Landa: “Ik ga naar de Giro d’Italia om te winnen”

zaterdag 10 april 2021 om 09:11
Landa: “Ik ga naar de Giro d’Italia om te winnen”

foto: Cor Vos

Mikel Landa liet aan het begin van het seizoen nog in het midden naar welke grote ronde hij wilde pieken, maar inmiddels heeft hij bevestigd dat hij naar de Giro trekt om te winnen. In 2015 was hij al eens derde in de Corsa Rosa en in 2019 kwam hij acht seconden tekort voor het podium.

Landa koerst momenteel op zijn ‘thuisgrond’, in de Ronde van het Baskenland. Vandaag begint hij als de nummer tien aan de slotetappe naar Arrate. De Spaanse Bask toonde al een goede vorm, onder meer met zijn vijfde plaats op de steile klim van Ermualde. Inmiddels bevindt hij zich in de laatste fase van zijn opbouw naar de Giro. “Zeker kom ik hier beter uit dan toen ik eraan begon en ik voel me echt gemotiveerd om hier thuis te rijden. Ik probeer iedere kans te pakken. Echter richt ik mij op de Giro, dus ben ik nog niet in topvorm”, zei hij tegen Cyclingnews.

“Daar wil voor het klassement gaan. De ploeg heeft duidelijk gemaakt dat ik een sterke ploeg om mij heen krijg en het idee is om de ronde te winnen. Of minstens om op het podium te eindigen.” Naar verluidt kan Landa rekenen op de steun van Pello Bilbao, de nummer vijf van de afgelopen Giro, en ook de namen van Damiano Caruso, Jan Tratnik en Matej Mohorič worden genoemd. Welke wedstrijden hij daarna rijdt, is nog ongewis. “Op dit moment denk ik enkel en alleen aan de Giro. Als die achter de rug is, kijken we wat we doen met de Tour en zo.”

Tourdeelname nog ongewis
Bij aanvang van het seizoen werd bekendgemaakt dat Landa dit seizoen de dubbel Giro-Tour zou doen, maar mogelijk overweegt hij om de Vuelta als zijn tweede grote ronde te rijden. Eerder zei hij daarover in de Baskische krant Deia: “Het oorspronkelijke idee was om de Tour te doen, maar op dit moment weet ik niet of ik naar de Tour of de Vuelta ga. De ploeg vroeg me om me alleen op de Giro te concentreren en daarna gaan we over de kalender nadenken. Het enige wat zeker is, zijn de Olympische Spelen. Een erg mooie wedstrijd, waar ik het graag goed wil doen.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Lalsacien 10 april 2021 om 09:23

Mooi! Jezelf een doel stellen en dat uitspreken getuigt van lef!

Gidon 10 april 2021 om 09:28

Alleen spijtig dat zijn tijdrit zo slecht is…

CechRepublic 10 april 2021 om 12:06

En dat hij niet sterk genoeg klimt om weg te kunnen rijden als hij niet al een minuut of zes achter staat en hij weg mag van de rest.

Johnny7 10 april 2021 om 09:34

Landa zonder pech maakt altijd kans op een podium in de Giro. Durft altijd aan te vallen en daar zijn er niet veel meer van. Daarom hoge gunfactor. Kan ook een zeer sterke ploeg meekrijgen als ze willen bij zijn ploegleiding. Helaas nog altijd een extreem slechte tijdrit waardoor eindzege in de Giro lastig zal worden.

Groetjesaandevoetjes 10 april 2021 om 09:40

Extreem slecht is wel een beetje overdreven. Het is geen wapen van hem in vergelijking met Roglic / Pogacar, maar reed vorig jaar in de Tour een hele goede tijdrit ook. Finisht vaak in tijdritten tussen plek 20 – 30. Ik gun Landa een Giro overwinning.

adelaarvanantwerpen 10 april 2021 om 12:16

@ Groetjes

Landa‘s tijdrit is extreem slecht in vergelijking met andere AK renners. De Tour van 2017 is de enige ronde waarin hij top 10 reed waar hij niet bij slechtste drie tijdrijders van de top 10 behoorden. In de afgelopen Tirreno was hij ook weer de slechtste tijdrijder in de top 10.

Dat hij vaak tussen plek 20 – 30 rijdt is ook niet echt speciaal voor een AK man. Behalve de 15 klassementsmannen en nog een paar tijdrijders rijdt de rest altijd met de handrem op tijdens tijdritten. Vorig jaar tijdens tour was er ook een zware klim op het einde dus was een 14de plek ook niet abnormaal. Alleen Lopez en yates reden slechter van de AK mannen.

Kruisberg 10 april 2021 om 10:00

Landa altijd goed voor een top 10 plek. Maar de echte grote overwinningen ontbreken nog wel bij hem.

Wheely 10 april 2021 om 10:21

Wordt een leuke Giro, Landa mag de strijd aan gaan met Bernal en Evenepoel waarvan we niet weten of ze de malheur voorbij zijn en een Bardet, Bennett, Nibali en Yates zijn ook geen zekerheidjes. Kansen volop.

Lalsacien 10 april 2021 om 10:40

Bardet is nog geen zekerheidje voor de Giro deelname. Ik hoop dat de rugproblemen van Pinot over zijn.

Wheely 10 april 2021 om 12:24

Oja Pinot is er ook nog en laat ik Vlasov en Mollema ook even genoemd hebben.

ProfrondeZevenbergen 10 april 2021 om 13:05

McNulty kun je er ook nog bijzetten.
En ik ben ook benieuwd naar Almeida.

Verder zijn er natuurlijk nog wel wat meer te noemen die top 10 kunnen rijden, maar die net zo goed als 60e gaan eindigen. Dat maakt de Giro zo leuk.

De Speedies 10 april 2021 om 13:39

Buchmann rijdt ook toch? Zie ik zonder pech ook wel top 5 rijden

Groningen 10 april 2021 om 10:58

Landa kun je bijna zeker voor een top 5 opschrijven, winnen zie ik hem niet

KennyKlimmen 10 april 2021 om 11:26

Mijn zegen heb je.

josemanuelfuente 10 april 2021 om 12:05

Ik hoop dat hij de eerste twee weken eens geen tijd verliest op de rest van de favorieten.

CechRepublic 10 april 2021 om 13:00

Ik hoop het wel voor hem. Dan kan hij etappes winnen en 5e of 6e worden. Beter dan de kleurloze 4e plek die hij haalt als hij niet mag demarreren.

LaurentJalabert 10 april 2021 om 12:48

Nu alweer zin in dag 3 dat hij op onnozele wijze een minuut of 2 verliest en de hele Giro moet aanvallen. Heerlijke renner, maar drie weken zonder incidenten is wat teveel voor onze Mikel.

ProfrondeZevenbergen 10 april 2021 om 13:07

Landa is een echte klimmer. Eentje die aanvalt. Dat zie ik graag.
Zijn tijdrit is zeer matig, waardoor hij een grote ronde niet kan winnen.

Victor S 10 april 2021 om 14:50

Met al die concurrentie geloof ik niet in een #1 voor hem. Zijn er dit jaar niet 2 tijdritten ipv 3? Maar zelfs met 2 is het 2 teveel voor een Landa. De rest is gewoon beter daarin en 1 of 2 van de rest kan ook nog net zo goed of zelfs beter klimmen dus wordt het heel lastig voor hem. Maar het is altijd goed om ambities/doelen te hebben in het leven.

Bikeage 10 april 2021 om 19:35

Mooie mens, van mij mag hij winnen!

Derrick 10 april 2021 om 21:31

Geeuw, altijd grote woorden maar nooit antwoorden met de pedalen.

Headlines

Materiaalzone

Populair