Lefevere is ‘driehonderd procent’ tegen klimtijdrit op Monte Lussari: “Een farce”
foto: Cor Vos
zaterdag 27 mei 2023 om 09:41

Lefevere is ‘driehonderd procent’ tegen klimtijdrit op Monte Lussari: “Een farce”

Vandaag zal de Giro d’Italia in een beslissende plooi vallen in een bijzondere klimtijdrit naar de Monte Lussari. Dit is een klim van 7,3 kilometer aan gemiddeld (!) 12,1%, met in de ultieme finale een strook tot 22%. Patrick Lefevere, de teammanager van Soudal Quick-Step, is op zijn zachtst gezegd geen fan van deze specifieke klimtijdrit.

Lefevere neemt in zijn vaste column voor Het Nieuwsblad geen blad voor de mond. “Een tijdrit beslist vandaag over de Giro, al kan je het ook een circus noemen. Ik ga mijn woorden niet wikken: hoe het parcours nu is uitgetekend, ik ben driehonderd procent tegen. Ik snap de fascinatie met die extreme stijgingspercentages niet. Deze Giro heeft het bewijs geleverd: hoe steiler de berg, hoe vaker die een muis baart.”

De teambaas kijkt ook naar rennersvakbond CPA en de coureurs zelf. “In de Giro-etappe naar Crans Montana wilde het peloton een inkorting van de etappe en die hebben ze ook gekregen. Maar dan begrijp ik niet waarom ze de tijdrit van vandaag wel laten passeren. Ilan Van Wilder rijdt de tijdrit met een 36×34-verzet. Dat is mountainbiken, geen wegwielrennen. Ik vind dat we de grenzen van de verschillende disciplines wat strenger moeten bewaken.”

De klimtijdrit naar de Monte Lussari is volgens Lefevere niet meer van deze tijd. “En dan zit er in de tien bepalende slotkilometers een mecanicien op een motor achter, met een fiets over zijn schouder. Zijn dat de professionele standaarden die je als wielersport wil uitdragen? Ik vind het een farce”, is hij zeer duidelijk.

Bijzondere regels
Enkele dagen voor de start van de Giro d’Italia was er consternatie over de klimtijdrit. Er waren namelijk logistieke problemen, omdat volgwagens de renners niet kunnen volgen op de smalle wegen. Daarom worden motoren beschikbaar gesteld, alleen werd gevreesd dat er voor alle motoren te weinig ruimte was op de top van de klim.

De lucht was echter snel geklaard. “Op de klim zal elke renner gevolgd worden door een mecanicien die achterop de motor zit met een reservefiets op de rug. Praktisch niet eenvoudig, maar het is in het verleden nog gebeurd”, vertelde ploegleider Geert Van Bondt van Soudal Quick-Step. In de tussentijd zijn er daarnaast nog wat aanpassingen doorgevoerd.

RIDE Magazine
53 Reacties
27-05-2023 10:05
In het algemeen vind ik een klimtijdrit een fantastische apotheose van een grote ronde, zoals we op La Planche gezien hebben. Maar de berg waarop ze het nu doen is te belachelijk voor woorden.

Ook over de fascinatie voor extreme stijgingspercentages heeft hij een punt. Al vind ik een Zoncolan of Angliru wel een verrijking voor een grote ronde, maar vanaf er gereden wordt op een soort geitenpaden vind ik het ook meer een circus, dat is inderdaad meer mountainbike en geen wegwielrennen.
    27-05-2023 12:27
    Smaken verschillen, ik vind een bepalende (klim)tijdrit aan het eind juist het plezier eruit halen. Als tv kijker zijn tijdritten niet erg interessant, iedereen rijdt solo en aan de streep geeft de klok aan wie het snelste was. Als deelnemer is zo’n tijdrit juist dusdanig bepalend dat het zorgt dat in de dagen er voor geen risicovolle ondernemingen worden gedaan, je moet immers nog krachten sparen voor die beslissende tijdrit. Tour met Planche de Belle Filles was immers ook oersaai tot de slottijdrit!
27-05-2023 09:56
Is dat meer of minder dan 105%?

Verder natuurlijk eens, al is het evengoed een beetje zinloos om daar nu nog mee af te komen.

De renners in de eerste golf dienen als proefkonijnen. Kan niet anders dan dat er kolderieke situaties ontstaan, ik ben benieuwd hoe de verantwoordelijken daarmee zullen omgaan.
    27-05-2023 10:17
    Ik kan me vinden in dat het gedoe met de motorren niet ideaal is en misschien niet heel veel professionaliteit uitstraalt. Op de Zoncolan wordt alleen ook gebruik gemaakt van motoren en iedereen is blij als die in de koers zit, dus dit is misschien dan wel een beetje een dubbele standaard. Verder heeft de volgorde van de etappes de klassementsstrijd idd heel lang verlamd. Dat gezegd hebbende, betekent het niet dat een klimtijdrit met zo'n zware klim als de monte lussari slecht is. Wat mij betreft hadden ze hem, of een tijdrit naar een soortgelijke klim, alleen eerder in de race moeten doen. En als er dan geen motoren nodig zouden zijn zou dat idd beter zijn geweest, maar als we de zoncolan acdepteren met motoren, kunnen we de lussari met motoren ook wel accepteren.
    27-05-2023 11:07
    Hoe gaat het aflopen als er op dit geitenpad plots 3 of meer renners elkaar willen inhalen . Is er dan ook nog plaats voor de motoren met de reservefietsen ?
27-05-2023 11:55
Die tijdrit dat Dumoulin wereldkampioen werd in Noorwegen met dat extreme stijgingspercentage was de mooiste tijdrit die ik ooit zag. Met fietswissels en al. Dus oneens met Patrick, heb ik wel vaker.
27-05-2023 10:05
Hierin heeft hij wel gelijk. Wanneer wordt een klim te steil? Als men langzamer gaat dan goed getrainde hobby hardlopers op een 5 km. En wanneer de snelheid in km/h lager wordt dan het stijgingspercentage. Dat is voor de toppers ongeveer bij 14%/14 km/h.
    27-05-2023 10:26
    Voor Lefevere werkt het anders. Voor hem wordt een klim te steil op het moment dat de hellingsgraad in het nadeel van Evenepoel werkt. Deze teambaas spreekt normaliter niet voor het algemeen belang, maar slechts voor de eigen parochie. Zoncolan en Angliru zijn bergen waar veel wielerfans naar uitkijken, het gaat dus niet over die 15% stijging. Deze uitspraken van Lefevere zijn niets meer dan een publieke onderhandeling met Vegni over toekomstig parcours.
    27-05-2023 10:42
    @panache
    Beetje te makkelijk wat mij betreft. Preekt PatLef altijd voor eigen parochie?
    Dit ligt volledig in lijn met zijn standpunt over het nieuwe parcours van Parijs-Tours. Nochtans heeft hij wel de renners die daar zouden kunnen excelleren. Maar hij gaat er zelfs niet meer heen uit principe.
27-05-2023 12:11
Het is asfalt/verhard dus het is wegwielrennen ;)
27-05-2023 10:13
Er wordt vandaag met minuten gegooid en omdat het op de laatste dag is heeft dit de koers verlamd. De organisatie van deze Giro heeft vol ingezet op het scenario van de strijd tussen de klimmende tijdrijder en de tijdrijdende klimmer. Dumoulin versus Quintana had vuurwerk kunnen opleveren. Evenepoel tegen Hart ook. De insteek was tijdrijders die een voorsprong nemen en zwaar aangevallen worden door de berggeiten in etappe 13, 16, 19 met vandaag dan de climax. Corona en valpartijen hebben dit scenario verpest, maar ook met een ‘normale’ bergetappe vandaag zou het niet anders zijn gegaan dan gisteren, omdat de profielen van de overgebleven podiumkandidaten Thomas, Roglic en Almeida gewoon te veel op elkaar lijken.
27-05-2023 10:27
36x34 is al lang geen mountainbikeverzet meer PatLef. Zit tegenwoordig op misschien wel de helft van de racefietsen die aan consumenten verkocht wordt. En das prima ook.
    27-05-2023 10:37
    Jup ik zit aan de 34x34. 1:1 dus. Das prima voor mij. 34x36 nog iets lichter kan ook. Maar een beetje mountainbike van tegenwoordig doet 30x52!
    27-05-2023 10:45
    Precies! Ik ga binnenkort naar de bergen en heb 34-32 gemonteerd. In Nederland rij ik rond met 36-30 en op m’n gravelbike/crosser heb ik nu een dubbel met 33-36 als kleinste verzet, ook heerlijk.
    27-05-2023 11:45
    Jullie zijn natuurlijk ook profs van 60-75kg in topvorm.
    27-05-2023 11:56
    In Nederland? Doe mij maar ouderwets stoempen.
    27-05-2023 12:03
    @Wheely 53-11 zeker.
27-05-2023 10:28
Raar, heb hem nooit hiren klagen iver het hele vlaamse voorjaar waar renners over prehistorische ongeasfalteerde wegen wirden gestuurd met absurde stijgingspercentages en waar renners lopent omhoog moeten als het regent. Of iver grindwegen in Italie. Giro Emilia , Waalse Pijl allemaal weg dus volgens levefevere theorien
27-05-2023 11:57
Je kan ook gewoon afstappen, of überhaupt niet deelnemen aan de desbetreffende koers.
27-05-2023 15:01
PatLev kijkt naar de vakbond en de renners zelf. Moet Van Wilder bij wijze van statement de berg oplopen?
Ik kijk naar de teammanager van de wereldkampioen die onderhandelde over zijn startpremie.
27-05-2023 10:17
En de teams hebben helemaal geen invloed? Lijkt me stug, het parcours wordt heel lang van te voren gepubliceerd, tijd genoeg voor de teams om vragen te gaan stellen, veto’s te stellen enzovoorts. Maar nee, iedereen wacht tot het laatste moment. Dat is pas een zwakte bod! Voor mij hoeft het ook niet steeds extremer, alles voor de kijkcijfers en de centen is voor mij geen topsport maar platte commercie. We hebben al vaak genoeg gezien dat topsporters soms tegen zich zelf beschermt moeten worden, dus teams pak je verantwoordelijkheid, jullie zijn de werkgever! En een stukje in de krant als er nog maar 2 renners van je team in koers zitten is dus 0,0 verantwoordelijkheid nemen.
27-05-2023 10:44
Te nat, te glad, te stijl, te lang, te koud en ga zo maar door. Ik krijg het gevoel dat velen in het wielrennen eigenlijk liever op de wielerbaan (Ahoy) fietsen. Wielrenners zijn de moderne gladiatoren en zonder spektakel geen toeschouwers en zonder toeschouwers geen inkomsten. Daarom kijk ik vanmiddag de Giro en niet het KLM open.
    27-05-2023 10:46
    Vooral te stijl is een probleem. ;)
    27-05-2023 12:11
    Nat, glad, lang...... Wat bedoelt die Seppie toch ? Ah, nu zie ik het. Ook "stijl". Dat moet dus over de haarcoupe van Lefevere gaan. Of toch weer een van die WF-krabbelaars die het niveau van de lagere school nauwelijks haalt.
27-05-2023 10:49
Ben ik het een keer eens met Lefevere, gebruikt hij in zijn redenatie alsnog een drogreden die dringend commentaar behoeft: “Deze Giro heeft het bewijs geleverd: hoe steiler de berg, hoe vaker die een muis baart.”.

Ja, deze giro kent steile hellingen, maar komt het gesloten koersverloop niet door iets anders: de zware weersomstandigheden, de loodzware laatste 3 dagen en de type renners die deelnemen? In de Tour zijn ze de laatste jaren overgestapt van lange, lopende klimmen als de Croix De Fer naar de meer steile klimmen als Granon, Romme of Planche des Belles Filles, juist met het tegenovergestelde effect dan wat Lefevere hier poneert: de Tour is de laatste jaren attractiever dan ooit.
    27-05-2023 11:44
    Dat ligt zijn renners niet. Daarom dat hij probeert mensen te overreden door te zeggen dat het de wielerkoers geen goed doet. Dat lukt hem vaak vrij aardig; de algemene opinie in zijn voordeel omturnen.
27-05-2023 11:16
Ze doen maar met hun steile hellingen, maar motoren met mecaniciens erop met een reservefiets? Dan ben je gewoon een klein, improviserend amateursportje en zoiets is ronduit genant. Dit soort onbeholpen geklungel blijft typisch voor de Giro en dat mag wel eens gaan ophouden. Zomegnan deed dat constant en Vegni heeft het gewoon overgenomen.

Trouwens, dat gejank over die oh zo zware slotweek en dat slechte weer mag ook wel eens gaan ophouden, dat zijn geen argumenten. Ja, vergeleken met een Tour of een Vuelta wel, maar de Giro heeft heel vaak slecht weer en heeft áltijd een absurd zware slotweek. Dit is gewoon een tammer peloton dan andere jaren, soms is het ook gewoon saai door de renners zelf (dan gaat het uiteraard niet over Healy, Dee, Pinot, Denz en aanverwanten).
    27-05-2023 11:49
    Zeker met de rustdag van maandag en de 'warmloopetappe' van dinsdag in gedachten hadden de AK-mannen deze derde week gewoon uitgerust kunnen knallen. Dat dit niet gebeurd is, zowel door de "grote drie" als zij die wat verder stonden in het AK (met uitzondering van Pinot dan), is idd vooral toe te schrijven aan de (nog) aanwezige renners. Wanneer mannen als Swift en Puccio 85% van de beklimmingen op kop rijden van een nog uitgebreid groepje, waarbij het verschil met vluchters amper verkleind wordt, dan weet je dat er niet hard gereden wordt. Op het einde komen dan wel mannen als De Plus en Arensman (die in een kleiner team leuke aanvallers zouden zijn) een halve beklimming hard treintjerijden, maar dat heeft enkel totale controle tot gevolg. Ik word er niet warm van.

    Gelukkig inderdaad dat er pakweg 15 man was die ondanks de weersomstandigheden en de parcoursopbouw gewoon lekker voor ritzeges gestreden hebben. Van Jack Dee ben ik trouwens ook wel fan, maar wat die met de Giro te maken heeft weet ik niet ;-p
    27-05-2023 11:57
    Klopt… alleen jammer dat niemand durft op te treden , dit hele week-end is trouwens een absurde logistieke nachtmerrie. Gisteren zijn sommige ploegen ná 22.00 in hun hotel aangekomen, vandaag dat gedoe met die berg en allerlei gerommel met fietsen/auto’s-en motoren wisselen en vanavond (vannacht dus) die verplaatsing naar Rome… niet alleen renners maar staffleden moeten dit allemaal maar behappen…
27-05-2023 12:10
Me eens. Mekaniekers met een fiets op hun rug achterop een motor doet me denken aan de tijd dat ik zelf fietste met een reserveband over mijn schouders.
    27-05-2023 12:25
    Mooie tijd!
27-05-2023 12:36
Gewoon boem raak deze mening, en in lijn met zijn eerdere opvattingen. Het is niet omdat Lefevere ook een opportunist is, dat hij altijd ongelijk heeft. Meer visie dan 95% van wat om het peloton hangt. En praat tenminste niet met meel in de mond.
27-05-2023 12:49
Patlev houdt niet van 22%. Dat is te sterk voor'm. Hij heeft zijn Bordeaux het liefst zo rond de 13%.
27-05-2023 10:07
Ja hoor daar is hij weer: de man die het wielrennen heeft uitgevonden heeft zijn mening weer klaar. Als hij dan zo tegen is: protesteer voordat de koers begint en niet de dag voor de etappe. En als je ECHT zo tegen bent: start dan helemaal niet in de desbetreffende koers.
Al kun je voor deze etappe zeggen dat ze dat laatste al bijna niet doen natuurlijk met nog maar liefst 2 renners in koers. Over een farce gesproken.....
    27-05-2023 10:09
    Wel handig ook dat ie een mening klaar heeft, met die wekelijkse column in de krant.
    27-05-2023 13:40
    [Qoute] 4 Jours de Dunkerque
    27 MEI 2023 OM 10:07
    Ja hoor daar is hij weer: de man die het wielrennen heeft uitgevonden heeft zijn mening weer klaar. Als hij dan zo tegen is: protesteer voordat de koers begint en niet de dag voor de etappe. En als je ECHT zo tegen bent: start dan helemaal niet in de desbetreffende koers.

    Al kun je voor deze etappe zeggen dat ze dat laatste al bijna niet doen natuurlijk met nog maar liefst 2 renners in koers. Over een farce gesproken….. [\Quote]Hij kan er ook niet aan doen dat ze zijn column hier overnemen he, zijn columns lezen als je ze ronduit debiel vindt lijkt me nu ook niet bepaald intelligent. Dan over niet starten, zijn ploeg heeft startplicht in de Giro dus lastig om dat je kat te sturen. Het blijft ook de derde grootste ronde, dus dan klopt hij zijn sponsors. En jij bent één van die uitzonderingen die nooit ziek wordt en dus niet kan gaan werken, proficiat. Maar ziek worden en uitzoeken is geen farce maar gewoon rationeel gedrag...
27-05-2023 10:35
Ik kijk zo dadelijk wel en vorm me dan een oordeel
    27-05-2023 10:48
    Renners die van links naar rechts sturen om de steilte af te vlakken, mechaniciens met een fiets op de rug die van de motor vallen, renners en motors die bij het inhalen in elkaar haken... Ik ga zeker kijken en zet het Benny Hill muziekje alvast klaar :-)
    27-05-2023 11:08
    Ik las Ben Healy muziekje :-)
    27-05-2023 11:22
    [quote]Renners die van links naar rechts sturen om de steilte af te vlakken[/quote]

    Als we 't roadbook mogen geloven, zijn er stukken bij die niet eens breed genoeg zijn om te gaan zigzaggen, even breed als een fietspad.
27-05-2023 11:28
Waarom krijgt deze zeveraar hier telkens een podium?
    27-05-2023 12:00
    Omdat hij ploegleider is van één van de grootste wielerploegen en dit een wielersite is wellicht?

    Overigens ben ik het regelmatig niet eens met de beste man, maar in deze ga ik helemaal met hem mee.
27-05-2023 11:36
Notoire jankert. Natuurlijk valt er op de organisatie het een en ander aan te merken. Maar de rit an sich is toch juist geweldig. Spektakel gegarandeerd. Alleen omdat het niet in het voordeel is van zijn renners moet het niet kunnen...
    27-05-2023 11:53
    Ga er maar vanuit dat Lefevere voor eigen parochie preekt. Dat zijn we immers gewoon van hem. Lefevere wil voor Evenepoel afdwingen dat hij niet dergelijke stijgingspercentages voor de wielen krijgt bij toekomstige deelnames.
    27-05-2023 21:55
    Exact, dat is precies wat hij doet. Overreden en sturen omdat het niet past bij de kwaliteiten van zijn renners. Ik kan zulk triest gedrag niet hebben, dat is narcistisch (maar dan op ploeg als eigen ik gezien)
27-05-2023 11:56
Ik ben 400% procent vóór deze klimtijdrit.
27-05-2023 12:23
Eigenlijk zou hier een sociologisch experiment kunnen uitgevoerd worden. Lefevere laten verklaren dat hij 100 % voorstander is van deze klimtijdrit, met soms monsterlijke klimpercentages over een geitenpaadje. Heel voorspelbaar zou Lefevere hier door dezelfden die zijn mening nu op een grove manier aanvallen, als een gek en nog ander liefs weggezet worden.
Hoewel ik vind dat het niveau van de gemiddelde WF'er er de laatste maanden op vooruit gegaan is, blijft er een harde kern van gefrustreerde zielepoten systematisch alles wat met Lefevere en Evenepoel te maken heeft, afkraken. Liefst zo grof mogelijk en vaak op de man. Voer voor sociologen, psychologen en soms zelfs psychiaters.
    27-05-2023 13:26
    Volgens mij leest die Evenepoel/Lefevre-politie niet eens wat ze te melden hebben, de naam passeert en de stekels gaan omhoog… bizar.
28-05-2023 10:02
Volgende giro dan maar in Nederland organiseren, kunnen ze hun 12 speed berg verzet thuislaten
27-05-2023 11:02
Een helling van 22% hoort inderdaad niet bij wegwielrennen, daar heeft Lefevere helemaal gelijk in. Geitenpaadjes ook niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine