Leegloop bij Visma | Lease a Bike en Alpecin-Deceuninck? Wacht tot je de exodus bij Jayco AlUla ziet
Jayco AlUla versterkte zich eerder op woensdag per direct met Italiaanse kampioen Filippo Conca. De ex-prof van Lotto-Soudal en Q36.5 Pro Cycling vond afgelopen winter geen nieuwe ploeg, maar knokte zich via een clubteam (!) naar de Italiaanse titel op de weg. Daarmee kwam hij plots terug op de radar van het Australische team, dat hem meteen tot eind 2027 heeft vastgelegd. En dat is nodig.
Daags na de eerste rustdag tijdens de Tour de France 2025 in Toulouse wezen meerdere makelaars in de paddock naar de bus van Jayco AlUla. “Vijftig procent van die ploeg vertrekt”, zei een van hen aan ons. Hoewel er inderdaad sprake is van zeventien aflopende contracten op 29 renners (met Conca erbij zit je nu overigens op dertig), loopt het niet zo’n vaart. Toch is er een duidelijke reden waarom de Aussies in een spagaat zitten: het contract met de Saoedische regio Al Ula loopt dit jaar af en is nog niet verlengd.
Bovendien doen in het peloton de nodige geruchten de ronde dat teammanager Brent Copeland moeite heeft om de ploeg in goede banen te leiden. Een teken aan de wand was in ieder geval het ontslag van sportief eindverantwoordelijke Matthew White begin mei. De Australiër stond sinds de oprichting van de ploeg in 2010 mee aan de wieg bij het team van de Nederlandse ploegleiders Tristan Hoffman en Pieter Weening. Officieel verliet hij het team vanwege herstructurering, maar daarover bleef het daarna angstvallig stil.
Veel vertrekkers, nog weinig nieuwkomers
Terug naar het selectiebestand. Er waren dus zeventien renners met een aflopend contract. Volgens de doorgaans zeer goed ingevoerde Britse journalist Daniel Benson hebben Michael Matthews (die herstelt van een longembolie) en Anders Foldager hun contracten al verlengd, maar ontbreekt nog de officiële communicatie. Daarnaast willen Copeland en co graag verder met Davide De Pretto, de talentvolle en explosieve Italiaan. Ook Asbjørn Hellemose, Michael Hepburn en Christopher Juul-Jensen zouden blijven.
Daartegenover staat het vertrek van in ieder geval Dylan Groenewegen en Elmar Reinders. Zij komen in 2026 en 2027 uit voor Unibet Tietema Rockets. Eddie Dunbar en Chris Harper vervoegen zich dan weer bij het zeer bedrijvige Q36.5 Pro Cycling, Alessandro De Marchi stopt ermee en Max Walscheid is volgens diezelfde Benson hard op weg naar Lidl-Trek. Het Ethiopische klimtalent Welay Hagos Berhe zou na drie jaar bij de Australische formatie ook andere oorden (moeten) opzoeken. Filippo Zana naderde een akkoord met INEOS Grenadiers, maar een handtekening zetten staat on hold. Intussen zou hij opnieuw bij zijn huidige ploeg hebben aangeklopt.
Qua nieuwe namen is het bij de ploeg van kopmannen Bling Matthews en Ben O’Connor (winnaar van de koninginnenrit in de jongste Tour de France) ook stil. Talenten Hamish McKenzie en Will Holmes komen over van opleidingsploeg Jayco Hagens Berman en volgens de eveneens altijd betrouwbare Ciro Scognamiglio van La Gazzetta dello Sport komt Andrea Vendrame over van Decathlon AG2R La Mondiale. Eerder wisten we ook al de transfer van Alessandro Covi (UAE Emirates XRG) te melden.
Bij ploegen als Visma | Lease a Bike en Alpecin-Deceuninck zijn intussen een aantal vertrekkers bekend en werd er door insiders en wielervolgers gesproken van een leegloop. Dat valt bij het zien van het aantal vertrekkers bij Jayco AlUla dus mee.
"Vijftig procent van die ploeg vertrekt" en "17 aflopende contracten", maar ietsje verderop staat dat er 6 van die 17 gaan verlengen en 1tje stopt, dus in principe gaan er waarschijnlijk 10 weg en hebben ze al 5 nieuwe gecontracteerd. Nou nou wat een exodus zeg
Deceuninck stopt ermee als sponsor, en ze hebben diep(er) in de buidel moeten tasten om hun kopmannen Van der Poel, Groves, Philipsen en Del Grosso te verlengen, dus denk dat je voor aanwinsten eerder moet denken aan neo's en minimum-contracten (tenzij ze een grote nieuwe sponsor zouden vinden).
Rex en Van der Hoorn lijken mij dus al te hoog gegrepen, want zeker die eerste zal wel meerdere aanbiedingen krijgen. Mogelijk dat ze wel wat opvissen bij wat er uit de boot zou vallen bij Intermarché en Arkéa en nergens anders een aanbieding krijgt. Rex zie ik nog wel bij SQS belanden aangezien die zowel zijn plek heeft in het voorjaar als in leadout, past daar dus perfect. Dat gezegd hebbende denk ik dat die ook bij Lotto-Intermarché enorm hoog op de prioriteitenlijst zal staan, want zou wel eens perfect match kunnen zijn met De Lie. Sterke beer, snel, kan veel parcoursen aan, spreekt zowel Frans als Nederlands vloeiend en heeft de ervaring én de rust om De Lie te begeleiden.
In de klassiekers zit Pedersen inderdaad vaak snel alleen, anderzijds wint Pedersen wel rit na rit in de Giro en koersen als Parijs-Nice, voornamelijk vanwege het beulswerk van zijn ploeg. VdP krijgt dit niet voor elkaar omdat hij het alleen moet doen in een kopgroep waar alle ogen op hem gericht zijn.