Lefevere: “Geloof in potentie vrouwenwielrennen, alleen wordt het nu artificieel gepusht”
foto: Cor Vos
vrijdag 17 februari 2023 om 09:36

Lefevere: “Geloof in potentie vrouwenwielrennen, alleen wordt het nu artificieel gepusht”

Patrick Lefevere vindt dat de ontwikkeling van het vrouwenwielrennen op dit moment op een kunstmatige wijze ‘gepusht’ wordt. De ploegbaas van Soudal Quick-Step, die ook betrokken is bij het vrouwenteam van AG Insurance-Soudal Quick-Step is onder meer kritisch op het hoge minimumloon in de Women’s World Tour.

“Ik geloof zeker en vast in het potentieel van het vrouwenwielrennen, begrijp me zeker niet verkeerd, alleen wordt het op dit moment artificieel gepusht. Neem bijvoorbeeld het minimumloon: in de WorldTour is dat 60.000 euro op jaarbasis, hetzelfde bedrag als bij de mannen. Dat is niet oké”, stelt Lefevere in De Krant van West-Vlaanderen.

Die stelling van Lefevere klopt niet als we het vergelijken met de UCI-reglementen. Die schrijven voor dat het minimumloon voor Women’s WorldTeams in 2023 minimaal 32.102 euro is voor rensters die in dienst zijn van de ploeg. In 2024 (35.000 euro) en 2025 (38.000 euro) nemen die lonen toe. Voor neoprofs liggen de minimumsalarissen ongeveer 6.000 euro lager per jaar.

Voor ‘zelfstandigen’ die voor een Women’s WorldTeam rijden ligt het minimumsalaris per jaar rond de 52.000 euro, wat de komende jaren groeit naar 62.000 euro.

“Ik gun het hen van harte, maar er zijn rensters die dat bedrag totaal niet waard zijn. In de Tour hebben ze vorig jaar bijvoorbeeld de tijdslimiet moeten verhogen omdat anders de helft van het peloton buiten tijd was aangekomen. Iemand die niet mee kan, betaal je toch geen 60.000 euro?”

“Er zijn zeker rensters die dat bedrag verdienen, en sommige ook veel meer, maar vandaag is de top in het vrouwenwielrennen gewoon nog niet breed genoeg om dat minimumloon te rechtvaardigen”, is hij van mening.

‘Op termijn zullen we aan de top meedraaien’
Lefevere trad vorig jaar toe tot het vrouwenwielrennen bij het team van ploegmanager Natascha den Ouden, waar haar man Servais Knaven nu de technische en sportieve manager is. Die ploeg koerst op UCI-niveau en niet in de Women’s World Tour, maar Lefevere investeert wel. “Als je het doet, doe het dan goed. Anders begin je er beter niet aan. Het zal tijd kosten en we moeten bouwen, maar op termijn zullen we ook bij de vrouwen aan de top meedraaien”, verwacht hij.

Dit bericht heeft een update gehad waarbij de regelgeving van de UCI is toegevoegd.


RIDE Magazine
53 Reacties
Sorteer op:
17 februari 2023 11:28
Voor Wielerflits een poll organiseert, zou het misschien eens kunnen checken of het wel waar is wat Patrick Lefevere hier beweert.
Het minimumloon in de WWT is immers helemaal geen 60K, maar wel 32 102 euro (en voor neo's een kleine 27k). Dat is niet evenveel als het minimumloon bij de mannen, wel als dat bij de ProTeams bij de mannen.
Zie artikel 2.13.177 bij de UCI https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/7MLz0Fo06hpqNvEvrlXaf2/53fe1b323413a94dace25142cc2f6d6a/2-ROA-20230101-E.pdf
Of jullie eigen berichtgeving:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/uci-komt-met-nieuwe-regels-voor-vrouwenwielrennen-minimumlonen-gaan-omhoog
    17 februari 2023 11:35
    Bedankt om eens te meer de 'voice of reason' (err... 'spiller of facts'?) te zijn, Maillot!

    Nogal schrijnend dan dat Lefevere blijkbaar zelf niet op de hoogte is van wat zijn specialiteit als ploegmanager zou moeten zijn...
    17 februari 2023 11:55
    Graag gedaan, maar 't is eigenlijk het werk van de redactie hé. Ik ken die feiten nu toevallig omdat ik de ontwikkelingen in het vrouwenwielrennen een beetje volg, maar het is uiteraard logisch dat de meeste reageerders er van uit gaan dat de cijfers in een artikel kloppen en dan daar op reageren.
    Ik snap wel dat er discussie is over hoe het vrouwenwielrennen zich verder moet ontwikkelen en wat de al dan niet gewenste volgorde van stappen is, maar als we beginnen met verkeerde gegevens komen we helemaal nergens natuurlijk.
    17 februari 2023 12:04
    Dan hebben we alvast de inhoudelijke discussie gehad wanneer het wél op 60.000 gezet wordt. De redactie zal wel vrijuit gaan omdat ze hier Lefevere citeren.
    17 februari 2023 12:11
    Ik ga er in principe niet van uit dat alles klopt wat er op deze site geschreven staat hoor, zeker uit de mond van Pat. ;-)

    Niks is wat het lijkt in het wielrennen, bij uitslagen moet je ook altijd nog maar zien of het klopt.
    17 februari 2023 12:20
    Ondertussen heeft de redactie het artikel aangepast. Ik zie in de toegevoegde tabel dat freelance rensters minimaal 44.032 € per jaar verdienen - is dat vergelijkbaar met wat jij krijgt van Wielerflits voor het facts-checken, MàP?

    @Wheely, als AI-bot die getraind is op online nieuwsartikels en conversaties weet jij natuurlijk als geen ander hoeveel onwaarheden er dagelijks rondvliegen ;-)
    17 februari 2023 12:56
    ik zal eens polsen Limal ;-)
    @redactie, in elk geval bedankt voor de update!
17 februari 2023 11:25
Vrouwenschaatsen heeft evenveel exposure als mannenschaatsen. Ook de contracten en verdiensten liggen op één lijn. Heeft het er niet meer mee te maken wat de media uitzendt en plaatst ? Ik denk dat het bij wielrennen niet veel anders is. Zodra er voorbeeldsporters ("helden") komen in een land en er is media-aandacht, dan wordt ook de commerciële waarde vergroot. De breedte van de top is daarin van ondergeschikt belang. De kracht ligt dan ook in de PR van ploegen en in de prestaties van de vrouwen zelf.
    17 februari 2023 12:14
    Maar echt niemand kijkt naar schaatsen.
    18 februari 2023 09:05
    Er is meer wielrennen op TV dan schaatsen als je kijkt naar het totale aanbod in de Benelux.
17 februari 2023 11:35
Wat een onzin verkondigt hij. Altijd zeuren over de vrouwen, maar wel instappen bij een vrouwenploeg. Dat strookt niet met elkaar. Als je het dan allemaal niet rendabel of leuk vind, dan blijf je toch gewoon weg? Heeft hij uberhaupt ooit iets positiefs gezegd over het vrouwenwielrennen?

Het minimumsalaris is overigens een goede ontwikkeling. Daardoor heb je nu een grote groep vrouwen die de middelen hebben om als topsportster te leven. En nu zie je ook een bredere groep renster onstaan die prima meekunnen in de grote wedstrijden.

En verder valt dat gepush wel mee hoor, voor het salaris van één pogacar kun je volgens mij al een relevante vrouwenploeg optuigen. Maar dat past vast niet in de agenda van Patrick.
    17 februari 2023 11:45
    Hij doet het niet voor zijn plezier. Het zijn de kijkcijfers die hem dwingen. Sinds de vrouwen later finishen dan de mannen heeft de vrouwenwedstrijd van de Ronde van Vlaanderen 680.000 en 760.000 kijkers getrokken. Leg maar aan je sponsors uit waarom zij op dat moment niet in beeld zijn, maar de sponsors van je concurrenten wel.
    17 februari 2023 12:22
    Tijdens het laatste uur van de RVV zie je de dames niet in beeld waarover Lefevere het hier heeft, vermoed ik.
17 februari 2023 10:06
Op zich is het plausibel om aan een minimumwaardering een minimum prestatie te verbinden maar hoe deze te kaderen is nogal subjectief. Daarbij werken fraaie beloningen om het interessanter te maken voor vrouwen om profrenster te worden.

Maar onder de streep : geen probleem dat die minimumlonen gelijk zijn. Wat is het issue? Onéeérlijk? En wat is de uiteindelijk meetbare waarde van pedaalstampen? En als het je allemaal te duur is, je hoéft het niet te doen en er zijn ook anderen die het er wel voor over hebben.
    17 februari 2023 11:13
    De frustratie bij Lefevre zal er wel in zitten dat een team als Jumbo Visma er wel een WWT team bij kan nemen, terwijl hij op dit moment lijkt te moeten woekeren met zijn centjes om een team rond Evenepoel te bouwen. Je ziet nu al dat de ploeg voor het Vlaamse werk geen schim meer is van wat het vroeger was en dan zou hij ook nog eens rensters van wat eigenlijk was bedoeld als een opleidingsteam fors moeten gaan betalen om bij de vrouwen tot de World Tour ploegen toe te mogen treden.

    Maar doe het dan inderdaad niet. Het is bij de vrouwen nog niet zo dat er zonder World Tour status geen uitzicht is op de grote wedstrijden, dus je kunt ook continentaal blijven en dan met een enorme zak geld Kopecky proberen te lokken terwijl je de rest van de rensters een bescheiden salaris betaalt.
17 februari 2023 10:44
Hoeveel vrouwen kijken vrouwenwielrennen?
    17 februari 2023 10:52
    Hoeveel vrouwen kijken vrouwentennis of vrouwenveldrijden? Het publiek is wat het is en eens een sport live uitgezonden wordt gaan er altijd mensen zijn die fan worden. Uiteindelijk is het trouwens niet het publiek maar de sponsors die bepalen of investering in de sport loont en op dat vlak zit het blijkbaar in sterk stijgende lijn, tot spijt van wie het benijd.
    17 februari 2023 11:55
    Bij elke sport bestaat het publiek voornamelijk uit mannen en kijkt een meerderheid daarvan liever naar de vrouwenversie van hun favoriete sporten, dan naar andere sporten. Het wielrennen blijkt daar geen uitzondering op te zijn.

    Dat is geen verrassing, want zelfs bij het voetbal zie je inmiddels dat bij de nationale teams de vrouwen plotseling ook miljoenen kijkers kunnen trekken.
    17 februari 2023 12:04
    Tegelijk zitten er bij dames competitie voetbalwedstrijden geen hond op de tribune.
    17 februari 2023 13:11
    @oblomov het eerste deel van je zeer stellige stelling klopt wel, er kijken veel meer mannen naar sport dan vrouwen. Maar dat ze liever naar de vrouwenversie kijken klopt inmijn ogen helemaal niet, het hangt volledig af van de sport.In sommige sporten is de mannensport heel erg gebaseerd op power waardoor het qua kijkplezier minder wordt in vergelijking met vrouwen. ik denk aan volleybal en handbal. Dat zijn wel ook sporten waarbij de vrouwensport al heel goed ontwikkeld is en daardoor een hoog niveau heeft.

    Maar er zijn ook sporten waarbij de mannensport veel beter is om naar te kijken. Dat geldt op dit moment nog voor het voetbal, waarbij de vrouwensport nog veel minder ontwikkeld is dan bv volleybal. Daar zit wel verbetering in, maar er zijn nog altijd relatief weinig vrouwenvoetbalwedstrijden met genoeg niveau om echt van te genieten. En het publiek bij vrouwenvoetbal bestaat ook relatief veel uit vrouwen en meisjes ( waar helemaal niks mis mee is, sterker nog het helpt de groei van die sport). Ook bij bv tennis is de vrouwensport veel minder interessant om naartoe kijken omdat er weinig variatie in het spel zit. Ook vrouwen die naar tennis kijken, kijken liever naar mannenstemmen dan naar vrouwentennis.

    Vrouwenwielrennen zit er een beetje tussen in. Uiteindelijk draait die sport om de spanning voor de winst, en om de verhalen erachter. De spanning als alle toppers er zijn kan best wel in orde zijn( behalve als AVV een berg oprijdt), maar de verhalen eromheen zijn beperkt omdat er relatief weinig rensters echt een rol spelen. Dus als een uitzending lang is is er relatief weinig voor de beroepsouwehoeren die het commentaar doen om de uitzending mee te vullen.

    Ik denk dat Lefevre wel gelijk heeft dat het te snel groeit, en dat vinden de meeste mensen die het volgen. Het verhaal van het minimumloon lijkt me dan weer onzin, zeker als de cijfers hier kloppen. Uiteindelijk helpt het voor het niveau als iedereen in de sport van z’n sport kan leven. En het helpt ook de jongere meiden waarbij het over heeft, op jonge leeftijd kiezen om er vol voor te gaan is ook gemakkelijke als je weet dat er een reële kans is dat dit echt je beroep kan worden. Het probleem met de tijdslimiet lijkt me meer dat er in de Tour te veel teams meededen, waaronder veel niet WT teams, en daarvan was het niveau gewoon te laag.
    17 februari 2023 13:34
    ‘Uiteindelijk draait die sport om de spanning voor de winst, en om de verhalen erachter‘

    Niet helemaal. Voor de incidentele kijker is omgeving en het rustgevende aspect (lekker op de achtergrond laten pruttelen) even belangrijk. Ik denk dat een grote ronde in de US en/of Canada die hier in de avonduren uitgezonden wordt op veel kijkers kan rekenen te Europa.
17 februari 2023 10:08
Het gaat inderdaad te snel, meegestuwd op de tijdsgeest, voorlopig is er te weinig talent voor te veel ploegen en misschien ook te veel wedstrijden…
    17 februari 2023 13:27
    Er is jaren weinig tot niets gedaan en nu zou het te snel gaan?
    Als er 30 jaar geleden de juiste stappen waren ondernomen dan had Jeannie Longo niet zo lang mee kunnen fietsen.
17 februari 2023 10:17
Wat bedoelt Lefevere met "artificieel gepusht"? Hij suggereert dat er een niet-stakeholder bestaat die met de geldbuidel rammelt en geld pompt in het vrouwenwielrennen (een soort van subsidie verstrekker). Indien dat zo is dan klopt het natuurlijk dat deze vrouwensport nog niet zo ver is dat het op eigen benen kan staan. Echter: als het benodigde geld door welwillende sponsoren van ploegen wordt opgebracht en organisatoren als ASO weinig 'artificiële kosten' kwijt zijn bovenop de investeringen die nieuwe categorieën en nieuwe koersen altijd kosten, dan is er economisch gezien geen enkel probleem. Ik heb het gevoel dat Lefevere eigenlijk zegt 'ik kan er zelf geen geld mee verdienen dus waarom doe ik het', maar dat is toch een andere vraag. De werkelijkheid is namelijk dat Lefevere de stap naar vrouwenwielrennen gezet heeft. En of dat nu door een financiële prikkel komt of door een woke gemeenschap die hem het gevoel gaf dat hij imagotechnisch mee moest in deze ontwikkeling doet feitelijk niet ter zake.
    17 februari 2023 10:38
    Wat hij op nogal krampachtige manier aanbrengt is denk ik het gebruikelijke geneuzel dat de vraag vanuit sponsors en de 'woke samenleving' zo sterk is dat de toestroom van talent op dit moment niet kan volgen. Dat is een ander (en tijdelijk) "probleem" en eigenlijk het omgekeerde van wat hij zegt.

    Als talentvol renster heb je nog nooit zoveel kansen gehad als nu en dat kunnen we toch enkel maar als positief zien? Het wordt tijd dat fossielen als Lefevere het ook eens automatisch vanuit die kant gaan bekijken...
    17 februari 2023 10:45
    Get woke, get broke
    17 februari 2023 10:52
    Anderzijds heeft Lefevere het recht om zijn fossiele visie te ventileren en is zulks voor de discussie een stuk heilzamer dan een algemeen beschaafd statement uitbraken.
    17 februari 2023 10:54
    Inderdaad Romans, en dat is dan ook wat we aan het doen zijn ;-)
    17 februari 2023 11:12
    Tis geen geneuzel, tis de idiote drang naar inclusiviteit.
    17 februari 2023 11:24
    @Raul Alcala

    Dus het heeft niets te maken met die 700.000 kijkers die plots bereid blijken om naar de vrouwenversie van de Ronde van Vlaanderen te kijken als die op een slimme manier wordt aangeboden? Misschien ben ik wat cynischer dan jij, maar dat is gewoon een uur aan televisietijd die Lefevre op tafel laat/liet liggen t.o.v. concurrerende teams. Geen sponsor die je daar een plezier mee doet.
    17 februari 2023 11:29
    Oblomov, als het dameswielrennen in de breedte erg mager is moet je niet aan de bovenkant (salaris) beginnen te morrelen maar moet je aan de onderkant beginnen, de jeugdige rensters, die instroom moet je de kwaliteit van verhogen. Er zijn weinig teams die jonge rensters een kans bieden waardoor de overgang naar WT een heel lastige is
17 februari 2023 11:35
Ik kijk zelf altijd graag naar de dames koers, dus zie het vrouwen wielrennen graag verder ontwikkelen. Ik heb wel het idee dat men probeert on de boel in een te hoog tempo gelijk te trekken met het mannen wielrennen. Het aantal World Tour koersen groeit in rap tempo, terwijl de grote van de teams niet in dit tempo meegaat. Betreft het salaris: commercieel gezien is het nog steeds interessanter om op het shirt van Pogacar te staan dan op het shirt van Van Vleuten. Er is dus ook gewoon veel minder budget binnen de ploegen. Het zou in mijn optiek niet zo gek zijn als het minimum salaris ook wat lager ligt.
    17 februari 2023 12:15
    Alleen is het dus geen keuze tussen Pogacar en Van Vleuten. Nu de kijkcijfers is de lift zitten, is het zaak dat er in beide wedstrijden iemand met jouw sponsors op het shirt in beeld rijdt. Of als het, om welke reden dan ook, mis gaat in de ene wedstrijd, dat je tenminste in de andere wedstrijd nog kans maakt om in beeld te komen.

    Dus Pogacar en Persico hebben, of Van Aert en Vos, Mas en Van Vleuten, Pedersen en Balsamo, et cetera, et cetera.

    Dat is waarom Lefevre nu, tegen heug en meug, ook mee moet met deze ontwikkeling. Het maximaliseren van sponsorwaarde dicteert het gewoon. Alleen blijkt het makkelijker gezegd dan gedaan om van een opleidingsteam eventjes een WWT team te maken en dus begint hij te mopperen.
17 februari 2023 12:34
Het niveau in de breedte moet omhoog en ik weet niet of het nog veel beter gaat worden dan het nu is. Het wielrennen spreekt jonge meisjes/vrouwen nu eenmaal niet echt massaal aan en dat gaat niet veranderen, hoeveel geld je er ook naar toe gaat smijten.

Mogelijk wordt het wat internationaler, maar ik verwacht niet dat er binnen 15 jaar een damespeloton zal zijn waar de nummer 250 op de ranking ook een competitieve prof zal zijn of waar er grote koersen worden gewonnen door rensters die buiten de top 30 van het peloton vallen.
17 februari 2023 11:01
Die verhouding corrigeert zichzelf wel. Hoe meer exposure & middelen, hoe meer instroom. Hoe meer instroom, hoe hoger het niveau en hoe kleiner de niveauverschillen.
17 februari 2023 11:06
"Neem bijvoorbeeld het minimumloon: in de WorldTour is dat 60.000 euro op jaarbasis, hetzelfde bedrag als bij de mannen. Dat is niet oké"

Dit is natuurlijk een 'vals' argument - het aantal heren dat in WT-ploegen het minimumloon verdient ligt geheid véél en véél lager dan dat bij de dames. In het vrouwenwielrennen is het minimumloon dus van belang omdat het de kans biedt om als volwaardig profsporter te leven, terwijl het bij de mannen eerder een uitzonderingsregel betreft.
    17 februari 2023 11:31
    Het is nog niet eens een kwestie van 'vals argument' - het is gewoon niet waar: het minimumloon in de WWT bedraagt in 2023 welgeteld 32 102 euro.
17 februari 2023 09:54
60k als minimumloon lijkt me wel genoeg ja, voor een kleine sport waar momenteel nog vrij weinig aandacht voor is. Maar het kan natuurlijk helpen om getalenteerde vrouwen aan boord te houden die de sport op termijn vooruit kunnen helpen, en een breder basisniveau na te streven in het peloton.

Maar goed, ik begrijp hem wel. Profsport hangt nu eenmaal vast aan publieke aandacht. Een korfballer verdient ook niet hetzelfde van een NBA-speler.

Voor Lefevere is de zakelijke kant van het verhaal altijd erg belangrijk, en dan snap ik dat je niet echt heil ziet in een sport die zichzelf nog niet echt terugbetaalt. Een sponsor doet het niet uit liefdadigheid, die wil een return zien.

Persoonlijk volg ik het vrouwenwielrennen ook maar met een half oog. Er is de dag van vandaag al zoveel mannenwielrennen te zien op TV, en de toppers zorgen dezer dagen het hele jaar door voor een grote show. Zie Pogacar deze februarimaand of Wout en Mathieu de hele winter. Er kruipt dus al meer dan genoeg tijd in het volgen daarvan.
17 februari 2023 10:37
Het wordt tijd dat ze de helft van de vrouwen wedstrijden op prime-time uitzenden in plaats van de mannen.
    17 februari 2023 11:01
    De vrouwenwedstrijd na de mannen laten finishen dient zich al aan als de beste optie qua bieden van sponsorwaarde. Dan krijgen sponsors een uur extra televisietijd waarvan we weten dat die goed bekeken wordt. Bij echt saaie wedstrijden, zoals San Remo en de Waalse Pijl, kun je ook vasthouden aan een eerdere finish voor de vrouwen, zolang die maar dicht genoeg op de finish van de mannen zit.
    17 februari 2023 11:02
    “Het wordt tijd dat ze de helft van de vrouwen wedstrijden op prime-time uitzenden in plaats van de mannen.”

    Eens. Ik zie van de mannen graag de hele wedstrijd.
    17 februari 2023 12:32
    Quote:
    Het wordt tijd dat ze de helft van de vrouwen wedstrijden op prime-time uitzenden in plaats van de mannen.


    Beste idee ooit.
    's Morgens wat klussen, auto wassen, ... over de middag naar de mannen kijken en na de aankomst om 14u nog tijd genoeg om met partner en kids ergens naartoe te gaan. Gezin blij, ik blij en vrouwvriendelijke bewegingen blij.
    Win win win !
    19 februari 2023 12:57
    Samenvatting is meer als genoeg
17 februari 2023 11:13
Het voornaamste probleem van vrouwenwielrennen (en de aantrekkelijkheid ervan) is dat de rensters weinig bekend zijn. Als bij de mannen er een kopgroep is, weet je vaak wel wie de beste sprint heeft, wie niet mag rijden omdat er een kopman aankomt, wie het niet op een sprint mag laten aankomen, wie je sympathiek vindt en minder sympathiek. Een beetje volger kent toch wel een paar honderd renners inclusief eigenschappen. En misschien enkele tientallen rensters. Dat maakt het mannenwielrennen leuker om naar te kijken. Het is hopelijk een kwestie van tijd: als er meer uitgezonden wordt, worden de rensters vanzelf bekender.

Vergelijk met veldrijden: daar zit er (in ieder geval bij mij) maar weinig verschil tussen het aantal bekende renners en rensters. Nou kijk ik dat sowieso weinig, maar ik heb daarbij geen voorkeur voor de mannen- of vrouwenwedstrijd.
17 februari 2023 13:41
Als je naar de vrouwenpeloton kijkt, is de top wel heel smal, en doen er maar een vrouw of 20 mee voor de top 10 in alle drie de grote rondes (dezelfde 20). Bij de mannen kunnen rustig 60 man een top 10 rijden, en verdeelt zich dat beter over de drie rondes.
En dan is de kwaliteit in de staart van het vrouwenwielrennen nog een stuk lager.
Een te hoog minimumloon voor startende rensters is een rem op de breedte-ontwikkeling.

Vrouwen WT teams zijn maar rond de 15 rensters (mannen ca 28-30), dus die kunnen maximaal 2 overlappende koersen tegelijk starten. Als je naar zeg 21-24 rensters wilt brengen, kunnen ze naar 3x6 + wat reserves voor opvang van blessures/ herstel/ seizoensplanning/ trainingskampen. Maar dan is het wel lekker als je er voor de aanwas 6 talenten kunt betalen ipv 3 of 4. De betere rensters gaan 'vanzelf' wat meer verdienen als het hun waarde tonen, en de mindere mogen ook gewoon afvloeien terug naar de amateurs.

Op dit moment wordt er geklaagd dat het aantal vrouwenkoersen teveel wordt, en dan past in dit beeld. omvang en kwaliteit van het peloton en aantal koersen zal een goed evenwicht moeten hebben, in de groei van de sport. Maar de richting in het algemeen is wel goed.
17 februari 2023 14:10
Als het ge-pusht wordt, dan is het omdat er nog steeds van die ouwe heren te conservatief zijn om zelf initiatief te nemen met dezelfde argumenten, als wanneer hen uit gewoon niet uitkomt.
    17 februari 2023 22:46
    Heb jij ook soms last van een hypo, Kartouche?
17 februari 2023 10:14
Dat vond ik ook. Maar inmiddels is de trein al vertrokken en moet die niet tot stoppen gebracht worden. Hup vrouwen.
17 februari 2023 10:41
Zoals gewoonlijk heeft Lefevere volkomen gelijk. Dat de UCI het prijzengeld in het veldrijden gelijk gesteld was al absurd.
    17 februari 2023 10:46
    Vandaag de dag is jouw feminefobie meer absurd.
    17 februari 2023 11:21
    Romans heeft weer eens geen argumenten
    17 februari 2023 11:40
    Het veldrijden er hier bijslepen is natuurlijk extra bizar, omdat daar door de lengte van de wedstrijden de opkomst van de vrouwenwedstrijd echt betekent dat organisatoren en teams meer sponsorwaarde kunnen bieden dan voorheen. Die hebben nu uitzendingen van ruim twee en een half uur in plaats van anderhalf uur.

    Bij het wegwielrennen is dat problematischer, maar ook daar heeft Flanders Classics een manier gevonden om extra televisietijd te realiseren met de vrouwenwedstrijd. Dat is waar dit alles om draait en dat is waarom zelfs Lefevre beseft dat hij mee moet. Je doet je sponsors gewoon tekort door bij een vrouwenwedstrijd waar een meerderheid van je publiek naar blijft kijken niet in beeld te rijden.
    17 februari 2023 19:57
    In het veldrijden zijn de vrouwen dikwijls interessanter. De weg vindt ik dat ze op z’n minst moeten beginnen met een U23 categorie te maken. Ook aantal rensters vermeerderen. Zo zijn er meer plaatsjes die eventueel aan jongere rensters gegeven worden.

Reacties zijn gesloten.