoel.
Op de Zoncolan verloren Foss, Nibali, Bilbao… allemaal minuten op Evenepoel. Zo kan je doorgaans wel wat referenties opzoeken van wat echt ''er doorzakken'' betekent.

Conclusie, Evenepoel zijn ''er compleet doorzakken'' komt gemiddeld neer op een tijdsverlies van minder dan 2 minuten, en dat op klasbakken die in de Vuelta niet aan de start gaan staan. Ik vrees toch dat de perceptie die bij velen lijkt te heersen dat hij elke keer dat er een heuveltje moet beklommen worden, hij 5 à 10 minuten verliest, niet strookt met de werkelijkheid.

0
Baroudeur Baroudeur 13 augustus 2022 om 17:11

Je kan van elke renner een lijst opstellen van momenten waar h8j erdoor zakt. Zelfs van Pogacar. Geen enkele wint elke wedstrijd waar hij aan deelneemt. Evenepoel wordt hier vaak afgerekend op momenten waar hij niet mee kon met de besten en worden er excuusjes gezocht wanneer hij wel excelleerde.

0
tramontana 13 augustus 2022 om 12:47

Zoveel vertrouwen, het geeft de indruk dat hij goed is, heel goed. Benieuwd of het team rond hem ook goed genoeg is, maar zelfs zonder een sterk team zie ik hem heel hoog eindigen.

0
plattenband 13 augustus 2022 om 14:50

Ik heb wat de vrees dat hij misschien al té goed is en straks vlug over z’n top!

Als je conditie niet top is win je niet op zo’n manier SanSebastian. En daarna is het nog eens 14 dagen wachten zonder enige competitie om dan aan een wedstrijd van 3 weken te beginnen waarvan het zwaarste deel in het 2de deel ligt.

Hopelijk moet niet blijken dat zijn topvorm tegen dan begint af te vlakken!

0
tramontana 13 augustus 2022 om 15:57

@plattenband vraag is of hij San Sebastian op zijn top was, mogelijk reed hij daar gewoon strak tempo. De week erna is hij opnieuw op stage gegaan, en hopelijk het valt te verwachten dat hij sindsdien niet aan de hamburgertent gebivakkeerd heeft.

0
De Wallaby van Wormerveer 13 augustus 2022 om 12:48

Als wielervolger zit ik in een tweestrijd tussen een renner de ‘aard van het beestje’ laten zijn en een mooie strijd om de AK willen zien. Remco is een renner die graag aanvalt als hij zich sterk voelt en dat is tot nu toe vaak in de eerste dagen van een meerdaagse ronde. Ik vind het jammer voor die vroege etappes als Rev niet als zichzelf mag/kan koersen want hij maakt wel de koers. Een afwachtende (saaie) Rev is een potentieel winnaar maar tegelijkertijd niet iets waar ik naar uitkijk. Ik denk dan aan Simon Yates die de Giro van 2018 prachtig koerst tot zijn inzinking. Daarna wint hij de Vuelta op de meest saaie manier ooit. Geef mij dan maar de aanvaller Yates die sterft in schoonheid

0
tramontana 13 augustus 2022 om 12:57

…ik denk niet dat hij zal wachten tot de steilste bergetappes, en de koers vanaf het begin al heel hard gaat maken, proberen tijd te nemen, enzoverder… het domste zou zijn om als een sitting duck de koers af te wachten, waarbij alle klimmers lekker fris ertegenaan kunnen gaan.

0
De Wallaby van Wormerveer 13 augustus 2022 om 13:28

Ik denk het niet. Als Rev zo koerst zoals de Giro 1.5 jaar geleden is hij na 10 dagen op. Zelfs de GOAT Pogacar liep in zijn eigen val afgelopen tour door teveel te woekeren met zijn krachten in de eerste 10 dagen. Terwijl de uitdager enkel zijn ploeg (vooral van Aert) de koers hard liet maken. Als het QSA lukt om met Allaphillipe, van Wilder, Masnada en co de koers hard te maken zonder dat Rev een trap teveel hoeft te doen dan zie ik die Vueltawinst voor Rev wel zitten.

0
tramontana 13 augustus 2022 om 13:51

@De Wallaby van Wormerveer inderdaad, de koers hard laten maken door ploegmaats, om dan zelf aan te gaan in de laatste 20km als iedereen tussen het kader hangt. In die zin ga ik wel akkoord, alleen denk ik niet dat hij hiermee gaat wachten tot de derde week. Het is koffiedik kijken, we zien wel hoe ze het willen aanpakken.

0
peervaneynthoven 13 augustus 2022 om 12:56

Ik zou hem zelfs tot 2040 geen druk op leggen. PL, de man die altijd vooraan op de foto staat en de winnaar omhelst bij winst maar bij verlies nooit te zien is.Een soort “wethouder Hekking”

0
De ezel van Domburg 13 augustus 2022 om 13:07

Geen druk opleggen…

Als je de zege in LBL bekijkt, dan zie je totaal geen vreugde bij Evenepoel. Maar enkel opluchting. Voor zichzelf, en voor de ploeg, die behoorlijk onder druk stond. Van ene Pat L.

En dan hebben supporters en de media een slecht geheugen….

0
Limal 13 augustus 2022 om 14:19

Haha, Evenepoel die totaal geen vreugde zou laten zien hebben bij zijn winst in LBL, waar háál je die (je zelfverzonnen-theorieën-bevestigende) gedachtenkronkels toch steeds weer vandaan?

0
Romāns Vainšteins 13 augustus 2022 om 14:40

OMG – de grote REVKET-hatende dramaqueen is weer uit een spelonk gekropen – OMG

0
Handige Harry 13 augustus 2022 om 14:42

Wel mooi dat hij altijd roept dat evenepoel pas vijf jaar wielrenner is, maar hij vergeet te vermelden dat hij daarvoor ook al jarenlang als prof leefde, qua professionele training heeft hij dus geen achterstand op jongens die al langer wielrenner zijn.
Natuurlijk waren er op de fiets nog stappen te maken maar altijd maar net doen alsof hij tot zijn zeventiende lui op de bank achter de PlayStation zat, slaat nergens op.

Die hele professionele begeleiding die jongere renners krijgen zorgen ervoor dat ze er al zo vroeg staan in tegenstelling tot vroeger.

0
11 na 11 13 augustus 2022 om 19:02

Opmerkelijk argument, gezien een van de zaken waar Evenepoel het vaakst wordt op afgerekend is dat hij niet in een peloton zou kunnen rijden, en niet kan afdalen. Ook wordt hij (hier) vaak een tactische onbenul genoemd. Uitgerekend allemaal zaken die dus net wel een gevolg kunnen zijn van pas 5 jaar geleden in het wielrennen te stappen.

Te vaak (als een voetballer) laten zien hoe goed je bent en nodeloos energie verspillen ipv als een volleerd prof je te verstoppen voor enkele dagen om dan 1x hard uit te halen… Maar als hij er nadien dan doorzakt dan is dat dus blijkbaar geen argument. Het is enkel een argument wanneer ermee kan gelachen worden.

0
Handige Harry 14 augustus 2022 om 09:17

Volgens mij zeg ik letterlijk dat hij op de fiets nog stappen te maken had.
Het gaat mij er meer om dat hij uit een professioneel milieu komt en dus niet vanaf nul begint.
Bij al die professionele jeugdteams word je goed begeleid, je leert op je voeding letten, wanneer rust te nemen enzovoorts.
Op alle randvoorwaarden is hij dus al goed voorbereid.

Hetzelfde bijvoorbeeld bij Roglic, ook hij is pas 7 jaar wielrenner maar heeft natuurlijk daarvoor ook al jarenlang als prof geleefd.

0
Panache 13 augustus 2022 om 14:46

Stap voor stap neemt Lefevere de adviezen van Michelangelo ter harte. In de communicatie, in de doelstellingen, in de carrièreopbouw, zelfs in de omkadering en het opdoen van cruciale ervaring binnen de staff. Mocht Evenepoel ooit een grote ronde winnen, dan is het er een met een oranje randje. Een Nederlands randje.

0
Limal 13 augustus 2022 om 14:56

:-)

Zelfs een ezel als Lefevere stoot zich blijkbaar geen twee(ëntwintig?) keer aan dezelfde steen… Ofwel: turns out you CAN learn an old wolf new tricks!

0
Alfons Haavers 13 augustus 2022 om 15:06

Komt ook niet echt als een verrassing aangezien hij ‘mensen kent bij de ploeg’. Wellicht adviseur of zo van Quick-Step? Zeker geen fantast op een zolderkamertje, dat zeker niet.

0
de dorpspastoor 13 augustus 2022 om 16:21

Zou Michelangelo dan ook het succes gaan claimen, zoals Raymond Kerkhofs dat deed bij de Tourzege van Vingegaard?

0
11 na 11 13 augustus 2022 om 19:04

Van Wilder laat weten dat hij je heel dankbaar is voor zijn 5de plaats in Burgos, Panache. Zonder jouw aanhoudende onzin, was hij nooit zo geprikkeld geweest. Als die jongen het gaat maken, is dat ook dankzij jou hoor.

0
plattenband 13 augustus 2022 om 15:07

Ik ben zelf geen ploegleider en heb zelf nooit gekoerst, ik ben alleen al vele jaren koersfan en daarbij als trotse Vlaming jarenlange fan van de enige Vlaamse ploeg die zich deftig meet met de internationale tegenstand.

Het is duidelijk dat ze dus na vele jaren klassiek werk én dominantie in dat type koersen ook eens uit een ander vaatje willen tappen om hun sponsors met internationale doelstellingen daar ook in de picture te zetten. En dat doe je in de koers inderdaad door een GR te winnen.
Maar wat ik dan vreemd vind is dat hier zoooooveel meningen gezet worden dat Rev bij een andere ploeg moet gaan koersen wegens andere inzichten en werkwijzen.
Ik kan me niet inbeelden dat ze dit bij QSA of SQS niet zouden zien en hieraan niet zouden werken. Je kan je als ploeg toch laten adviseren of de nodige mensen met kennis aanwerven?

Dat er niet voldoende renners met klimcapaciteiten zijn en dat degene die er dan zijn worden weggelokt door rijke ploegen met veel geld, daar kan ook QSA niet aan doen.

0
De Zeboe van de Zoncolan 13 augustus 2022 om 15:21

“Dat er niet voldoende renners met klimcapaciteiten zijn en dat degene die er dan zijn worden weggelokt door rijke ploegen met veel geld, daar kan ook QSA niet aan doen.”

Ze kunnen er misschien niet veel aan doen, maar het wordt wel een factor. Als een renner meerdere grote ronden wil winnen (en ik denk dat Evenepoel zowel de capaciteiten als de ambitie heeft), dan zal hij linksom of rechtsom een ploeg nodig hebben die hem kan ondersteunen.

En als QSA betekent dat of prioriteiten stellen en al je eieren in dat ene mandje leggen, of zorgen dat je beter betalende sponsors vindt.

Als je dat allebei niet wil of kan, is de kans toch reëel dat een topper groenere weiden gaat zoeken.

Let wel: wat mij betreft zit hij best bij QSA en hoeft hij er helemaal niet weg, maar we hebben afgelopen tour gezien wat er kan gebeuren als je ploeg je op cruciale momenten niet kan helpen.

0
plattenband 13 augustus 2022 om 15:28

Eigenlijk bewijst afgelopen Tour dat geen enkele formule heilig is. Er kan o zoveel mislopen. Valpartijen, ziekten, slechte dag, een duw van een toeschouwer,…

Je mag dan al maandenlang voorbereiden en massa’s geld neertellen voor topknechten. Eén seconde is genoeg om alles in het water te zien vallen!

Rev kan straks in Nederland even goed een kwalijke val meemaken en zo zelfs niet in Spanje geraken. En als dat zou gebeuren, dan zie je de meningen weer ontploffen.

0
Pietspeed 14 augustus 2022 om 00:46

Maffe titel. Een werkgever wordt niet geacht een werknemer druk op te leggen. Gewoon zich als een goed werkgever te gedragen.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone