Mogelijke transfer Laurens De Plus niet reden missen Tour de France
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 18 juni 2020 om 08:50

Mogelijke transfer Laurens De Plus niet reden missen Tour de France

Dat Laurens De Plus niet in de Tour de France-selectie van Jumbo-Visma zit, heeft mede te maken met fysieke ongemakken, maar volgens Het Nieuwsblad ook met een transferwens. De 24-jarige klimmer zou zijn aflopende contract niet willen verlengen en op het punt staan om bij een concurrerende ploeg te tekenen. Team Ineos en Movistar worden genoemd. Jumbo-Visma ontkent dat dit de reden is om De Plus thuis te laten.

Jumbo-Visma bracht woensdag zelf het nieuws naar buiten dat De Plus dit najaar geen deel uitmaakt van de achtkoppige Tourploeg, dit vanwege aanhouden maagproblemen sinds de UAE Tour. Zijn plek in de selectie wordt overgenomen door beoogd Giro-kopman George Bennett. De Plus neemt in de Italiaanse ronde dan weer de plek over van Bennett, als kopman, dan wel in een vrije rol.

Jumbo-Visma: Aflopend contract De Plus geen invloed op missen Tour
Jumbo-Visma geeft tegen WielerFlits nadrukkelijk aan dat een mogelijke transferwens van Laurens De Plus niet de reden is voor het thuislaten van de Belg uit de Tour de France. Dat heeft te maken met een trainingsachterstand, aldus de ploeg. Jumbo-Visma is zelf ook in gesprek met De Plus om zijn aflopende verbintenis te verlengen.

Lees ook: Dit weten we over het programma en de (voorlopige) selecties van Jumbo-Visma


RIDE Magazine
122 Reacties
18-06-2020 11:02
De vraag is natuurlijk wel hoe goed "het nieuwsblad" geinformeerd is of dat ze enkel een geruchten machine willen aanzwengelen voor een door hun geliefde belg. Dus om De Plus nu al een blaaskaak, Geldwolf etc te Noemen is wat voorbarig. Pas als dat officieel is kan je zo oordelen mocht je willen.

Mij lijkt he tiig geen slimme keuze. Movistar kan hij meer kopman zijn, maar mindere begeleiding, andere cultuur en mindere ondersteuning. Ineos heeft alleen maar nut als hij voor het grote geld kiest, daar zal hij knecht blijven. Er zijn teveel betere renners die of nu al rijden of gekocht gaan worden.
18-06-2020 11:19
@koos binckbank tour gewonnen, 9e in uae als knecht. Meesterknecht in de tour. Hoezo niks gepresteerd? En ga je nu overal bij jv zeiken om ketonen? Een legaal en natuurlijk product wat nieuw is en boomers zoals jij dan eng vinden (omdat ze terug denken aan vroeger?!). Hou toch op
18-06-2020 11:19
Ja, laten we doen alsof hij zelf nog niets heeft gewonnen.

Wat betreft je ketonen obsessie met betrekking tot De Plus:
[url=https://www.hln.be/sport/wielrennen/geen-maagklachten-wel-heupprobleem-voor-de-plus-beslist-dat-het-beter-is-om-dit-jaar-andere-doelen-te-stellen~a0c7dfe2/]HLN[/url]
18-06-2020 11:25
[i]edit wf: tot ziens[/i]
18-06-2020 11:31
Ik vond het toch al vreemd dat de Plus samenwerkte met Jumbo.
18-06-2020 11:37
Dus iedereen hier die elders dezelfde job kan doen voor pakweg anderhalf of dubbel je huidig loon gaat dat weigeren?

Of hij nu rijdt bij Ineos of Jumbo: de komende 2 jaar zal dat sowieso in dienst zijn van anderen.
    18-06-2020 12:25
    Ik zou het aanbod niet aannemen als ik daardoor in een minder prettige omgeving kom te werken of er in ieder geval niet op vooruit ga perspectivisch (carriere/ontwikkelingsmogelijkheden etc)

    Bij Ineos verdient hij misschien meer, maar gaat hij enkel mogen knechten.
18-06-2020 11:56
Geruchten zoals deze zijn dagelijkse kost, dus ik kan er voorlopig weinig mee. Ik zou graag weer willen dat de redactie weer wat schifting aanbrengt in het transfernieuws zoals ze voorheen vaak deden. Daarmee zeg ik niet dat dit nieuws onzin is, maar ik kan er ook geen gefundeerde inschatting op maken.

Als ik terugzoek naar oud nieuws rondom Laurens vallen mij twee dingen op: positief over zijn rol en het team, kwakkelend met zijn gezondheid. Waarom hij bij TJV kwam: Het gaf moraal hoe ik de ploeg in de Tour zag rijden. LottoNL-Jumbo heeft bewezen goed met jongeren te kunnen werken, en ze verder te kunnen ontwikkelen. Dit is voor mij een unieke kans om me verder te ontwikkelen, en me later hopelijk ook zo te tonen in de grote rondes. Daarnaast vind ik de goede teamsfeer bij de ploeg erg belangrijk."

Aan de andere kant kwakkelt hij dus met zijn gezondheid e.d., maar in hoeverre is dat aan begeleiding te wijten? Afrondend: als buitenstaander denk ik dat hij bij het perfecte team zit, maar ik begrijp het als je niet helemaal 1-op-1 met bijvoorbeeld de medische staf zit. Ik vraag me dan wel af hoe snel je dat bij andere ploegen vindt.
18-06-2020 12:13
Een renner die zijn contract niet verlengt, wordt altijd uit de ploeg geweerd voor de grote wedstrijden. Enerzijds als drukkingsmiddel om toch bij te tekenen, anderzijds als sanctie als de renner definitief beslist heeft niet bij te tekenen. De renner mag (moet) dan nog wel een aantal (kleinere) wedstrijden rijden als knecht, zonder zijn eigen kans te mogen gaan. Daar zijn in het verleden tientallen voorbeelden van. Om geen gezichtsverlies te lijden, gaan beide partijen dan maar een verhaaltje ophangen over medische issues. Ik twijfel niet aan het feit dat De Plus wat last heeft van de heup, maar zoiets kan opgelost worden. De Tour gaat pas over meer dan twee maanden door, tijd genoeg om nog in (top)conditie te raken. De Plus heeft dan nog het geluk dat door de opeenstapeling van wedstrijden in het najaar, de ploeg nood heeft aan elke beschikbare renner, om toch een ploeg samen te stellen voor een grote ronde. Zo kan De Plus toch nog aan de Giro deelnemen, weliswaar als knecht. Toch zal het voor De Plus door Corona en door het niet verlengen van zijn contract, zowat een verloren seizoen zijn. Verder vrees ik dat zo zijn kans definitief verkeken is om nog ooit als kopman ergens aan de bak te komen. Hij zal waarschijnlijk tot het einde van zijn loopbaan knecht blijven, zeker als hij voor Ineos kiest. In het beste geval kan hij het nog tot luitenant van de kopman schoppen. Jammer.
    18-06-2020 12:17
    Genoeg voorbeelden ook van het tegendeel. Recent hebben bij deze ploeg bijvoorbeeld Powless en Van Poppel nog de Vuelta gereden nadat ze hun contract niet verlengden. De Plus gaat nu ook met een vrije rol naar de Giro (door velen gisteren nog gezien als verbetering).
    18-06-2020 14:18
    De Plus zou, heel misschien, nog wel fit en in vorm kunnen geraken, maar misschien lukt het niet. En dan moet de vervanger (Bennett) last minute van zijn Giro voorbereiding overstappen naar een Tour voorbereiding. Wat dan veel logischer is (en ook gedaan is) het tijdig kenbaar maken aan zowel de Plus als Bennett dat de doelen (en hun voorbereiding) omwisselt. Weten ze beiden waar ze aan toe zijn en waar ze naar op moeten bouwen. Vrij professionele keuze met het oog op dat ene grote doel: de Tour winnen.
18-06-2020 12:20
Door het aantrekken van Dumoulin zijn de verhoudingen in het beschikbare budget natuurlijk ook veranderd. De sponsor zoekt bovendien naar gezichten die aan aan de merknaam kunnen worden gehangen. Financieel zijn sommige renners nu eenmaal aantrekkelijker dan anderen. Laurens is een erg gewaardeerde wielrenner, maar voor de sponsor minder interessant. Is verder ook geen afmaker of klassementswinnaar (behalve dan de BinckBank tour 2019). Bij TJV is hij een gewaardeerde knecht met mogelijkheden in kleinere koersen. Bij de andere ploegen die in beeld zijn lijkt het mij niet veel anders. Reëel is dan ook een beloning naar prestatie en doelstelling. Dat is voor hem boven gemiddeld naar mijn mening. Maar daar ligt de grens.
18-06-2020 12:23
Geen idee wat hij bij Movistar te zoeken heeft.

INEOS vergelijkbaar met Jumbo, denk ik. Maar dan met (veel) meer salaris. Kopman gaat hij daar ook niet worden.

Hij komt sowieso nog tekort om als kopman uitgespeeld te worden in een grote ronde. Top 5 gaat hij nergens rijden. Eerst nog maar een paar jaar knechten.
18-06-2020 12:50
Hebben die ketonen dan toch bijwerkingen?
#maagproblemen

Als je het Belgisch sentiment volgt snap ik de wens om over te stappen wel. Je hoort en leest maar al te vaak dat wielerjournalisten niet content zijn met het feit dat Belgische renners in Nederlandse knechtenrol fietsen.
    18-06-2020 16:47
    Ok, dat is nieuw. En staat vooral haaks op de lofzang tav TJV sinds V Aert en De Plus er zich ontwikkelen.
18-06-2020 12:50
Hebben die ketonen dan toch bijwerkingen?
#maagproblemen

Als je het Belgisch sentiment volgt snap ik de wens om over te stappen wel. Je hoort en leest maar al te vaak dat wielerjournalisten niet content zijn met het feit dat Belgische renners in Nederlandse knechtenrol fietsen.
    18-06-2020 12:55
    Heupproblemen zijn het in dit geval. En de maag problemen van Dumoulin waren toch een gevolg van faalangst?
18-06-2020 12:54
Een gerucht dus, maar bij velen is het verdict blijkbaar al geveld.

Als het al waar zou zijn, kent iemand hier de reden? Kan evengoed zijn dat Jumbo inderdaad aan't praten is met andere renners, en dat De Plus het niet ziet zitten nog iemand voor zich in de rij te zien inschuiven. Vergeet niet dat sinds de TDF 2019, er ook al een Dumoulin is bijgekomen, en dat Bennett ook nog op zijn kans wacht.

Anderzijds moet TJV niet mekkeren indien het wel klopt, want ze hebben Laurens op dezelfde manier weg gelokt bij QuickStep, waar Lefevre hem ook wou houden, maar waar TJV hem een beter contract gaf en een programma meer gericht op klassementen. Als ik zijn plaats moest kiezen tussen TJV achter Kruijswijk, Dumoulin, Roglic, stel Oomen (ook al schat ik die intrinsiek niet hoger in), en vechten met Bennett om de kruimels, of anderzijds naar Ineos trekken, veel meer verdienen, en aanschuiven achter Bernal en Carapaz en het uitvechten met Sivakov en Hart die ook niet beter is (Froome weg, Thomas zijn laatste jaren), wordt de reden om bij TJV te blijven plots een pak minder duidelijk.

Los daarvan, ik zou het eigenlijk wat vreemd vinden moest hij alweer vertrekken. Laurens lijkt me geen moeilijke jongen. Als hij vertrekt, denk ik dat er meer speelt dan enkel centen.
    18-06-2020 13:02
    Wie zegt dat TJV zit te mekkeren als De Plus weggaat. Hij is niet anders weggelokt door TJV als dit gebeurd bij andere renners door andere ploegen. Dit was een hele normale transfer. Ik snap niet dat daar altijd iets negatiefs achtergezocht wordt mbt de ploeg die ze verlaten.
    18-06-2020 13:03
    Zie jij het wel in hem zitten als kopman voor welke van de twee teams dan ook ? Is het er echt zo een die werkelijk alles opzij ervoor kan zetten en is ie niet iets te weinig berggeit ? Op dit forum wordt nog wel eens smalend gedaan over renners die voor de positie topknecht kiezen maar wanneer ze zelf voor de keuze zouden staan .. Een vrijbuiter lijkt het me sowieso niet.
    18-06-2020 16:02
    De situatie is in dat geval dus exact dezelfde als toen hij van DQS naar TJV ging, he HarryJohan.
    18-06-2020 16:10
    Daar speelde meer dan geld en een betere begeleiding voor zijn type renner?! Of kon dat toen wel genoeg zijn om een overstap te begrijpen?
18-06-2020 12:58
Ik lees nu al jaren bij iedereen die naar Ineos gaat of daar zit dat ze daar alleen maar mogen knechten. Nu vraag ik me toch af of dat wel altijd zo is.

- Die Geraint Thomas, die eerst eigenlijk alleen maar zo mogen knechten won daar toch maar mooi de Tour de France.
- Die Egan Bernal, die het daar toch wel moeilijk zou krijgen vanuit Androni om iets af te dwingen, die won daar toch maar mooi de Tour de France.
- Die Pavel Sivakov, die er ook geen kansen zou krijgen mocht, weliswaar met wat geluk, gewoon als kopman naar de Giro. Hij schreef trouwens verder gewoon de ronde van Polen en de Tour of the Alps op zijn naam als 21/22-jarige
- Die Wout Poels, die heeft wel veel geknecht ja. Wel kun je je afvragen of hij zonder Sky/Ineos uberhaupt op dit niveau had gezeten. Ik geloof trouwens dat de gozer wel een monument op zijn naam heeft gezet in dienst van Sky.
- Die Kwiatkowski, die schreef in de twee jaar na zijn overgang wel de E3, Strade Bianche, Milaan-San Remo en San Sebastian bij op zijn palmares

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat het allemaal wel mee valt bij Ineos. Als je goed genoeg bent dan krijg je daar gewoon prima kansen om je palmares op te leuken. Ben je niet goed genoeg, tsja, dan is de kans dat je wint toch niet zo groot.

De verschillen tussen Ineos en Jumbo zullen voor een de Plus echt niet zo heel groot zijn hoor. Sterker nog, de oudere Froome en Thomas zijn voor de middellange termijn veel minder problematisch dan Roglic en Dumoulin (als hij terug komt op niveau).
    18-06-2020 13:05
    Alleen Kwiatkowski lijkt me er in die zin minder op geworden dat hij meer had kunnen uitrichten in eendaagsen zonder tourverplichtingen.
    18-06-2020 13:27
    Ja Kwiatkowski had misschien wel een uitgebreider palmares kunnen hebben. Aan de andere kant was 2017 in dienst van Sky misschien wel zijn allerbeste jaar (zeker in ploegverband) als het op eendagskoersen aan komt.

    Ergens vraag ik me ook wel af of Kwiatkowski niet gewoon net een tandje minder is geworden sinds 2017, en dat het gebrek aan overwinningen daar ook wel een beetje vandaan komt.

    Sowieso wel een extreem grillige renner natuurlijk.
    18-06-2020 14:27
    Kwiatkowski won in 2018 ook nog de Tirreno, Algarve en Polen. Dus zowel in klassiekers als eenweekse ronden een aardig palmares bij Sky.
18-06-2020 13:29
Het gaat natuurlijk enkel om die renners die de ploegen absoluut willen behouden. Maar die zelf wegwillen. Niet om, met alle respect, tweederangsrenners zoals Powless en Van Poppel die einde contract zijn of die ze liever kwijt dan rijk zijn.
    18-06-2020 13:49
    Powless hadden ze graag gehouden, daar zagen ze een belangrijke schakel in voor hun klassementsploegen. Vandaar ook dat hij ondanks zijn keuze voor een andere ploeg, toch werd opgesteld rond Roglic in de Vuelta. Zoals ook De Plus nu wordt opgesteld met minimaal een vrije rol in de Giro.
18-06-2020 14:21
Normaal gezien is De Plus de beste knecht voor Dumoulin en Roglic. Nu zal Kruijswijk die rol moeten vervullen. Hopen dat die niet moet afstappen want dan heb je een onnodig dik probleem.
    18-06-2020 14:25
    Ik zie nog kuss gesink en bennett die zeker bij de beste 20 klimmers horen.
    18-06-2020 14:26
    Kuss en Bennett doen weinig onder voor De Plus. Lijkt me dat dat probleem wel mee valt.
    18-06-2020 14:33
    Gesink is voor een eerder gedeelte in de koers, Kuss is zeer grillig.
    Op De Plus kan je rekenen voor de laatste col.
    Bennett zou in principe een goeie vervangknecht moeten zijn. Al zie ik bij hem dat het niet met volle goesting of overgave is.
    18-06-2020 14:36
    ging vorig jaar anders prima hoor samlambeej met Bennet. Gesink zetten ze vroeger in maar lang een hoog tempo draaien op een col kan ook. Niet dat hij daarmee het hele veld sloopt maar wel de eerste controle kan doen.
    18-06-2020 14:36
    De Plus was vorig jaar ook niet iedere bergrit even sterk (en viel ziek uit in de Giro). Ik schat de Vuelta van Kuss niet veel grilliger in (qua bergritten dan). Bennett deed vorig jaar over drie weken niet onder voor De Plus (was voor zijn valpartij beter, erna minder). Als het resultaat hetzelfde is, zal het zo´n kopman dan uitmaken of het er voor sommige kijkers uit ziet dat het niet met evenveel overgave gaat?
    18-06-2020 15:29
    Het maakt toch niet of er renners zijn die beter of even goed bergop rijden, dan maakt ze geen even goede knechten. De Plus is gewoon een heel goede knecht. Gesink heeft bewezen dat ook te kunnen. Al die anderen zijn nogal onberekenbaar en hebben zich als knecht veel minder bewezen.

    .
    18-06-2020 15:43
    Ik heb Bennett ook dikwijls wel goed zien knechten, alleen in de laatste begetappes is het vaak wel gedaan.
    18-06-2020 15:43
    Bennett heeft jaren ervaring als knecht. Kuss was vorig jaar ook knecht en dat is wat er vergeleken werd. Niemand die zijn ritwinst aanhaalt in de vergelijking.
    18-06-2020 16:11
    Hahaha, ja, ik wil Kuss wel eens zien in een ploegentijdrit, in een waaier etappe of in de vallei voor de laatste beklimming... en kom dan nog eens zeggen dat hij even goed is als De Plus. Hij is misschien meer een echte berggeit, maar daar stop de vergelijking dan ook. Hier lees je toch wat.
    18-06-2020 16:15
    Het gaat hier toch over het klimmen? Waar lees je iemand beweren dat Kuss op het vlakke even goed is? Het gaat hier over zijn rol als laatste knecht van de drie kopmannen, die nu voor Bennett zal zijn en door Kuss anders door niet veel minder ingevuld zal worden.
18-06-2020 15:23
Raar dat sommigen verrast zijn dat hij voor het geld kiest. Alsof hij Patje niet gewoon voor het geld heeft verlaten.
    18-06-2020 16:13
    Niet enkel voor het geld, maar voor een programma waar hij meer als klassementsman zou kansen krijgen. Als hij op een ander dezelfde kansen of meer krijgt, voor hetzelfde geld of meer...
18-06-2020 16:54
Jammer voor Jumbo als hij zou vertrekken. M.i. zeer waardevolle renner voor de ploeg die zelf ook nog progressie kan maken. Maar je kunt iemand niet tegenhouden als hij weg wil. Wens De Plus veel wijsheid toe met het maken van de juiste keuze.
18-06-2020 17:21
Is dit gewoon weer Het Nieuwsblad die graag elke goede Belg bij DQS ziet rijden en het niet kan verkroppen als ze bij Jumbo rijden?
18-06-2020 17:47
Conclusies zijn er m.i. nog niet te trekken.
Als TJV hem wil dwarszitten, dan laten ze m toch niet in de Giro rijden?

Enfin, ik wil graag het verhaal van Laurens de Plus horen. Misschien is mijn indruk van LDP verkeerd, maar hij heeft altijd de indruk gegeven dat hij het bij TJV naar de zin had en NIET aast op bakken met geld. Maar goed, de afgelopen maanden kan veel gebeurd zijn.
18-06-2020 18:22
Als we het AD mogen geloven, gaat De Plus volgend jaar rijden voor Team Ineos. Spijtig, als dit klopt. Goeie renner, vond hem goed in het team passen en liet indrukwekkende dingen zien bergop.

Reacties zijn gesloten.