Lefevere over naar huis sturen Cavagna door Frankrijk: “Laat zich raden wat daar is gebeurd”

zaterdag 24 september 2022 om 16:51
Lefevere over naar huis sturen Cavagna door Frankrijk: “Laat zich raden wat daar is gebeurd”

foto: Cor Vos

Quick-Step-Alpha Vinyl levert voor de wegrit van de mannen bij de WK wielrennen in Wollongong twaalf renners af. Dat hadden er eigenlijk dertien moeten zijn, vindt ploegbaas Patrick Lefevere. “Maar de Franse bondscoach Thomas Voeckler heeft te elfder ure Benoît Cosnefroy opgeroepen en onze Rémi Cavagna naar huis gestuurd”, schrijft hij in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad.

“Het laat zich raden wat daar is gebeurd”, vervolgt Lefevere. “Cosnefroy – un fort caractère, laat ik mij vertellen – zal na Québec een rol als (mede)-kopman gewild hebben op het WK. Een statuut dat Voeckler hem eerst niet, maar uiteindelijk toch zal gegeven hebben. Waardoor er ineens een renner te veel was en Cavagna plaats moest maken.”

“Met permissie: de Franse federatie heeft er in aanloop naar het WK een boeltje van gemaakt. Eerst wilden ze absoluut dat Rémi al op zondag – de laatste dag van de Vuelta – naar Australië zou vliegen. Wat hij als ploegmaat van de rode trui absoluut niet zag zitten. Rémi had letterlijk drie weken op kop gereden voor Remco en wilde in Madrid natuurlijk mee op de foto staan. Wat ik helemaal begrijp.”

Cavagna mocht uiteindelijk toch op maandag vliegen, waardoor hij het einde van de Vuelta mee kon maken. “Maar bij het inchecken kreeg hij te horen dat er geen reservaties waren gemaakt voor zijn fiets en zijn valies. Onze ploegleider Geert Van Bondt is van de ene terminal naar de andere gelopen om de fiets en de bagage van Rémi op te halen, waardoor hij zelf maar ternauwernood zijn vlucht haalde. De fiets van Rémi hebben we daarna overgebracht naar Tubeke, waar hij opgepikt is door de Belgische federatie. Alles raakt opgelost, maar het kan niet de bedoeling zijn dat wij de gaten moeten dichtrijden die de Fransen laten vallen.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Alfred Issendorf 24 september 2022 om 17:03

Ik zie het helemaal voor me: Rémi sans famille met zijn koffertje en fietsje op de luchthaven. Wat een amateurisme… Lefevere heeft hier het gelijk aan zijn zijde.

8
Arie den Blanken 24 september 2022 om 17:30

Lefevere heeft bijna altijd gelijk.

3
Brabander 24 september 2022 om 18:05

Nou. Dat vind ik dus niet. Maar voor deze ene keer wel

-1
Alfred Issendorf 24 september 2022 om 19:04

Ach, bijna altijd. Maar waar maken we ons druk om. Ik duik zo mijn nest in met de wekker op 2:00 om de mooiste wedstrijd van het jaar volledig te kunnen volgen. Daarna misschien een kort middagdutje om dan weer alert te zijn voor de Exact Cross Beringen.

0
Brabander 24 september 2022 om 17:27

Nou ben ik totaal geen fan van Lefevere, maar als dit echt zo is heeft-ie wat mij betreft ditmaal echt het gelijk aan zijn zijde hoor. Zo ga je niet met mensen om

6
Dikke Kater 24 september 2022 om 18:13

Beste wf,

Hierbij weer een click.

Mvg,
DK

5
Romāns Vainšteins 24 september 2022 om 17:11

Ik kan me goed voorstellen dat Cosnefroy carte blanche wil en ook prima dat Voeckler dit gehonoreerd heeft. Dat had natuurlijk meteen al gemoeten voila de blunder. Sowieso mis ik Gaudu nog die eveneens op dit parcours gevaarlijk mee had kunnen doen.

3
ssj 24 september 2022 om 18:31

PatLev heeft helemaal gelijk dat ie voor z’n renner opkomt. Dit heeft de Franse bond gewoon echt slecht gedaan.

3
Panache 24 september 2022 om 18:51

Een artikel als dit verdient eigenlijk een reactie vanuit meerdere kampen. Wij kunnen immers slechts gissen hoe het verhaal in elkaar steekt. Vertelt Lefevere de waarheid? Is dit het hele verhaal? Is het antwoord ja dan is het een kwalijke zaak. Is het antwoord nee dan is het ook een kwalijke zaak maar dan op totaal andere wijze.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 24 september 2022 om 19:11

Eens met panache.. dit is roddelpraat

-1
ssj 24 september 2022 om 22:43

Heb jij een logisch scenario waarbij het logisch is dat Cosnefroy zo laat nog opgeroepen moest worden ipv Cavagna?

1
Albeijing Feeniks 24 september 2022 om 17:00

Groot geluk dat Patrick het beste voorheeft met zijn renners en ze met alles helpt. Die Fransen dumpen Cavagna omdat meneer Cosnefroy als medekopman plots wel wil meedoen. Voelde zich te goed om te knechten… nou, daarvoor moet hij echt wel wat meer winnen.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 24 september 2022 om 17:34

Een verzoek vanuit de bondscoach lijkt me prima. Als renner (volwassen mens) kun je daar al dan niet gehoor aan geven. Cavagna kiest er zelf voor om zn koffertje op die dag te pakken. Vervolgens is volgens mij de bondscoach duidelijk geweest dat de deelnemerslijst pas op woensdag definitief zou zijn. Of het netjes is geweest is denk niet aan levefre. Die staat hier helemaal buiten. Het is aan cavagna zelf en aan de bondscoach. Lefevre is hier niet een staleholder.

-6
Mwielerfan 24 september 2022 om 18:18

Lijkt me wel dat de Franse bond een verantwoordelijkheid heeft. Raar dat quick step ploegleiding de rotzooi, lees niet kloppende reserveringen met veel stress, op moeten lossen. En dat ze hem dan ook nog aan de kant schuiven nadat er al veel gedoe is geweest, zou jij daar niet van balen?

5
Quincy Adams (aka voorwiel) 24 september 2022 om 19:11

Ik ken het verhaal niet. Alleen een commentaar van een buitenstaander.

0
Fast Freddy 24 september 2022 om 17:14

Jank jank, klaag klaag. Hou toch op. Maar elke week moet zijn columnpie vol en WF doet gewoon copy paste.