Giro 2023: Dit zijn de bijzondere regels tijdens de klimtijdrit naar de Monte Lussari
foto: Cor Vos
zaterdag 27 mei 2023 om 11:30

Giro 2023: Dit zijn de bijzondere regels tijdens de klimtijdrit naar de Monte Lussari

Zaterdag komt de strijd in het algemeen klassement van de Giro d’Italia tot een ontknoping in een bijzondere klimtijdrit naar de Monte Lussari. Een klim van 7,3 kilometer aan gemiddeld (!) 12,1% met in de ultieme finale een strook tot 22%. En dan is er ook nog een vlakke aanloop van 11 kilometer. WielerFlits zet alle regels op een rij over de wisselzone aan de voet van de klim en waar ploegen en renners rekening mee moeten houden.

Enkele dagen voor de start van de Giro d’Italia was er opeens consternatie over de klimtijdrit. Er waren namelijk logistieke problemen, omdat volgwagens de renners niet kunnen volgen op de smalle wegen. Daarom worden motoren beschikbaar gesteld, alleen werd gevreesd dat er voor alle motoren te weinig ruimte was op de top van de klim.

De lucht was echter snel geklaard. “Op de klim zal elke renner gevolgd worden door een mecanicien die achterop de motor zit met een reservefiets op de rug. Praktisch niet eenvoudig, maar het is in het verleden nog gebeurd”, vertelde Geert Van Bondt van Soudal Quick-Step. In de tussentijd zijn er daarnaast nog wat aanpassingen doorgevoerd.


Updates van de UCI-commissarissen:

  • Het panel van commissarissen in de Giro d’Italia heeft speciale regels ingesteld, waardoor het verboden is om een tijdritfiets te gebruiken na de wisselzone.
  • Het wisselen van de tijdritfiets naar de wegfiets mag alleen gebeuren in de daarvoor aangewezen fietswisselzone, die is afgebakend door de organisatie.
  • Alle wegfietsen, inclusief de reservefietsen, worden gecontroleerd in de wisselzone. Deze moeten 15 minuten voor de passage van de renner beschikbaar zijn voor de controle. (De wegfietsen staan dus al klaar bij de wisselzone, red.)
  • Twee mensen per ploeg, specifiek aangewezen en voorzien van een accreditatie, zijn toegestaan in de wisselzone.
  • Het deel in de wisselzone waarin renners op gang geduwd kunnen worden is 25 meter lang en wordt duidelijk aangegeven.
  • Fietsen worden ook voor de start gecontroleerd. Dit gebeurt tussen 9.00 en 11.00 uur, volgens een schema dat daags voor de tijdrit wordt gedeeld.
  • Elke fietswissel die gedaan wordt vóór de wisselzone, zal moeten gebeuren met materiaal dat uit of van de volgwagen komt.
  • De motor met mechanieker mag tussen de start en de wisselzone geen fiets en/of wielen bij zich dragen.
  • De bestuurder van de volgwagen, die de renner volgt tussen de start en de wisselzone, mag in geen enkele geval achterop de motor stappen in de wisselzone.

Updates van de Giro-organisatie:

  • Alleen neutrale motors, die beschikbaar gesteld worden door de organisatie, en officiële volgwagens van de ploegen met teamstickers mogen de renners volgen vanaf de start. Er worden geen neutrale wagens beschikbaar gesteld.
  • Ploegwagens worden aan het begin van de wisselzone afgeleid naar de parkeerplaats voor teams. Daar kunnen stafleden uitstappen, waarna de volgwagen na een U-bocht kan terugkeren naar de start.
  • De neutrale motors die beschikbaar gesteld zijn staan een paar minuten voor de start van de renner klaar en worden voorzien van radio-apparatuur om nieuws te ontvangen van Radio Tour. De organisatie zorgt ook voor een helm, die na de finish teruggegeven moet worden aan de motard.
  • Na de finish moeten renners en stafleden via een kabel terug naar de parkeerplaats voor de ploegen. Die kabelbaan is altijd beschikbaar voor de ploegen. Zij hebben daarbij altijd voorrang op het publiek.
  • De parcoursverkenning begint om 09.00 uur en het gedeelte na de wisselzone kan alleen tot 09.45 uur verkend worden.
  • Alle auto’s moeten het finishgebied verlaten voor 10.30 uur en meteen teruggaan naar de start in Tarvisio.
  • De wisselzone is 25 meter lang en wordt afgebakend met lijnen op de grond en met borden. Volgens de reglementen is het na de wisselzone verboden om te rijden op een tijdritfiets. Renners mogen alleen hun weg vervolgen op een wegfiets.
  • De tijdrit wordt ingedeeld in drie heats, te beginnen vanaf 11.30 uur. Het interval tussen de heats wordt 50 minuten na binnenkomst van de laatste renner.
  • Op verzoek van de ploegen, en met goedkeuring van de wedstrijdorganisatie, mogen enkele renners gevolgd worden door twee neutrale motoren om twee stafleden mee te nemen. Dit gaat om de top-15 in het klassement, de truidragers en hun directe concurrenten.
  • Al het materiaal kan in verschillende tijdsloten naar de parkeerplaats van de ploegen gebracht worden. Tussen 10.30 en 11.00 uur, tussen 12.30 en 13.00 uur of tussen 15.00 en 15.30 uur.

Zo is de wisselzone ingedeeld:

RIDE Magazine
41 Reacties
Sorteer op:
26 mei 2023 12:02
Veel simpeler, leuker, makkelijker, eerlijker en minder fraudegevoeling zou zijn geweest: deze tijdrit rij je verplicht op de wegfiets.

En dan meteen bij de parcourspresentatie als zodanig communiceren. Wat X zich voorstelt is matuurlijk verre van ondenkbaar.
    26 mei 2023 14:48
    precies dit
    26 mei 2023 18:54
    @Romans, hier kan ik je 100% in volgen. Temeer dat het ook geen aanleiding zou geven tot chaos. Wat als 2-3 renners daar gelijktijdig gaan aankomen ?
    27 mei 2023 09:06
    Er zullen ongetwijfeld onregelmatigheden worden geconstateerd, als je als UCI toelaat dat er van fiets wordt gewisseld. Dat laatste is indien toegestaan absoluut noodzakelijk. De aanloop van de klim is biljartvlak; de klim zelf ultrazwaar.
    27 mei 2023 14:09
    Yes! Eindelijk een medestander voor het bannen van die tijdritfiets -')
26 mei 2023 10:36
Fijn dat jullie dit zo uitgebreid toelichten! Houd van dit soort artikels. :-)
26 mei 2023 09:54
"Alle wegfietsen, inclusief de reservefietsen, worden gecontroleerd in de wisselzone. Deze moeten 15 minuten voor de passage van de renner beschikbaar zijn voor de controle."

Dus de wegfietsen staan al klaar in de wisselzone en hoeven niet van het dak de auto worden gehaald zoals bij de Planche ITT?
26 mei 2023 10:40
Dit is domweg een experiment, waarvan hooguit enkele onderdelen af en toe al eens eerder zijn toegepast. Combineer dat met een Italiaanse organisatie, een lamlendige UCI en teams/topsporters die gewend zijn om grenzen op te zoeken en de uitkomst is bij voorbaat bekend: Grande Casino!

We kunnen hooguit hopen dat het de uitslag niet beïnvloedt.
    26 mei 2023 11:33
    Dit is idd chaos opzoeken… dat ploegen hierin mee gaan is nog het meest rare… dat gedoe met die helikopters en gelijke kansen voor iedereen was dus gelul want hier kan pakweg nr 68 in het klassement niet op dezelfde ondersteuning rekenen als een ander handvol renners, terwijl zijn ambities misschien dezelfde zijn…
26 mei 2023 09:44
Met zo'n relatief kort eerste deel, loont het uberhaupt wel om met een TT fiets te starten?
    26 mei 2023 09:49
    Pardon, ik denk niet dat je enig idee hebt hoe groot het verschil is in snelheid tussen een TT en wegfiets. Het vlakke deel is 11!!! km. De renners zullen denk ik het vlakke deel doen in de tempozone, onder het omslagpunt. Zodat ze nog niet in het rood gaan voor de klim. Op een wegfiets verlies je zeker een minuut (als het niet meer is) op je concurrenten op dat eerste deel. Afgezien van het feit dat je op een wegfiets aanzienlijke hogere vermogens moet trappen om enigszins vooruit te komen, waardoor de renner vermoeid aan de slotklim zal beginnen. Bovendien zou de wegfiets dan clip on bars moeten hebben, die dan weer te zwaar zijn om te gebruiken tot en met de finish. Dus het is ondenkbaar dat ook maar 1 renner hier voor zal kiezen
    26 mei 2023 09:56
    tuurlijk dat, het aerodynamisch verschil is immens tussen gewone wegfiets en TT-fiets.
    Als we eens kijken naar San Juan (waar de TT op gewone wegfiets wordt afgelegd).
    Dan komen we daar in 2019 uit op een gem snelheid van 51à52 km/h (12km).
    Als we dit doortrekken naar TT op tijdritfiets komen die toppers uit op 55 à56 km/h.

    Nu is er een vlakke aanloop van +-11km. Aan 52 en 56km/h komen we uit op respectievelijk 12m42 en 11m47s. Dus 55s verschil. Zoveel verlies je wel niet in een fietswissel.
    26 mei 2023 10:00
    @massimo bataille, reden ze in san Juan met clip on bars?
    26 mei 2023 10:24
    Nop, maar al is het pakweg 50 en 53km/h (als ze 'rustig' rijden), dan is het nog 45s verschil.
    Een wegfiets met aero-beugel zou mogelijkheid zijn. Maar ik weet natuurlijk het gewicht niet hiervan. Maar als ik zo snel bereken zou 1kg extra zo'n 25s verschil geven op de top.
    Dus een fietswissel is al beter hierbij. En dit is dan nog zonder het tijdsverlies op het vlakke.
    Dus in alle situaties ziet het naar uit dat TT-fiets naar klimfiets de beste optie is.
    Ze wisselen natuurlijk ook van fiets in pakweg 10-15s. Dus dit is best vlug tegenover de langere inspanningen dat ze moeten leveren op de fiets.
    26 mei 2023 11:36
    En als ze zo'n beugel nou met een soort snelspanner kunnen ontkoppelen in de eerste meters van de klim?

    Zoiets zal allicht niet ver genoeg ontwikkeld zijn om daadwerkelijk te gebruiken, maar het gaat me er vooral om dat ik geen enkele reden zie om de terechte vraag van Geit in mijn Kelderman zo weg te honen als bswinkelss doet.
    11km vlak valt te overwegen met een hele lichte wegfiets te starten. Welk voordeel haal je uit een TT-fiets op die afstand ?
    De eerste 11km leggen ze waarschijnlijk rond de 13 minuten af (50km/h).
    En dan met name de stress die zo'n fietswissel weer geeft, de abrupte af- en opstap bewegingen met kans op wegglijden (fietsschoenplaatjes). Dan snel een andere houding aannemen met hartslag die al lekker in het rood staat. Ben benieuwd of er überhaupt ploegen/renners zijn die kiezen voor de overstap op het bergstation.
    Starten op de wegfiets en dan de wisselbox voorbijrijden, zonder gedoe en kans op excessen met mogelijke gevolgen.
    Spannend ! we gaan het zaterdag zien.
    En liefst met een oplossing waarbij zo'n ploegtechneut een formidabele oplossing heeft bedacht waarbij de TT-fiets een mix is tussen weg en TT.
    26 mei 2023 18:52
    @jachtluipaard. Ik kan het je alvast vertellen, er gaat geen enkele klassementsrenner op een wegfiets starten. Ook zullen ze op het 1e deel boven de 50 per uur rijden
    26 mei 2023 18:56
    Gaat Roglic die eerste 11km ook rijden met een single voor?
26 mei 2023 19:22
Interessanter ware als er voor de klimtijdrit gezwommen moest worden en na de klim op de top naar beneden gelopen, biathlon-geweerschietend naar roze blikjes ravioli alvorens de finish te bereiken.
26 mei 2023 10:06
Benieuwd als je vandaag over je toeren gaat of dat morgen gaat meewegen. Kan zijn dat het vandaag lang gesloten blijft en alleen een sprintje voor de bonificatieseconden.
Apart dat de wisselzone links is, rechts is veel logischer en natuurlijker voor renners. Ook apart dat ze niet op een TT fiets omhoog mogen.
    26 mei 2023 10:29
    vooral dit. Ik denk dat het wel beste optie is om te wisselen voor beste tijd te krijgen. Maar ik kan me inbeelden dat vele renners denken, mijn tijd is niet van belang, ik heb geen zin in gesukkel met fietswissels laat me gewoon maar doorrijden op mijn tt-fiets.

    Denk nu ook wel dat een TT-fiets meenemen op de moto iets minder praktisch is
    Blijft natuurlijk belachelijk dat de Giro organisatie dit doet. Als je renners op een geitenpad stuurt, waar er geen volgauto's kunnen komen en waar je in golven moet starten omdat iedereen weer langs hetzelfde pad naar beneden moet...
    En dan hoop ik nog dat het nog zal meevallen qua volk ( en vooral dat ze hun gedeisd houden).
    Er zijn voldoende 'bergen' die wel goed toegankelijk zijn
    26 mei 2023 10:44
    @Massimo ik lees " het is verboden om een tijdritfiets te gebruiken na de wisselzone". Mag de reservefiets dan geen tijdritfiets zijn of mag je überhaupt na de wisselzone niet fietsen op een tijdritfiets? Dat is mij niet duidelijk.
    26 mei 2023 10:55
    Ik denk dat je gewoon niet met TT-fiets mag rijden. Dus ofwel start je met wegfiets, ofwel wissel je ernaar.
    Maar ik lees natuurlijk ook maar hetzelfde artikel =D
    26 mei 2023 13:56
    Gingen ze niet kaartjes verkopen voor als je op de berg wilt staan?
26 mei 2023 10:11
Wordt dit dan zoiets als bij dat WC ITT in Bergen?

Zo ja, ben ik benieuwd naar de bloopers.
26 mei 2023 10:40
Wat een gedoe. Wie is met dit circus nu eigenlijk gebaat?
26 mei 2023 11:26
Hoe komen al die volgmotoren telkens weer naar beneden? Dit wordt kermis.
    26 mei 2023 12:00
    Ik vermoed tussen de waves in dat alle motards terug naar beneden rijden.
    Hier staat ook dat renners de kabbelbaan mogen nemen, dus wss gaan alle personen via de kabelbaan en al het materiaal via de weg tussen de waves in.
    26 mei 2023 12:07
    Ik hoop met de kabelbaan!
    Ach, beetje kabbelen lijkt me ook wel lekker.. ;)
Waarom mag je niet met een TT-fiets omhoog?
26 mei 2023 19:02
Wat ik me afvraag is, waarom gaan renners en teams hier mee akkoord. Het risico dat er van alles mis gaat en daardoor de uitslag niet eerlijk gaat zijn is reuzegroot. Blijkbaar is het te lastig om eensgezindheid te krijgen onder de teams? Je kan dat toch al lang voor de start van de ronde aankaarten? Of vinden de teams het stiekem toch wel leuk en de renners het een uitdaging?

We krijgen dus en wegwedstrijd met dweilpauzes. Tijdschema’s erbij het lijkt wel schaatsen ;-)
26 mei 2023 20:02
Werkt de mechaniker nog voor Jumbo die Roglic destijds in de Vuelta zo fenomenaal aanslingerde aan de voet van de Mirador de Ezaro? Dat leverde toen met precies 1s de winst op.

Als de ploegleiding het laat afweten, moeten de mechanikers het verschil maar maken.
26 mei 2023 20:04
Ben benieuwd welke ploeg er een of andere bobsleeër heeft ingehuurd om die 25 meter te duwen.
27 mei 2023 12:34
Op Eurosport zit Karsten kroon weer te oprakelen alsof hij tientallen keren een zware klimtijdrit heeft gereden. Kan niemand dit orakel niet eens duidelijk maken dat hij een coureur van de grijze middenmoot was er en dus best wat bescheidener mag zijn. Het lijkt alsof hijalles al heeft.meegemaakt.
    Mooi, Sooike heeft zijn dagelijkse woorddiarree weer laten lopen. Over tot de orde van de dag.
    27 mei 2023 15:46
    Gooi anders de schroom van je af en loop eens naar hem toe naar wie hij eens moet gaan luisteren, net zoals je Ducrot aanpakte.
26 mei 2023 09:50
Ik herinner me nog een tijdrit met fietswissel die niet zo lekker liep bij Roglic …
    26 mei 2023 10:04
    Was dat niet die keer dat zijn helm achterstevoren zat?
    26 mei 2023 10:08
    @rik klik: Weet je nog toen Roglic die foto postte op instagram van hem met de LPDBF tijdrithelm voorafgaand aan de TT in de Vuelta? Zelfspot heeft hij wel

Reacties zijn gesloten.