Lance Armstrong verdient miljoenen met Uber: “Heeft mijn familie gered”

vrijdag 7 december 2018 om 10:29

Lance Armstrong heeft tien jaar geleden fors in taxi-service Uber geïnvesteerd. De totale investering van honderdduizend dollar is inmiddels tientallen miljoenen waard, zegt hij in een interview met CNBC. “Het heeft mijn familie gered.”


Armstrong verloor vanwege zijn dopingbekentenis tientallen miljoenen dollars door misgelopen sponsordeals. De schikkingen en rechtszaken kostten hem naar eigen zeggen 111 miljoen dollar. Lange tijd dreigde hij daarbovenop nog een schadeclaim van honderd miljoen dollar te moeten betalen aan de Amerikaanse federale overheid. In april schikte hij die rechtszaak voor vijf miljoen dollar.

Wat de exacte waarde van zijn aandelenpakket in Uber is, wil hij niet onthullen. Dertig, veertig, vijftig miljoen? “Het is heel erg veel. Het is te goed om te waar te zijn”, blijft Armstrong cryptisch. Toen hij tien jaar geleden de investering deed, wist hij niet eens wat Uber was.

De 47-jarige Texaan investeerde een ton in de investeringsmaatschappij Lowercase Capital van de inmiddels puissant rijke investeerder Chris Sacca. “Ik dacht dat hij aandelen van Twitter opkocht van werknemers en oud-werknemers, maar de grootste investering van het Lowercase fonds was in Uber.” Ten tijde van Armstrongs investering was de waarde van Uber zo’n 3,7 miljoen dollar. Inmiddels wordt de taxi-service gewaardeerd op honderdtwintig miljard dollar.

In het gesprek met CNBC, dat zijn eerste interview in de Verenigde Staten is sinds zijn dopingbekentenis bij Oprah Winfrey in 2013, wordt ook duidelijk dat hij een eigen investeringsfonds aan het opzetten is met de focus op sport en voeding.

Dit artikel delen:

25 Reacties

josi 7 december 2018 om 10:34

Misschien wel een goed moment om uit te stappen nu. Verder niet echt wielernieuws wat mij betreft.

IlPirata 7 december 2018 om 10:36

Met geld kan je ook geld maken. Geen medelijden met deze man.

KennyKlimmen 7 december 2018 om 10:50

Survivor.

achtpuntzes 7 december 2018 om 11:30

En hoe gaat het met de financieen van al die andere oud renners? Ben zo benieuwd en kan niet wachten op al die nieuwsberichten die ik werkelijk waar zal verslinden!

Echt wielerflits, wat geweldig dat jullie precies aanvoelen wat voor nieuws wij het liefst voorgeschoteld krijgen. Jullie zijn TOP!

vlaamse ardennen 7 december 2018 om 11:37

Ach man, ga op een andere site zeiken….

achtpuntzes 7 december 2018 om 12:25

Ehh, ik geef alleen maar aan dat ik echt niks interessanter vind dan de financiele beslommeringen van onze helden van weleer en ik daar graag nog veel meer van verneem.

Dus ik snap je probleem niet :p

Mwielerfan 7 december 2018 om 12:28

Wel een goede vraag. Ik ben wel geinteresseerd in de financien van Frankie Andrieu en die andere die deze misdadiger geïntimideerd heeft. Misschien kan Lance wel wat schade vergoeden met z’n uber aandelen?

vlaamse ardennen 7 december 2018 om 14:29

Zou je graag geloven ware het niet dat het sarcasme ervan af druipt…

tendam 7 december 2018 om 16:20

Ik vind het wel interessant. Ik vroeg me al af waar Armstrong het geld vandaan haalde om al die schadeclaims af te betalen.

aru123 7 december 2018 om 11:33

@Redactie
Tip voor jullie zet voortaan dit bericht en het bericht over de amstel gold race onder wielerflits kort. Dan voorkom je deze commentaren.

Mwielerfan 7 december 2018 om 12:28

hoezo moet een bericht over AGR bij kort? NL grootste race nota bene

aru123 7 december 2018 om 13:00

@Mwielerfan
Dat hoeft niet direct te betekenen dat het betreffende nieuwsfeit van dergelijk groot belang is

Mwielerfan 7 december 2018 om 16:53

Mee eens maar wel dat het al heel snel groot nieuws is

Jorislaurens 7 december 2018 om 11:36

Heerlijk zo’n glaasje azijn bij het ontbijt. Fijn om te zien dat iedereen weer vrolijk wordt nu het weekend zo dichtbij komt! Ik vind het wederom een nuttig artikel, ga zo door

VerstandOpNul 7 december 2018 om 12:14

Prima artikel ja.
Doping, bekentenissen en sancties lijken me ook allemaal relevante nieuwsberichten.

achtpuntzes 7 december 2018 om 12:47

Ik blijf het maar een vreemd begrip vinden, dat ‘Uber’. Je betaalt een stuk meer voor je taxiritje en gaat ermee akkoord dat ze je persoonsgegevens mogen verkopen.

Quote:
Uber is een internetonderneming die bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer in verschillende landen. Het bedrijf verbindt via zijn mobiele app klanten in 67 landen met officiële taxichauffeurs, maar ook met privéchauffeurs. Uber berekent daarvoor een commissie van 26% van de ritprijs (exclusief btw) en verdient aan het gebruik en de doorverkoop van de verkregen persoonsgegevens.
dikkechaap 7 december 2018 om 12:59

Over het algemeen is uber juist goedkoper. Chauffeurs zijn beleefder, het werkt snel en gemakkelijk. Begrijp je het al wat beter?

Emergo 7 december 2018 om 13:37

@Dikkeschaap. Beleefder ?? Heb je soms aandelen ??

dikkechaap 7 december 2018 om 13:58

@emergo
Nee, ik maak er zelfs zelden gebruik van. Maar de passagier geeft bij uber een rating aan de chauffeur, daarmee zorg je dat 1. De rotte appels geen chauffeur meer mogen zijn en 2. De overige chauffeurs een extra reden hebben om zich normaal en netjes te gedragen. Er is een veel directere feedback dan bij traditionele taxi’s, waar mensen pas bij ernstige incidenten de moeite nemen om een klacht in te dienen.

Handige Harry 7 december 2018 om 15:01

Bij Uber weet je ook de prijs vooraf en word je dus niet gescamd door chauffeurs die opeens veel meer vragen.
Daarnaast kun je de rit volgen en kun je dus zien dat je op de juiste plek aankomt en niet bij een adres waar de chauffeur een percentage van krijgt.

Dougi 7 december 2018 om 13:56

“Het heeft mijn Familie gered”. Ja want anders had ik misschien wel een baan moeten zoeken…. stel je eens voor.

kielabokki 7 december 2018 om 13:58

En geen greintje schaamte of berouw nog steeds. Lekker man.

west 7 december 2018 om 14:00

Uber is net zo schimmig, dus verrast me niks.

Polleke 7 december 2018 om 15:23

Dus doping loont absoluut…. vandaar dat het niet uit te roeien is…

hanske 7 december 2018 om 19:54

We hoeven geen medelijden te hebben met Armstrong, volgens Forbes is zijn netto vermogen nog een goede 125 miljoen dollar.