Laurens De Plus verlengt contract bij INEOS Grenadiers met meerdere jaren
foto: Cor Vos
maandag 30 oktober 2023 om 11:05

Laurens De Plus verlengt contract bij INEOS Grenadiers met meerdere jaren

Laurens De Plus blijft langer bij INEOS Grenadiers. De 28-jarige Belg heeft zijn contract met drie jaar verlengd. Hij blijft zo tot tenminste eind 2026 verbonden aan het Britse WorldTeam.

“Ik ben zo blij dat ik nog drie jaar bij het team kan blijven”, zegt De Plus op de sociale media van INEOS Grenadiers. “Hopelijk kan ik de komende jaren beter blijven worden. Ik geloof dat we kunnen blijven groeien, onszelf ontwikkelen en verhalen kunnen maken. Ik voel dat ik nu mijn plek heb binnen dit team en dat iedereen mijn kwaliteiten kent. Dat is een goed gevoel. Ik hoop dat ik het vertrouwen van het team terug kan betalen door wat mooie wedstrijden te winnen met mijn ploeggenoten.”

“Mijn doel is om zoveel mogelijke grote ronden te winnen als ploeggenoot en ik denk dat INEOS Grenadiers daar het beste team voor is”, aldus de klimmer, die het voorbije seizoen vroegtijdig moest beëindigen. Hij kwam ten val in de openingsploegentijdrit van de Vuelta a España en brak daarbij zijn heup.

Voor de Plus was 2023 zijn derde jaar bij INEOS Grenadiers. Hij kwam na 2020 over van Jumbo-Visma, waar hij belangrijk was als klimknecht. Die rol heeft hij ook bij INEOS Grenadiers. In Britse dienst wilde het vanwege meerdere fysieke ongemakken aanvankelijk nog niet echt lukken, maar dit jaar was hij in de Giro d’Italia weer van grote waarde voor Geraint Thomas, die als tweede zou eindigen in de Italiaanse rittenkoers. Zelf werd De Plus nog tiende.

Carlos Rodríguez en Geraint Thomas
INEOS Grenadiers maakte onlangs ook bekend dat klassementsrenners Carlos Rodríguez en Geraint Thomas bij hebben getekend. Rodríguez blijft tot eind 2027, Thomas tot eind 2025. Met onder meer Pavel Sivakov, Daniel Felipe Martínez en Tao Geoghegan Hart vertrekken er ook meerdere sterkhouders. Andrew August en Óscar Rodriguez zijn dan alweer aangekondigd als aanwinsten voor 2024.

RIDE Magazine
19 Reacties
30-10-2023 11:29
Hopelijk weet hij de lijn van dit jaar door te trekken. Zijn opmerking (of die van een persmedewerker?) dat Ineos het beste team is om zoveel mogelijk grote rondes te winnen als ploeggenoot, neem ik toch wel met een korreltje zout.
    30-10-2023 11:47
    Het eerste dat in mij opkwam was: "Met wie dan?"
    30-10-2023 12:25
    Thomas, Rodriguez en/of eventueel Bernal
    30-10-2023 12:25
    Inderdaad wat een onzin.
30-10-2023 12:04
Reed natuurlijk een erg goeie Giro, maar dat was dan ook zowat zijn enige wapenfeit in 4 (!) jaar tijd. Ondertussen alweer uit met een heupbreuk. Toch erg wisselvallig om er nu dé meesterknecht van Ineos van te maken.

Na een teleurstellend jaar, lijken ze voor volgend seizoen nog eens flink verzwakt. Hart, Sivakov en DF Martinez weg. Ondertussen blijft hun grootste talent, Pidcock, de disciplines gretig combineren, en zal ook Ganna wellicht weer voluit op de piste mikken in de zomer. Dan moet je hopen dat Bernal in 1 winter tijd niet 1 of 2, maar 3 stappen vooruit zet, zijn Thomas en Kwiato nog maar eens een jaartje ouder en blijft Hayter hangen. Met lichtpunt Tarling hebben ze naast Ganna wel een extra speerpunt voor de tijdritten.

Maar van het machtigste team van weleer blijft weinig overeind. Vraag me ten zeerste af of ze volgend jaar wel een grote ronde of grote klassieker kunnen pakken.
    30-10-2023 12:14
    Mocht er weer een WK-ploegentijdrit komen zijn ze wel topfavoriet met Tarling, Ganna, Arensman, Thomas, Foss.
    Maar een grote ronde zit er niet in. En voor een klassieker zie ik alleen Ganna en Pidcock als kanshebber, maar jongens als Narvaez, Sheffield en Hayter mogen me verrassen.
    30-10-2023 12:28
    Dit jaar wel een grote klassieker gepakt met Strade. Pidcock kan alle klassiekers meedoen, maar de Ardennen zijn het beste voor hem lijkt me. De Kwiato van de Tour kan ook een klassieker winnen. Thomas en Rodriguez zouden een grote ronde kunnen winnen. Qua talenten heb je wel nog onder andere August, Leo Hayter en Sheffield wat wek echt toptalenten zijn
    30-10-2023 12:41
    Strade zet ik persoonlijk onder de 5 monumenten, meer in dezelfde categorie als Amstel, San Sebastian, enz.

    Pidcock zou inderdaad kunnen, maar in het heuvelwerk is hij nog niet op het niveau van Pogacar of Evenepoel en als het meer op krachtpatserij aankomt zijn er met types als Van der Poel en Van Aert ook betere. Hij kan natuurlijk ook weer een jaartje sterker zijn geworden, maar het is nu niet dat ik hem zomaar een monument zie te pakken. Het zal allemaal een beetje moeten meezitten.

    Ook in de grote rondes zijn ze niet compleet kansloos natuurlijk, met een Thomas of Arensman voor de Giro bv. Maar net zo goed kan het weer niks zijn.

    En als je ze dan vergelijkt met Jumbo-Visma of UAE, zijn ze toch een flink maatje kleiner geworden.
    30-10-2023 17:02
    Ze zijn inderdaad minder dan Jumbo en UAE. Strade reken ik toch wel hoger dan San Sebastian. Net geen monument maar erg in de buurt. Er zijn daar 3 renners die een grote ronde kunnen winnen ( Bernal, Thomas en Rodriguez) en meerdere die een klassieker of monument kunnen winnen (Ganna, Pidcock, Turner, Sheffield)
30-10-2023 11:14
Mooi voor hem! Reed een geweldige Giro en kwam weer op het niveau van 2019. Voor Thomas zal het ook fijn zijn dat De Pluski verlengd, zo een betrouwbare meesterknecht is goud waard
30-10-2023 11:43
Met het vertrek van Hart, Sivakov en Martinez, alsmede het moeizame herstel van Bernal, zou De Plus ook best eens voor eigen rekening kunnen rijden.
30-10-2023 12:30
Doet hij toch knap. Telkens van die vette contracten. Er staan telkens maar weinig prestaties tegenover. Is toch ook een beetje een renner die telkens wat heeft.
    30-10-2023 13:05
    Hoeveel gaat hij verdienen dan? Als dat echt een vet contract is, zou je bijna denken dat ze bij Ineos wel tevreden over hem zijn.
    30-10-2023 13:09
    Ze zullen ongetwijfeld tevreden zijn. Maar gelet op de prestaties uit het verleden moet ik het nog maar zien.
    30-10-2023 13:21
    Hij heeft zich dit jaar meer dan bewezen. Hij is helemaal terug. Verdient zeker een dik contract van rond de 1 miljoen
30-10-2023 15:46
Waarom is er voor meerdere ipv drie in de titel gekozen?
30-10-2023 16:12
Laurens kent zijn plek en die betaald goed, ooit had hij de ambitie om meer voor zichzelf te gaan maar hij kent zijn pappenheimers inmiddels en weet dat een rol als klimknecht het maximale is. Dit jaar was hij uitstekend in de Giro maar er mag niet vergeten worden dat dit erg weinig is qua glorie in de afgelopen 3 jaar.
30-10-2023 11:55
Ben benieuwd of hij na zo'n breuk überhaupt ooit nog op zijn niveau komt. Het 3 jarige contact suggereert dat de ploeg daar wel vertrouwen in heeft, en dan zal de breuk ook niet al te gecompliceerd zijn. Maar stel nou dat het langer duurt en je een kleine Froome 2.0 herstel versie krijgt dan zit je er nu mooi voor 3 jaar mee.

Het zal overigens wel het eerste zijn, anders geef je ook niet zo'n lang contract
30-10-2023 15:21
De verlenging waar veel mensen op gewacht hebben. En waar sommige QS fans van balen.

Maar dit was voor mij geen verrassing, al was het wel de vraag wat Ineos zou doen met de blessure. Maar voor Pluske heeft vooral meegespeeld dat er veel meer vertrouwen was richting Ineos dan richting QS. Blijkbaar is dit ook 1 van de renners die niet heel zorgvuldig is behandeld door Lefevere in de tijd dat het moeilijk liep. Tenminste, dat is het geluid dat ik uit de entourage van Laurens heb vernomen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine