Lance Armstrong leed na dopingbekentenis aan PTSS: “Ging ineens van hero naar zero”
zondag 17 maart 2024 om 13:17

Lance Armstrong leed na dopingbekentenis aan PTSS: “Ging ineens van hero naar zero”

Lance Armstrong leed in de jaren na zijn dopingbekentenis aan een posttraumatische stressstoornis, ook wel PTSS genoemd. Dat vertelde de Amerikaanse ex-renner in de podcast The Great Unlearn. De inmiddels 52-jarige Amerikaan ging daarom in therapie. “Het voelde aan als een zware operatie.”

Mensen die last hebben van een posttraumatische stressstoornis kampen vaak met nachtmerries, flashbacks of ontwikkelen een slaapstoornis. Armstrong kreeg hier ook mee te maken na zijn dopingbekentenis in 2013. De oud-wielrenner viel ruim tien jaar geleden van zijn voetstuk, nadat hij in een interview met Oprah Winfrey had toegegeven dat hij tijdens zijn wielercarrière verboden middelen had gebruikt.

Het bleek een bekentenis met grote gevolgen. Zijn meeste overwinningen – waaronder zijn zeven Tourzeges – werden geschrapt, Armstrong werd levenslang geschorst en er volgden de nodige grote rechtszaken. “Ik ging ineens van hero to zero”, vat Armstrong het zelf samen. “Veel mensen vonden dat knap van mij, anderen vonden het dan weer grappig. En nog veel andere mensen waren van mening dat ik het verdiende. Velen hadden gelijk. Ik vond het zelf niet grappig, maar ik verdiende het zeker wel.”

“Er was een waslijst aan rechtszaken”, vervolgt de Amerikaan. “Mijn inkomen ging van heel, heel hoog naar niks. Dan ontkom je niet aan PTSS. Wanneer mensen dat woord horen, denken ze meteen aan mannen die in de oorlog gevochten hebben. En daar vrienden verloren zijn, de dood in de ogen hebben gekeken of mensen vermoord hebben. Maar het is niet exclusief voor soldaten. En het is zeker ook niet exclusief voor mij.”

Intensieve therapie
Armstrong besloot op een gegeven moment actie te ondernemen en in therapie te gaan, om zijn problemen aan te pakken. Hij volgde eerst reguliere therapie. “Maar ik had iets anders nodig, iets wat nog dieper ging.” Hij besloot zich in te checken bij een speciale instelling in Tennessee, voor een zeer korte therapie van amper vijf dagen. “Helemaal alleen, tien uur per dag. Als mijn vorige ervaringen met therapie als een pleister waren, voelde dit aan als een zware operatie.”

RIDE Magazine
52 Reacties
17-03-2024 13:31
Beetje jammer dat Wielerflits zich zo makkelijk voor het karretje van Lance laat spannen.

Dit is gewoon weer zoveelste poging om zielig over te komen en daarmee sympathie te winnen. Daar prik je toch zo doorheen joh. Eens een narcistische psychopaat, altijd een narcistische psychopaat.
    17-03-2024 14:00
    Eens! Lance is nooit anders geworden. Maar hij weet wat het publiek en belangrijker nog de media, graag willen horen. Respect voor dit type bully's is niet meer wat het vroeger was dus past hij zijn bijbehorende mentale staat weer aan.
    17-03-2024 15:13
    Das de trend van de laatste jaren, zielig doen als businessmodel. Denk aan de partner van Tom Egbers.
    17-03-2024 16:19
    De vrouwtjes moeten gewoon hun bek houden?
    18-03-2024 02:34
    Takes one to know one
17-03-2024 13:25
Als het een troost mag zijn, Lance, in onze harten was je altijd al een zero.
    17-03-2024 13:49
    Hahaha, daar had je me even maar 100% correct.
    17-03-2024 16:25
    Praat voor jezelf. Beste wielrenner van zn era. Niet meer evil dan dn Eddy of Bernard H in hun tijd. Op geen enkel vlak.
    Qua middelen de pech dat wat hij pakte op een willekeurig samengestelde lijst stond, en de schildkierhormonen en ketonen van deze tijd niet.

    Naar mijn mening gewoon de zoveelste deelnemer aan het feest van list en bedrog (leestip: herman chevrolet), maar wel 1 die buitenproportioneel aan de schandpaal genageld is.

    Onbegrijpelijk ook dat anonieme volgers hier zich altijd zo persoonlijk in de bips genomen voelen als het over dopeurs gaat. Ook zo spastisch over de cokesnuivers die je arbeiderspensioentje beleggen?

    Deelt Richard V komend jaar nog horloges uit op WT podia trouwens?
    17-03-2024 16:49
    Volkomen gelul Har!
    Lance was veel meer evil dan Eddy of Bernard, waarom? Naast het intimideren, bedreigen en bedriegen van collega's en de leden van zijn team was hij diegene die het naar nieuwe hoogtes tilde door simpelweg de UCI ( Verbruggen) als partner in crime te gebruiken. Bernard was nooit op het idee gekomen om de UCI geld voor anti-doping apparatuur te voorzien en daarnaast doodleuk samen te spannen met diezelfde organisatie om alles aangaande zijn dopinggebruik weg te moffelen.
    Lees gerust dit: https://www.theguardian.com/sport/2015/mar/09/lance-armstrong-uci-colluded-circ-report-cycling
    17-03-2024 17:05
    Gaat me dan ook niet om de doping, maar om de engnek die een machine van dreigementen en intimidatie heeft gemaakt om zijn tegenstanders weg te werken.

    Dus heel duidelijk, onmiskenbaar, onweerlegbaar, klaarblijkelijk, onomstootbaar en pertinent meer evil. Op heel veel vlakken.
    17-03-2024 17:57
    @thurau, zou je dat soort taal niet willen bezigen in mijn richting: het is maar sport. Als we het moeten gaan hebben over sporters die bobo's voor eigen gewin beinvloeden is ook Lance daarin verre van uniek. Nogmaals: ook jij voelt je als bankzitter blijkbaar benadeeld door iemand waar je letterlijk in de verste verte niets mee te maken hebt: waarom in godsnaam? Zijn erger dingen in de wereld dan een totaal nietszeggend spelletje naar je hand willen zetten.
    17-03-2024 20:12
    Mijn suggestie Har77, ga dan je tijd aan belangrijkere dingen spenderen dan hier onzin uitkramen. Die man heeft zoveel doping gebruikt dat ie er letterlijk kanker van kreeg, vervolgens dat als excuus gebruikte om NOG meer doping in zijn reet te spuiten.
    18-03-2024 02:33
    @thurau: feit dat Bernard nooit op het idee was gekomen om de UCI voor zijn karretje te spannen maakt hem geen beter mens dan Lance. Lance was alleen slimmer. In een tijd waarin valsspelen de norm was geworden was Lance de slimste. Zo leek het in elk geval lange tijd. De slimste is natuurlijk uiteindelijk degene die nooit gepakt is en kan profiteren van het feit dat Lance alle wind vangt. Wellicht horen we ooit nog wie dat is. Ik gok op Indurain.
    18-03-2024 09:40
    Mooi dat mensen die nog nooit ook maar in de buurt van topsport zijn gekomen altijd hun mening klaar hebben en zelfs nog verontwaardigder acteren dan de de collega's van de betreffende sporters. Lachwekkend. Termen als 'gelul', 'onzin' en zo meer. Maar wel klappen voor de bijtjes, met ketonen en schildkliertroep verheven tot de 'schone norm'.

    Lekker koers kijken jongens. Verder niet teveel bij nadenken. Het feest van list en bedrog begint deze maand weer volle bak!

    (Oh ja, voor de moraalridders daar vragen over stellen: genoeg dopeurs tegengekomen in mijn zeer beperkte sportcarriere. Altijd vrolijk om gelachen. Sporters zonder talent winnen toch niet.)
    18-03-2024 09:52
    @Zen '
    Dat is precies het probleem, ook jij lijkt de slimheid meer te waarderen dan de kwaadaardigheid van zijn acties. Mag hoor maar doet niks af aan het leed wat Armstrong ook berokkend heeft. Zijn dopingsysteem maakte veel slachtoffers en als belangrijkste erfenis besmeurde hij het wielrennen met een stank waar het nog steeds niet vrij van is. En zelfs toen reden er renners clean, zijn dat dan losers?

    @Har77
    Als je moet reageren met als argument, maar zij pakken ook is het een teken dat je geen argumenten meer over hebt om het gedrag van Armstrong te verdedigen. Feit is dat zijn misdrijven op de grootst mogelijke schaal plaatsvonden, wat wil zeggen met hulp van de internationale bond zelf. Niemand van de andere dopingzondaars opereerde op die schaal.
    18-03-2024 12:38
    @thurau, het verschil tussen jou en mij is dat jij Armstrong alleen als dader ziet. Ik zie hem, en met hem zijn hele generatie, als zowel dader als slachtoffer. Je kon in die tijd nou eenmaal niet mee zonder doping te gebruiken, en dat heeft Lance niet verzonnen, die cultuur was er al. Ik geloof best dat hij mensen heeft gemanipuleerd, bedreigd, voor zijn karretje gespannen en wat dan ook heeft gedaan om maar als winnaar uit de bus te komen. Maar zoals je in dat artikel dat je deelde al heel duidelijk kan lezen was er een heel systeem waarin dit de norm was geworden en daarom de grootste illusionist het meeste beloonde. Maar opnieuw, ik vermoed dat er anderen hard lachen om alle aandacht die naar Armstrong gaat, want er zijn er nog best wat de dans ontsprongen. Waaronder de voorlopers van deze dopingcultuur. Daar hoor ik veel te weinig over.
17-03-2024 13:34
Geen fan, maar als narcist is hij een van de weinigen die het van zichzelf heeft toegegeven, al had het wat voeten in de aarde. Uiteindelijk was het Narcisme zijn teneergang en niet de doping ansich.
Hij heeft nog steeds die trekjes maar heeft in tegenstelling tot Trump wel de waarheid onder ogen gezien en heeft daardoor nu toch een ‘normaal’ leven.
    17-03-2024 14:58
    Zelf toegegeven was toch gewoon om zijn eigen hachje te redden en zijn geprivilegeerd leven als multimiljonair te kunnen verderzetten. Anders ontkende hij nog steeds staalhard. Als het net zich sluit bekennen ze allemaal en sluiten ze een deal. Ook al zijn er daarvoor nog de grote woorden cfr hoe zou ik ooit nog kankerpatiënten onder ogen kunnen komen als dit allemaal nep was.

    Het Amerikaans onderzoek- en rechtstysteem kan echter enorm hard zijn. Van zodra ze echt willen kan er veel. Zeker toen bleek dat het om gesjoemel met overheidsgeld (US Postal) en doping ging. Dan gaan ze gewoon het rijtje af, beste Hincapie deze deal ligt voor jou op tafel. Optie A schuld bekennen en Armstrong neerhalen en je kan je leventje verderzetten of optie B we gaan met alles achter je aan, miljoenenboetes en risico op paar jaar achter de tralies. En dan op naar de volgende ploegmaat met Hincapie's bekentenis als drukkingsmiddel. Hier niet het geval, maar als het echt nodig is, doen ze er nog een laagje bovenop. Dezelfde deal wordt dan aan verschillende personen voorgelegd. De eerste die hem neemt, ontspringt de dans, de anderen worden voor alles veroordeeld.

    Dan was het voor Armstrong de relatief eenvoudige keuze om schuld te bekennen, betalen en wat miljoenen overhouden of schuldig bevonden worden en niets overhouden. Op een bepaald moment was er zelfs sprake dat ze al het gesponsorde geld + intrest + boete op hem persoonlijk gingen verhalen.

    Neemt niet weg dat het voor hem persoonlijk en mentaal wel een enorm zware klap geweest moet zijn. Van overal op handen gedragen worden en de gevierde man zijn naar paria. Hoe je er ook tegenaan kijkt, dat doet wat met een mens. Meer (denk ik persoonlijk) dan een boete of straf.
    17-03-2024 15:14
    Itt Trump wel de waarheid gezien... haha... hier hebben we te maken met een schaap dat de massa volgt... een bleiter... Case Closed
17-03-2024 13:48
Het is toch allemaal wat. Dus Lance gaat in therapie niet om wat hij anderen heeft aangedaan en een van daaruit voortgekomen schuldgevoel, maar omdat hij zijn centjes en status is kwijtgeraakt. Kortom, de mens Lance Armstrong heeft nog een hele lange weg te gaan.
    17-03-2024 14:50
    Precies! Velen hebben een hekel aan Lance niet omdat hij doping heeft gebruikt (dat deed 99% van het profpeloton), maar omdat hij andere mensen ruchtsichloss kapot heeft gemaakt om zelf buiten schot te blijven en om te blijven winnen.
17-03-2024 13:34
Hoop dat het goed met hem gaat. Bijna iedereen verdient een tweede kans
    17-03-2024 19:18
    Die 2e kans heeft ie al gehad hoor. Zijn comeback.
    17-03-2024 20:58
    Als mens.
17-03-2024 13:31
Voor mij zal hij altijd de grootste blijven
    17-03-2024 13:34
    Doe er nog een woord achter 'grootste' en veel mensen zijn het met je eens ;)
    17-03-2024 14:01
    Absoluut, beste ronde renner in de geschiedenis van het wielrennen
    17-03-2024 15:35
    @Poeksel volgens mij vergeet je dat Merckx, Hinault en zoetemelk ook niet heleamaal zuiver zijn geweest
    17-03-2024 16:21
    De beste van zijn generatie.
    17-03-2024 17:15
    Voor mij een van de kleinste, maar ook voor die titel is er veel concurrentie.
    18-03-2024 07:38
    @je moeder. Probeer jij nu maar eens ergens iets over Hinault en doping gebruik te vinden. Hij is nooit betrapt geworden, in tegenstelling tot zowel Eddy, Joop en vele anderen. Of dat betekent dat hij nooit gebruikt heeft laat ik buiten beschouwing.
17-03-2024 13:31
In ieder geval goed dat hij toegeeft dat hij het verdiende. En ik kan me de PTSS bij zoiets wel voorstellen.
17-03-2024 14:40
Hij is genoeg gestraft. Hopelijk voor hem zelf is hij ook ten goede veranderd. Onderhand wordt hij al langer aan de schandpaal genageld dan dat hij de boel belazerd heeft. Daarbij heeft hij de boetekleed aangetrokken ten name van vele anderen, ook dat is benoemenswaardig en valt te prijzen.
Triest hoe veel mensen die niets met hem te maken hebben gehad nog altijd graag met het vingertje blijven wijzen en zo eigenlijk een slachtofferrol invullen; ook dat is narcisme ten top, maar ja, een narcist doet niet aan zelfreflectie. Je zou geloven dat al die mensen niet vergeven willen worden voor de fouten die ze in een eerder stadium in hun leven hebben gemaakt.
    17-03-2024 15:27
    Tot zover dit D66 antwoord.
    17-03-2024 15:42
    Ik heb niets met enig politieke partij. Dus jouw reactie verklapt meer over jou(w algemene kennis), je manier van oordelen en waar jij je vertrouwen op legt dan over mij wat dat betreft.
    17-03-2024 19:19
    Net zoals jouw reactie Ray. Die verklapt ook genoeg.
    18-03-2024 12:12
    Ben benieuwd naar je analyse, gerstenatmaker
17-03-2024 15:26
Jaren de boel belazerd en dan zielig gaan lopen doen.
    17-03-2024 19:22
    Ik heb 0 (nul) medelijden met dit soort mensen. Hij zou best de beste is zijn tijd zijn maar als je in het woordenboek zoekt op Narcist dan lees je zijn naam. Walgelijke aandachttrekker , lekker zielig doen.
    18-03-2024 10:07
    goed geantwoord
17-03-2024 13:48
Lager dan zero*
......En terecht.
17-03-2024 14:53
Mee eens moeten we daar nú aandacht aan schenken
17-03-2024 15:12
Ik word niet warm of koud meer van Armstrong. Hij zou zijn zeven overwinningen in de Tour wél mogen behouden van mij. In ieder geval zolang Pantani, Riis, Ulrich etc dat ook mogen. Ik vind wel dat Armstrong de wielersport meer slecht heeft gedaan dan goed.
17-03-2024 16:00
… en wanneer komt het boek uit, om er nog maar eens goed geld aan te verdienen? Tweede kansen prima, maar daar is wel schuld inzicht voor nodig. En dat is nu net wat ik niet geloof bij deze man. Eentje die alles doet voor macht en centjes. Volgens mij zou hij zo weer de boel belazeren. Allemaal zo onecht, zo “plastic”. Maar goed dat heb ik altijd al gevonden, ook toen iedereen aan zijn lippen hing en van die rare gele bandjes ging dragen.
17-03-2024 17:09
Lance is nog steeds een van mijn grote helden. Wat een overmacht in de Tour en wat een charisma! Niemand die bij hem in de buurt kon komen. Loveable maar toch doodeng voor zijn concurrenten. 7 keer op rij de Tour gewonnen en slechts één keer licht gewankeld. Wat een sportman!
17-03-2024 19:32
Staat de maan weer op Armstrong-stand?

Kamp terechte winnaar van 7 x geel hier, was 1 grote bende bedriegers toen waarvan hij de beste was. Dat hele traumaverhaal geloof ik eigenlijk niet, kerel is zo uitgenast en bij de pinken.
    18-03-2024 00:10
    Met je eens. Die overwinningen zouden ze moeten laten staan. Het is wielerhistorie. Dat staat wat mij betreft los van dat ik Armstrong een bijzonder narcistische en manipulatieve man vind. Het is niet verplicht om sympathiek te zijn.
    18-03-2024 02:09
    Dat dus. Net als alle jongens van die tijd had hij niet veel keus: de boel belazeren of de jarenlange opofferingen die hij gedaan had om prof wielrenner te worden waren voor niks. Net als Boogert, Ulrich, Pantani, Riis, noem ze allemaal maar op. Ik heb medelijden met die generatie. En ja, als goeie amerikaan heeft hij zich toen voorgenomen om ook in de boel belazeren de beste te worden. De beste in het liegen, bedriegen, desnoods bedreigen en manipuleren. Dat is allemaal niet goed, maar wel wat je toen moest doen om te winnen. En als je dat allemaal gedaan hebt dan is het heel erg moeilijk voor mij om je nog te geloven met wat dan nog. Dus ook met PTSS. Maar genoten heb ik van die Armstrong, want spectaculair was het wel wat hij liet zien.
17-03-2024 20:13
Bizar dat je zelfs hier leest wat hij heeft gedaan en wat voor impact dat had. Je proeft de vijandschap of juist het hosanna. Zelfs nu nog wordt een positie ingenomen en zetten we even heel simpel een stempel erop. Enerzijds zien we hier dat we in een gebroken wereld leven en dat wij mensen altijd en overal een mening over hebben zonder dat we ooit zelf met Lance van doen hebben gehad. Kom op? Wat voor nut heeft het? Kijk vooral naar jezelf zodat je zelf een betere wereld maakt en trek je lering uit de schijnbare fouten van Lance tijdens zijn carrière. Maar als liefhebber van deze sport kon je toch niet anders dan genieten van al die bijzondere momenten die we van hem
    17-03-2024 20:13
    zagen..
    17-03-2024 20:20
    Anderen de les lezen over positie kiezen pro en contra om dan zelf te praten over schijnbare fouten. Bijzondere manier om objectiviteit te suggereren.
17-03-2024 16:53
Wat een onzin

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine