Landa acht kans op podiumplaats in Vuelta klein: “Denk dat ik voor een rit ga”

maandag 8 augustus 2022 om 11:48
Landa acht kans op podiumplaats in Vuelta klein: “Denk dat ik voor een rit ga”

foto: Cor Vos

Voor Mikel Landa was de Ronde van Burgos van vorige week zijn eerste wedstrijd sinds de Giro d’Italia. Een groot succes werd de Spaanse rittenkoers niet voor de klimmer van Bahrain Victorious: hij kwam er totaal niet aan te pas. Om die reden overweegt Landa niet voor een klassement te gaan in de aankomende Vuelta a España.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

“Ik heb lang niet gekoerst en ben nu weer begonnen”, zegt Landa in gesprek met de Spaanse sportkrant AS. “Het doel in de Ronde van Burgos was om er weer wat in te komen. Het was duidelijk dat Burgos een beetje de doelen voor de Vuelta zou bepalen. Vooral of ik mee zal doen voor het klassement of voor een rit moet gaan.” Het antwoord op die vraag lijkt – na een 44ste plaats in de eindrangschikking van de Ronde van Burgos – duidelijk: “Ik denk dat ik voor een rit ga.”

“Op dit moment lijkt een podiumplek me ver weg”, legt Landa uit. Dat heeft ook te maken met het karakter van de Ronde van Spanje en de kwaliteiten van zijn concurrenten, waaronder Jai Hindley, vervolgt de Spanjaard. “De Vuelta is een explosievere wedstrijd dan de Giro, dat past hen beter. Er zijn elke dag bonificatieseconden, die hen goed van pas komen.” Over een van de favorieten, Remco Evenepoel, zegt Landa dat deze in de Vuelta “tot alles in staat” is.

Eerste Vuelta-week
Hoewel Landa niet direct verwacht een klassement te rijden, heeft hij wel goede hoop voor de eerste week van de Ronde van Spanje. “De eerste week bevalt me heel goed. Nadat we starten in Nederland, gaan we naar het noorden (van Spanje, red.) en al die etappes zullen speciaal zijn. Daar zullen zeker veel mogelijkheden zijn”, zegt Landa over zijn kansen om een rit te winnen.

Dit artikel delen:

16 Reacties

fietsvriend 8 augustus 2022 om 12:00

Gaat allemaal wel een tikkie minder bij Bahrein sinds de Tour.

0
ChefSpijker 8 augustus 2022 om 12:26

Nou inderdaad, afgelopen week slechts drie ritten gewonnen waarvan eentje op WT-niveau.

0
Polleke 8 augustus 2022 om 12:16

Alleen het lezen en het toontje maakt een mens neerslachtig…. Voor dik geld gehaald en dan 2 keer per jaar koersen waarvan de helft onder de noemer “verwacht vooral niet te veel “ valt…

0
Tompot 8 augustus 2022 om 12:36

Hebben we hier een nieuwe tactiek ‘een Bardetje” Downsizen verwachtingen?

0
Olly 8 augustus 2022 om 12:44

@Tompot: Dat is bij mij ook het eerste wat in mij opkwam. Maar zijn verhaal snijdt dan wel weer hout. Hij is echt niet explosief. Mss kan hij het eens met een vroege aanval proberen om de rest af te matten, vanaf het begin van de laatste klim a’Bloc te gaan bijvoorbeeld. Ik zou het graag eens zien gebeuren, ik krijg bij Landa nl. altijd een beetje de indruk dat er niet genoeg afgezien wordt. Ik kijk wel weer graag naar zijn stijl, het fietsen ziet er mooi uit bij hem.

0
Dikke Kater 8 augustus 2022 om 20:18

Ik verwacht ook een bardetje.

0
Zenon J. 8 augustus 2022 om 13:08

Ze hebben daar ook nog Haig en Mäder voor een klassement, al weten we niet hoe het met die eerste is na zijn val

0
Johnny7 8 augustus 2022 om 13:13

Heel vreemd. Wat is er aan de hand? Zo heb ik Landa nog nooit horen praten over een grote ronde. Die ging zelfs nog voor een podium als hij op 20 min achterstand stond. Hij voelt het misschien al aan zijn vorm tijdens de trainingen, anders snap ik het niet.

0
Dr op en dr over 8 augustus 2022 om 13:29

Heerlijk getraind in Burgos, nu goed rusten. De eerste week van de Vuelta gebruiken om de beentjes los te rijden, en na drie weken staat mijnheertje gewoon ergens tussen p.4 en p.8.

Als een renner iets mededeelt in de media ga ik er meestal vanuit dat ze het exact tegenovergestelde doen. ;)

0
AnderJ 8 augustus 2022 om 13:58

Aangenaam verrast dat de kop boven het artikel niet verwijst naar REV.

0
VerstandOpNul 8 augustus 2022 om 14:15

32 jaar inmiddels en zijn ontwikkeling als renner is al een tijd aan het stagneren. Dus op zich niet zo raar om zijn erelijst nog wat uit te breiden met etappezeges.

0
Dikke Kater 8 augustus 2022 om 20:21

Heb je de Giro van dit jaar misschien gemist?

0
Shinzawai 8 augustus 2022 om 14:56

Ik begrijp Landa’s gebrek aan vertrouwen: afgezien van een ritzege in 2015 heeft hij nooit potten kunnen breken in de Vuelta.

0
hjjanssen1973 8 augustus 2022 om 15:23

Er is iets aan de hand met deze ploeg. Bilbao geeft ook al forfait, gaat liever eendagswedstrijden rijden. Landa totaal geen vertrouwen, misschien wel zelfkennis.

0
Shinzawai 8 augustus 2022 om 15:27

Voorlopig staan Mäder en Haig gewoon nog op de startlijst en Landa voelt zich over anderhalve week misschien al een stuk beter. Sowieso heeft Landa nog nooit een goed klassement gereden in de Vuelta. Eigenlijk haakt dus alleen Bilbao af, die in Polen liet zien dat de benen prima zijn en bewust voor een ander programma kiest.

0
de nieuweMerckx 8 augustus 2022 om 17:15

En Teuns per direct naar Israel-Premier Tech, kwam dat hier al langs?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone