Leegloper zit Sanne Cant dwars in slotronde Lille: “Dat is klote”

zondag 7 februari 2021 om 15:06
Leegloper zit Sanne Cant dwars in slotronde Lille: “Dat is klote”

foto: Cor Vos

Sanne Cant leek op weg naar een sterke podiumplaats in de X2O Trofee-veldrit van Lille, maar een leegloper in de slotronde gooide roet in het eten. “De materiaalpost in en wisselen was toen geen optie meer. Dat is klote, hè”, reageert de Belgische kampioene, die uiteindelijk vierde werd.

In de slotronde nam Cant het initiatief. Ze zette wereldkampioene Lucinda Brand, Europees kampioene Ceylin del Carmen Alvarado en Denise Betsema onder druk. Toch greep ze naast een podiumplek. “Ik moest met die leegloper proberen aan de streep te geraken”, zegt ze. “De winst zat er niet meer in, maar ik hoopte nog wel derde te worden.”

Na afloop zei Cant dat ze plezier had in de sneeuw van Lille. “Ik heb mij zeker geamuseerd. Ik trok vanmorgen de rollen omhoog en zag de sneeuw. Ik was echt blij, want het was lang geleden. Dat is dit wel een zure wedstrijd”, oordeelt ze. “Een podiumplek was plezant geweest, want ik was bij de beteren in de koers. Dan is het balen dat je het podium mist.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Asje Menou 7 februari 2021 om 18:37

Ik had het haar graag gegund, want ze reed bijzonder sterk vandaag. Jammer dat er iets mis ging bij de balkjes, want anders was ze denk ik weggeweest.

Robbiebier 7 februari 2021 om 18:46

Ja knappe race van cant,we moesten gelijk van wuyts horen hoe verschrikkelijk goed haar techniek is en daar kunnen andere een voorbeeld aan nemen.Die is niet goed.

Michelangelo 7 februari 2021 om 18:54

Wuyts is blijven hangen in de jaren stilletjes. Toen Cant er inderdaad nog ver bovenuit stak qua techniek.
Nu heeft ze gewoon een degelijke cross gereden, en haar beste dit seizoen als je het mij vraagt. Maar uiteindelijk kon ze met haar uitstekende techniek toch niet zonder te vallen over de balkjes stappen.

Worst, Alvarado en ik denk zelfs Betsema zijn technisch nagenoeg net zo vaardig. Ik heb in de afgelopen crossen ook bij Manon Bakker technisch mooie dingen gezien. En wat Brand niet heeft aan techniek compenseert ze met durf en kracht.

Tijd dat Polleke Hereygers dat eens bij Wuyts gaat influisteren.

Beer 8 februari 2021 om 08:44

Eén keer missen aan de balkjes, om wat voor reden dan ook, betekent natuurlijk niet dat er iets mis is met je technische capaciteiten. Was gisteren wel duidelijk denk ik dat Cant nog steeds wereldtop is qua techniek.

Lalsacien 7 februari 2021 om 21:00

Het was dus een fout om niet te wisselen.

spiderh 7 februari 2021 om 21:40

Ze had geen leegloper.Speciaal op haar banden gelet op TV.Ze waren beide evenhard/of zacht!

Dikke Vrouw 7 februari 2021 om 21:54

Wat weet jij ervan spiderh. Alsof je een leegloper zomaar kan zien

Michelangelo 7 februari 2021 om 22:02

Het is of gewoon een lulverhaal van Cant, of gewoon dom.

Als het echt een leegloper was en ze had dat voor de post gemerkt, dan ben ik het volledig met Lalsacien eens en had ze moeten wisselen. Want in een groepje van 4 word je met een platte tube gewoon vierde. Ook op dit parcours met zand en sneeuw.

Beer 8 februari 2021 om 08:49

Als ze wisselt wordt ze ook 4e, misschien zelfs pas 5e. Het resultaat zou hetzelfde gebleven zijn dus het was dus geen fout om niet te wisselen; het blijft gewoon pech. Jammer, want zonder die pech staat ze op het podium.

Michelangelo 8 februari 2021 om 09:28

Als ze wilde winnen, was wisselen de enige optie. Tenminste als het verhaal van de leegloper klopt.

Of liepen haar benen gewoon leeg? En was dat de leegloper die ze bedoelde? Zou op zich ook geen schande zijn, en compleet in lijn met de rest van haar seizoen.

En ja, ze reed haar beste cross van het jaar. Op het moment dat het seizoen voor heel veel anderen “afgelopen” is. Alles wordt opgebouwd richting WK, en daarna zie je vaak ineens decompressie bij de kanshebbers op de titel. Met vervolgens vaak verrassende uitslagen. Cant op het podium zou voor mij in ieder geval een verrassing geweest zijn.

Beer 8 februari 2021 om 09:52

Hoe zou ze nog kunnen winnen hebben als ze een nieuwe fiets genomen had? Dan waren de eerste 3 toch ook gewoon weg geweest? De kans is groot dat Worst haar in dat geval ook nog bijgehaald had.

En waarom twijfelen we aan de verklaring van Cant dat het een leegloper was? Er is toch geen enkele reden om te denken dat ze liegt of om haar geloofwaardigheid in twijfel te trekken? Moet je toch van slechte wil zijn om haar niet te geloven?

En kan je tot slot nog eens kort en bondig uitleggen waar die aversie tegen Cant vandaan komt? Want hoe je het ook draait of keert; het blijft een wereldtopper met een fantastisch palmares, die nu, op latere leeftijd wordt ingehaald en voorbij gestoken door de nieuwe garde. Zoals eigenlijk elke topper op het einde van zijn/haar carriëre wel overkomt. Ondertussen kan ze op een goede dag blijkbaar toch nog steeds haar vrouwtje staan. Ik kan moeilijk begrijpen hoe je een hele winter kan vullen met het te pas en onpas afkraken van een renster als Cant.

Posterix 7 februari 2021 om 22:26

Dat verhaal slaat natuurlijk Cant nog wal

Robbiebier 8 februari 2021 om 11:43

Beer,ik kan het eerste deel van je verhaal nog wel begrijpen,alleen het deel van op latere leeftijd niet zo lijkt net of ze al oud is voor een wielrenster.
Dan zijn brand en vos al echt bejaard en die hebben echt wel een zwaardere carrière achter de rug.

Beer 8 februari 2021 om 12:03

Goede opmerking Robbiedier, ze is idd nog niet zo oud. Ze draait al zolang mee op hoog niveau dat ik haar ouder had ingeschat. Brand is een jaartje ouder, Vos nog wat meer. Vos kunnen we niet helemaal vergelijken vind ik. Enerzijds een extreem groot talent, iets meer op leeftijd en dit jaar in het veld minder op dreef dan Cant; weliswaar met een beperkter programma. Brand lijkt Cant dan weer te overpoweren zoals VDP en WVA met renners als Van der Haar deden.

Maar goed; uiteindelijk gaat het mij vooral om de haat die Cant hier wekelijks mag ontvangen. Ongepast en vreemd.

Lalsacien 8 februari 2021 om 12:23

@beer staar je niet blind op Michelangelo daarmee wordt je beeld troebel. En dat Cant met wissel sowieso vierde of vijfde was geworden is echt niet zeker. Als ze voor het podium ging dan moet ze dus een gokje wagen. Dat deed ze door niet te wisselen. Die gok pakte verkeerd uit dus was het een fout. Ondanks dat heeft ze mooi gereden en maakte ze echt aanspraak op de overwinning en zeker podium. Volgend weekend nog een kans.

Robbiebier 8 februari 2021 om 15:39

Ook vos komt er niet meer aan,het niveau is nu zo hoog dat je het er niet ff bij kan doen.

FritsvanHoefelen 7 februari 2021 om 23:35

Wuyts en Herygers vroegen wel om een vierde plek. Zoals het spreekwoord zo mooi zegt: je moet de huid van de beer niet verkopen voor hij geschoten is

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair