Lefevere geeft update over situatie Jakobsen: “Mentaal heel zwaar”

donderdag 1 oktober 2020 om 08:38
Lefevere geeft update over situatie Jakobsen: “Mentaal heel zwaar”

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere heeft in het programma Extra Time Koers een update gegeven over de situatie van Fabio Jakobsen. De Nederlandse sprinter wacht volgende week een nieuwe operatie aan zijn gezicht, vertelde zijn ploegmanager van Deceuninck-Quick-Step.

“Als alles goed gaat wordt hij op 8 oktober geopereerd aan zijn kaakbeenderen, dan gaan ze beginnen met implantaten te zetten”, aldus Lefevere. Het gebit van Jakobsen bestaat nog maar uit één tand na de zware crash in Polen. “Het is nog veel werk en mentaal is het ook heel zwaar.”

Volgens de teambaas van Deceuninck-Quick-Step heeft Jakobsen meteen na het ongeluk geluk gehad. “Hij heeft een heel goede spoedarts gehad die hem direct gestabiliseerd hebben. Uiteindelijk heeft hij daar een uur gelegen”, zegt Lefevere, die ook aanhaalt dat de artsen in Katowice gebruik hebben gemaakt van hun ervaringen met gewonde mijnwerkers in de regio. “In Leiden zeggen de artsen dat hij goed behandeld is in Polen.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Dr op en dr over 1 oktober 2020 om 09:00

Genoten van de uitzending gisteren, met Boonen, Merckx, Decauwer en Lefevre aan tafel.

Goed dat ook de situatie rondom Jakobsen en Groenewegen aan tafel werd besproken. En ook mooi hoe Decauwer min of meer Lefevre op de vingers tikt wanneer hij tot meerdere keren herhaald dat dit soort situaties al duizenden keren in het wielrennen zijn voorgekomen, maar dat het nu helaas voor alle partijen veel zwaardere gevolgen heeft.

Ook genoten van de verhalen die Lefevre over Alaphilippe vertelde aan tafel, en de filmpjes van Julian uiteraard :)

Van Merckx geniet ik overigens altijd, de man heeft een realistische kijk op de sport en kan met vrij weinig woorden nog altijd zeer veel zeggen.

Michelangelo 1 oktober 2020 om 09:16

Kan ik me helemaal bij aansluiten.

Goed ook dat Lefevere dit keer een glas water voor zijn neus had staan ipv een emmer wijn. Want de laatste keer Extra Time Koers met Lefevere (in coronatijd) was echt een aanfluiting. Minder wijn geeft meer zinnige antwoorden bij Lefevere.

En hulde voor Jose de Cauwer dat hij dat beeld pakte van Anna vd Breggen vanuit de helicopter (was ook absoluut het allermooiste plaatje op het hele WK). Ook al weet ik dat hij wat minder met dameskoersen heeft (of anders gezegd, er niet echt in zit), heeft hij met deze keuze ook de dames mee op het podium gezet wat ze verdienen.

Dr op en dr over 1 oktober 2020 om 09:27

Michelangelo +1

rogierb 1 oktober 2020 om 09:42

Het niet doorgaan van de AGR kwam gisteren niet eens ter sprake. Een voorbeschouwing op Luik? Ook vergeten.

Dr op en dr over 1 oktober 2020 om 10:13

@rogier ..> Kwestie van keuzes maken. Ook de aanstaande Giro wordt niet besproken, en dat hoeft voor de meeste Vlaamse kijkers overigens ook niet. Op YouTube, en via andere kanalen, kan je duizend en één voorbeschouwingen/podcast vinden op aankomende races. Dit bij Extra Time dan ook nog eens doen voegt weinig toe.

Net zo min als het bespreken van een koers die niet doorgaat in een periode dat er een overvolle wielerkalender is.

Opzet van het programma is nu eenmaal dat de gasten een favoriet wielermoment uit de afgelopen periode mogen aanbrengen, en dat er vanuit dat standpunt een verdere discussie wordt opgezet.

En dat hoeft ook niet te veranderen. Ik hoor duizend maal liever de persoonlijke verhalen die de gasten aan tafel vertellen. Dat is nu juist de charme van het programma. :)

Emergo 1 oktober 2020 om 10:20

Dr op etc
+1

AndySchleck 1 oktober 2020 om 10:29

Vond het wel een beetje schrijnend beeld toen iemand zei dat het niet met opzet was en Lefevre met zijn hoofd wat aan het nee schudden was. Inderdaad goed dat de Cauwer dat daarna goed zei! Ik snap best dat de man zijn eigen renners beschermd, maar volgens mij heeft Groenewegen al genoeg kritiek/ellende over zich heen gehad en moet het boek ook eens dicht.

Michelangelo 1 oktober 2020 om 10:53

@ Andy, het boek moet niet dicht, maar er moet een ander hoofdstuk open.

En dat is wat er gedaan moet worden om dit soort praktijken te voorkomen. Er is nog altijd geen duidelijkheid van de UCI mbt schorsing of niet, er zijn ook na het incident meerdere discutabele sprints geweest, waarbij de jury soms wel ingreep en soms niet. Er is de idiote actie van Jungels geweest die onbestraft bleef, maar waar ook onbedoeld letsel werd veroorzaakt. Er zijn nog steeds gevaarlijke aankomsten, geen standaarden mbt finishes, etc.

Ik vind het jammer dat de hele discussie te lang blijft hangen in het verhaal tussen Groenenwegen en Jakobsen. En dat Lefevere (en ook veel verslaggevers en wielervolgers) daarin mee gaan.

Wheely 1 oktober 2020 om 11:04

@D'r op
+2

Panache 1 oktober 2020 om 11:13

TJV moet daar ook wat handiger in worden en die schorsing afdwingen. Ze hadden gewoon Groenewegen moeten opstellen voor Binckbank (puur voor de bühne) en de UCI had in dat geval vóór de etappe de straf uitgesproken.

platteprijs 1 oktober 2020 om 13:48

@Panache +1

Jose Maria 1 oktober 2020 om 14:07

Kon iemand Lefevere überhaupt verstaan? Ik vond het geen sterk optreden van hem. Weer de oude koeien uit de sloot, weer dat ‘geen geld’ geneuzel en z’n anekdotes waren haast onverstaanbaar.

Het was goed om te zien de zowel De Cauwer, Boonen als Merckx niet meegingen met Lefevere zijn verongelijkte gedrag.

oscarito1908 1 oktober 2020 om 16:48

Had gisteren wel moeite om lefevre te verstaan. Ook Merckx praat veel binnensmonds. Normaal geen moeite met Vlaams, maar dit was lastig te verstaan.

Wheely 1 oktober 2020 om 11:02

Het portretje van Anna’s Waalse Pijl was erg fraai. Top dat ze daar een item aan gewijd hebben. Ook mooi dat de grote meneren van het Vlaamse wielrennen met zoveel respect naar Anna kijken.

SnellePelle 1 oktober 2020 om 11:42

Volgens mij gaat dit artikel over de status van Fabio. Wtf haal jij Anna van der Breggen nu aan??!

Wheely 1 oktober 2020 om 11:47

Heb je Extra Time Koers niet gezien?

Rik Verstraeten 1 oktober 2020 om 11:31

Het minimaliseren van de enorme verantwoordelijkheid van Groenewegen bij het zware fysieke en mentale lijden van Jacobsen, is schrijnend. De windstilte bij de UCI is dat eveneens. Het gevolg is dat dat sinds enige tijd opnieuw de ellebogen en schouders gebruikt worden om de tegenstander te hinderen. Ik denk hierbij aan Sagan, Longo (zelfs geen straf) en een paar anderen. Tot nu toe nog niet met “fysieke” gevolgen. Wel met sportieve gevolgen (bvb het incident tussen Sagan en Van Aert dat deze laatste mogelijk de zege kostte). Het is nu wachten op de eerste zware crash, na een dergelijk ontoelaatbaar manoever. En dan beginnen we weer van nul…..

Michelangelo 1 oktober 2020 om 11:43

Ook in dat rijtje: de sprint van Bennett in de tour, waar hij met Ewan aan de wandel gaat. Hij verliest daar de sprint, maar “wint” daar de groene trui doordat de wedstrijdjury niet ingrijpt.

Verder denk ik niet dat veel mensen de rol van Groenewegen minimaliseren (ik niet in ieder geval), maar dat je met de focus op de rol van Groenewegen nooit het feitelijke probleem gaat oplossen. Namelijk gevaarlijk sprinten in het algemeen (want Groenewegen is in die zin echt niet anders dan de gemiddelde sprinter of laatste leadout man), en het gebrek aan actie vanuit de wielerbond om dit aan te pakken.

Rik Verstraeten 1 oktober 2020 om 11:58

De spurt van Bennett was daar allesbehalve een voorbeeld van. Hij vangt als leidende spurter Ewan op, en mag daarbij zijn lijn verlaten. Zolang dat niet in de buurt van de nadarhekkens is en hij andere spurters daarbij in het gevaar brengt.
Het geval Groenewegen was hét moment om nu, voor eens en altijd, in te grijpen en de regels duidelijk te stellen. En aan te geven dat voortaan dergelijke spurts niet meer zouden getolereerd worden. En dan heb ik het niet over declasseren, wat een veel te lichte sanctie is, maar om het opleggen van een stevige schorsing bij dergelijk gevaarlijk gedrag. Of dat dan geleid heeft tot een valpartij of het mislopen van een zege, maakt totaal niet uit.

Panache 1 oktober 2020 om 12:06

“Hij vangt als leidende spurter Ewan op, en mag daarbij zijn lijn verlaten”
Wat een onzin.

Michelangelo 1 oktober 2020 om 12:22

@Panache, je begrijpt het niet.

Als leidende sprinter mag je je lijn verlaten MITS je het blauw-wit van DQS draagt. Doe je hetzelfde in een ander truitje, dan mag dat niet. Sprinters van andere ploegen moeten namelijk in een zo recht mogelijke lijn naar de finish sprinten.

Dr op en dr over 1 oktober 2020 om 13:04

@ Rick Verstraeten ..> Het minimaliseren van zo’n ernstig ongeluk kan inderdaad nooit de bedoeling zijn. Maar ik denk ook niet dat dat gebeurd.

Misschien dat je extra koers gisteren gemist hebt ? Maar daar werd ook zeer duidelijk besproken of beide coureurs überhaupt ooit nog wel terugkomen in het prof peloton. Jakobsen vanwege zijn blessures en Groenewegen vanwege het stigma dat er vanaf nu aan hem vastzit.

Dus nee dit wordt absoluut niet zo maar van tafel geschoven.

Langs de andere kant was Decauwer zeer correct in zijn woorden wanneer hij richting Lefevre opmerkt dat dit soort situaties honderden …. nee duizenden malen zijn voorgekomen, en ook in de toekomst nog zullen plaatsvinden. Ook een Tom Boonen beaamde gelijk dat hij zelf ook wel eens van zulke praktijken gebruik heeft gemaakt, en dat dit in principe een automatisme is die er bij iedere sprinter ingebakken is.

Uiteraard valt hiermee niets goed te praten, maar we moeten ook niet doen alsof dit de eerste zware valpartij in de geschiedenis van de sprint is. Ook in de jaren zestig, zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw was het schering en inslag. Van de jaren zestig en zeventig zal je op het internet waarschijnlijk nog maar weinig filmpjes terugvinden, maar als je filmpjes van kamikazepiloten zoals een Abdoesjaparov eens gaat bekijken en de ontelbare valpartijen rond hem heen, dan zijn de sprinters van vandaag de dag ineens lieverdjes.

Ook de heren Steels (Ik zie de drinkbus nog vliegen richting het hoofd van Moncassin.), Blijlevens, Van Poppel, MC Ewen, Cavendish, Sagan enz enz enz enz hebben allen in hun loopbaan wel meer dan één controversiële sprint achter hun naam staan. Enkel waren de gevolgen in dat geval voor de tegenpartij minder zwaar. (Alhoewel Cavendish na z’n crash in de Tour van 2016 ook nooit meer de oude is geworden.)

Dus nee we moeten absoluut niets minimaliseren, maar het tegenovergestelde kan ook niet de bedoeling zijn lijkt me ?

Arie den Blanken 1 oktober 2020 om 11:43

Mooi en leuk programma dat Extratime Koers. Heeft mijn voorkeur boven veel rechtstreekse uitzendingen van de koersenzelf.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair