Landa doorstaat eerste test in Vuelta: “Ik had eigenlijk helemaal geen vertrouwen”

dinsdag 17 augustus 2021 om 08:54
Landa doorstaat eerste test in Vuelta: “Ik had eigenlijk helemaal geen vertrouwen”

foto: Cor Vos

Mikel Landa begon zaterdag niet al te best aan zijn Vuelta-campagne, maar wist zich enigszins te revancheren in de eerste bergetappe van de Spaanse ronde. Op de flanken van de Picón Blanco bleek de Spanjaard in staat om de betere klimmers te volgen. “Ik voel me nu een stuk relaxter”, liet hij op de top van de beklimming weten aan de verzamelde pers.

Landa liet zijn ploeggenoten van Bahrain Victorious het tempo bepalen op de bijna acht kilometer lange slotklim, met stijgingspercentages tot wel 18%. Dit bleek funest voor mannen als Sepp Kuss, Steven Kruijswijk en Richard Carapaz, die behoorlijk veel tijd moesten prijsgeven. “De etappe was lang en zwaar, met heel veel tegenwind”, aldus Landa.

“Dit had ook gevolgen voor het verloop van de etappe. We besloten de slotklim op te rijden aan een strak tempo, om te kijken hoe ik me voelde. De conclusie is dat ik blij ben met het gevoel en met hoe de finale verliep. Ik had helemaal geen vertrouwen in de etappe, maar ik was toch in staat om de beste renners te volgen.”

Landa, die uiteindelijk als negende over de finish kwam en nu tiende staat in het algemeen klassement, kijkt nu met vertrouwen uit naar de komende etappes. “Mijn doel is om de komende dagen zo goed mogelijk door te komen en daar geloof ik nu veel meer in. Ik ben er zeker van dat ik de komende etappes zal verbeteren. Ik mag nu meer in mijn eigen kansen geloven.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Johnny7 17 augustus 2021 om 09:13

Ik gun deze man een podiumplek na al die pech altijd in grote rondes. Vooral omdat het een aanvaller is en die zijn zeldzaam.

KissMyAce2.0 17 augustus 2021 om 09:49

Ik kan me zijn laatste aanval niet eens herinneren

bswinkelss 17 augustus 2021 om 09:50

@kiss my ace: san sebastian! Als je van mening bent dat landa geen aanvaller is dan kijk je niet genieg

de adelaar 17 augustus 2021 om 09:31

Hier gaat het Movistar complex opspelen , jammer want ik zie m graag eens wat winnen, maar Haig en Padun zijn sterker als hun kopman

Jasperdewaal11 17 augustus 2021 om 09:34

Jack Haig ja ? Die al 2min achter loopt op Landa in het AK ? Goed verhaal.

sprintgeit 17 augustus 2021 om 09:39

Ik had er helemaal geen vertrouwen in, maar besloot toch m’n ploeg op kop tempo te laten rijden om te kijken hoe ik me voelde..

Is dit een taktiek die hij uit z’n Movistar tijd mee heeft genomen richting Bahrein?

Wheely 17 augustus 2021 om 09:46

Deden ze vorig jaar in de Tour ook.

Edwin Jansen 17 augustus 2021 om 10:08

Waar is de mental coach van Landa?! Het doet bijna zeer aan mijn hart en mijn handen gaan jeuken als ik Landa zo hoor praten. Geen enkele renner zou ooit zover moeten komen om zichzelf zo mentaal emotioneel kwetsbaar op te stellen richting zijn eigen team. Als het 1x mis gaat kun je hem voor een heel seizoen of de rest van zijn wielerloopbaan afschrijven. Mijn god!

beppe-saronni 17 augustus 2021 om 11:03

Landa één van de meest attractieve renners bergop. Zou hij beschikken over een goede tijdrit, zou hij kanshebber zijn om iedere grote ronde te winnen. Nu blijft hij iedere keer achter de feiten aanfietsen. Jammer, maar zijn aanvalslust brengt toch menig klassementsrenner in moeilijkheden. Nu is het een Roglic show zonder spanning. Leuk voor LJV supporters maar ik vind het jammer

Edwin Jansen 17 augustus 2021 om 11:58

Denkt met weemoed terug aan een Giro van jaren terug waarin Landa zijn kopman Aru naar de klote fietste. Had wss ook iets te maken met ene Contador.

Alfons Haavers 17 augustus 2021 om 12:09

Ik vind Landa ook zeker een mooie renner, met een prachtige klimstijl.

Anderzijds heb ik hem zelfs bergop zelden alles en iedereen zien breken. Meestal zijn er toch nog net wat sterker dan hem.

Heeft ook niet echt de punch waarmee vaak tijd wordt gesprokkeld in de laatste kilometer en naast een iets mindere tijdrit is hij vooral erg crash-gevoelig.

Nog eens het podium halen zou voor hem al fantastisch zijn.

williams 17 augustus 2021 om 11:54

Hun tactiek heeft geholpen want nu is duidelijk dat van JV alleen Roglic op niveau is…

hjjanssen1973 17 augustus 2021 om 12:03

Nee joh… de teambaas heeft gewoon gezegd op kop rijden, zo simpel als dat.

hjjanssen1973 17 augustus 2021 om 12:28

Maar inderdaad, JV zag er niet heel sterk uit… Roglic daarentegen prima. Die gaat gewoon de triple voltooien.

hjjanssen1973 17 augustus 2021 om 12:04

Ik kreeg wel het idee dat TBV beter is dan Ineos.

drethehague 17 augustus 2021 om 19:39

Cker 1 van de 5 beste bergop en moest te vaak in de aanval door pech

Headlines

Materiaalzone

Populair