Lavreysen slaat individuele sprint over op EK: “Grotere kans op valpartijen door kortere baan”
foto: Cor Vos
woensdag 10 augustus 2022 om 08:52

Lavreysen slaat individuele sprint over op EK: “Grotere kans op valpartijen door kortere baan”

Harrie Lavreysen heeft besloten zijn Europese titel op de individuele sprint aankomende zondag niet te verdedigen. In gesprek met de NOS legt de Nederlander uit waarom. De baan in München is korter dan normaal, luidt zijn verklaring.

Lavreysen zal wel aanwezig zijn bij de EK, maar rijdt daar enkel de teamsprint. De individuele onderdelen laat hij aan zich voorbijgaan. “Baanwielrennen is bijna altijd op een 250-meterbaan. Nu bij de EK is er voor ons een pop-upbaan gebouwd, omdat ze per se het baanwielrennen ook in München wilden hebben. En dat is een 200-meterbaan, 50 meter korter dan normaal.”

Risico
Waarom is dit een probleem? “Ik had graag m’n Europese sprinttitel verdedigd, maar de kans op valpartijen is iets groter. Het is natuurlijk een krappere bocht, we kunnen niet de topsnelheden halen die we normaal halen”, aldus Lavreysen. Hij wil geen risico lopen met het oog op zijn grote doel van dit jaar: de wereldkampioenschappen in het Franse Saint-Quentin-en-Yvelines, nabij Parijs. Deze staan van 12 tot en met 16 oktober op het programma.

De regerend olympisch-, wereld- en Europees kampioen op de individuele sprint verwacht door de kortere baan atypische wedstrijden in München. “De sprint- en keirinritten gaan er anders uitzien. Ze zullen vanaf de start wegsprinten, de tactiek kan eigenlijk helemaal over boord. Er is bijna niet in te halen op zo’n krappe baan”, aldus Lavreysen. “Ik baal er ook wel een beetje van, maar ben wel blij dat het de EK zijn en niet de WK. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ze een WK zouden doen op een kleinere baan.”

Teamsprint
Op de teamsprint zal Lavreysen zich dus wel bij de Nederlandse selectie voegen. “We moeten als land van start gaan, anders mogen we niet aan de WK meedoen”, legt hij uit. Maar nu ze aan de start staan, willen ze ook winnen, voegt de sprinter daaraan toe. De voorbereiding op dit onderdeel was wel wat anders dan gewoonlijk. “We hebben andere verzetten geprobeerd en een paar keer in Amsterdam getraind. Daar ligt ook een 200-meterbaan.”

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
10 augustus 2022 09:50
Mooi dat het gebruiken van een ondermaatse baan afgestraft wordt
    10 augustus 2022 10:39
    Waarom is de baan ondermaats? Omdat ze korter is? Lijkt me niet de juiste conclusie dan.
    200 meter is echt niet meer van deze tijd.
    10 augustus 2022 12:10
    Dat vind ik een zwak excuus. Lijkt me autistisch als je maar op 1 type baan uit de voeten kan / wil.
    10 augustus 2022 12:29
    Kosten en baten. Wordt toch goed uitgelegd hierboven? Het is niet dat hij niet wil of niet kan maar dat het simpelweg anders is. En er gevolgen zijn aan het meedoen.
    10 augustus 2022 12:46
    Ga er maar vanuit dat hier goed over nagedacht is en dat Lavreysen echt niet voor de lol een EK afzegt.
10 augustus 2022 11:30
Waarom geen 250m pop-up voor het op twee na grootste baantoernooi op de kalender?? Eurootjes??
    10 augustus 2022 12:31
    Past niet in de hal? Of: ze hopen met deze strategie op een ander deelnemersveld, zodat het europese truitje niet verdwijnt onder de regenboog.
10 augustus 2022 11:43
Toch een beetje 'zwakker' excuus vind ik.
Als baansprinter moet je toch gewoon op beide pistes kunnen presteren.
Ik kan gerust geloven dat je 250m gewoon bent dat het een aanpassing is op de kortere baan, maar dit moet toch niet onoverkomelijk zijn.

Groter risico op valpartijen wil ik nu ook wel nog geloven, maar dan meer in de puntenkoers of omnium ofzo, toch niet in de individuele sprint...
En mij lijkt het nu ook niet dat er meer wordt gevallen in het kuipje in gent (6daagse) dan in andere koersen

Lijkt me net iets meer geval van: ik wil alles zetten op het WK en niet te veel tijd/voorbereiding missen met het EK ( en trainen op 200m baan)

Reacties zijn gesloten.