Lefevere: “Als Evenepoel naar de Tour wil, zullen we de doelen toch wat moeten bijsturen”
Ondanks zijn ineenstorting in de Vuelta-etappe naar de Col du Tourmalet, is het plan nog altijd om Remco Evenepoel in 2024 de Tour de France te laten rijden. Dat vertelt ploegbaas Patrick Lefevere aan Sporza. Wel moet in aanloop naar de Tour wat aangepast worden. “We zullen hem wat moeten afremmen”, stelt Lefevere.

“Hij heeft natuurlijk wel zijn karakter”, voegt hij daar nog aan toe. “We hadden misschien dit jaar al wat meer moeten selecteren. […] Als hij naar de Tour de France wil, zullen we de doelen toch wat moeten bijsturen. Hij mag van mij na de Vuelta stoppen, maar hij koerst zo graag. En van Madrid tot het begin van volgend seizoen, dat is nog zes maanden. Dat is wat te lang, denk ik.”
Dus wordt ook uitgekeken naar de komende weken, want voor Evenepoel staat ook nog de Ronde van Lombardije te wachten. Mogelijk voegt hij nog wat koersen toe in de tussentijd. “De koersen die je nog rijdt tussen Madrid en Lombardije, daarin moet je zien hoe je je voelt en dan kijken of je voor je kansen kan gaan. Met die mentaliteit moet je daar starten”, is het advies van Lefevere.

Evenepoel won daags na zijn offday meteen een bergetappe – foto: Cor Vos
De Tour de France in 2024 is nog altijd op het programma van Evenepoel. “Dit was een offday die iedereen kan hebben, daarom hoeft het programma niet veranderd te worden. En Landa bewijst dat hij geen verkeerde aankoop is”, lacht Lefevere. “Ik denk dat er zeker genoeg concurrentie is binnen de ploeg. Uiteindelijk gaat het om acht coureurs. We gaan tien kandidaten minimaal hebben, denk ik. Ik maak mij geen zorgen, maar plan-B is wel nodig. Iemand kan vallen, ziek worden…”
‘Hij was mentaal een beetje gespannen’
Lefevere sprak ook nog kort over de veerkracht die de Belgische kampioen toonde door na zijn offday nog drie etappes en de bergtrui te winnen. “Hij is ook maar een mens, hé. Al de opofferingen die hij maakt, zo ben ik er in mijn hele carrière nog geen twee tegengekomen. Die dag naar de Tourmalet, toen is het elastiek even gesprongen. […] Hij zal het zelf niet toegeven, maar hij was mentaal wel een beetje gespannen.”
Overigens was de ploegbaas vorige week zelf komen polsen bij de kopman hoe het ging na zijn ineenstorting. “Ik wilde er ook zijn als het even slecht gaat. Daar heb ik met hem over gesproken. Hij wist niet wat er scheelde, maar ik wel”, gaf Lefevere nog mee.
In een grote ronde moet je 3 weken lang goed zijn, en dan moet je enerzijds jezelf soms wat intomen (zowel fysiek als mentaal), maar anderzijds ook in staat om er vol voor te gaan op de dagen dat je niet de beste bent.
Een klassement rijden betekent juist jezelf soms een beetje inhouden als je geweldige benen hebt en jezelf juist uit elkaar trekken als het minder gaat.
Lefevre heeft enorm veel ervaring en inzicht, ook mbt wat in kopjes van bepaalde types sporters omgaat. Met REV heeft hij al vaak flinke gesprekken gevoerd en kent zijn coureur.
Remco zal moeite hebben wellicht om de knop om te zetten. Hij begrijpt het zeker maar dat is zijn ratio, nunzijn emotie nog.
Met Landa hebben ze wel een goede aanwinst, met een karrevracht aan grote ronde ervaring en tevens een backup plan voor als Remco het niet kan bolwerken.
De druk was deze keer minder groot en lag vooral bij Jumbo. Het kan dus enkel gaan om te weinig druk, niet teveel dan.
Heb al vaker erg goede sporters, renners in gesprekken en hun doen en laten voor een belangrijke dag zien blokkeren. Alleen nu bij Evenepoel was het dan ook echt flink raak. Emotie,,gedachten niet kunnen ontkomen want te graag willen en er je zorgen over maken is vaak een slopend en funest proces.
In feite hoort het bij het leerproces.
Genoeg redenen om druk te voelen en "Hij zal het zelf niet toegeven, maar hij was mentaal wel een beetje gespannen.” interpreteer ik daarom als bezwijken onder de druk/spanning.
Helaas kiest hij nadien ook voor de 'makkelijke weg' door voor etappes te gaan en de bergtrui ipv zich te meten met de mannen waar hij tegen wil strijden.
Evenepoel heeft nu eigenlijk een topseizoen, en dat is ook net omdat hij zoveel doelen had. Had je hem voor het seizoen gevraagd: WK tijdrijden of Vuelta? Dan had hij voor die eerste gekozen, denk ik.
Dus dat evenwicht gaan ze moeten vinden in het programma voor ‘24. Ikzelf zou gaan voor een voorjaar met eventueel een aanloopkoers, Parijs-Nice, Ronde van het Baskenland, Luik-Bastenaken-Luik. Dan Dauphiné-Tour. Op de OS kan hij eventueel het tijdrijden erbij nemen, afhankelijk van de frisheid. Met als doel een medaille dan, niet per se goud. Wegwedstrijd zou ik overslaan. Dan najaar met WK/Lombardije.
En eigenlijk zou je in ‘24 ook een CTRL-C/CTRL-V kunnen doen van zijn eerste seizoenshelft 2023, met als hoofddoel de Giro. Dan opbouw naar de OS-tijdrit (voor goud), en najaar WK/Lombardije. Al zal de druk om de Tour te doen wel niet te houden zijn en zal hij die zelf ook absoluut willen rijden.
Overigens eens dat er minder moet gekoerst worden, maar minder doelen betekent ook minder kansen. Dus denk dat ze daar een goed evenwicht in moeten vinden, en ook niet alléén maar voorbereiden op de Tour. Bovendien is Evenepoel net als Pogi iemand die graag koerst en van hoogtestage naar hoogtestage moet ook mentaal vol te houden blijven voor dergelijke karakters.
Alles heel simpel houden met een breed en vrolijk voorjaar à la Pogacar, koersen rijden die je wil rijden. Nice of Tirreno ook zonder vastgeplakte klassementsambities, gewoon met 'alles op de klassiekers en koersen winnen' pareren.
Dan de tour voorbereiden zoals op de giro dit jaar. Mocht er wat fout gaan die tour kan er weer omgeschakeld worden op de manier zoals hij deze vuelta deed.
Dit scenario laat ook aantreden voor een vlammend najaar open.
Hup Remco.
Maar daar gaat ook wel eens goed gepraat worden denk ik
helemaal niks.