Lefevere is ‘driehonderd procent’ tegen klimtijdrit op Monte Lussari: “Een farce”
Vandaag zal de Giro d’Italia in een beslissende plooi vallen in een bijzondere klimtijdrit naar de Monte Lussari. Dit is een klim van 7,3 kilometer aan gemiddeld (!) 12,1%, met in de ultieme finale een strook tot 22%. Patrick Lefevere, de teammanager van Soudal Quick-Step, is op zijn zachtst gezegd geen fan van deze specifieke klimtijdrit.
Lefevere neemt in zijn vaste column voor Het Nieuwsblad geen blad voor de mond. “Een tijdrit beslist vandaag over de Giro, al kan je het ook een circus noemen. Ik ga mijn woorden niet wikken: hoe het parcours nu is uitgetekend, ik ben driehonderd procent tegen. Ik snap de fascinatie met die extreme stijgingspercentages niet. Deze Giro heeft het bewijs geleverd: hoe steiler de berg, hoe vaker die een muis baart.”
De teambaas kijkt ook naar rennersvakbond CPA en de coureurs zelf. “In de Giro-etappe naar Crans Montana wilde het peloton een inkorting van de etappe en die hebben ze ook gekregen. Maar dan begrijp ik niet waarom ze de tijdrit van vandaag wel laten passeren. Ilan Van Wilder rijdt de tijdrit met een 36×34-verzet. Dat is mountainbiken, geen wegwielrennen. Ik vind dat we de grenzen van de verschillende disciplines wat strenger moeten bewaken.”
De klimtijdrit naar de Monte Lussari is volgens Lefevere niet meer van deze tijd. “En dan zit er in de tien bepalende slotkilometers een mecanicien op een motor achter, met een fiets over zijn schouder. Zijn dat de professionele standaarden die je als wielersport wil uitdragen? Ik vind het een farce”, is hij zeer duidelijk.
Bijzondere regels
Enkele dagen voor de start van de Giro d’Italia was er consternatie over de klimtijdrit. Er waren namelijk logistieke problemen, omdat volgwagens de renners niet kunnen volgen op de smalle wegen. Daarom worden motoren beschikbaar gesteld, alleen werd gevreesd dat er voor alle motoren te weinig ruimte was op de top van de klim.
De lucht was echter snel geklaard. “Op de klim zal elke renner gevolgd worden door een mecanicien die achterop de motor zit met een reservefiets op de rug. Praktisch niet eenvoudig, maar het is in het verleden nog gebeurd”, vertelde ploegleider Geert Van Bondt van Soudal Quick-Step. In de tussentijd zijn er daarnaast nog wat aanpassingen doorgevoerd.
Ook over de fascinatie voor extreme stijgingspercentages heeft hij een punt. Al vind ik een Zoncolan of Angliru wel een verrijking voor een grote ronde, maar vanaf er gereden wordt op een soort geitenpaden vind ik het ook meer een circus, dat is inderdaad meer mountainbike en geen wegwielrennen.
Verder natuurlijk eens, al is het evengoed een beetje zinloos om daar nu nog mee af te komen.
De renners in de eerste golf dienen als proefkonijnen. Kan niet anders dan dat er kolderieke situaties ontstaan, ik ben benieuwd hoe de verantwoordelijken daarmee zullen omgaan.
Beetje te makkelijk wat mij betreft. Preekt PatLef altijd voor eigen parochie?
Dit ligt volledig in lijn met zijn standpunt over het nieuwe parcours van Parijs-Tours. Nochtans heeft hij wel de renners die daar zouden kunnen excelleren. Maar hij gaat er zelfs niet meer heen uit principe.
Ik kijk naar de teammanager van de wereldkampioen die onderhandelde over zijn startpremie.
Ja, deze giro kent steile hellingen, maar komt het gesloten koersverloop niet door iets anders: de zware weersomstandigheden, de loodzware laatste 3 dagen en de type renners die deelnemen? In de Tour zijn ze de laatste jaren overgestapt van lange, lopende klimmen als de Croix De Fer naar de meer steile klimmen als Granon, Romme of Planche des Belles Filles, juist met het tegenovergestelde effect dan wat Lefevere hier poneert: de Tour is de laatste jaren attractiever dan ooit.
Trouwens, dat gejank over die oh zo zware slotweek en dat slechte weer mag ook wel eens gaan ophouden, dat zijn geen argumenten. Ja, vergeleken met een Tour of een Vuelta wel, maar de Giro heeft heel vaak slecht weer en heeft áltijd een absurd zware slotweek. Dit is gewoon een tammer peloton dan andere jaren, soms is het ook gewoon saai door de renners zelf (dan gaat het uiteraard niet over Healy, Dee, Pinot, Denz en aanverwanten).
Gelukkig inderdaad dat er pakweg 15 man was die ondanks de weersomstandigheden en de parcoursopbouw gewoon lekker voor ritzeges gestreden hebben. Van Jack Dee ben ik trouwens ook wel fan, maar wat die met de Giro te maken heeft weet ik niet ;-p
Al kun je voor deze etappe zeggen dat ze dat laatste al bijna niet doen natuurlijk met nog maar liefst 2 renners in koers. Over een farce gesproken.....
27 MEI 2023 OM 10:07
Ja hoor daar is hij weer: de man die het wielrennen heeft uitgevonden heeft zijn mening weer klaar. Als hij dan zo tegen is: protesteer voordat de koers begint en niet de dag voor de etappe. En als je ECHT zo tegen bent: start dan helemaal niet in de desbetreffende koers.
Al kun je voor deze etappe zeggen dat ze dat laatste al bijna niet doen natuurlijk met nog maar liefst 2 renners in koers. Over een farce gesproken….. [\Quote]Hij kan er ook niet aan doen dat ze zijn column hier overnemen he, zijn columns lezen als je ze ronduit debiel vindt lijkt me nu ook niet bepaald intelligent. Dan over niet starten, zijn ploeg heeft startplicht in de Giro dus lastig om dat je kat te sturen. Het blijft ook de derde grootste ronde, dus dan klopt hij zijn sponsors. En jij bent één van die uitzonderingen die nooit ziek wordt en dus niet kan gaan werken, proficiat. Maar ziek worden en uitzoeken is geen farce maar gewoon rationeel gedrag...
Als we 't roadbook mogen geloven, zijn er stukken bij die niet eens breed genoeg zijn om te gaan zigzaggen, even breed als een fietspad.
Overigens ben ik het regelmatig niet eens met de beste man, maar in deze ga ik helemaal met hem mee.
Hoewel ik vind dat het niveau van de gemiddelde WF'er er de laatste maanden op vooruit gegaan is, blijft er een harde kern van gefrustreerde zielepoten systematisch alles wat met Lefevere en Evenepoel te maken heeft, afkraken. Liefst zo grof mogelijk en vaak op de man. Voer voor sociologen, psychologen en soms zelfs psychiaters.