Laurens De Plus kopman in San Sebastián, zieke Bennett past

vrijdag 2 augustus 2019 om 12:25
Laurens De Plus kopman in San Sebastián, zieke Bennett past

foto: Cor Vos

Laurens De Plus maakte indruk in de voorbije Tour de France, door in de bergen kilometerslang op kop te sleuren voor klassementskopman Steven Kruijswijk. Aankomende zaterdag is de Belg echter zelf kopman in de Clásica San Sebastián. “Het zorgt voor extra druk, maar dat is ook leuk”, zo vertelt hij aan Het Nieuwsblad.

Het Nederlandse Jumbo-Visma heeft zijn definitieve selectie bekendgemaakt. “Ik ben de enige kopman”, aldus De Plus. “Ik heb een sterke ploeg in steun, er zijn dan ook geen excuses. Maar de tegenstand is uiteraard groot. Julian Alaphilippe is de te kloppen man. Maar ik wil echt een goede koers rijden en doorgaan op de goede flow.”

“Al helemaal omdat ik de kans krijg van het team om zelf te scoren.” Het is overigens niet de eerste keer dat De Plus zal worden uitgespeeld als kopman. “Ik was het ook in de Waalse klassiekers”, zo doelt de klimmer op de Waalse Pijl (15e) en Luik-Bastenaken-Luik (17e). “Ik reed toen goed, maar het valt niet zo op als je niet in de top-5 rijdt.”

De Plus krijgt zaterdag assistentie van Sepp Kuss, George Bennett, Koen Bouwman, Floris De Tier, Bert-Jan Lindeman en Paul Martens.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-es Clásica San Sebastián (3 augustus)
flag-nz George Bennett
flag-nl Koen Bouwman
flag-us Sep Kuss
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-de Paul Martens
flag-be Laurens De Plus
flag-be Floris De Tier


Update 12:25 uur

George Bennett zal aankomende zaterdag niet deelnemen aan de Clásica San Sebastián. De Nieuw-Zeelandse klimmer is namelijk ziek, zo laat Jumbo-Visma weten. Bennett was een van de belangrijkste helpers voor Laurens De Plus, die zal worden uitgespeeld als kopman.


Lees ook: Voorbeschouwing: Clásica San Sebastián 2019

Dit artikel delen:

33 Reacties

Niklas 2 augustus 2019 om 10:32

Dat is mooie blijk van vertrouwen voor De Plus! Het is hem gegund om een goed resultaat te boeken en ik zie hem dat ook wel doen.

Voorgeborchte 2 augustus 2019 om 10:35

Hele mooie beloning voor een sterke Tour als knecht!

doorak 2 augustus 2019 om 10:51

Sterke ploeg. Hoop dat Laurens wat hersteld is en deze kans kan verzilveren.

Ijzeren Briek 2 augustus 2019 om 10:53

Bennett zal vermoedelijk wel weer voor zijn eigen kansen gaan ipv vol voor een kopman.

Wheely 2 augustus 2019 om 11:08

Want dat hebben we gezien in de Tour?

AnderJ 2 augustus 2019 om 11:59

Hebben we naar dezelfde Bennet gekeken? Diegene die de waaiers mistte omdat hij bidons aan het halen was?

peervaneynthoven 2 augustus 2019 om 12:47

Iemand beweert wat @Ijzeren Briek, anderen vragen naar een onderbouwing en de “poster” zwijgt stille. Komt vaak voor.”Spuien” belangrijker dan onderbouwen!

Samlambeej 2 augustus 2019 om 12:48

Bennett was bijna out of TJV. Op La planche des belles filles zat ie nog vol in kopmanmodus, dat zal hij altijd blijven. Hij komt niet helemaal van Kiwiland om te knechten voor de Dutchmen. De bidon farce kwam door eigen hoogmoed, hij heeft zich daarna voorbeeldig opgesteld, moest ook wel.

S. Morgenstern 2 augustus 2019 om 12:56

Dat hij de eerste rit de hele dag op kop van het peloton reed zullen we inderdaad ook maar negeren.

Hij heeft het hele seizoen geweten wat zijn taak in de Tour de France zou zijn en heeft zich daar in de koers ook uitstekend naar gedragen.

De vrije rol die hij kreeg (!) in de laatste kilometers van de eerste aankomst was uiteraard een gevolg van de ploegentijdrit en de dubbele kans die er op geel had gelegen bij eventueel kraken van Flip.

Vast niet zo moeilijk in te zien voor degenen die in staat zijn voorbij hun eigen misvattingen te kijken..

Ijzeren Briek 2 augustus 2019 om 13:27

Ook tijdens de beklimming van planche de belles filles vond ik Bennett nooit echt in de buurt zitten van Kruiswijk. Indien Bennett de tijd niet had verloren, door zijn eigen toedoen, denk ik dat Bennett iemand is die minder overtuigend voor een kopman rijdt als bv een De Plus. Bennett denkt toch ook nog altijd aan zijn eigen klassement.

Ijzeren Briek 2 augustus 2019 om 13:30

We zullen het nooit weten nu Bennett ziek is :)

S. Morgenstern 2 augustus 2019 om 13:48

Je hebt hem dus één beklimming voor eigen kansen zien gaan. Waarover later is aangegeven dat dat de afspraak was, omdat ze beide een kleine kans hadden de gele trui over te nemen.

De rest van de ronde heb je hem op kop van het peloton zien rijden, bidons zien halen en verder nooit voor eigen kansen zien rijden (nooit in een ontsnapping gezeten bijvoorbeeld, terwijl daar toch echt kansen hadden gelegen).

Ik denk dat dat ‘we zullen het wel nooit weten’ hier inderdaad van toepassing is.

josi 2 augustus 2019 om 10:57

Hij zal niet direct winnen, maar het mooi dat ze hem dit soort kansen geven.

Jungle Man 2 augustus 2019 om 11:05

Nog geen Gesink?

pancake 2 augustus 2019 om 11:10

Die rijdt de Ronde van Polen, deze start morgen ook

kelderfan 2 augustus 2019 om 11:07

Laurens De Plus mag voor mij zijn goede vorm laten zien.Hij heeft met Bennett {hersteld} en Kuss toch 2 mannen die er lang bij kunnen blijven.

sooike 2 augustus 2019 om 12:05

Kruijswijk, Groenewegen en natuurlijk ook Teunissen kiezen voor de lucratieve criteriums deze en volgende week. Financieel belang boven sportief belang. En JV gaat met het “reserveteam” naar San Sebastian. Dat is het “moderne wielrennen” zou begrafenisondernemer Ducrot mompelen.

attickfan 2 augustus 2019 om 12:12

Ja want Groenewegen en Teunissen waren hier favoriet.

S. Morgenstern 2 augustus 2019 om 12:25

Kruijswijk kiest voor de Vuelta.

Groenewegen en Teunissen!? Met zo'n suggestie zou je zelfs bij de NOS niet door de sollicitatie procedure komen..

ghostwriter 2 augustus 2019 om 12:38

Sooike wordt steeds vreemder… Teunissen start in de Prudential RideLondon-Surrey Classic en net als Groenewegen was hij natuurlijk zelfs als hij geen criteriums had gereden niet in de Clasica San Sebastian gestart aangezien die twee daar helemaal niets te zoeken hebben. Kruijswijk rijdt straks de Vuelta en na een zware Tour doet hij het dus logischerwijs rustig aan.

peervaneynthoven 2 augustus 2019 om 12:52

Je reactie raakt kant noch wal, maar dat hebben we regelmatig meegemaakt. Wilde je, na lange tijd, per se weer eens wat te berde brengen? Is mislukt door gebrek aan kennis van de situatie, helaas.

Samlambeej 2 augustus 2019 om 13:38

@sooike
Laat die fles toch staan.

Magikdatzeggen 2 augustus 2019 om 15:18

@sooike: een paar dagen geleden vertelde je nog hoe fantastisch de namaakwedstrijd in Chaam was en hoe raar het was dat er geen aandacht voor de plaquette met “winnaars” was en nu gebruik je de criteriums om weer iets negatiefs over TJV te zeggen. Niet erg consequent…

Utrecht19 2 augustus 2019 om 12:34

Gaat iemand anders Bennett vervangen of starten ze met eentje minder?

jessevdalen 2 augustus 2019 om 12:37

Bennett moet fit blijven voor de vuelta

kelderfan 2 augustus 2019 om 12:42

Ik dacht ’t al, dat George nog niet fit genoeg was voor de klus.
Dus met 1 man minder dan maar.

Samlambeej 2 augustus 2019 om 12:50

Er zal een punch van de 2018 Vuelta etappe 2 moeten inzitten om het kopmanschap waar te maken.

Teejay 2 augustus 2019 om 12:53

Zou mooi zijn als hij top 10 kan rijden! Ik ben wel fan van deze jongen. spontane en emotionele jongen! Ben wel fan geworden van hem en woutje

DonQ. 2 augustus 2019 om 16:15

Wuyts doet een vreugdedansje nu De Plus als kopman is aangewezen. Tijdens de Tour zat hij al tot vervelens toe te speculeren op het kopmanschap voor de Belg. (met Kruijswijk als knecht)

S. Morgenstern 2 augustus 2019 om 16:27

Serieus? Wellicht dat De Plus in de toekomst kopman in een grote ronde zou kunnen zijn, maar op basis van afgelopen Tour de France lijkt dat me bij Jumbo nog heel ver weg. Hij deed het prima natuurlijk, maar was tot de dubbele val van Bennett nog duidelijk de derde klimmer van het team. Lijkt me nog wel wat jaar te duren voor hij qua niveau voorbij Kruijswijk gaat.

Peter Lippens 2 augustus 2019 om 16:58

Wie neemt nou Wuyts serieuw, ik al zeker 20 jaar niet meer … gewoon een gesjeesd schoolmeesterke dat denkt dat hij iets van wielrennen weet

DonQ. 2 augustus 2019 om 19:53

Dat is wat overdreven, Wuyts kan af en toe best scherp zijn maar kan moeilijk verkroppen dat een Belg voor een Nederlander knecht. Gelukkig roept Jose ‘m regelmatig tot de orde.

ti-raleigh 2 augustus 2019 om 17:05

De Plus kopman ? Fysiek misschien wel, voor Kruiswijk hoeft hij niet veel onder te doen. Mentaal weet ik niet. Lijkt er op dat hij een geboren knecht is net zoals Poels. Maar de tijd zal het leren.

Headlines

Materiaalzone

Populair