Lefevere: “Als Evenepoel naar de Tour wil, zullen we de doelen toch wat moeten bijsturen”
foto: Cor Vos
vrijdag 15 september 2023 om 13:41

Lefevere: “Als Evenepoel naar de Tour wil, zullen we de doelen toch wat moeten bijsturen”

Ondanks zijn ineenstorting in de Vuelta-etappe naar de Col du Tourmalet, is het plan nog altijd om Remco Evenepoel in 2024 de Tour de France te laten rijden. Dat vertelt ploegbaas Patrick Lefevere aan Sporza. Wel moet in aanloop naar de Tour wat aangepast worden. “We zullen hem wat moeten afremmen”, stelt Lefevere.

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Hij heeft natuurlijk wel zijn karakter”, voegt hij daar nog aan toe. “We hadden misschien dit jaar al wat meer moeten selecteren. […] Als hij naar de Tour de France wil, zullen we de doelen toch wat moeten bijsturen. Hij mag van mij na de Vuelta stoppen, maar hij koerst zo graag. En van Madrid tot het begin van volgend seizoen, dat is nog zes maanden. Dat is wat te lang, denk ik.”

Dus wordt ook uitgekeken naar de komende weken, want voor Evenepoel staat ook nog de Ronde van Lombardije te wachten. Mogelijk voegt hij nog wat koersen toe in de tussentijd. “De koersen die je nog rijdt tussen Madrid en Lombardije, daarin moet je zien hoe je je voelt en dan kijken of je voor je kansen kan gaan. Met die mentaliteit moet je daar starten”, is het advies van Lefevere.

Evenepoel won daags na zijn offday meteen een bergetappe – foto: Cor Vos

De Tour de France in 2024 is nog altijd op het programma van Evenepoel. “Dit was een offday die iedereen kan hebben, daarom hoeft het programma niet veranderd te worden. En Landa bewijst dat hij geen verkeerde aankoop is”, lacht Lefevere. “Ik denk dat er zeker genoeg concurrentie is binnen de ploeg. Uiteindelijk gaat het om acht coureurs. We gaan tien kandidaten minimaal hebben, denk ik. Ik maak mij geen zorgen, maar plan-B is wel nodig. Iemand kan vallen, ziek worden…”

‘Hij was mentaal een beetje gespannen’
Lefevere sprak ook nog kort over de veerkracht die de Belgische kampioen toonde door na zijn offday nog drie etappes en de bergtrui te winnen. “Hij is ook maar een mens, . Al de opofferingen die hij maakt, zo ben ik er in mijn hele carrière nog geen twee tegengekomen. Die dag naar de Tourmalet, toen is het elastiek even gesprongen. […] Hij zal het zelf niet toegeven, maar hij was mentaal wel een beetje gespannen.”

Overigens was de ploegbaas vorige week zelf komen polsen bij de kopman hoe het ging na zijn ineenstorting. “Ik wilde er ook zijn als het even slecht gaat. Daar heb ik met hem over gesproken. Hij wist niet wat er scheelde, maar ik wel”, gaf Lefevere nog mee.

RIDE Magazine
55 Reacties
Sorteer op:
15 september 2023 13:55
Lefevere is heel duidelijk: keuzes zijn nodig om goed te zijn in de Tour, en Evenepoel moet aan zijn mentale instelling werken tijdens de wedstrijd. Als je ziet hoe goed hij fysiek nog steeds is, dan ligt de winst vooral op het mentale vlak.
    15 september 2023 14:07
    De stap die Evenepoel nog moet maken als Ronderenner lijkt me inderdaad eerder mentaal. Hij is gewoon van altijd en overal vol te koersen en desondanks ook nog eens vaak te winnen.
    In een grote ronde moet je 3 weken lang goed zijn, en dan moet je enerzijds jezelf soms wat intomen (zowel fysiek als mentaal), maar anderzijds ook in staat om er vol voor te gaan op de dagen dat je niet de beste bent.
    15 september 2023 14:34
    Dat is een heel goed punt. Evenepoel is gewend om zich volledig uit te sloven als hij goed is (bijvoorbeeld ook gister: winnen met 5 minuten, waar hij ook gewoon in de laatste 2 km kan wegrijden en met een half minuutje kan winnen. Maar dan als hij de benen niet heeft (WK bijvoorbeeld) laat hij relatief snel lopen.


    Een klassement rijden betekent juist jezelf soms een beetje inhouden als je geweldige benen hebt en jezelf juist uit elkaar trekken als het minder gaat.
    15 september 2023 16:18
    De grootste winst valt te behalen op vlak van begeleiding. Met een voorbereiding op een wedstrijd van 1 uur met 64kg, naar een wedstrijd van 3 weken trekken met dubbel zoveel zware beklimmingen als vorig jaar, waar je concurrentie 59kg weegt. Dit kon enkel slecht aflopen.
    15 september 2023 16:18
    Patrick Lefevre is zelf even poolshoogte gaan nemen en ik denk dat dit heel goed was.
    Lefevre heeft enorm veel ervaring en inzicht, ook mbt wat in kopjes van bepaalde types sporters omgaat. Met REV heeft hij al vaak flinke gesprekken gevoerd en kent zijn coureur.
    Remco zal moeite hebben wellicht om de knop om te zetten. Hij begrijpt het zeker maar dat is zijn ratio, nunzijn emotie nog.
15 september 2023 14:34
In tegenstelling tot Plugge en Zeeman heeft Lefevre het profpeloton vaak als coureur van de achterkant gezien. Dat heeft hem toch waardevolle ervaringen gegeven die hem maken tot de mens die hij is waardoor hij zich goed kan inleven in het gevoel als t even wat minder gaat met een renner.
Dus eigenlijk geeft Lefevre aan dat ie bezweken is onder de druk die hij voelde, of lees ik dat verkeerd?

Met Landa hebben ze wel een goede aanwinst, met een karrevracht aan grote ronde ervaring en tevens een backup plan voor als Remco het niet kan bolwerken.
    15 september 2023 13:50
    Ik lees het als fysieke en mentale vermoeidheid door teveel wedstrijden te rijden waarin het doel is te winnen. EDIT: blijkbaar staat hier maar een stuk van het interview. In het volledige interview verwijst Lefevere naar alle doelen die Evenepoel zichzelf stelde (LBL, Giro, RvZwitserland, CSS, WK, WK TT, Vuelta, Lombardije)
    15 september 2023 13:53
    Landa is een prima aanwinst. Iemand hier gaf aan dag het wellicht goed is om een ploegleider aan te nemen met ervaring in grote rondes rijden (om de prijzen). Lijkt mij een goede aanvulling, ook als het gaat om uitstippelen van de aanloop.
    15 september 2023 14:07
    Haalde zijn beste resultaten toen de druk het hoogst was.

    De druk was deze keer minder groot en lag vooral bij Jumbo. Het kan dus enkel gaan om te weinig druk, niet teveel dan.
    15 september 2023 14:28
    Integendeel, ik denk dat Remco zichzelf extra veel druk oplegde, omdat hij zich wou bewijzen tegen Vingegaard en Roglic
    15 september 2023 16:22
    Dat lees je gied vleesmonster. Wat Gibo schrijft is tever gezocht en speelde ook niet.
    Heb al vaker erg goede sporters, renners in gesprekken en hun doen en laten voor een belangrijke dag zien blokkeren. Alleen nu bij Evenepoel was het dan ook echt flink raak. Emotie,,gedachten niet kunnen ontkomen want te graag willen en er je zorgen over maken is vaak een slopend en funest proces.
    In feite hoort het bij het leerproces.
    @Sean en toch was dit zijn eerste test tegen een Tourwinnaar en in een Tourrit, had hij waarschijnlijk gedacht meer tijd te hebben gepakt in de tijdrit en moet hij het tegen een krachtig blok opnemen.

    Genoeg redenen om druk te voelen en "Hij zal het zelf niet toegeven, maar hij was mentaal wel een beetje gespannen.” interpreteer ik daarom als bezwijken onder de druk/spanning.

    Helaas kiest hij nadien ook voor de 'makkelijke weg' door voor etappes te gaan en de bergtrui ipv zich te meten met de mannen waar hij tegen wil strijden.
    15 september 2023 19:31
    Ze hebben ook nog Van Wilder, een prima wisselkopman voor het geval het niet zou lukken.
15 september 2023 14:04
Gewoon een slechte dag op een verkeerd moment.
15 september 2023 14:50
Ronde van Lombardije is voor Remco
    15 september 2023 16:24
    Indien loon na werken.
    15 september 2023 19:32
    Pogacar is er ook nog en die gaat frisser zijn vermoed ik.
15 september 2023 17:56
Het zou me niet verbazen als de ASO komend jaar met een anti-Vingegaard TdF-parcours komt (weinig lang, hoog en steil, vlakke ITT, geen TTT) en dan ziet het plaatje voor Remco d'r al heel wat beter uit. Dat van die focus op specifieke doelen heb ik onlangs eerder gehoord ... oh ja, MvdP ... pakte leuk uit, toch? Ben het wel eens met Lefevere, dus.
    15 september 2023 18:32
    Als het anti Vingegaard parcours wordt is het altijd meer Pro Pogi dan REV. Maar hij mag me verbazen. PATLEV kan niet anders dan doorzetten op de lijn Tour aangezien hij alles nu inzet op omkadering van Renners. Echter een doorgewinterde ploegleider met ronder ervaring zou welkom zijn want die Lodewijks is 3 x niks
    16 september 2023 08:41
    @Jooprioolpijp , zo kan je het natuurlijk ook zien, overwinningskansen in een grote ronde stijgen of dalen voor renners met de aard van het parcours.....zo zou je kunnen zeggen dat deze vuelta met zoveel aankomsten bergop meer in de kraam van de huidige Vingegaard past, heb je volgend jaar een tour met pakweg 2 tijdritten van 27 en 41 km en 4 aankomsten bergop en die ook nog eens uitnodigen om lang en hoog tempo te maken (ik zeg maar iets 15 km aan 7 - 8 %) dat zou dan weer meer iets voor (de huidige) Evenepoel zijn.....Evenepoel is (in geboortejaren) ook nog 4 jaar jonger dan Vingegaard, die is amper ee seizoen of 3 echt aan de oppervlakte, Evenepoel kan (en moet) nog veel leren, hopelijk doet hij dat en wordt de koers enkel spannender en mooier om te zien..
15 september 2023 15:31
En goede focus, dus geen tijd en energie steken in randzaken (pappa's, organisatorische blunders, etc. etc.). Daar kan de ploeg en de ambiance rondom hem goed bij helpen.
    15 september 2023 16:25
    Vooral die stukadoor vrijaf geven.
15 september 2023 15:34
Er zijn wel maar 3 grote rondes te verdelen natuurlijk. Met kandidaten als Vingegaard, Pogacar, Roglic & then some, kan alles op een grote ronde zetten er ook voor zorgen dat het uiteindelijk een mager seizoen is. Stel je wordt derde in de Tour maar wint voor de rest geen grote koersen?

Evenepoel heeft nu eigenlijk een topseizoen, en dat is ook net omdat hij zoveel doelen had. Had je hem voor het seizoen gevraagd: WK tijdrijden of Vuelta? Dan had hij voor die eerste gekozen, denk ik.

Dus dat evenwicht gaan ze moeten vinden in het programma voor ‘24. Ikzelf zou gaan voor een voorjaar met eventueel een aanloopkoers, Parijs-Nice, Ronde van het Baskenland, Luik-Bastenaken-Luik. Dan Dauphiné-Tour. Op de OS kan hij eventueel het tijdrijden erbij nemen, afhankelijk van de frisheid. Met als doel een medaille dan, niet per se goud. Wegwedstrijd zou ik overslaan. Dan najaar met WK/Lombardije.

En eigenlijk zou je in ‘24 ook een CTRL-C/CTRL-V kunnen doen van zijn eerste seizoenshelft 2023, met als hoofddoel de Giro. Dan opbouw naar de OS-tijdrit (voor goud), en najaar WK/Lombardije. Al zal de druk om de Tour te doen wel niet te houden zijn en zal hij die zelf ook absoluut willen rijden.
    15 september 2023 16:34
    Mooie Sjors ge kunt uw naam beter veranderen naar stomme Sjors. Hij moet juist minder koersen en meer rust inbouwen
    15 september 2023 16:41
    Zou wel willen, maar ik ben nu eenmaal mooi en niet stom. Het moet geloofwaardig blijven.

    Overigens eens dat er minder moet gekoerst worden, maar minder doelen betekent ook minder kansen. Dus denk dat ze daar een goed evenwicht in moeten vinden, en ook niet alléén maar voorbereiden op de Tour. Bovendien is Evenepoel net als Pogi iemand die graag koerst en van hoogtestage naar hoogtestage moet ook mentaal vol te houden blijven voor dergelijke karakters.
15 september 2023 23:46
Ben ik dan de enige die Remco geen grote ronde meer zie winnen?
15 september 2023 13:50
Die laatste zin… Daar kun je ook alle kanten mee op.
15 september 2023 14:16
Prima reflectie. Het eerste dat pontificaal overboord moet is alles wat met de OS te maken heeft. Geen Wegrit (dat waarschijnlijk weer een stdsparcours wordt) maar het liefst ook geen tijdrit. Geen aandacht, geen gezeik aan je hoofd, nietsch.

Alles heel simpel houden met een breed en vrolijk voorjaar à la Pogacar, koersen rijden die je wil rijden. Nice of Tirreno ook zonder vastgeplakte klassementsambities, gewoon met 'alles op de klassiekers en koersen winnen' pareren.

Dan de tour voorbereiden zoals op de giro dit jaar. Mocht er wat fout gaan die tour kan er weer omgeschakeld worden op de manier zoals hij deze vuelta deed.

Dit scenario laat ook aantreden voor een vlammend najaar open.
    15 september 2023 15:33
    Met die voorbereiding gaat die de tour niet winnen dat heeft Poggi wel bewezen de afgelopen 2 jaar.
    15 september 2023 15:58
    Mwoah. Ik weet niet of dat nou zo'n argument is. Evenepoel is niet Pogacars identieke tweelingbroer toch? Qua gelijkenis denk ik wel dat het voor beiden beter is om een leuk voorjaar te rijden dan henzelf in een Grenouille grot te storten en alleen maar alles op rondes te zetten. Dan maar de tour rijden en hopen dat Vingy ergens in een mongolenwaaier belandt.
    15 september 2023 21:02
    Ik zou volgend jaar net wel inzetten op de Spelen. Staat voor mij nog een trap boven de Tour, die quasi onhaalbaar is tegen dat sterke Jumbo-blok.
15 september 2023 16:31
Het komt er dus op neer wil je mee doen om de knikkers volgens lef moet hij minder koersen rijden in de voorbereiding. Minder energie in de Ronde verspillen met interviews en andere randzaken en ook. In de wedstrijd zelf. Persoonlijk denk ik ook dat hij iets te veel gewicht heeft om te winnen in een ronde met weinig tijdrit kilometers.
15 september 2023 16:33
Evenepoel won na zijn offday (voorlopig) nog 2 ritten en niet 3 (die 3e na de offday kan morgen nog heel goed trouwens). Foutje van Patlef of van WF?
15 september 2023 16:45
Remco is de beste.
Hup Remco.
15 september 2023 17:00
Evenepoel gaat de tour nooit winnen .Hij kan niet Vinegaard en Podgacar tegelijk verslaan.
15 september 2023 17:13
Evenepoel kan van Almeida leren. Almeida is niet de beste, maar blijft altijd vechten.
15 september 2023 17:30
Tour zal me voorlopig worst wezen, first things first, eerst naar Lombardije om daar voor winst te gaan. Hopelijk eens een mooi duel met Pogacar en misschien ook wel Sivakov.
15 september 2023 19:41
Aldus de profi's van achter het toetsen bord.
16 september 2023 08:33
@vleesmonster van de visafslag....de gemakkelijkste weg door te kiezen voor de vroege vlucht en etappes en zo de confrontatie met de klassementsmannen vermijden is beetje dubbel hé....als hij dat doet en hij komt samen met die mannen boven, of vooruit, hij kan ze 20 - 30 seconden aansmeren dan is dat mentaal idd misschien een boost, ook toekomstgericht, maar zijn palmares gaat er niet groter van worden want als hij bij die mannen blijft rijdt hij voor de 22ste plaats op 7 minuten van de winnaar, dus in die zin snap ik hem wel...
16 september 2023 10:03
Ben ik dan de enige die denkt dat Remco geen één grote grote ronde meer wint?
    16 september 2023 14:21
    Ja waarschijnlijk wel
15 september 2023 14:10
Kon de druk gewoon niet aan en is geknapt en ook wel begrijpelijk, Iedereen zag hem als de bedreiging van TJV terwijl er eigenlijk geen bedreiging is voor TJV
    15 september 2023 15:45
    Momenteel niet nee en al zeker niet met een UAE die er maar wat op los reden tot groot verdriet van Ayuso
    Maar daar gaat ook wel eens goed gepraat worden denk ik
15 september 2023 14:29
Ik snap het wel dat ze spreken over de doelen bijstellen en soms intomen. Tegen Pogacar en Vingegaard in topvorm redden de overige AK-mannen het alleen als ze 110% zijn, wetende dat die twee op 90% nog beter zijn dan de rest. Dan is het geheel logisch dat ze toch gaan denken aan het programma zodat hij daar zo fris mogelijk start. Wat mij betreft kunnen ze gewoon uitspreken dat het podium het doel is. Dat wordt sowieso lastig, maar Evenepoel kan inmiddels iedereen erop leggen die niet Pogacar, Vingegaard of Roglic heet. Tegen die drie zal (op zijn huidige niveau) het altijd een moeilijke strijd worden. Voorlopig moet het dan toch allemaal voor Evenepoel tegen hen net goed vallen qua parcours en of een van die mannen weg valt.
    15 september 2023 14:33
    Blijf het vreemd vinden dat er mensen zijn die Roglic in 1 adem noemen met Pogacar en in minder mate Vingegaard..
    15 september 2023 14:47
    Wawawa wawawa wawa. Wat zegt ge nu eigenlijk
    15 september 2023 15:21
    Doe rustig, loonwerker. Als je kunt lezen hebt ‘ge’ het goed begrepen. ‘Ge’…
    15 september 2023 16:24
    Vingegaard won de Tour met een gewicht van 59kg. Denk je dat Vingegaard zou gewonnen hebben als hij 64kg zou wegen? Ik niet. En toch lijkt iedereen dat van Evenepoel te verwachten, zijn trainer en hij zelf inbegrepen.
15 september 2023 17:40
Evenepoel is een fantastische renner, maar deze Vuelta heeft toch wel pijnlijk duidelijk gemaakt dat Tourwinst een lastig verhaal wordt. We hebben allemaal kunnen zien dat Vingegaard hier absoluut niet top is en nog legt hij Evenepoel erop. Als er straks in de Tour ook nog een Pogacar in topvorm bij komt lijkt het me een bijna onmogelijke opgave voor Evenepoel.
    15 september 2023 21:27
    Eens... Tenzij, de Tour "ouderwets" een lange en kortere tijdrit toe gaat voegen; dan is top3 denk ik wel haalbaar... Maar winnen, zal heel lastig worden!
    16 september 2023 09:16
    Vingegaard suggereerde na zijn tweede ritwinst dat zijn vorm minstens even goed was als in de TdF. Vergeet ook niet dat hij er in de eerste twee weken verschillende keren bergop afgereden werd door Pogacar.
15 september 2023 14:01
Remco is m.i. niet "ingestort". Geen enkele aanwijzing daarvoor. Hij heeft er de brui aan gegeven omdat hij doorhad dat hij niet kon winnen, en daarvoor zijn ploeg nodeloos opgeofferd.
    15 september 2023 16:21
    Ploeg nodeloos opgeofferd? Ik denk dat elke ploeg liever 3 overwinningen heeft een een bollentrui waarmee de ploeg en sponsors elke dag op het podium staan, dan een 7de plaats in het klassement.
15 september 2023 14:31
wat weet lef van het moderne wielrennen??

helemaal niks.

Reacties zijn gesloten.